-
HABER KONVANSİYONEL BİR SİLAH OLARAK BOYKOT
19 Kasım
-
HABER Cebinde bu paradan olanlara kötü haber! Artık ATM'den yatırıp çekemeyecekler
04 Mart
-
HABER Bankalarda hesabı olanlar eyvah çekecek! Bilmeyenin parası ATM'de kalacak
29 Mart
-
HABER TÜKETİCİ BİRLİĞİ FEDERASYONU OLAĞAN GENEL KURUL İLANI
23 Nisan

Av. Deniz, BTK ve GSM
şebekelerinin ölümcül hataları ile depremzedenin 4 gün iletişimsiz
bırakıldığını belirterek, “Suç duyurusunda bulunacağız” dedi!
Tüketici Birliği
Federasyonu Genel Başkanı Avukat Mehmet Bülent Deniz, Toplumsal
TV’de depremle birlikte çalışmayan telekomünikasyon sistemi üzerinde yoğun
olarak çalıştıklarını anlattı.
Deniz, başta BTK olmak üzere GSM şirketlerinin de ölümcül
hataları nedeniyle ilk dört gün iletişim sağlanamadığını ve yetkililer hakkında
24 Şubat’ta suç duyurusunda bulunacaklarını söyledi.
Deniz, GSM operatörlerinin depremde kesilen iletişimi ile
ilgili bilgiyi almak ve gerektiğinde hesap sorabilmek için Sivil Toplum Örgütü
olarak üzerlerine düşeni yapacaklarını kaydetti.
Av. Deniz, depremde ilk dört gün iletişimin sağlanamaması
ile ilgili eksikleri şöyle sıraladı:
“Türkiye'de 11. Kalkınma Planında 11 milyon fiber kablo
yapılacağı ifade edildiyse de, bunun sadece 400 bin kilometresi yapıldı.
Baz istasyonlarının sayısının, nerede, nasıl olacağına
ilişkin hiçbir bilgi alamadık.
GSM şirketleri haklı olarak müşteri sayısının çok olduğu
yerlerde baz istasyonları kuruyorlar. Bugün, İstanbul, Ankara, İzmir'e düşen
baz istasyonu sayısı ve baz istasyonuna düşen abone sayısı ile güneydoğuda baz
istasyonuna düşen abone sayısı farklı.
EVRENSEL HABERLEŞME FONU YATIRIMI
YAPILMAMIŞ!
Burada, evrensel haberleşme fonu denilen bir fon var. Bizim paralarımızdan
toplanan ciddi bir fon var. O fon, karlı olamayan telekomünikasyon
yatırımlarının, kamu tarafından hemen yapılmasını gerektiriyor. Bu da
yapılmamış.”
ÖDÜLLÜ DRON BAZ İSTASYONU HİÇ
ÇALIŞMAMIŞ!
Bir GSM şirketinin ödül aldığı, drone üzerine yerleştirilmiş baz istasyonu
uygulamasının daha İzmir depreminde çuvalladığını, Kahramanmaraş'ta depremin
canlandırması ile geleceği bilindiği halde hiç çalışmadığını ve ortada
olmadığını gördük. Sorduğumuzda bize verdikleri yanıt şu: Elektrik kesildi, baz
istasyonu devreye girmediği için iletişim kesildi. Peki, baz istasyonlarının
acil durumlarda enerji istasyonları, bir jeneratörleri yok mu?
Tüm bunlarla birlikte, deprem esnasında iletişim hayati bir
konu.
İki sene içerisinde buna ilişkin hiçbir önlem de alınmamış.
KAMU DEPREMZEDENİN KOTASINI İŞGAL ETTİ!
Ayrıca enkaz başına giden kamu personelinin haberleşmesi için bir kamu ağının
oluşturulması gerekiyor, ancak kurulmamış. Bakın bu neye mal oldu? Enkaz
başındaki kamu personeli kendi telefonunu kullanınca, enkaz altındaki
insanların baz üstündeki kotasını kendileri doldurdu.
Sonuçta ilk 4 gün iletişim sağlanamadığı için, enkaz altında
çok sayıda yurttaşımızın hayatını kaybettiğini düşünüyoruz.
BTK’YA SUÇ DUYURUSUNDA BULUNACAĞIZ!
Yarın, Bilgi Teknoloji Kurumu’na (BTK) çok önemli sorular ileteceğiz, Ve bu
soruların da takipçisi olacağız. Böyle bir rezillik olmaz!
1999 Depreminde, 1 hafta çalışmayan telefonları 24 yıl
öncenin teknolojisi ile gördük.
Yıl olmuş 2023 ve saatlerce çalıştırılamayan GSM
şebekelerini yine gördük. Bu kabul edilebilir değil.
Öte yandan BTK, 3 önemli hata yaptı.
BTK’NIN 3 ÖLÜMCÜL HATASI
Deprem esnasında iletişim kesilince, yerel ISP’ler, yani kendi servis
sağlayıcıları, şifresiz wi fi seçeneklerini devreye sokmak istediler, ancak BTK
3 gün boyunca buna müsaade etmedi. Çünkü, bu seçeneği açtığınız zaman, o
seçeneği kullananan kişinin kimlik bilgisine ulaşamayabilirsiniz. İstihbari ve
güvenlik açısından buna müsaade edilmedi.
Ki çok vahim bir hataydı.
Siz iletişimi beceremiyorsanız, istihbari ve güvenlik
açığına karşın bu riski almanız gerekirdi. Ki insanlar enkaz altında can
çekişiyordu.
İkinci olarak, Türkiye’de telekomünikasyonun patronu Türk
Telekom. O’nun altyapısını kullanarak diğer firmalar hizmet vermeye
çalışıyorlar. Türk Telekom’un koyduğu fiber kablo üzerinde diğer firmalar ancak
hizmet verebiliyorlar.
Biz, TBF olarak
yıllarca söyledik ki, diğer firmalara da fiber kablo çekme hakkı verin. Kendi
altyapı şebekelerinizi hazırlayın, dedik, bu da yapılmadı.
BTK’NIN BASİRETSİZLİĞİ İLETİŞİMSİZ
BIRAKTI!
Çok daha vahim bir hata daha var.
Her firmanın orada baz istasyonu var.
Bu baz istasyonları kriz anında şebekeler arası bir rooming,
şebekeler arası dolaşım sistemi dediğimiz bir imkana sahipler. BTK 3 gün
boyunca, A firmasının baz istasyonu ile B firmasının baz istasyonu arasındaki
bu serbest dolaşımın kararını veremedi. Çok değerli olan 3-4 gün iletişim
krizine neden oldu. Biz inanıyoruz ki, başta BTK olmak üzere tüm şebekeler
ciddi bir ihmal içerisindeler. Bu konuyu biz gündeme taşıyor ve tüm yetkilileri
hakkında da mutlaka suç duyurusunda bulunacağız.”
Haber: https://www.toplumsal.com.tr/tbfden-btk-ve-gsm-sirketlerine-suc-duyurusu