-
HABER ATM'lerde Para Çekme Limiti Tamamen Değişiyor
02 Mart
-
HABER Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi: Tüketicinin banka borçları alarm seviyesini geçti
28 Nisan
-
HABER GLADER Gıda Laboratuvarları ve Gıda Denetçileri Derneği’nden, Tüketici Birliği Federasyonu’na ziyaret
13 Eylül
-
HABER Online alışveriş, GSM ve internet aboneliği şikayetlerinde dikkat çeken artış
30 Mart
İstanbul’daki 6.2'lik depremin ardından iletişim hatlarında yaşanan
kesintiler, yıllardır çözülemeyen bir krizi yeniden gündeme taşıdı. Tüketici
Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, 1999 ve 2023
depremlerinden sonra defalarca dile getirilen uyarıların dikkate alınmadığını
belirterek, BTK’nın hâlâ yanıtlamadığı 17 soruyu hatırlattı: 'Afet anında
iletişim kesintisi can kurtarmaz, can alır. Bu ülkeye açıklama
borçlusunuz".
Megakent
İstanbul’da geçtiğimiz 23 Nisan'da meydana gelen depremin ardından yaşanan
iletişim kesintileri, afet anlarında iletişim altyapısının hâlâ yetersiz
olduğunu bir kez daha ortaya koydu.
Aradan geçen
yıllara ve teknoloji alanındaki tüm gelişmelere rağmen, yaşanan kesintiler
kamuoyunda tepkiyle karşılandı. 1999 Marmara ve 2023 Kahramanmaraş
depremlerinde yaşanan benzer sorunların tekrar etmiş olması, iletişim
sistemlerinin afet senaryolarına karşı ne kadar hazırlıklı olduğu sorusunu
gündeme taşıdı.
Özellikle
arama-kurtarma ve koordinasyon süreçlerinde hayati önem taşıyan haberleşmenin
kesintiye uğraması, sistemsel eksiklikleri ve denetim ihtiyacını yeniden
tartışmaya açtı.
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz’in 6.2'lik depremin ardından iletişim hatlarında meydana gelen kesintiler nedeniyle sert açıklamalar yaptı. Deniz, 1999 Marmara ve 2023 Maraş depremlerinde yaşanan iletişim sorunlarının hâlâ çözülememesini eleştirerek; “Sorunları görmezden gelmek çözüm değil” dedi.
17 SORU HALEN YANITSIZ
Federasyon'un,
2023 Maraş Depremi sonrası Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na (BTK)
yönelttiği 17 sorunun ise hâlâ yanıtsız kaldığını ifade ederek, bu konunun en
az deprem kadar önemli olduğunu vurguladı.
Deniz,
İstanbul depremi sonrası iletişim şebekelerindeki kesintinin, afet yönetiminde
iletişim altyapısının yetersizliğini bir kez daha gözler önüne serdiğini
belirtti. 1999 Marmara Depremi’nde günlerce haberleşme sağlanamamasının,
arama-kurtarma çalışmalarını aksattığını ve yurttaşlarda endişe yarattığını
hatırlatan Deniz; “2023 Maraş Depremi’nde de aynı sorunlar yaşandı. Aradan
geçen yıllarda iletişim teknolojisindeki gelişmelere rağmen bu tablonun
değişmemesi kabul edilemez” şeklinde konuştu.
“BU ÜLKEYE AÇIKLAMA BORÇLUSUNUZ”
Tüketici
Birliği Federasyonu, 2023 Maraş Depremi sonrası yaşanan can kayıplarının ve
iletişim sorunlarının tekrarlanmaması için 6 Mart 2023’te BTK’ya 17 soru
yöneltti. Ancak, bu sorulara yanıt verilmediğini açıkladı.
İletişim
hizmeti sunan kamu ile özel kuruluşların sessizliği, İstanbul depremiyle bir
kez daha eleştirilerin odağı oldu. Deniz; “Marmara bölgesinde olası bir yıkıcı
depremde iletişim kesintisi, felaketin boyutlarını artırır. Bu ülkeye açıklama
borçlusunuz” diyerek, yetkililere çağrıda bulundu.
İŞTE O SORULAR
Deniz, 2023
Maraş depremleri sonrası Tüketici Birliği Federasyonu olarak BTK’ya yöneltilen
ve yanıtsız kalan soruları paylaştı:
•
05.02.2023 itibarıyla GSM operatörlerinin ülke çapındaki baz istasyonu
sayısı kaçtır?
• 06.02.2023 depreminde etkilenen 11 ildeki toplam baz
istasyonu sayısı nedir?
• GSM operatörlerinin kullandığı baz istasyonlarından kaçı
yapı üstünde bulunmaktadır?
• Kaç baz istasyonu kule yapısı niteliğindedir?
• Ülkemizde hizmet veren fiber kablo uzunluğu toplamı nedir?
• 4G ve üstü iletişimin sağlandığı coğrafi büyüklük nedir?
• Afet anında arama-kurtarma personeli için özel bir iletişim
ağı bulunmakta mıdır?
• Baz istasyonlarının kaçında yedek güç kaynağı
bulunmaktadır?
• Ülkemizde faal durumda kaç mobil baz istasyonu vardır?
• 2006-2023 yılları arasında tahsil edilen Evrensel Hizmet
Geliri toplamı ne kadardır?
• GSM operatörleri arasında ortak baz istasyonu kullanımı söz
konusu mudur?
• 06.02.2023 depremi sonrası 11 ilde baz istasyonları
arasında ortak kullanım sağlandı mı? Sağlandıysa, ne zaman başlatıldı?
• 06.02.2023 depreminde etkilenen 11 ildeki GSM abone sayısı
nedir?
• GSM operatörlerinin toplam abone sayısı nedir?
• Baz istasyonlarının kaçı fiber, kaçı radyolink üzerinden
hizmet vermektedir?
• Doğal afetlerde iletişimin sağlanması için planlama mevcut
mudur?
• Telekom firmalarının yatırımları denetlenmekte midir?
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, BTK’dan bu sorulara halen en kısa sürede yanıt beklediklerini belirterek, sürecin şeffaf bir şekilde kamuoyuyla paylaşılacağını vurguladı. İletişim altyapısındaki eksikliklerin giderilmesi için acil adımlar atılması gerektiği ifade etti.
Kaynak:
https://www.samimihaber.com.tr/depremler-beklemiyor-fakat-aradigimiz-gsm-operatorune-ulasilamiyor