Whatsapp
Tübis üzerinden müracaatların çoğu aleyhte sonuçlanıyor

TÜBİS Üzerinden Müracaatların Çoğu Aleyhte Sonuçlanıyor 


Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkan Vekili ve Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı Nihat Altay; 15 Mart Tüketiciler Günü münasebetiyle tüketicilere uyarılarda bulundu.


Tüketiciler gününde tüm açıklamalar genelde bildiğimiz konular üzerinden yapılıyor. Ancak artık tüketiciler geçmiş yıllara göre daha bilinçli ve haklarını az, çok biliyorlar. Bir ürün ayıplı ise zaten hakem heyetlerinde kanun maddeleri belli, yasanın tüketicilere sunduğu çerçeveye göre karar çıkıyor. Veya internet hizmetinde şebeke sorunu var ise kanun maddesinde “herhangi bir ceza ödemeden cayma hakkını kullanabilirsiniz” seklinde detaylar belirtilmiş. Yada mesafeli satışta 14 günlük cayma hakkı 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun maddesinde yer verilmiş.


Tüketicilerin dikkat etmesi gereken ve gerek hakem heyetlerinde gerekse farklı mecralarda çözüm bulamayarak mağduriyet yaşadığı bir kaç konuyu belirtmek istiyorum.


Öncelikle ilgili Tüketici Hakem Heyetine Elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) aracılığıyla başvuru yapılabiliyor. Ve şu an hakem heyetlerine müracaatların çoğunluğu TÜBİS üzerinden gerçekleşiyor. Ancak TÜBİS üzerinden yapılan müracaatların yarısından fazlası bilgi, belge ve delil eksikliğinden dolayı tüketici aleyhine sonuçlanıyor. Tüketicinin yüzde 100 haklı olduğu bir uyuşmazlık gerek fatura, gerek ispat edilebilecek belge olmadığından, gerekse eksik dilekçe yazıldığından dolayı aleyhte sonuçlanabiliyor. Bu nedenle tüketiciler e-Devlet kapısı üzerinden müracaat ederken mutlaka kendilerini haklı gösterecek belgeleri yüklemeliler. Dilekçelerini açık ve anlaşılır şekilde yazmalılar. Yüklemede sorun yaşanıyor ise ilgili hakem heyetine evrakları elden teslim edebilirler.


İkinci bir uyarım tüketiciler marketlerden alışveriş yaptıktan sonra mutlaka fiş yada faturalarını kontrol etsinler. Çünkü her alışveriş sonrasında alınan bir yada bir kaç ürünün etiket ile kasa fiyatı arasında farklılık olabiliyor. Yüklü alışveriş yapıldığından dolayı da gözden kaçabiliyor.


Tüketicilerin mağdur olduğu ve hakem heyetleri yoluyla dahi çözüm bulmakta zorlandığı önemli bir konuda gönderilen bir kargonun kaybolması yada taşıma esnasında kırılmasından dolayı oluşan çaresizlik. Kargo gönderirken ürünün faturasını, fatura yoksa yerine geçecek ispat edici belge gibi tüm detaylar kargo çalışanı ile paylaşarak gönderim makbuzu veya kıymet evrakına eklenmelidir. Gerekirse kargo bayisinde kamera önünde fotoğraf çekilmeli ve poşete veya pakete öyle yerleştirilmelidir. Bu tedbirler oluşacak sorun ya da kayıplarda kanıt ve delil niteliği taşıyacağından hak arama noktasında çok faydası olacaktır.

Nihat Altay

EKLENME TARİHİ 15 Mart 2024,

Sosyal Medyada Paylaş

Tüketici Birliği Federasyonu hizmetlerin iyileştirilmesi ve web sitesinde en iyi deneyimi yaşamanızı sağlamak için çerezleri kullanır.
close