
GENEL
ÜRÜN GÜVENLİĞİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; piyasaya arz edilen, piyasada bulundurulan veya tedarik
edilen ve tüketicinin kullanımına hazır edilen, tüketici için amaçlanan veya
tüketici için amaçlanmamış olsa dahi makul ölçüde öngörülebilir koşullarda
tüketici tarafından kullanılabilecek ürünlerin güvenli olmasının sağlanması ve
bu alanda yetkili kuruluşların görevleri ile üreticilerin ve dağıtıcıların
yükümlülüklerinin belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, ürünlere ilişkin bir teknik düzenlemenin bulunmadığı veya teknik
düzenleme bulunsa dahi insan sağlığı ve güvenliğine ilişkin hükümler içermediği
veya belirli risklere yahut risk kategorilerine ilişkin hükümler içermediği
durumlarda uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik; piyasaya arz
edilen, piyasada bulundurulan veya tedarik edilen ve tüketicinin kullanımına
hazır edilen, tüketici için amaçlanan veya tüketici için amaçlanmamış olsa dahi
makul ölçüde öngörülebilir koşullarda tüketici tarafından kullanılabilecek olan
yeni, kullanılmış veya ıslah edilmiş tüm ürünlere uygulanır.
(3) Bu Yönetmelik, elektronik
satışlar ve diğer uzaktan iletişim araçları vasıtasıyla gerçekleşen satışlar
dahil, satış tekniğine bakılmaksızın tüm ürünlere uygulanır.
(4) Bu Yönetmelik, bir hizmet
esnasında tüketicilere sunulan ürünlere uygulanır. Tüketiciye hizmet sunanlar
tarafından kullanılan veya işletilen ekipmanları kapsamaz.
(5) Bu Yönetmelik, antika ürün
veya kullanımından önce tamir veya ıslah edilmesi gereken ürün olarak tedarik
edilen kullanılmış ürünlere, tedarikçinin tedarik ettiği kişiye bu konuda
açıkça bilgi vermesi koşuluyla uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik
Düzenlemeler Kanununun 24 üncü maddesi ve 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 455 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığı
(Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü)’nı,
b) Ciddi risk: Etkisi kısa vadede
ortaya çıkmayan riskler de dâhil olmak üzere, yetkili kuruluşların acil
müdahalesini gerektiren her türlü riski,
c) Dağıtıcı: Tedarik zincirinde
yer alan ve faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkilemeyen
7223 sayılı Kanun kapsamında dağıtıcı sıfatını haiz gerçek veya tüzel kişiyi,
ç) Geri çağırma: Üretici veya
dağıtıcı tarafından tüketiciye tedarik edilmiş veya tüketicinin kullanımına
sunulmuş tehlikeli ürünün geri getirilmesini amaçlayan her türlü önlemi,
d) Güvenli ürün: Kullanım süresi
ve uygulanabilir olduğu durumlarda hizmete sunulması, kurulumu ve bakımına
ilişkin gereklilikleri dahil olmak üzere, normal ve makul ölçüde öngörülebilir
koşullarda kullanımı risk taşımayan veya ürünün kullanımına özgü asgari risk
taşıyan, aşağıdaki unsurlar ele alındığında insan sağlığı ve güvenliği için
yüksek düzeyde koruma sağladığı kabul edilen ürünü;
1) Ürünün bileşimi, ambalajı,
montaj talimatları ve mümkün olduğu durumlarda kurulum ve bakım talimatları da
dahil olmak üzere özellikleri.
2) Diğer ürünlerle birlikte
kullanımının makul ölçüde öngörülebilir olduğu durumlarda, diğer ürünler
üzerindeki etkisi.
3) Ürünün sunumu, etiketlenmesi,
kullanımı ve imhasıyla ilgili uyarılar ve talimatlar ile ürünle ilgili diğer
bilgi ve açıklamalar.
4) Başta çocuklar, engelliler ve
yaşlılar olmak üzere ürünü kullanırken risk altındaki tüketici kategorileri.
e) Kanun: 5/3/2020 tarihli ve
7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununu,
f) Piyasadan çekme: Tehlikeli
ürünün tüketicilere dağıtımını, öneri ve teşhirini önlemeyi amaçlayan her türlü
tedbiri,
g) Tehlikeli Ürün: Güvenli ürün
tanımını karşılamayan ürünü,
ğ) Üretici;
1) Türkiye’de yerleşik olması
halinde ürünü imal eden ve ürüne kendi ismini, ticari markasını veya herhangi
bir ayırt edici işaret koyarak kendisini imalatçı olarak sunan veya ürünü ıslah
eden, Kanun kapsamında imalatçı sıfatını haiz gerçek veya tüzel kişiyi,
2) İmalatçının Türkiye’de
yerleşik olmaması halinde, Kanun kapsamında ürünün yetkili temsilcisi sıfatını
haiz Türkiye’de yerleşik gerçek ve tüzel kişiyi, yetkili temsilcinin
bulunmaması halinde ürünü ithal eden, Kanun kapsamında ithalatçı sıfatını haiz
gerçek veya tüzel kişiyi,
3) Tedarik zincirinde yer alan ve
faaliyetleri, bir ürünün güvenliğine ilişkin özellikleri etkileyebilen, Kanun
kapsamında iktisadi işletmeci sıfatını haiz gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Ürün: Tüketicilerin kullanımı
için amaçlanan veya tüketicilerin kullanımı için amaçlanmamış olsa dahi makul
ölçüde öngörülebilir koşullarda tüketiciler tarafından kullanılması muhtemel
olan, gerek ticari faaliyetler sonucunda gerekse başka yollarla tedarik edilen
veya kullanıma sunulan, yeni, kullanılmış veya ıslah edilmiş her türlü madde,
müstahzar veya eşyayı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Ürün Güvenliği
Ürün güvenliği ve genel
ürün güvenliği gerekleri
MADDE 5 – (1)
Ürünün güvenli olması zorunludur.
(2) Kanunun 4 üncü maddesinin
üçüncü fıkrasına uygun olarak hazırlanan teknik düzenlemelerin insan sağlığı ve
güvenliği ile ilgili hükümlerine uygun ürün, aksi ispatlanana kadar güvenli
kabul edilir.
(3) Daha yüksek bir güvenlik
seviyesinin olabilirliği veya piyasada daha düşük riskli ürünlerin varlığı, bir
ürünün tehlikeli ürün olduğu anlamına gelmez.
(4) Türkiye-Avrupa Birliği
Ortaklık Konseyinin 1/95 sayılı Kararı hükümleri saklı kalmak ve 2/5/2012
tarihli ve 2012/3169 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Düzenlenmemiş Alanda Karşılıklı Tanıma Yönetmeliği kapsamında olmak kaydıyla,
Türkiye’de uygulananlardan farklı teknik düzenleme, standart veya kalite
kurallarına göre üretilmiş olsa dahi, Avrupa Birliği üyesi bir ülkede yasal
olarak üretilmiş veya serbest dolaşıma girmiş bir ürünün güvenli olduğu kabul
edilir.
(5) Ürüne ilişkin bir teknik
düzenlemenin bulunmadığı veya insan sağlığı ve güvenliğine ilişkin hükümler
içermediği veya belirli risklere yahut risk kategorilerine ilişkin hükümler
içermediği durumlarda, referans numaraları Avrupa Birliği Resmi Gazetesi’nde
yayımlanan ürünün güvenliğine ilişkin Avrupa standartlarına karşılık gelen
ulusal standartlara uygun ürün güvenli kabul edilir.
(6) Ürüne ilişkin bir teknik
düzenlemenin bulunmadığı veya insan sağlığı ve güvenliğine ilişkin hükümler
içermediği ya da belirli risklere yahut risk kategorilerine ilişkin hükümler
içermediği ve beşinci fıkrada atıfta bulunulan standartların olmadığı durumlarda,
bir ürünün genel ürün güvenliği gereklerine uygunluğu, mevcut olması halinde
aşağıda yer alan hususlar göz önüne alınarak değerlendirilir:
a) Beşinci fıkrada atıfta
bulunulan standartlar haricindeki Avrupa standartlarına karşılık gelen ulusal
standartlar.
b) Ulusal ve uluslararası
standartlar.
c) Yetkili kuruluşların veya
Avrupa Komisyonunun ürün güvenliği değerlendirmesinde rehber niteliğindeki
görüşleri.
ç) İlgili sektörde yürürlükte
olan ürün güvenliğine ilişkin iyi uygulama kodları.
d) Teknik bilgi ve teknoloji
düzeyi.
e) Tüketicinin güvenliğe ilişkin
makul beklentileri.
(7) Ürünün beşinci ve altıncı
fıkralarda belirtilen değerlendirme kriterlerine uygunluğu, bu uygunluğa rağmen
yetkili kuruluş tarafından ürünün tehlikeli ürün olduğuna dair yeterli gerekçe
bulunduğuna kanaat getirildiği durumlarda, Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerinde
öngörülen ürünün piyasaya arzının durdurulması, piyasada bulundurulmasının
önlenmesi, piyasadan çekilmesi veya geri çağırılması önlemlerin alınmasını ve
yaptırımların uygulanmasını engellemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici ve Dağıtıcıların
Yükümlülükleri ile Yetkili
Kuruluşların Yetki ve
Sorumlulukları
Üreticilerin yükümlülükleri
MADDE 6 – (1)
Üreticiler ancak güvenli ürünleri piyasaya arz edebilir veya piyasada
bulundurabilir.
(2) Üreticiler, kendi
faaliyetleri ile sınırlı olmak üzere;
a) Aksinin mazur görülebileceği
durumlar hariç, ürünün veya ürünün ambalajının üzerine ürünün model, parti,
seri numarası veya ayırt edilmesini sağlayacak diğer bilgiler ile kendi isim,
kayıtlı ticari unvan veya marka bilgisi ile kendisine ulaşılabilecek açık adres
bilgilerinin kolayca görülebilir ve okunabilir bir şekilde yer almasını sağlar.
b) Mümkün olduğu hallerde,
piyasaya arz ettiği ve piyasada bulundurduğu ürünlerden numune alarak test
eder, inceleme yapar, şikâyetlerin, tehlikeli ürünlerin ve geri çağrılan
ürünlerin kaydını tutar ve yaptığı izleme faaliyetleri hakkında dağıtıcıları bilgilendirir.
c) Tüketicilerin ürünün taşıdığı
riskler hakkında yeterli ve etkin bir şekilde uyarılmasını sağlar.
ç) Yeterli uyarıların olmaması
nedeniyle ürünün taşıdığı risklerin açıkça anlaşılamayacağı durumlarda, ürünün
arz edebileceği riskleri değerlendirebilmeleri için, tüketicilere, ürünün
normal veya makul ölçüde öngörülebilir kullanım süresi içerisinde taşıdığı
riskler hakkında gerekli bilgileri sağlar ve bu risklere karşı gerekli
önlemleri alır.
d) Ürünlerin taşıdığı risklerden
kaçınmak için, bu ürünlerin piyasaya arzının durdurulması, piyasada
bulundurulmasının önlenmesi, piyasadan çekilmesi veya tüketiciden geri
çağırılması önlemi de dahil olmak üzere gerekli önlemleri alır. Ürünün geri
çağırılması önlemine, diğer önlemlerin riski önlemede yetersiz kaldığı
durumlarda başvurulur.
e) Yetkili kuruluşlar talep
ettiğinde, tedarik ettiği ürünlerinin taşıdığı riskleri önlemeye yönelik
tedbirlerde işbirliği yaparlar.
f) Risk taşıyan ürünlerle ilgili
olarak kendiliğinden veya yetkili kuruluşun talebi üzerine bu Yönetmelik
kapsamında gerekli düzeltici önlemleri aldıktan sonra bu önlemler ve ürünün
içerdiği riskler hakkındaki bilgileri, tüketicilerin ürünün taşıdığı riskler
hakkında yeterli ve etkin bir şekilde uyarılmasını sağlayarak etkili olacak
şekilde duyurur ve duyurunun kapsamına göre engellilerin erişebilirliğini
dikkate alır. Duyuru, asgari aşağıdaki bilgileri içerir:
1) Ürünü tanıtacak marka, model
veya cins ismi veya diğer ayırt edici özellikler.
2) Mümkün ise ürünün fotoğrafı
veya resimli tasviri.
3) Alınan önlem.
4) Önlemi gerektiren sorunun açık
ve anlaşılır tarifi.
5) Sorumlu üreticinin isim, adres
ve diğer iletişim bilgileri.
6) Riskten sakınmak veya sorunu
gidermek için önerilen yöntemler.
(3) Üreticiler tarafından ikinci
fıkranın (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen uyarı yükümlülüğünün yerine
getirilmiş olması, üreticiyi bu Yönetmelikte belirtilen diğer yükümlülükleri
yerine getirmekten muaf tutmaz.
(4) Üreticiler ikinci fıkrada
belirtilen önlemleri yetkili kuruluşun yapacağı denetimden önce gönüllü olarak
kendiliğinden alabileceği gibi, yetkili kuruluşun talebi üzerine de yerine
getirir.
Dağıtıcıların
yükümlülükleri
MADDE 7 – (1)
Dağıtıcılar, kendi faaliyetleri ile sınırlı olmak üzere;
a) Üreticiler ve yetkili
kuruluşlarla etkin bir işbirliği yapar. Özellikle risklerin önlenmesine yönelik
alınan önlemler kapsamında ürünün risk taşıdığı her durumda üreticiyi ve 9 uncu
madde kapsamında yetkili kuruluşu bilgilendirir. Ürünün menşeinin izlenebilirliği
için gerekli belgeleri bulundurur, talebi halinde yetkili kuruluşa sunar.
Yetkili kuruluşun talimatlarını ivedilikle yerine getirir.
b) Sahip oldukları bilgi ve
mesleki birikim çerçevesinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmadığını
bildikleri veya bilmelerinin gerektiği ürünleri tedarik etmeyerek, genel ürün
güvenliği gereklerine uygunluğun sağlanmasına yardım edecek şekilde faaliyette
bulunur.
c) Üreticinin ürüne ilişkin
riskler ve önlemler hakkında kendilerine bildirdiği bilgileri, varsa tedarik
zincirindeki bir sonraki dağıtıcıya iletmek ve 6 ncı maddenin ikinci fıkrasının
(f) bendinde belirtilen duyuruyu müşterilerinin kolaylıkla görebileceği veya
ulaşabileceği yerlere koymak zorundadır.
Yetkili kuruluşların yetki
ve sorumlulukları
MADDE 8 – (1)
Yetkili kuruluşlar, sorumlu oldukları ürün gruplarına ilişkin bir teknik
düzenlemenin bulunmadığı veya teknik düzenlemelerde insan sağlığı ve
güvenliğine ilişkin hükümler bulunmadığı veya belirli risklere yahut risk
kategorilerine ilişkin hükümler bulunmadığı durumlarda, ürünlerin güvenli
olması amacıyla üreticilerin ve dağıtıcıların bu Yönetmelikte belirlenen
yükümlülüklere uymalarını sağlar.
(2) Ürünlerin genel ürün
güvenliği gereklerine uygunluğunun denetimi, Kanun ve 13/11/2001 tarihli ve
2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa
Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, ilgili mevzuat
hükümleri ile ürün grupları bazında sorumlu kılınan yetkili kuruluşlar
tarafından yapılır.
(3) Bir ürün grubu için ilgili
mevzuat hükümleri kapsamında birden çok yetkili kuruluşun sorumlu olması
halinde, genel ürün güvenliği gereklerine uygunluğun denetimi, ilgili tüm
kuruluşlar tarafından sorumlulukları dahilinde eşgüdüm içerisinde yapılır. Yetkili
kuruluşlar arasında ürüne ilişkin denetim ve idari yaptırımların hangi kuruluş
tarafından uygulanacağına dair tereddüt hasıl olduğu durumlarda, yetkili
kuruluşlar arasında görev dağılımının belirlenmesi konusunda bir işbirliği
protokolü imzalanması yolu tercih edilebilir.
(4) Üçüncü fıkrada belirtildiği
şekilde bir ürün grubunun genel ürün güvenliği gereklerine uygunluğunun
denetiminden birden çok yetkili kuruluşun sorumlu olduğu durumlarda, yetkili
kuruluşlar arasında sorumluluk alanları hakkında bir anlaşmazlık ortaya çıkması
halinde, anlaşmazlığın çözümü hakkında karar, Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve
Denetimine Dair Yönetmelik kapsamında kurulan Piyasa Gözetimi ve Denetimi
Koordinasyon Kurulu tarafından verilir.
(5) Bir ürün grubunun genel ürün
güvenliği gereklerine uygunluğunun denetimi konusunda herhangi bir yetkili
kuruluşun sorumlu olmadığı durumlarda, sorumluluğun hangi yetkili kuruluş
tarafından üstlenilmesi gerektiğine ilişkin karar, benzer olan ve benzer
güvenlik değerlendirmeleri gerektiren ürünlerin aynı yetkili kuruluşça denetlenmesi
esas olmak üzere Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik
kapsamında kurulan Piyasa Gözetimi ve Denetimi Koordinasyon Kurulu tarafından
verilir.
(6) Yetkili kuruluş;
a) Tüm ürünlerde;
1) Ürünün piyasaya arzından nihai
kullanıcıya ulaştığı aşamaya kadar, ürünlerden numune almaya ve ürünün
güvenliğine ilişkin özellikleri ile ilgili olarak yeterli ölçek ve sıklıkta
denetim yapmaya,
2) İlgili taraflardan gerekli her
türlü bilgi ve belgeyi talep etmeye,
b) Belirli durumlarda risk
taşıyabilecek ürünlerde;
1) Ürünün taşıyabileceği riskler
hakkında uygun, açık ve kolayca anlaşılabilir Türkçe uyarılarla işaretlenmesini
talep etmeye,
2) Ürünün piyasaya arzını,
güvenliğini temin edecek ön koşullara tabi tutmaya,
c) Belirli kişiler bakımından
risk taşıyabilecek ürünlerde;
1) Risk altındaki kişilerin
muhtemel riskler hakkında zamanında ve uygun şekillerde uyarılmasını ve
bilgilendirilmesini talep etmeye,
ç) Tehlikeli olduğuna dair
belirtilerin bulunduğu ürünlerde, riskin ciddiyeti ile orantılı olarak;
1) Ürünlerin piyasaya arzını,
piyasada bulundurulmasını, önerilmesini veya teşhir edilmesini, gerekli
değerlendirmeler ve kontroller için ihtiyaç duyulacak zaman süresince geçici
olarak durdurmaya,
d) Tehlikeli ürünlerde, riskin
ciddiyeti ile orantılı olarak;
1) Ürünün piyasaya arzını
yasaklamaya ve yasağın uygulanmasını sağlamak üzere gerekli önlemleri almaya,
e) Piyasada bulunan tehlikeli
ürünlerde, riskin ciddiyeti ile orantılı olarak;
1) Ürünün ivedilikle piyasaya
arzının durdurulmasını, piyasada bulundurulmasının önlenmesini, piyasadan
çekilmesini ve ürünün taşıdığı riskler hakkında tüketicilerin uyarılmasını
talep etmeye veya bu önlemleri kendisi almaya,
2) Uygun olduğu durumlarda
üreticiler ve dağıtıcıların eşgüdümlü bir biçimde hareket ederek ürünleri geri
çağırmasını, ürünlerin uygun koşullarda imhasını talep etmeye veya bu önlemleri
kendisi almaya,
yetkilidir.
(7) Altıncı fıkranın (e) bendinde
öngörülen tüketicinin elindeki ürünlerin geri çağrılması önlemi, alınan diğer
önlemlerin riskin ortadan kaldırılmasında yetersiz kalması durumunda son çare
olarak uygulanır. Söz konusu önlem, mevcut olması halinde, iyi uygulama kodları
çerçevesinde uygulanabilir.
(8) Yetkili kuruluş, yayımlanmış
iyi uygulama kodlarına dayanarak üretici ve dağıtıcıların gönüllü
faaliyetlerini destekler.
(9) Ürünün ciddi bir risk arz
edip etmediğine ilişkin yetkili kuruluş tarafından yapılacak değerlendirme, her
bir olay bazında münhasıran yapılacaktır. Yetkili kuruluşlar, gerekli
gördükleri durumlarda, sorumlu oldukları ürün grupları bazında, risk değerlendirmesi
kriterlerine ilişkin Türkçe rehberler yayımlar. Bu rehberler özellikle, ilgili
sektörde ciddi riskin tanımlanmasına ilişkin kriterleri belirlemeyi ve ciddi
risk taşıyan ürüne karşı alınacak önlemlerde uygulamada birlik sağlamayı
amaçlar.
(10) Yetkili kuruluşun bu madde
kapsamında alınacak önlemlere ilişkin talepleri; üreticilere, kendi
faaliyetleri ile sınırlı olmak kaydıyla ve tedarik zincirinde yer alan ilk
dağıtıcı öncelikli olmak kaydıyla dağıtıcılara ve gerektiği hallerde üründen kaynaklanan
riskleri önlemeye yönelik faaliyetlerde işbirliği sağlanacak diğer kişilere
yönelik olacaktır.
(11) Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve
Denetimine Dair Yönetmelik hükümleri saklı kalmak kaydıyla, yetkili kuruluşlar
bu Yönetmelik kapsamı ürün gruplarında;
a) Ürün güvenliği konusunda
bilimsel ve teknik bilgiyi takip eder ve günceller.
b) Ürün ve risk kategorileri
itibarıyla sektörel denetim programları hazırlar, uygular ve bu programları
periyodik olarak günceller; sektörel denetim programlarının uygulanması ile
ilgili faaliyetleri, bulguları ve sonuçları izler. Programla ilgili genel
bilgileri ve değişiklikleri Bakanlıkça talep edilen şekilde ve sürede Bakanlığa
gönderir.
c) Denetim faaliyetlerini ve
bunların etkinliğini düzenli olarak gözden geçirir, değerlendirir, gerektiğinde
gözetim ve denetim yaklaşımını günceller ve uygulamada bulunan birimlerini
yeniden yapılandırır.
(12) Yetkili kuruluş, bu
Yönetmelik kapsamına giren konulara ilişkin şikâyetlerin ulaştırılabileceği
veya bilgi alınabilecek ürün güvenliği yardım masası oluşturur, şikayetlerin
takibini yapar ve bu birimin görev alanına giren konular ile irtibat bilgilerini
uygun bir şekilde duyurur.
(13) Yetkili kuruluş, ürünün
ciddi risk taşıdığı haller dışında, önlemlere ilişkin nihai kararı almadan önce
ilgili taraflara savunma yapabilmesi için on iş gününden az olmamak üzere makul
bir süre verir. Ürünün ciddi risk taşıdığı hallerde, savunma süresi yetkili
kuruluş tarafından önlem uygulandıktan sonra ilgili taraflara bilahare verilir.
(14) Yetkili kuruluş bu
Yönetmelik kapsamında aldığı önlem ve idari yaptırıma ilişkin kararını ilgili
taraflara bildirdiği tebligatta bu kararın dayandığı gerekçeleri, varsa çözüm
önerilerini, yasal itiraz yollarını ve süre sınırlarını da belirtir.
Bildirim yükümlülüğü
MADDE 9 – (1)
Üreticiler ve dağıtıcılar sahip oldukları bilgi ve mesleki birikim
çerçevesinde, piyasaya arz ettikleri veya piyasada bulundurdukları bir ürünün
genel güvenlik gerekleri açısından tüketicilere yönelik riskler taşıdığını
bildikleri veya bilmelerinin gerektiği durumlarda, tüketicilere yönelik
riskleri önlemek için risk teşkil eden hususlar ile alınan düzeltici önlemler
ve sonuçları hakkında yetkili kuruluşu ivedilikle ve ayrıntılı bir biçimde
bilgilendirir.
(2) Ciddi risklerin varlığı
hallerinde, birinci fıkrada bahsi geçen bilgilendirme en az aşağıdakileri
içermelidir:
a) Ciddi risk arz eden ürün veya
ürün grubunun tam olarak belirlenmesini mümkün kılacak bilgiler.
b) Ciddi risk arz eden ürünlerin
oluşturduğu risklerin tam tanımlanması.
c) Ciddi risk arz eden ürünün
izlenebilirliği ile ilgili kullanılabilir bütün bilgiler.
ç) Tüketicileri riskten korumak
için alınacak önlemlerin tanımlanması.
(3) Yetkili kuruluş, erken
müdahale ve hızlı bilgi değişiminin sağlanabilmesi amacını gözeterek;
a) 8 inci maddenin altıncı
fıkrasının (b) ila (e) bentlerinde öngörülen önlemlerin alınması halinde; bu
önlemleri, önlemlerin alınış nedenlerini, önlemlerde meydana gelen
değişiklikleri ve önlemlerin kaldırılması hakkında bilgileri,
b) Ciddi risk taşıyan bir ürünün
piyasaya arzının veya kullanımının yasaklanması, kısıtlanması veya özel
koşullara tabi tutulmasına yönelik bir önlem aldıklarında, önlem almaya karar
verdiklerinde, üretici ve dağıtıcılara bu yönde alınabilecek zorunlu veya
ihtiyari önlemler konusunda yol gösterdiklerinde veya onlarla ortak bir
anlayışa vardıklarında; alınan önlemleri, önlemlerin sürelerini, alınış
nedenlerini, alınan önlemlere ilişkin değişiklikleri veya alınan önlemlerin
kaldırılması hakkında bilgileri, üretici ve dağıtıcılar tarafından alınan
gönüllü önlemleri en az aşağıdaki hususları içeren bilgiler ile birlikte;
1) Ürünün ve üründen kaynaklı
riskin tam olarak belirlenmesini mümkün kılacak bilgileri,
2) Her türlü test ve analiz
sonuçları ile risk düzeyi değerlendirmesine ilişkin sonuçların özetleri de
dahil olmak üzere bahse konu riskin tanımını,
3) Ürünün izlenebilirliğine
ilişkin bilgiler ve var ise alıcı ülke bilgileri ile alıcı ülkedeki tedarik
zinciri bilgileri,
4) Tüketicileri riskten korumak
için alınan veya alınması öngörülen önlemlerin süresi ve içeriğine ilişkin
bilgileri,
27/7/2013 tarihli ve 28720 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Piyasa Gözetimi ve Denetimi Sonuç ve Önlemlerin
Kaydı ve Bildirimi Yönetmeliğinde belirlenen usul ve esaslara uygun olarak
Bakanlığa bildirir.
(4) Üçüncü fıkra kapsamında
bildirimi yapılan önlemin bir kimyasal maddenin, karışımın veya ürünün
kullanımını veya piyasaya arzını kısıtlamayı amaçladığı durumlarda ve mevcut
olduğu hallerde, yetkili kuruluş ivedilikle söz konusu madde veya karışım ile
bilinen ve mevcut ikamelerine ilişkin verilerin bir özetini veya referanslarını,
Bakanlığa bildirir. Söz konusu bildirimde, alınan önlemlerin tüketici sağlığı
ve güvenliği üzerine beklenen etkilerine ilişkin bilgiler ile 23/6/2017 tarihli
ve 30105 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı,
Değerlendirilmesi, İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmeliğe uygun şekilde
yürütülmüş risk analizi de yer alır.
(5) Bakanlık bu madde kapsamında
yetkili kuruluşlardan derlediği bilgilerin kaydını tutar. Bu bilgileri gerekli
görülen durumlarda, karşılıklılık esasında Avrupa Komisyonuna iletebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Gizlilik, ticari sırlar ve
şeffaflık
MADDE 10 – (1)
Yetkili kuruluş, tüketicilerin üründen kaynaklanan risklere ilişkin bilgi
sahibi olmaları amacıyla, bu Yönetmelik kapsamında yer alan tehlikeli ve ciddi
risk arz eden ürünlere ilişkin olarak ürünü ve riski tanımlayan bilgiler ile
üreticiler, dağıtıcılar veya kendisi tarafından alınan önlemleri kendi internet
sitesinde veya gerekli gördüğü diğer uygun yöntemlerle ilan eder.
(2) Yetkili kuruluş, bu
Yönetmelik hükümlerini uygularken kişisel verilere dair, ticari sır
niteliğindeki veya fikrî ve sınai mülkiyet hakkına ilişkin edindiği bilgilerin
gizliliğini korumakla yükümlüdür. Ancak, insan sağlığı ve güvenliğinin
gerektirdiği hallerde bu bilgilerin açıklanması bu kapsamda sayılmaz.
Ürün sorumluluğu tazminatı
MADDE 11 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasında, Kanunun 6 ncı maddesi gereğince ürün
sorumluluğu tazminatı kapsamındaki haklar saklıdır.
Komite toplantılarına
katılım
MADDE 12 – (1)
Avrupa Komisyonu bünyesinde, Genel Ürün Güvenliğine İlişkin 2001/95/AT sayılı
Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Direktifinin uygulanmasına ilişkin
gerçekleştirilen Komite toplantılarına Bakanlık tarafından katılım sağlanır.
İdari yaptırım
MADDE 13 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında, Kanunda öngörülen idari
yaptırımlar uygulanır.
Üretici ve dağıtıcıyı
sorumluluktan kurtaran haller
MADDE 14 – (1)
Piyasaya arz ettikleri veya piyasada bulundurdukları ürünün bu Yönetmelik
hükümlerine uygun olmadığını tespit edip yetkili kuruluşun talebi ve uyarısı
olmadan uygunsuzluğun giderilmesi ve riskin ortadan kaldırılması için ürünün
geri çağrılması da dâhil olmak üzere gerekli tedbirleri kendiliğinden alan ve
uygunsuzluğu tamamen gideren üreticiler ve dağıtıcılar için Kanunda düzenlenen
idari yaptırımlar uygulanmaz.
Avrupa Birliği mevzuatına
uyum
MADDE 15 – (1) Bu
Yönetmelik Genel Ürün Güvenliğine İlişkin 2001/95/AT sayılı Avrupa Parlamentosu
ve Konseyi Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum
çerçevesinde hazırlanmıştır.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu
Yönetmelik 12/3/2021 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
-
TAKSİTLE SATIŞ SÖZLEŞMELERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
HAKSIZ FİYAT DEĞERLENDİRME KURULU YÖNETMELİĞi
-
TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
GARANTİ BELGESİ YÖNETMELİĞi
-
ABONELİK SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
YENİLENMİŞ ÜRÜNLERİN SATIŞI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
SÜRELİ YAYIN KURULUŞLARINCA DÜZENLENEN PROMOSYON UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİ KONSEYİ YÖNETMELİĞİ
-
İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 5651
-
TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ YÖNETMELİĞİ
-
FİYAT ETİKETİ YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6502
-
ELEKTRONİK TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6563
-
ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ RAPORTÖRLÜĞÜ YÖNETMELİĞİ
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TÜKETİCİ HAKLARI YÖNETMELİĞi
-
GENEL ÜRÜN GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİNİN SATIN ALACAĞI AYAKKABILARIN TEMEL UNSURLARININ YAPIMINDA KULLANILAN MALZEMELERİN ETİKETLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK
-
KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİ
-
DEVRE TATİL VE UZUN SÜRELİ TATİL HİZMETİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
PERAKENDE TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6585
-
PERAKENDE TİCARETTE UYGULANACAK İLKE VE KURALLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE TEKNİK DÜZENLEMELER KANUNU - KANUN NUMARASI : 7223
-
OYUNCAK GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME KANUNU
-
PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
PAZAR YERLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ KREDİSİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ BİLİRKİŞİLİK YÖNETMELİĞİ
-
İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ