ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNE
İLİŞKİN
TÜKETİCİ HAKLARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı,
elektronik haberleşme sektöründe tüketici hak ve menfaatlerini korumaya
yönelik usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
elektronik haberleşme sektöründe tüketici hakları ile işletmeci
yükümlülüklerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununa dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Abone: Bir işletmeci ile elektronik haberleşme
hizmetinin sunumuna yönelik olarak yapılan bir sözleşmeye taraf olan gerçek
ya da tüzel kişiyi,
b) Abonelik sözleşmesi: İşletmeci ile abone
arasında akdedilen ve işletmecinin bir bedel karşılığında dönemsel ya da
sürekli olarak bir hizmeti yerine getirmeyi veya mal teminini üstlendiği ya
da her ikisini birden kapsayan sözleşmeyi,
c) Elektronik haberleşme: Elektriksel işaretlere
dönüştürülebilen her türlü işaret, sembol, ses, görüntü ve verinin kablo,
telsiz, optik, elektrik, manyetik, elektromanyetik, elektrokimyasal,
elektromekanik ve diğer iletim sistemleri vasıtasıyla iletilmesini,
gönderilmesini ve alınmasını,
ç) Elektronik haberleşme hizmeti: Elektronik
haberleşme tanımına giren faaliyetlerin bir kısmının veya tamamının hizmet
olarak sunulmasını,
d) İşletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde
elektronik haberleşme hizmeti sunan ve/veya elektronik haberleşme şebekesi
sağlayan ve alt yapısını işleten şirketi,
e) Kampanya: İşletmeci tarafından sunulmakta olan
elektronik haberleşme hizmetlerinin, ilave edimler dâhil özel şartlarla ve
belirli bir süre için sunulmasını,
f) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) Kimlik
Doğrulama Yönetmeliği: 26/6/2021 tarihli ve 31523 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Elektronik Haberleşme Sektöründe Başvuru Sahibinin
Kimliğinin Doğrulanma Süreci Hakkında Yönetmeliği,
g) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurulunu,
ğ) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumunu,
h) Tüketici: Elektronik haberleşme hizmetini
ticari veya mesleki olmayan amaçlarla kullanan veya talep eden gerçek veya
tüzel kişiyi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen ancak bu maddenin
birinci fıkrasında tanımlanmayan kavramlar için ilgili mevzuatta yer alan
tanımlar geçerlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Başlıca Haklar ve Yükümlülükler
Tüketici hakları
MADDE 5 – (1) Elektronik haberleşme
hizmetlerinden yararlanan tüketiciler asgarî olarak aşağıda sıralanan
haklara sahiptir:
a) Benzer konumdaki tüketicilerin hizmetlere eşit
şartlarda erişebilme ve ayrım gözetmeyen adil ücretlerle hizmetlerden
yararlanma hakkı,
b) Tüketicilerin elektronik haberleşme hizmetine
abone olurken bu hizmeti sağlayan işletmeciyle sözleşme yapma hakkı,
c) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) Abonelerin,
ilgili mevzuat çerçevesinde belirlenen bilgilerinin kamuya açık rehberlerde
yer alıp almamasını talep etme hakkı,
ç) Rehbere ayrım gözetilmeksizin kaydolma ve
rehber hizmetinden ücretli ve/veya ücretsiz yararlanma hakkı,
d) Acil arama hizmetleri hakkında bilgilendirilme
ve bu hizmetlere ücretsiz erişebilme hakkı,
e) Abonelerin ayrıntılı fatura talep edebilme
hakkı,
f) İşletmecinin sunacağı elektronik haberleşme
hizmetinin kapsamı hakkında bilgi alabilme hakkı,
g) Abonelere sunulan hizmet için uygulanacak
tarifeler/kampanyalar konusunda açık, detaylı ve güncel bilgilere
erişebilme hakkı ile tarifelerdeki/kampanyalardaki değişiklikler yürürlüğe
girmeden önce bilgilendirilme hakkı,
ğ) Abonelerin katma değerli elektronik haberleşme
hizmetleri de dâhil olmak üzere kısa mesaj, müşteri hizmetleri, internet ve
benzeri yöntemlerle katıldıkları tarife, kampanya ve benzeri kapsamda
sunulan tüm hizmetlerden başvurduğu yöntem ya da basit bir yöntem ile
vazgeçme hakkı,
h) Arızaların giderilmesinde, sağlık, yangın,
afet, güvenlik ve benzeri acil durum ve güvenlikle ilgili kurum ve
kuruluşlar ile ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, benzer
konumdaki tüketiciler arasında ayrım gözetmeme temelinde bir uygulamayı
talep etme hakkı,
ı) Uluslararası standartlar ile Kurumun
belirleyeceği standartlara uygun kalitede hizmetten yararlanma hakkı.
Şeffaflık ve bilgilendirme
MADDE 6 – (1) İşletmeciler,
sundukları elektronik haberleşme hizmetlerine erişim ve bu hizmetlerin
kullanımı ile ilgili olarak asgari aşağıdaki bilgiler olmak üzere,
özellikle hizmetler arasında seçim yapılırken ve abonelik sözleşmesi
kurulurken tüketicilerin karar vermelerinde etkili olabilecek hususlar ile
dürüstlük kuralı gereğince bilgilendirilmelerinin gerekli olduğu her
durumda talep olmaksızın tüketicileri bilgilendirmekle ve bu bilgilere
kolayca ulaşılabilmesini sağlamakla yükümlüdür:
a) İşletmecinin adı, unvanı ve adresi,
b) Sunulacak hizmete ilişkin olarak; hizmetin
tanımı ve kapsamı, hizmete erişim ve hizmetin kullanımı konusunda genel
hüküm ve şartlar, hizmet için uygulanacak tarifeler ve varsa abonelik
paketleri, tarifelerin içerdiği vergi türleri ile bu vergilerin tarifeler
hesaplanırken tarifelere yansıtılma oranı, doğru tüketici algısının
oluşması amacıyla tarifelerin yalnızca tüm vergiler dahil değeri, abonelik
tesisi dolayısıyla alınacak diğer ücretler, tarife ücreti ile birlikte
telsiz kullanım ücreti yansıtılacağına dair abonenin doğru değerlendirme
yapabileceği açıklıkta bilgi,
c) Taahhütnamelere ilişkin şartlar, sunulan
bakım/onarım hizmetlerine ilişkin genel bilgi ve standart sözleşme şartları
ile geri ödeme şartları ve/veya işletmecinin kusurundan kaynaklanan
nedenlerle sözleşmede belirtilen hizmet kalite seviyesinin sağlanamaması
halinde zararın giderilmesine ilişkin bilgi,
ç) Tüketici şikâyetlerinin çözüm usul ve
süreçlerine ilişkin bilgi.
(2) İşletmeci, Kurum düzenlemelerine uygun
internet sitesi kurmak veya mevcut internet sitesini bu düzenlemelere uygun
hale getirmekle yükümlüdür. İşletmeciler internet sitelerinden şikâyet
başvurularının iletilebilmesini ve tüketicinin tam ve gereği gibi
bilgilendirilmesini sağlar. İnternet sitelerinde tarife, kampanya ve diğer
ücretler ile arıza giderilmesine ilişkin genel hususlar ve fesih gibi
hizmet sunum koşulları başta olmak üzere gerekli bilgilere yer verilir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında abonelere yapılacak
bilgilendirme yöntemlerinde Kurum tarafından gerekli görülmesi halinde
değişiklik yapılabilir.
(4) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2)
Abone tarafından, kayıtlı olduğu tarife kapsamında sahip olduğu
kullanım hakları dışında ücretli arama gerçekleştirilmesi halinde, paket
aşımı kullanımları hariç olmak üzere, işletmeci tarafından asgari Kurumca
belirlenecek yönlere doğru gerçekleştirilecek aramalar kapsamında aboneye
ücret yansıtılacağı hakkında ücretsiz bilgilendirme anonsu verilir. Abone
tarafından söz konusu anonsun kaldırılması yönünde talep; müşteri
hizmetleri, yazılı başvuru, kısa mesaj veya çevrimiçi işlem merkezi
üzerinden işletmeciye iletilebilir.
(5) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) Elektronik
haberleşme hizmetinden faydalanmak isteyen kişilerin, e-Devlet Kapısı
üzerinden sorgulama yaparak işletmeci tekliflerini karşılaştırabilmelerine
Kurumca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde imkân sağlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Abonelik Sözleşmesinin Şekli,
İçeriği ve Uygulanması
Abonelik sözleşmelerinin kuruluşu ve içeriği
MADDE 7 – (1) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1)
İşletmecinin dönemsel ya da sürekli olarak bir hizmeti yerine
getirmeyi veya mal teminini üstlendiği durumlarda tarafların birbirine
uygun karşılıklı rızası ile abonelik sözleşmesi yapılır. Abonelik
sözleşmeleri, yazılı olarak veya Kimlik Doğrulama Yönetmeliği hükümlerine
göre kimlik doğrulaması yapılarak elektronik ortamda kurulur. Abonelik
sözleşmesinin elektronik ortamda kurulması halinde, işletmeci tarafından
Kimlik Doğrulama Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde işlem belgesi başvuru sahibine gönderilmeden hizmet sunumuna
ve ücret tahakkukuna başlanılmaz. Kurum abonelik sözleşmeleri ile ilgili
işletmecilere ilave yükümlülükler getirebilir.
(2) İşletmeciler, abonelik sözleşmelerinde asgari
aşağıdaki bilgilerin yer almasını sağlamakla yükümlüdür:
a) Sözleşmenin konusu,
b) Sözleşmenin yapıldığı yer ve tarih,
c) Sözleşme taraflarının isim, unvan ve açık
adresleri ile hizmet numarası gibi aboneliği tanımlayıcı bilgi,
ç) Tarafların yükümlülükleri,
d) Sözleşmenin süresi, feshi ve yenilenmesine
ilişkin şartlar,
e) Sunulacak hizmetlerin tanımı, hizmet kalitesi
seviyeleri ve ilk bağlantının gerçekleştirileceği süre,
f) Sunulacak bakım/onarım hizmetlerine ilişkin
genel bilgi,
g) Uygulanacak tarifelerin içeriği ve
tarifelerdeki değişiklikler hakkında güncel bilgilerin hangi yollardan
öğrenilebileceği,
ğ) İşletmecinin kusurundan kaynaklanan nedenlerle
sözleşmede belirtilen hizmet kalitesi seviyesinin sağlanamaması halinde
zararın giderilmesi ve/veya geri ödemeye ilişkin prosedür,
h) Abonenin fatura bedelini süresi içerisinde
ödememesi durumunda; hizmet sunumunun ne şekilde ve asgari olarak ne kadar
süre içerisinde durdurulabileceğine/kısıtlanabileceğine ilişkin bilgi ile
hukuki sonuçlara (temerrüt, yasal takip ve benzeri) ilişkin bilgi,
ı) Abone tarafından sözleşme tarihinde tercih
olunan tarife ve abonelik paketi,
i) Abone ile işletmeci arasında uzlaşmazlık
çıkması halinde yargı yolu da dâhil olmak üzere uygulanacak çözüm
prosedürü,
j) Abonenin hizmetten yararlanabilmesi için
gerekli olan teknik ekipman, cihaz ve donanıma ilişkin bilgi,
k) Hizmetten yararlanılması sırasında
oluşabilecek güvenliği tehdit eden durumlara karşı işletmeci ve abone
tarafından alınacak ya da alınması gereken tedbirler,
l) Onaylanması gereken abonelik sözleşmelerinin
Kurum tarafından onaylandığı tarih,
m) Cihaz temini içeren hizmetlerde işletmecinin
de cihazın ayıbından sorumlu olduğuna ilişkin bilgi,
n) Tüketiciden güvence, depozito veya teminat adı
altında bir ücret alınması söz konusu ise bu ücretin tutarı ve aboneliğin
sona ermesi durumunda tüketiciye ne kadar süre içerisinde ve ne şekilde
iade edileceğine ilişkin bilgi,
o) Sözleşmenin feshedilmesi halinde, modem,
telefon, uydu alıcısı ve benzeri cihazların işletmeciye iadesi
öngörülüyorsa iade sürecine ve cihazın arızalanması halinde izlenecek
sürece ilişkin bilgi.
(3) Abonelik sözleşmelerinin en az on iki punto
ile hazırlanması, aboneye yükümlülük getiren hususların açık, sade ve
anlaşılabilir şekilde siyah koyu harflerle belirtilmesi ve tip abonelik
sözleşmelerinin kolay erişilebilir bir şekilde işletmecilerin internet
sitelerinde yayınlanması zorunludur.
(4) İşletmeci bu Yönetmeliğe uygun şekilde
düzenlenmiş abonelik sözleşmesinin eksiksiz tanzim edilmesiyle yükümlüdür.
(5) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) Abonelik
sözleşmesinin kurulması için gerekli kimlik belgesi veya muadili belgelerin
aslının ibrazı istenir. Abonelik sözleşmesi kurulurken, işletmeci abonelik
sözleşmesinin yanında;
a) T.C. Kimlik Numarası ya
da 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası
Koruma Kanununda tanımlanan Yabancı Kimlik Numarasını haiz ülkemiz
makamlarınca verilmiş kimlik belgesinin,
b) (a) bendinde geçen belgeyi haiz olmayan
yabancı uyrukluların aboneliklerinde geçerlilik tarihi uygun uluslararası
geçerliliği olan kimlik belgesinin,
c) Kurumsal aboneliklerde; yetkili kişinin (a)
veya (b) bendinde geçen kimlik belgesi ve temsile yetkili olduğuna dair
resmi yetkilendirme belgesi ile birlikte;
1) Vergi Kimlik Numarasını haiz resmi belgenin,
2) Vergi Kimlik Numarasının bulunmaması halinde
Merkezi Sicil Kayıt Sistemi numarasını haiz sicil tasdiknamesinin,
3) Merkezi Sicil Kayıt Sistemi numarasının
bulunmaması halinde Devlet Teşkilatı Merkezi Kayıt Sistemi numarasını haiz
resmi belgenin,
birer örneğini almakla yükümlüdür. İşletmeci
tarafından bu belgelerin örneği, asılları üzerinden ve yalnızca uygun
elektronik ortama aktarılarak alınır. Abonelik sözleşmelerinin kurulmasına
ilişkin Kurum tarafından işletmecilere getirilen diğer yükümlülükler
saklıdır.
(6) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) İşletmeci
tarafından sözleşme kurulma aşamasında Kimlik Doğrulama Yönetmeliğinin;
a) 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi,
b) 7 nci maddesinin beşinci fıkrası,
c) 8 inci maddesinin birinci fıkrası,
çerçevesinde işlem yapılması halinde kimlik
veya muadili belgenin birer örneği alınmış sayılır.
(7) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) İşletmeciler,
abonelik sözleşmelerini ve sözleşmenin kurulması için gerekli diğer bilgi
ve belgeleri kuruluş şekline uygun olarak abonelik süresince ve abonelik
sonlandıktan itibaren otuz yıl süre ile muhafaza etmekle yükümlüdür.
(8) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) Abonenin
hattının kullanıma açılabilmesi için, abonelik sözleşmesinin kurulmasına
ilişkin belgelerin tam olduğu ve söz konusu belgelerdeki bilgilerin
doğruluğu işletmeci tarafından kontrol edilerek gerekli teyit işlemi;
a) Beşinci fıkranın (a) bendi kapsamında belge
ibrazı halinde; İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel
Müdürlüğü Kimlik Paylaşımı Sisteminden,
b) Beşinci fıkranın (b) bendi kapsamında belge
ibrazı halinde; yetkili merci tarafından sağlanan servisten,
c) Beşinci fıkranın (c) bendinin (1), (2) ve (3)
numaralı alt bentleri kapsamında belge ibrazı halinde; yetkili merci
tarafından sağlanan servisten ya da internet sayfasından,
yapılır. Web servis ile yapılan teyitlere ilişkin
işlem kayıtları ile internet sayfası üzerinden yapılan teyitlere ilişkin
ekran görüntüleri sözleşmenin mütemmim cüzü olarak elektronik ortamda
saklanır. Teyit işlemine ilişkin hususlar Kurum tarafından belirlenebilir.
(9) Akdedilen abonelik sözleşmelerinin bir
nüshası, abone tarafından aksi belirtilmedikçe sözleşmenin kuruluş şekline
göre kâğıt üzerinde veya uygun elektronik ortamda aboneye verilir.
(10) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) Abonelik
sözleşmesi yapılırken rehber hizmetleri için, aboneden ilgili mevzuat
çerçevesinde belirlenen bilgilerinin bu rehberlerde yer alıp almayacağına
ilişkin tercihleri; rehberlerde yer alacak bilgilere, bu bilgilerin
sorgulama/kullanım imkânlarına sözleşmede yer verilmek suretiyle alınır.
Sözleşme süresince aboneye rehber tercihlerini değiştirme hakkı tanınır.
(11) İşletmeciler görme engelli olan
tüketicilerin talep etmesi halinde abonelik sözleşmelerini ve faturalarını
asgari olarak Braille alfabesi ya da sesli olarak dinleterek ücretsiz
sunarlar.
(12) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2)
İşletmeci, sözleşme kurulmadan önce ayrı bir sayfa olarak kolay ve
anlaşılabilir bir sözleşme özetini tüketicinin
bilgilendirilmesini teminen ispatlanabilir bir şekilde tüketiciye
sunar. Sözleşme özetine ilişkin belgenin bir nüshası işletmeci tarafından
tüketiciye kâğıt üzerinde ya da elektronik ortamda gönderilir. Bu özet,
sözleşmenin ayrılmaz parçasıdır ve abonenin onayı olmadan değiştirilemez.
Sözleşme özetine ilişkin belge asgari olarak aşağıdaki bilgileri içerir:
a) İşletmecinin unvanı, adresi, tüketici
şikâyetleri için müşteri hizmetleri dâhil irtibat bilgileri,
b) Hizmet türü,
c) Hizmet numarası,
ç) Tarifenin adı,
d) Cihaz kira bedeli ve benzeri tüm ücretler de
dâhil ödenmesi gereken aylık ücret,
e) Kullanım miktarı sınırlı hizmetler için
kullanım hakkı/süre bilgisi diğer hizmetler için standart birim ücretler ve
varsa diğer faydalar dâhil sunulacak hizmetin temel özellikleri,
f) Hizmet, cihaz ve benzeri tüm ücretler,
g) İnternet erişim hizmetlerinde, ulusal adres
veri tabanı deseninde olmak üzere hizmet verilecek adres ve ilgili adreste
sunulacak hizmete ilişkin duyurulan veri hızları,
ğ) Tüketicinin engelli belgesini ibraz etmesi
halinde sağlanacak faydalara ilişkin işletmecinin internet sayfası linki,
h) Abone tarafından sözleşmede onay verilen
tercihlere ilişkin bilgiler,
ı) Sözleşmenin feshi durumunda, hizmet türü ve
tarifeye göre aboneden talep edilebilecek ilgili diğer ücretlere ilişkin
bilgiler.
(13) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2)
Güvenli elektronik imza kullanılanlar hariç olmak üzere yazılı
olarak kurulan sözleşmelerde işletmeci Kimlik Doğrulama Yönetmeliğinin
7 nci maddesinin beşinci ve altıncı fıkralarında yer alan süreci,
ibraz edilen kimlik belgesinin uygun tipte olmaması halinde ise Kimlik
Doğrulama Yönetmeliğinin 8 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) ve (ç)
bentlerinde yer alan süreci işletir.
(14) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2)
Beşinci fıkrada belgelerin asılları üzerinden örneği alınarak yapılan
aktarım işlemi, doğrudan işletmecinin kendi bilişim sistemlerine, üzerinde
kalıcı olarak tarih, saat bilgisi ve gerçekleştirilen işleme ilişkin
filigran olacak şekilde yapılır.
Abonelik sözleşmelerinin uygulanması
MADDE 8 – (1) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2)
Abonelik sözleşmesinin kurulmasını müteakip, hizmete ilişkin
ücretlendirme, hizmetin aboneye fiilen sunulmasıyla başlar.
(2) İşletmeci sunmadığı veya abonenin talep
etmediği/onay vermediği hizmet için aboneye ücret yansıtamaz.
(3) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2) İlgili
mevzuat uyarınca kapalı olması esas olan numaralar hariç olmak üzere,
abonelik sözleşmesi kurulurken ya da daha sonra abone hattının hizmet
türüne göre hangi numara gruplarına kapalı olacağı hususunda işletmeciler
abonenin talebi uyarınca işlem yapar.
(4) İşletmeci tarafından yapılan
bilgilendirmelerde ve abone talebi/onayı ile tesis edilen tüm işlemlerde
ispat yükü işletmecidedir.
(5) Abonenin hizmetten yararlanması için
işletmeci tarafından kurulumu yapılan teknik ekipman, cihaz veya donanımda
işletmeciden kaynaklanan bir sebeple değişiklik gerekmesi halinde işletmeci
bunu ücretsiz olarak gerçekleştirmekle yükümlüdür.
(6) İşletmecinin cihaz temin ettiği hizmetlerde
işletmeci de cihazın ayıbından sorumludur.
(7) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeciler;
bu Yönetmelik kapsamında;
a) Abone ile yazılı olarak veya Kimlik Doğrulama
Yönetmeliği hükümlerine göre kimlik doğrulaması yapılarak elektronik
ortamda kurulan sözleşme, taahhütname gibi belgelere,
b) Aboneden müşteri hizmetleri, kısa mesaj, mobil
uygulama, SIM menü ve benzeri yöntemler aracılığıyla alınan irade
beyanlarına ilişkin işlem kayıtlarına,
Kurum düzenlemelerine uygun olarak ve güvenliği
sağlamak kaydıyla çevrimiçi işlem merkezi üzerinden erişim imkânı sağlar.
(8) İşletmeciler abonelik kayıtlarının güncel ve
doğru tutulmasını sağlar.
(9) Abonenin onayının alınması, abonenin yapılan
işlemlere dair kabulünü gösteren ispatlanabilir irade beyanı veya
belgesinin sağlanması şeklinde yorumlanır.
(10) İşletmeciler tarafından pazarlama veya
cinsel içerik iletimi gibi maksatlarla yapılacak haberleşmelerde abone ve
kullanıcıların izinlerinin alınması esastır. İşletmeciler sundukları
hizmetlere ilişkin abone ve kullanıcıları ile siyasi propaganda içerikli
haberleşme yapamazlar. Kurum bu hükmün uygulanmasına ilişkin düzenleme
yapmaya yetkilidir.
(11) Kurum kıst ücret uygulamasına ilişkin
düzenleme yapmaya yetkilidir.
(12) İşletmeciler, teknolojik yeniliklerin
kullanılması dâhil olmak üzere engelli kullanıcıların, diğer kullanıcılarla
benzer koşullarda hizmet alabilmesine yönelik özel ihtiyaçlarını dikkate
alır. Kurum, engelli kullanıcılara yönelik hizmetlere ilişkin işletmecilere
yükümlülük getirmeye yetkilidir.
(13) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) 24/3/2016 tarihli
ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, müşteri hizmetleri üzerinden Kimlik Doğrulama Yönetmeliği kapsamı
dışında gerçekleştirilen ve ilgili mevzuat uyarınca abone onayı gerektiren
işlemlerde, işletmecilerce arayan/aranan kişinin ilgili abone olduğuna dair
kimlik doğrulaması yapılarak işlem gerçekleştirilmesi sağlanır.
(14) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) Mobil
haberleşme hizmeti sunan işletmecide, abone adına birden fazla abonelik
sözleşmesinin bulunması halinde, abonenin söz konusu sözleşmelere kayıtlı
hatlardan birisini diğer hatlarından gerçekleştirilecek tarife değişikliği,
ek paket satın alınması ve benzeri tüm abonelik işlemleri için tek yetkili
hat olarak belirleyebilmesine işletmeci tarafından imkân tanınır. Bu
kapsamda, yetkili hat tarafından yönetilmesi yönünde tercih bildirilen
diğer hatlara ilişkin ilgili mevzuat uyarınca abone onayı gerektiren
işlemlerde yetkili hattan onay alınır. Yetkili hattın abonelik
sözleşmesinin feshedilmesi halinde diğer hatların yetkili hat tarafından
yönetilme yetkisi kalkar. Bir hattı olan abonenin ikinci hat edinmesi
durumunda, bu fıkrada tanınan imkâna ilişkin kısa mesaj yoluyla
bilgilendirme yirmi dört saat içinde iki hatta da yapılır.
Abonelik sözleşmelerinin incelenmesi ve Kurum
onayı
MADDE 9 – (1) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1)
Kurum, resen veya şikâyet üzerine abonelik sözleşmelerini
işletmecilerden isteyebilir. Kurum, işletmeciler ile tüketiciler arasında
kurulan abonelik sözleşmelerini inceler ve değiştirilmesi uygun görülen
hususları işletmeciye bildirir. İşletmeci, söz konusu değişiklikleri on beş
gün içinde yerine getirir. Kurum gerekli gördüğü hallerde işletmeciye ek
süre tanıyabilir.
(2) Onayı mevzuat gereği zorunlu kılınan ve/veya
Kurum tarafından gerekli görülen abonelik sözleşmeleri Kurum onayına
tabidir.
Abonelik sözleşmelerindeki haksız şartlar ve
sözleşmenin yorumu
MADDE 10 – (1) İşletmecinin aboneyle
müzakere etmeden, tek taraflı olarak abonelik sözleşmesi, taahhütname veya
kampanyalara koyduğu ve tarafların sözleşmeden doğan hak ve
yükümlülüklerinde, dürüstlük kuralına aykırı düşecek biçimde abone aleyhine
dengesizliğe neden olan hükümler yazılmamış sayılır. Abonelik sözleşmesinde
yer alan kaydın açık ve anlaşılır bir biçimde kaleme alınmamış olması veya
birden çok anlama gelmesi halinde de, abonenin mağduriyetine neden olduğu
kabul edilir ve bu durumda abone lehine yorum esastır.
(2) Abonelik sözleşmesinde yer alan bir kayıt,
dayanağı olan düzenlemenin temelinde yatan asli düşünceye aykırı düşüyorsa
veya sözleşme doğasından gelen temel hak ve borçları, sözleşmenin amacına
ulaşmasını tehlikeye düşürecek ölçüde sınırlandırıyorsa, bu kaydın
dürüstlük kuralının gereklerine aykırı olarak abone aleyhine olduğu kabul
edilir.
(3) Hal ve şartlara ve özellikle sözleşmenin dış
görünümüne göre, abonenin hesaba katması beklenemeyecek ölçüde alışılmamış
nitelikteki sözleşme şartları, sözleşme kapsamına dâhil sayılmaz.
(4) Abonelik sözleşmesinde yer alan bir kayıt, bu
maddenin birinci fıkrasına göre yazılmamış sayılır ise sözleşme,
kalan muhtevası ile geçerlidir. Bu gibi durumlarda sözleşme içeriği
düzenlemelere göre tayin edilir. Sözleşme içeriğinin bu şekilde
belirlenmesiyle meydana gelen değişiklik, abone için beklenemeyecek
sonuçlar doğuruyorsa sözleşme bütünüyle geçersiz hale gelir.
(5) Bu Yönetmeliğin EK-1’inde abonelik
sözleşmelerinde yer alan ve haksız olarak kabul edilebilecek şartlar
listesi yol göstermek ve sınırlayıcı mahiyette olmamak üzere yer
almaktadır.
(6) Yönetmeliğin bu maddesinin uygulanmasında
abonelik sözleşmesi ifadesi, taahhütnameler, abonelik sözleşmesine yapılan
her türlü ek ile sözleşmedeki değişiklik, tarife ve kampanya şartlarını
kapsar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İşletmecilerin Yükümlülükleri
Tarife ve kampanyalar
MADDE 11 – (1) İşletmeciler,
tüketicileri tarife/kampanya hakkında; şartları, süresi, hedef kitlesi,
yurtdışında geçerli olup olmadığı ve varsa cayma bedeli uygulanmasına
ilişkin hususlar başta olmak üzere tarifeden ve/veya kampanyadan
yararlanılan süre boyunca kolaylıkla erişilebilecek şekilde asgari olarak
internet sitelerinden bilgilendirmekle yükümlüdür.
(2) İşletmeciler, tarife/kampanyalarda yapılacak
değişikliği, yürürlüğe girmesinden makul bir süre öncesinde kısa mesaj,
arama veya faturada belirtmek suretiyle ilgili tarife/kampanyadan
faydalanmakta olan aboneye bildirmekle yükümlüdür. İşletmeci tarife/kampanya
değişikliklerini abonelerinin kolayca erişebileceği şekilde kendi internet
sitesi üzerinden de duyurmakla yükümlüdür. Kampanya kapsamında,
işletmecilerce taahhüt edilen edimlerde abone aleyhine değişiklik
yapılamaz.
(3) Süresi bir ayı geçen kampanyalarla ilgili
olarak, aboneler dâhil oldukları kampanyanın bitiminden makul bir süre önce
kampanyanın hangi tarihte biteceği ve asgarî olarak kampanyadan sonra
uygulanacak tarife konusunda, mobil telefon hizmeti sunan işletmeciler
tarafından kısa mesaj, diğer işletmeciler tarafından kısa mesaj, elektronik
posta, arama veya fatura yöntemlerinden biri ile bilgilendirilir.
(4) Abonenin seçmiş olduğu tarife/kampanyayı
değiştirmek istemesi durumunda, söz konusu değişiklik talebinin alınmasını
müteakip, değişikliğin yürürlüğe gireceği tarihe ilişkin bilgi; mobil
telefon hizmeti sunan işletmeciler tarafından kısa mesaj, diğer işletmeciler
tarafından kısa mesaj, elektronik posta veya arama yöntemlerinden biri ile
aboneye bildirilir.
(5) Kampanya kapsamında taahhüt ettikleri edimler
ile ilgili olarak herhangi bir tüketicinin mağdur olduğunun tespit edilmesi
halinde, işletmeciler, kampanyadan yararlanan ve benzer şekilde etkilenen
tüm tüketicilerin mağduriyetini giderir.
(6) İşletmeciler, tarife/kampanya dâhilinde
taahhüt ettikleri tüm edimleri zamanında, tam ve gereği gibi yerine
getirmekle yükümlüdür.
(7) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeci, tarifeleri tüm
mecralarda aynı ve tekil bir isimle tanıtır. Her bir tarife için, tekil bir
isim belirlenir ve abonelerin tarifelere dair detaylı bilgilere söz konusu
tekil ismi kullanarak erişebilmesine imkân sağlanır.
(8) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeci internet sayfasında
asgari olarak, tüm tarifeleri için detaylı bilgilere, geçerlilik tarih
aralıkları ve ismi ile birlikte;
a) Yeni abone alımına açık tarifeler,
b) Yeni abone alımına kapalı ancak aktif abonesi
olan tarifeler,
c) Son iki yıl içinde yürürlükten kaldırılan
tarifeler,
başlıkları altında yer verir.
(9) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) İlgili mevzuat uyarınca abone
onayı gerektiren işlemlere ilişkin olarak;
a) Bu işlemlere yönelik onaylar
ayrı ayrı alınır, aynı/tek onay altında birleştirilemez.
b) Yalnızca yurt dışını arama, yurt dışı dolaşım
faydası içeren bir paket satın alma halleri hariç olmak üzere, bir
sözleşmenin, taahhüdün, tarifenin, paketin veya kampanyanın kabulüyle bu
işlemlere yönelik onay verilmiş sayılmaz.
c) Aboneye indirim veya ek fayda sağlanması
karşılığında bu işlemlere yönelik abone onayı talep edilebilir.
Taahhütlü abonelikler
MADDE 12 – (1) Taahhütlü
aboneliklerde taahhüt süresince taahhütname koşullarında abone aleyhine
değişiklik yapılamaz.
(2) Taahhütnamede; taahhüdün geçerlilik süresi
ile taahhüt konusu hizmet ve cihaz nitelikleri, tarifenin taahhütsüz aylık
fiyatı, indirimli aylık fiyatı, cihazın bedeli ve aylık cihaz ücreti, cayma
bedeline konu olabilecek diğer tüm tutarlar ve taahhüdün süresinden önce
sonlandırılması durumunda abonenin ödeyeceği bedelin hesaplanma yöntemi yer
almak zorundadır.
(3) Taahhüdün sesli iletişim araçları kullanılmak
suretiyle verilmesi durumunda, işletmeci ikinci fıkrada yer alan bilgileri,
taahhüdün verilmesinden önce aboneye aynı ortamda bildirmekle yükümlüdür.
Taahhüdün kısa mesaj ile verilebilmesi için, taahhüdün verilmesinden önce
tarifenin taahhütsüz ve indirimli fiyatları, cihazın bedeli ve aylık cihaz
ücreti kısa mesaj ile aboneye iletilir. Taahhüdün sesli iletişim araçları
veya kısa mesaj ile verilmesi durumunda ikinci fıkrada yer alan bilgiler
çevrimiçi işlem merkezi veya elektronik posta aracılığı ile yedi gün
içerisinde aboneye iletilir.
(4) Taahhütnamede, taahhüt konusu hizmetin bedeli
aynı hizmetin taahhütsüz abonelikler kapsamında talep edilen bedelinden
daha yüksek gösterilemez.
(5) Taahhüt bitiminden önce taahhüde aykırılığın
oluşması halinde, işletmecinin talep edeceği bedel, taahhüde aykırılığın
oluştuğu döneme kadar; aboneye sağlanan indirimler ile cihaz veya diğer
faydaların bedellerinin tahsil edilmemiş kısmının toplamı ile sınırlı
kalmak zorundadır. Ancak, aboneden taahhüt kapsamında, taahhüde son
verilmesinden taahhüt bitimine kadar olan dönem aralığında tahsil edileceği
belirlenen bedellerin henüz tahakkuk etmemiş kısmının toplamının daha düşük
olması halinde, düşük olan tutar esas alınır.
(6) Mobil elektronik haberleşme hizmetleri
dışındaki taahhütlü aboneliklerde abonenin yerleşim yerinin değişmesi ve
taahhüt konusu hizmetin aboneye yeni yerleşim yerinde aynı nitelikte
sunulmasının fiilen imkânsız olması durumunda abone tarafından, yerleşim
yeri değişikliğinin belgelendirilmesi halinde herhangi bir cayma bedeli
ödenmeksizin taahhütlü abonelik feshedilebilir. Bu hüküm uyarınca cihazın
abonede kaldığı hallerde işletmeci, cihazın kalan ücretini aboneden talep
edebilir.
(7) Taahhüt konusu hizmetin aboneye yeni yerleşim
yerinde farklı nitelikte sunulmak durumunda kalınması halinde; abonenin
onayını almak kaydıyla yeni yerleşim yerindeki hizmetin taahhütlü bedeli
üzerinden kalan taahhüt süresi tamamlanır.
(8) Mobil elektronik haberleşme hizmetleri
dışındaki taahhütlü veya taahhütsüz aboneliklere ilişkin nakil talepleri;
a) Kendi şebekesi üzerinden hizmet sunan
işletmeciler tarafından, nakil talep edilen adreste elektronik haberleşme
şebekesinin olmadığı durumlar hariç olmak üzere, talep tarihinden itibaren,
b) Diğer işletmecinin şebekesi üzerinden hizmet
sunan işletmeciler tarafından, nakil talep edilen adreste elektronik
haberleşme şebekesinin olmadığı durumlar hariç olmak üzere, şebekesi
üzerinden hizmet sunulacak işletmecinin şebeke ve sistemlerini ilgili
mevzuat gereği hazır hale getirmesini müteakip,
aksi Kurum tarafından belirlenmediği sürece bir
takvim yılı içerisindeki taleplerin yüzde doksanı yedi gün içinde, tamamı
ise on gün içinde yerine getirilir.
(9) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeci,
taahhüt alınmadan önce ayrı bir sayfa olarak kolay ve anlaşılabilir bir
taahhüt özetini tüketicinin
bilgilendirilmesini teminen ispatlanabilir bir şekilde tüketiciye
sunar. Taahhüt özetine ilişkin belgenin bir nüshası işletmeci tarafından
tüketiciye kâğıt üzerinde ya da elektronik ortamda gönderilir. Bu özet,
taahhütnamenin ayrılmaz parçasıdır ve abonenin onayı olmadan
değiştirilemez. Abonelik sözleşmesi kurulması esnasında taahhüt verilmesi
halinde taahhütname özeti sözleşme özeti içerisinde yer alabilir.
Taahhütname özetine ilişkin belge asgari olarak aşağıdaki bilgileri içerir:
a) Takvim ayı olarak taahhüdün süresi,
b) Tarifenin taahhütsüz ücreti ve varsa taahhüt
süresi boyunca ödenecek ortalama aylık ücreti,
c) Fesih halinde abone tarafından katlanılmak
zorunda kalınabilecek tutarlara ilişkin;
1) Azami cayma bedeli,
2) Asgari cayma bedeli,
3) Taahhüt süresindeki her günün cayma
bedellerinin ayrı ayrı hesaplanarak toplanmasından elde edilen
tutarın taahhüt gün sayısına bölümü ile ortaya çıkacak ortalama cayma
bedeli.
ç) Söz konusu taahhüt yeni bir abonelik
kapsamında değil ise önceden verilen sözleşme özetinde yer alan diğer
bilgiler,
d) Diğer faydalar.
(10) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeci
ile abone arasında belirlenen taahhüt süresi yirmi dört ayı geçemez.
(11) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) İnternet
erişim hizmetlerinde sözleşme özetinde yer alan ilgili adreste sunulacak
hizmete ilişkin duyurulan veri hızları da dikkate alınarak Kurum tarafından
belirlenecek Adrese Dayalı İnternet Hız Ölçümlerine ilişkin düzenlemelerde
tespit edilen kriterlerin sağlanamaması halinde; abone tarafından
cihazın kalan bedeli hariç herhangi bir cayma bedeli ödenmeksizin taahhütlü
abonelik feshedilebilir.
(12) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeci
tarafından, taahhüde aykırılık oluşturan hususlara, açık, sade ve
anlaşılabilir şekilde siyah koyu harflerle taahhütnamede yer verilir. Abone
tarafından gerçekleştirilen işlemin taahhüde aykırılık oluşturan hususlar
arasında yer alıp almadığının açıkça tespit edilemediği hallerde, abone
lehine yorum esastır.
(13) (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeci
tarafından, taahhüt süresi sonunda farklı bir taahhüde kayıt yaptırmamış
aboneler, taahhüt süresinin sona erdiği ve taahhütsüz fiyatlar üzerinden
hizmet almaya devam edeceği hususlarında kısa mesaj veya arama yoluyla
bilgilendirilir.
Katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri
MADDE 13 – (1) Katma değerli
elektronik haberleşme hizmetinin sunulması öncesinde, hizmetin tanımı,
koşulları, ücreti ve iptal edilme yöntemi başta olmak üzere hizmetin
kapsamına ilişkin olarak tüketiciler ücretsiz olarak bilgilendirilir. Katma
değerli elektronik haberleşme hizmetlerinin arama yöntemi ile alınması
durumunda ise ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak işletmeci tarafından
hizmetin sunulmasından önce asgari olarak hizmetin tanımı, koşulları,
ücreti ile ücretlendirmenin başlayacağı zamana ilişkin açık ve anlaşılır
olacak şekilde ücretsiz bilgilendirme anonsu yapılır.
(2) İlgili mevzuat hükümlerine uygun olarak,
hizmetin satın alınması sürecinde bilgilendirmelerin sağlanması ve hizmetin
abonenin talebi ve onayı ile alındığına ilişkin ispat yükümlülüğü
işletmeciye aittir.
(3) İşletmeciler, abone hatlarının katma değerli
elektronik haberleşme hizmetlerine açılmasına ve kapatılmasına yönelik
abone taleplerini karşılamakla yükümlüdür. Abone hatlarının, 900 alan
koduna kapalı olması esas olup, abonelerin yazılı beyanı ile hatları bu
hizmetlere açık hale getirilir.
(4) Katma değerli elektronik haberleşme hizmet
numaraları ve 118XY kısa numaraları üzerinden sunulan katma değerli
elektronik haberleşme hizmetleri bakımından mevzuatta yer alan
yükümlülüklerin yerine getirilmesi numaranın tahsisli olduğu işletmecinin
sorumluluğundadır. Diğer katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri
bakımından mevzuatta yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmesi hizmetin
bedelini abonenin faturasına/ön ödemeli hattına yansıtan işletmecinin
sorumluluğundadır.
Uluslararası dolaşım hizmeti
MADDE 14 – (1) Uluslararası dolaşım
hizmetinden yararlanılan durumlarda, asgari olarak ses, kısa mesaj ve veri
hizmetini içeren uluslararası tarife bilgisi mobil telefon hizmeti sunan
işletmeciler tarafından aboneye kısa mesajla bildirilir. Görme engelli
aboneler için bu bilgi abonenin talebi doğrultusunda sesli mesaj olarak
iletilir.
İnternetin güvenli kullanımı
MADDE 15 – (1) İşletmeciler,
internetin güvenli kullanımına ilişkin olarak tüketicileri
bilgilendirmekle, Kurum tarafından belirlenen yasadışı ve zararlı
içeriklere karşı tüketicilerin korunmasına yönelik altyapı seviyesindeki
hizmetleri ek ücret olmaksızın seçenekli olarak sunmakla yükümlüdür.
Hizmet kalitesi
MADDE 16 – (1) Kurum, işletmecilerin
sundukları elektronik haberleşme hizmetlerinin kalite seviyelerine ilişkin
olarak tüketicilerin kapsamlı, yeterli ve anlaşılabilir bilgilendirilmesini
sağlamak amacıyla, güncel bilgilerin yayımlanmasına ilişkin yükümlülük
getirebilir.
(2) İşletmeciler hizmet kalitesine ilişkin
bilgileri talep üzerine belirlenen süre içerisinde Kuruma sunmakla
yükümlüdür.
Hizmetin kısıtlanması ve durdurulması
MADDE 17 – (1) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2)
Mücbir sebepler dışında işletmeciler tarafından hizmetin
kesintisiz olarak sürdürülmesi esastır. Hizmetin sunumu:
a) Tüketici menfaatinin korunması amacıyla
hizmetin mutat kullanım düzeyinin çok üzerinde olduğunun tespiti
durumlarında aboneye bilgi verilerek kısıtlanabilir veya durdurulabilir.
Aboneye bilgi vermenin mümkün olmadığı ve kısa süre içinde müdahale edilmesi
gereken hallerde tüketici menfaatinin korunmasını teminen aboneye
bilgi verilme zorunluluğu aranmayabilir.
b) Faturanın son ödeme tarihinde ödenmemesi
halinde, abone bilgilendirilerek kısıtlanabilir ya da öncelikle kısıtlanma
uygulanmak üzere durdurulabilir.
(2) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2) Hizmetin;
a) Kısıtlanması: Abone hattının acil arama
hizmeti ve işletmeci müşteri hizmetleri numarası hariç olmak üzere, giden
aramalara ve kısa mesajlara kapatılması şeklinde, internet erişim
hizmetlerinde, internet bağlantı hızının düşürülmesi veya asgari olarak
abonenin borcunu ödemesine imkân verecek şekilde bazı internet sayfalarına
erişim sağlanması,
b) Durdurulması: Abone hattının, acil arama
hizmeti hariç olmak üzere, gelen ve giden aramalar ile kısa mesajlara
kapatılması ve internet erişim hizmetlerinin durdurulması,
şeklinde uygulanabilir.
(3) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2) Hizmetin
kısıtlanması ve durdurulması uygulamalarına ilişkin olarak:
a) Hizmet kısıtlanmadan veya durdurulmadan makul
bir süre öncesinde aboneler kısa mesaj, arama veya sesli yanıt sistemi
yöntemlerinden biri ile;
1) Hizmetin kısıtlanma veya durdurulma gerekçesi
ve kriterleri,
2) Hizmetin kısıtlandığı veya durdurulduğu
sürelerin, varsa taahhütname bitiş tarihini etkileyip etkilemediği,
3) Açma kapama ücreti uygulanacak durumlar için
asgari yedi gün önce olacak şekilde borcun ödenmemesi halinde kısıtlama ya
da durdurma işleminin yapılacağı tarih bilgisi ve alınacak açma kapama
ücreti tutarı,
4) Kısıtlanma veya durdurulmanın kaldırılma
zamanı ve şartları,
hakkında bilgilendirilir.
b) Hizmetin kısıtlandığı dönemde, aboneye en
fazla kısıtlamanın başladığı tarihi takip eden ilk fatura kesim tarihine
kadar ücret yansıtılabilir. Yeni fatura döneminin başlaması ile birlikte,
hizmet durdurulur veya hizmetin durdurulması uygulamasında olduğu gibi
ücret yansıtılmaksızın, hizmet kısıtlı olarak sunulmaya devam edilir.
c) Faturanın son ödeme tarihinde ödenmemesi
nedeni ile hizmetin durdurulması durumunda, hizmetin durdurulduğu tarihten
itibaren aboneye cihaz ücreti ve telsiz kullanım/ruhsatname ücreti hariç
herhangi bir hizmet bedeli yansıtılmaz. Ödeme yapıldıktan sonra en geç
yirmi dört saat içinde hizmetin sunumuna devam edilir.
ç) İşletmeci tarafından, abonenin faturasını
ödememesi nedeni ile hizmetin kısıtlanması/durdurulması ve hattın tekrar
hizmete açılması durumunda, bir takvim yılındaki ilk açma-kapama işlemi
için aboneye herhangi bir ad altında ücret yansıtılamaz.
d) Faturanın son ödeme tarihinde ödenmemesine
rağmen hizmeti kısıtlamaksızın veya durdurmaksızın devam etmek isteyen
işletmeci, her fatura dönemi için ayrı ayrı olacak şekilde ancak
gerekli bilgilendirmeyi yaptıktan sonra abonenin ispatlanabilir irade
beyanını alarak hizmet sunumuna ve ücret tahakkukuna devam edebilir.
e) Abonenin faturasını ödememesi nedeni ile
hizmetin kısıtlanması ve durdurulması süreçleri ile ilgili
ayrı ayrı olacak şekilde, ödenmemiş fatura adedi ve gecikme
süresi gibi hizmetin kısıtlanması veya durdurulması sürecini başlatan somut
kıstaslar, bu madde kapsamında düzenlenen diğer hususlarla birlikte kolay
erişilebilir bir şekilde işletmeci internet sayfasında yer alır.
(4) İşletmeciler, öngörülebilir herhangi bir
nedenle hizmet sunumunda kesinti yapılacak olması halinde, makul bir süre
öncesinde bu durumun başlangıç ve bitiş zamanını kısa mesaj, elektronik
posta, uyarı görseli, arama veya sesli yanıt sistemi yöntemlerinden biri
ile aboneye bildirir. İşletmeciler tarafından kesintiye ilişkin bilgiler
internet sitesinden de duyurulur.
(5) Kurum, kullanım miktarı sınırlı hizmetler ile
fatura üst sınırı uygulamasına ilişkin olarak abonelerin bilgilendirilmesi
ve hizmetlerin kısıtlanması/durdurulması hususlarında işletmecilere
yükümlülük getirebilir.
Tüketici şikâyetleri çözüm mekanizması ve
Kurumun yetkisi
MADDE 18 – (1) İşletmeciler, tüketici
şikâyetlerinin cevaplanmasında şeffaf, hızlı ve kolay uygulanabilir bir
çözüm mekanizması oluşturmakla yükümlüdür.
(2) Tüketici şikâyetleri ve bu şikâyetlere
verilen cevaplar işletmeciler tarafından kayıt altına alınır ve bu kayıtlar
güvenlik tedbirleri alınarak asgari iki yıl süre ile muhafaza edilir.
(3) Kurum, işletmecilerin tüketici şikâyetleri
çözüm mekanizması oluşturmasına ilişkin asgari hususları belirleyebilir.
(4) Kurum, tüketici şikâyetlerinin tasnifi
neticesinde belirli bir konuya ilişkin şikâyetlerin yoğunlaştığı ve şikâyet
konusunun abone mağduriyetine yol açtığına kanaat getirmesi halinde, konuyu
inceleyerek konu hakkında düzenleme veya denetleme yapabilir.
(5) Kurum, işletmeciler tarafından tüketicilere
yapılacak iadelere ilişkin yöntem belirleyebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Faturalara İlişkin Esaslar
Fatura gönderme yükümlülüğü
MADDE 19 – (1) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2)
İşletmeciler, abonenin ispatlanabilir irade beyanı doğrultusunda;
mali mevzuata uygun olarak düzenlenen faturayı posta ile veya asgari olarak
fatura tutarı ve son ödeme tarihini içeren fatura bilgilerini kısa mesaj
veya elektronik posta yöntemi ile son ödeme tarihinden önce abonelere
ulaşacak şekilde ücretsiz olarak göndermekle yükümlüdür. Fatura
gönderilmesine ilişkin tercihin alınamadığı durumlarda kısa mesaj yöntemi
kullanılır. Fatura bilgisinin elektronik posta veya kısa mesaj ile
gönderilmesi durumunda:
a) Söz konusu gönderme işlemi son ödeme
tarihinden en az yedi gün önce aboneye ulaşacak şekilde ücretsiz olarak
yapılır.
b) Kısa mesaj veya elektronik posta içerisinde,
asgari elli adet rassal karakter içeren ve işletmeci internet
adresi altında yer alan tek biçimli kaynak bulucusu (URL) olacak şekilde
abonenin ilgili faturasının görselini doğrudan görüntüleyebileceği internet
sayfasının linki yer alır.
(2) Aboneler her zaman fatura gönderilmesine
ilişkin tercihlerinde değişiklik yapma hakkına sahiptir.
(3) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeci
elektronik ortamda gönderilen fatura veya kullanım detayı/ayrıntılı fatura
için aboneden ücret talep edemez. Kullanım detayı/ayrıntılı fatura
bilgilerinin elektronik ortamda gönderilmesi durumunda birinci fıkranın (b)
bendindeki usul uygulanır.
(4) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(2) İşletmeciler
güvenliği sağlamak kaydıyla Kurum tarafından ayrıca belirlenmediği sürece,
abonelerin bir yıllık fatura ve kullanım detayı/ayrıntılı fatura
bilgilerine çevrimiçi işlem merkezi üzerinden ücretsiz olarak
erişebilmelerini temin eder.
(5) Mobil telefon hizmeti sunan işletmeciler ön
ödemeli hatlarda her bir hizmetin kullanımını müteakip sunmuş oldukları
hizmete yönelik kullanım miktarı, kullanım tutarı, kalan tutar ve kalan
miktarı gösteren bilgiyi ücretsiz olarak sağlamakla yükümlüdür.
(6) Fatura bedelinin ödenmemesi halinde,
işletmeci borcun takibi için yasal işlemleri başlatmadan makul bir süre
öncesinde, abonenin borcunu ifa etmesi gerektiği aksi takdirde borcun yasal
yollarla tahsil edileceği hakkında tüketiciye son uyarıyı yapar.
Faturalandırma dönemi
MADDE 20 – (1) İşletmeci tarafından
uygulanacak faturalandırma dönemleri, sözleşmede aksi kararlaştırılmadıkça
bir aydır. Fatura dönemi boyunca tahakkuk eden borç tutarının, belirli bir
tutarın altında gerçekleşmesi durumunda mali mevzuata da uygun olacak
şekilde faturalandırma bir sonraki dönem veya dönemlerde yapılabilir.
(2) Sözleşmeye konu hizmetin faturalandırma
dönemi değiştirilerek tüketici faydası kısıtlanamaz.
Faturalarda bulunması zorunlu hususlar
MADDE 21 – (1) Abonelere gönderilecek
faturalarda mali mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydı ile asgari aşağıdaki
bilgiler yer almalıdır:
a) İşletmecinin adı, unvanı ve iletişim adresi,
b) İşletmecinin müşteri hizmetleri numarası, faks
numarası ve internet adresi,
c) Abonenin adı, soyadı, hizmet numarası ile
iletişim adresi,
ç) Faturanın ait olduğu dönem, kesim ve düzenleme
tarihi,
d) Uygulanan tarifenin/kampanyanın adı, içeriği,
paket içi ve paket dışı ücretler, cihaz bedelleri, dönem içerisindeki
değişiklikler,
e) Bir sonraki fatura kesim ve son ödeme tarihi
ile ödeme şekilleri ve ödeme merkezleri,
f) Ödenmemiş fatura ve borç bilgisi,
g) Son ödeme tarihinde ödemenin yapılmaması
halinde uygulanacak gecikme faizi oranı,
ğ) Bir önceki dönemde geç ödenen faturaya
uygulanmış gecikme faizi oranı ve tutarı, varsa geçmiş döneme ilişkin abone
alacak tutarı,
h) Sabit ücret ve/veya diğer aylık ücretler,
ı) Bağlantı/kurulum ücreti gibi bir kez alınan
ücretler,
i) Mobil telefon aboneliklerinde ücretlendirme
periyodu, şebeke içi, şebeke dışı, uluslararası, rehberlik hizmetleri gibi
ve sabit telefon aboneliklerinde ücretlendirme periyodu, şehir içi,
şehirlerarası, uluslararası, rehberlik hizmetleri gibi yararlanılan her bir
hizmetin toplam ücreti,
j) Katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri
ve ücreti fatura kanalı ile tahsil edilen diğer hizmetlerin adı, ücreti,
k) Varsa faturalandırmaya konu diğer mal ve/veya
hizmetlerin adı ve ücreti,
l) Abone tarafından taahhüt verildiği durumlarda
taahhüdün kaçıncı ayında olduğu ve bitiş tarihi,
m) Vergi türleri ve diğer yasal kesintiler,
n) Vergi türlerini de içeren toplam fatura
ücreti.
(2) Ayrıntılı faturalarda ise, yukarıdaki
hususlarla birlikte asgari aşağıdaki bilgiler yer almalıdır:
a) Mobil ve sabit telefon aboneliklerinde aranan
her numara ve numaranın ait olduğu işletmeci adı, işletmeci adı
bilinmiyorsa “diğer işletmeci” ifadesi,
b) Mobil ve sabit telefon aboneliklerinde
aramanın yapıldığı tarih ve saat, her bir arama için arama süresi ve arama
ücreti,
c) Mobil ve sabit telefon aboneliklerinde arama
yöntemi (sesli, görüntülü ve benzeri),
ç) Mobil ve sabit telefon aboneliklerinde toplam
arama sayısı ve toplam konuşma süresi,
d) Mobil telefon hizmeti aboneliklerinde
uluslararası dolaşımda ve yurtdışına doğru yapılan çağrılarda, sabit
telefon hizmeti aboneliklerinde ise yurtdışına doğru yapılan çağrılarda
aranan numaranın yanında aranan ülkeye ilişkin ülke adı/kodu gibi açıklayıcı
bilgi ile mobil telefon hizmeti aboneliklerinde uluslararası dolaşımda
aramanın başlatıldığı ülke bilgisi,
e) Veri iletim yöntemi, veri aktarımının boyutu,
süresi ve ücreti.
Faturalama anlaşmaları
MADDE 22 – (1) Abonelere ait
faturalama bilgisi bulunan sabit ya da mobil telefon hizmeti sunan
işletmeci ile bu işletmecinin şebekesi üzerinden hizmet veren diğer
işletmeciler arasında, abonenin birden fazla fatura almasını önlemek
amacıyla, tüketiciye ek yük getirmeyecek şekilde, faturalama anlaşması
yapılabilir.
(2) Kurum, abonelere ait faturalama bilgisi
bulunan sabit ya da mobil telefon hizmeti sunan işletmecilere ücreti
karşılığında vergi ve benzeri yükümlülükleri ayrıştırılarak ve tüketiciye
ek yük getirmeyecek şekilde faturalama hizmeti sağlama yükümlülüğü getirebilir
veya yükümlülüğe ilişkin muafiyet tanıyabilir. Tarafların anlaşamaması
durumunda, Kurum uzlaşmazlığa ilişkin hüküm ve şartları belirleyebilir.
ALTINCI BÖLÜM
Abonelik Sözleşmesinin Feshi ve
İşletmeci Değişikliği
Fesihte takip edilecek usul ve feshin
sonuçları
MADDE 23 – (1) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1)
Aboneler abonelik sözleşmelerini her zaman ücretsiz olarak sona
erdirebilir. Aboneler, abonelik sözleşmelerini feshetmek istedikleri
takdirde bu taleplerini;
a) İşletmeci ya da adına abonelik sözleşmesi
yapmaya/işlemlerini yürütmeye yetkili temsilcisine yazılı olarak yapmak,
b) Teyit edilmiş olmak kaydıyla işletmecinin faks
numarasına göndermek,
c) Güvenli elektronik imza ile gönderilip
saklanabilen metinler kullanmak,
ç) e-Devlet Kapısını kullanmak,
d) İşletmecinin çevrimiçi işlem merkezini
kullanmak,
e) İşletmecide kayıtlı bulunan elektronik posta
adresini kullanarak başvuruda bulunmak,
f) İşletmecinin müşteri hizmetlerini kullanmak,
g) Kurum tarafından belirlenebilecek diğer
yöntemleri kullanmak,
suretiyle işletmecilerine iletirler. Fesih
taleplerinde abonenin kimlik belgesi, kimlik bilgileri kontrol edilerek
veya abonenin kimliği doğrulanarak fesih taleplerinin her şartta alınması
sağlanır.
(2) İşletmeci fesih bildirimlerinde, fesih
talebine ilişkin bildirimin yapıldığı andan itibaren yirmi dört saat içinde
fesih talebinin alındığı bilgisini aboneye iletir/verir ve ücretlendirmeyi
durdurur. Ücretlendirmenin durdurulması ile birlikte hizmet kısıtlanabilir
veya durdurulabilir.
(3) İşletmeci, abonenin fesih talebinin kendisine
ulaştığı tarihten itibaren yedi gün içinde fesih işlemini gerçekleştirmek
ve posta, kısa mesaj, elektronik posta veya arama yöntemlerinden birini
kullanarak abonelik sözleşmesinin feshedildiğini ve varsa mülkiyeti
işletmeciye ait cihaz/donanım/modem/kart ve benzeri ekipmanların iade
edilmesi gerektiği bilgisini aboneye iletmekle yükümlüdür.
(4) İşletmeci, hizmet sunumuna ilişkin
ekipmanların iade veya değişim amaçlı tesliminin kendisine ya da adına
abonelik sözleşmesi yapmaya/işlemlerini yürütmeye yetkili temsilcisine
yapılabilmesini sağlamakla yükümlüdür.
(5) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) Fesih
işleminden sonra işletmeci geri kalan alacakları için borcu olan aboneye
abonenin fesih talep tarihinden sonra en geç dört ay içinde son fatura
gönderir. Bu süre sınırı, son faturaya uygulanan gecikme faizi ve yasal
takipten doğan faturalar için geçerli değildir. Son faturanın süresi
içerisinde ödenmemesi halinde, 19 uncu maddenin altıncı fıkrasında geçen
son uyarıdan en az yedi gün önce işletmeci, başlığında adının geçtiği ve
içeriği Kurum tarafından belirlenebilecek kısa mesaj ile asgari son fatura
borcunun ödenmemiş olduğu ve borcun ödenmemesi halinde yasal takip
başlatılacağı bilgisini abonenin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası veya
yabancı kimlik numarası adına kayıtlı tüm aktif mobil numaralarına, mobil
telefon hizmeti sunan işletmeciler vasıtasıyla gönderir.
(6) Fesih durumunda aboneden daha önce alınan
depozito, avans gibi ücretler veya abone alacakları var ise, mahsuplaşmayı
müteakip kalan tutar on beş gün içinde işletmeci tarafından aboneye iade
edilir.
İnternet servis sağlayıcısı değişikliği
MADDE 24 – (1) İnternet servis
sağlayıcısı değişikliği sürecinde abonenin aldığı hizmette yaşanabilecek
kesintinin asgari seviyede olması esas olup bu durumun sağlanması için
işletmeciler işbirliği içinde hareket etmek ve gereken her türlü tedbiri
almakla yükümlüdür.
(2) (Değişik:RG-18/1/2022-31723)(1) Değişiklik
süreci, abonenin talebi üzerine abonesi olmak istediği internet servis
sağlayıcı tarafından yürütülebilir. Abonenin talebi, yazılı olarak veya
Kimlik Doğrulama Yönetmeliği hükümlerine göre kimlik doğrulaması yapılarak
elektronik ortamda oluşturulan talep formu ya da abonelik sözleşmesinde
vereceği onay şeklinde olabilir.
(3) Bu madde kapsamında abone onayının alınması,
abonenin yapılan işlemlere dair kabulünü gösteren ispatlanabilir irade
beyanı veya belgesinin sağlanması şeklinde yorumlanır.
(4) Kurum, gerekli gördüğü takdirde işletmeci
değişikliği esnasında yaşanabilecek kesinti süresi dâhil bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar belirleyebilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İdari para cezaları ve diğer yaptırımlar
MADDE 25 – (1) İşletmecilerin bu
Yönetmelik ile belirlenen yükümlülükleri yerine getirmemeleri halinde
15/2/2014 tarihli ve 28914 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 26 – (1) Kurum tarafından
gerekli görülmesi halinde, bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasına ilişkin
olarak veya bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde düzenleme
yapılabilir.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 27 – (1) 28/7/2010 tarihli ve
27655 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Haberleşme Sektöründe
Tüketici Hakları Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Atıflar
MADDE 28 – (1) Mevzuatta, 22/12/2004
tarihli ve 25678 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Telekomünikasyon
Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliği ile Elektronik Haberleşme
Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliğine yapılan atıflar bu Yönetmeliğe
yapılmış sayılır.
Mevcut düzenlemelerin durumu
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Telekomünikasyon
Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliği ile Elektronik Haberleşme
Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliğine dayanılarak yapılan usul ve
esaslar, alınan Kurul Kararları ile diğer idari işlemlerin bu Yönetmeliğe
aykırı olmayan hükümleri konuya ilişkin yeni bir işlem yapılana kadar
geçerliliğini muhafaza eder.
Yetkili hat bilgilendirmesi
GEÇİCİ MADDE 2 – (Ek:RG-18/1/2022-31723)(2)
(1) Bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinin on dördüncü
fıkrasının yürürlüğe girdiği tarihi takip eden üç ay içinde, aynı
işletmecide birden fazla hatta sahip olan abonelere ilgili fıkrayla tanınan
imkâna ilişkin kısa mesaj yoluyla bilgilendirme yapılır.
Yürürlük
MADDE 29 – (1) Bu Yönetmeliğin 7 nci
maddesinin birinci ve dokuzuncu fıkraları Yönetmeliğin yayımı tarihinde,
diğer hükümler Yönetmeliğin yayımından itibaren 6 ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu Başkanı yürütür.
_____________
(1) Bu
değişiklik 1/3/2022 tarihinde yürürlüğe girer.
(2) Bu
değişiklik 31/12/2022 tarihinde yürürlüğe girer.
Eki için tıklayınız
|