-
HABER Seçim biter bitmez vatandaş neye uğradığını şaşırdı! Zam gelmeyen sektör kalmadı-KamuBülteni
13 Nisan
-
HABER Gazlı içeceklere Gazze tokadı! İşte vatandaşın bulduğu alternatifler
02 Mart
-
HABER Tüketicilerin online alışveriş, GSM ve internet aboneliği şikayetleri zirve yaptı( Safranbolu Birlik)
30 Mart
-
HABER İsrail boykotu finans sektörüne ulaştı: Visa ve Mastercard'lar TROY'a dönüyor
19 Kasım
Online platformlarda ne kadar önlem alınsa da
sahte ürünlerin satışı devam ediyor. Özellikle son dönemde tüketicilerin sahte
deterjan konusunda şikayetleri artıyor.
Dünyayla birlikte Türkiye’de de online satışın payı giderek büyürken, bu
platformlarda satılan sahte ürünler artış gösteriyor. Tüketicilerin uygun
fiyatlı ürün arayışı sürerken, son dönemde özellikle sahte deterjan konusunda tüketicilerden sıkça şikâyet
geliyor. Deterjan satın almak online’da fiziksel mağazalara göre daha uygun
fiyatlı olduğu için de tüketiciler tarafından tercih ediliyor. Pek çok önlem
alınmasına rağmen sahte, taklit ürünlerin online platformlarda satışları
sürüyor. Online şikâyet sitelerinde de tüketicilerin bu yöndeki şikâyetleri çok
fazla. Online satış platformlarında ünlü markaların ambalajları taklit edilerek
satışa sunulan sahte deterjanlar, orijinalinden ayırt edilmekte de güçlük çekiliyor.
Merdivenaltı ürünlere karşı güvenilir satış noktalarından alışveriş yapmanın önemine dikkat çekiliyor.
‘KOZMETİK SEKTÖRÜNDE DE VAR’
Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayiciler Derneği Başkanı Ahmet Pura, sahte
kozmetik, hijyen ürünleriyle uzun yıllardır mücadele edildiğini söyledi.
Merdivenaltı üretim denilen ve sektörde önemli bir pay sahibi haline gelen bu
ürünlerle ilgili ortak bir çalışma yapılması gerektiğinin altını çizen Pura,
“Pandemi süresindeki ihtiyaç olan temizlik ürünleri, hijyenik ürünler konusunda
sahtekarlık ruhsatsız üretimler had safhada arttı. Maalesef bu konuda bir
ilerleme sağlayamıyoruz” dedi. Pura, şöyle devam etti:
“Özellikle kozmetik sektöründe sahte ürünlerin yoğunluğu çok fazla. Ürünün
sahibi bile olsanız neredeyse orijinalliğini fark edemiyorsunuz, sahtekarlık
büyük bir sanat haline geldi. Tüketiciyi de gayet güzel yönlendiriyorlar.
İnsanlar da uygun fiyatlı olduğunu düşünerek, fiyatına kapılıp satın aldıkları
zaman da sağlıksız sonuçlar meydana gelebiliyor. Bununla ilgili olarak
otoriteler arası koordinasyon çok önemli.
Özellikle bilinen mağazalardan ürünlerin satın alınabileceğine değinen
Pura, “Tüketicilere iyi bilinen, güvenilir yerlerden satın almalarını
öneriyoruz. Söz konusu sahte ürünler sektör ve pek çok markayı da zor duruma
sokuyor. Satış noktaları da bu konuda yoğun savaş veriyorlar” dedi.
KAŞINTI VE ALERJİ YAPABİLİYOR
Online şikâyet sitelerinde tüketicilerin online alışveriş platformlarından
yaptıkları deterjanların sahte olduğuna ilişkin pek çok şikâyeti de bulunuyor.
Bu şikâyetlerden birkaçı şöyle sıralanıyor:
10 kilo toz deterjan aldım. Ürünlerin orijinalliği şüpheli çıktı. İçinde
tuz ve bilmediğim kimyasal maddeler var. Kullandığımda vücudumda kaşıntı ve
şişlik oluştu.
Yıkanılan çamaşırlar mor oldu, lekeler çıkmıyor. Deterjan değil kireç gibi
bir şey.
10 kilo toz çamaşır deterjanı sahte çıktı. Ne köpürüyor, ne de temiz
yıkıyor. Bildiğimiz parlak fayans tozu gibi. Sürekli kullanmış olduğum bir ürün
ama ilk defa bu sorunu yaşadım.
Toz çamaşır deterjanı aldım ama sahte olup olmadığına şüphe ettim ve söz
konusu markanın sitesinde barkodu sorguladım. Fakat bu barkodla deterjan
çıkmıyor.
NASIL ANLAŞILIR?
Yapılan açıklamalara göre, öncelikle taklit
ürünlerdeki ambalajların baskı kalitesinin düşük olduğu belirtiliyor. Toz
deterjan ürünlerin ambalajlarında hava delikleri olması gerektiği
belirtilirken, sıvı deterjan şişelerinde ise çizikler gözlemlendiği ifade
ediliyor.
Sahte deterjanların kokusu alışılmış deterjan kokusundan farklı olduğu için
buradan da ayırt etmenin mümkün olduğu belirtiliyor. Yeterince temizlememe gibi
sorunlar da çıkıyor.
‘KÖTÜ NİYETLİ SATICI DENETLENİYOR’
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre
Ekmekçi, pandeminin tüm firmalarda e-ticaret kültürünü uyandırdığını
hatırlattı.
Ciddi oranda artan bir hacimle karşı karşıya olduklarını söyleyen Ekmekçi,
“Hacim arttıkça problem sayısı da artabiliyor. Bilerek ve kötü niyetle yapılmış
bir işlem tespit edildiğinde ise o sanal pazar yerinde mağazası bulunan kişiler
hızla kara listeye alınıyor. Gerekli ceza ve yaptırımlar uygulanıyor. Ancak tüm
bunlara karşı son zamanlarda e-ticaret platformları gerekli önlemleri alıyor.
Bu önlemler, yaşanan sorunlar karşısında sürekli geliştiriliyor. Her ne kadar
satıcı ile alıcı arasındaki bu işlemlerde platformların yasal olarak bir
garantör görevi olmasa da satıcının kötü niyetli davranma ihtimali sürekli
olarak denetleniyor” ifadelerini kullandı.
NEREYE
BAŞVURULMALI?
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, sahte
deterjanlar konusunda tüketicilerden yoğun şikâyet aldıklarını dile getirerek,
“Fiyatlar ucuz olduğu için tüketiciler tercih ediyor ama maalesef gelen ürünler
bazen orijinal olmuyor. Sahte ambalaj yapıp birebir benzetenler var. Tek
problem para değil, sağlığı da etkiliyor” dedi. Online pazaryerlerinin böyle
bir sorunda satıcı firmaları uyarması gerektiğini ve önleyici tedbirleri
sağlamakla yükümlü olduğunu belirten Deniz, şöyle konuştu:
“Tüketiciler sipariş verdikleri deterjanın sahte olduğunu anladıklarını hemen Reklam Kurulu, Ticaret Bakanlığı’na başvurabilir. Hem para cezası kesilir hem de tüketici para iadesi alır. Eğer sahte deterjan nedeniyle tüketici sağlık sorunu gördüyse de tüketici mahkemesinde ispatlayabilir.”