OYUNCAK GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
oyuncakların güvenliğine ve serbest dolaşımına ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) Özellikle oyunda kullanımının amaçlanmasına
veya oyun amaçlı tasarlanmasına bakılmaksızın 14 yaş altı çocuklar
tarafından oyunlarda kullanılan ürünleri kapsar. Ek-1’de listelenen ürünler
bu Yönetmelik kapsamında oyuncak olarak kabul edilmez.
b) Bu Yönetmelik aşağıda yer alan oyuncaklara
uygulanmaz:
1) Halkın kullanımına yönelik oyun alanı
ekipmanı,
2) Madeni para ile çalışsın veya çalışmasın
halkın kullanımına yönelik otomatik oyun makineleri,
3) İçten yanmalı motorlu oyuncak vasıtalar,
4) Oyuncak buhar makineleri,
5) Sapan ve mancınıklar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 29/6/2001
tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve
Uygulanmasına Dair Kanuna, (Değişik ibare:RG-24/12/2019-30988) 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 441
inci ve 452 nci maddelerine, 13/11/2001 tarihli ve 2001/3529
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa
Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmeliğe ve 15/1/1997 tarihli ve 97/9196
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Türk Ürünlerinin
İhracatının Arttırılmasına Yönelik Teknik Mevzuatı Hazırlayacak Kurumların
Belirlenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akreditasyon: Bir ulusal akreditasyon kurumu
tarafından, bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun belirli bir uygunluk
değerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere, uyumlaştırılmış
standartların belirlediği gerekleri ve uygulanabildiği yerlerde ilgili
sektörel düzenlemelerde öngörülen ek gerekleri karşıladığının resmi
kabulünü,
b) Aktivite oyuncağı: Aktivite yapılırken destek
gövdesinin sabit kaldığı ve bir çocuk tarafından tırmanma, zıplama, asılma,
kayma, sallanma, dönme, emekleme veya sürünme gibi hareketlerin veya bu
hareketlerin bir kısmının birlikte yapılabilmesine yönelik evsel kullanılan
oyuncağı,
c) AT: Avrupa Topluluğunu,
ç) (Değişik:RG-24/12/2019-30988) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını,
d) “CE” işareti: İmalatçı tarafından konulan ve
oyuncağın, “CE” işaretinin konulmasını öngören teknik mevzuatın ilgili
bütün kurallarına uygun olduğunu gösteren işareti,
e) Dağıtıcı: Bir oyuncağı tedarik zincirinde yer
alarak piyasada bulunduran, imalatçı ve ithalatçı dışındaki gerçek veya
tüzel kişiyi,
f) Fonksiyonel oyuncak: Yetişkinler tarafından
kullanıma yönelik bir ürün, cihaz veya donanımla aynı şekilde işleyen veya
kullanılan ve söz konusu ürün, cihaz veya donanımın ölçekli maketi olabilen
bir oyuncağı,
g) Fonksiyonel ürün: Ek-1’in 12 nci maddesinde
belirtilen, yetişkinler tarafından kullanıma yönelik bir ürün, cihaz veya
donanımla aynı şekilde işleyen veya kullanılan ve söz konusu ürün, cihaz
veya donanımın ölçekli maketi olabilen bir ürünü,
ğ) Geri çağırma: Nihai kullanıcının elinde
bulunan bir ürünün geri getirilmesini amaçlayan her türlü önlemi,
h) İktisadi işletme: İmalatçı, yetkili temsilci,
ithalatçı ve dağıtıcıyı,
ı) İmalatçı: Bir oyuncağı imal ederek veya
tasarımını veya imalatını yaptırarak kendi isim veya ticari markası ile
pazarlayan gerçek veya tüzel kişiyi,
i) (Değişik:RG-1/4/2017-30025) (1)
İthalatçı: Bir oyuncağı yurt dışından ithal ederek piyasaya arz eden
Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
j) Kanun: 11/7/2001 tarihli ve 24459 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın
Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunu,
k) Kimyasal oyuncak: Belirli bir yaş grubuna
uygun olacak şekilde ve bir yetişkinin gözetimi altında kullanılan ve
kimyasal madde ve karışımların doğrudan elle tutulmasına yönelik oyuncağı,
l) Koku oyunu: Bir çocuğun farklı koku veya
aromaları ayırt etmeyi öğrenmesine yardımcı olmayı amaçlayan oyuncağı,
m) Komisyon: Avrupa Komisyonunu,
n) Kozmetik kiti: Bir çocuğun koku, sabun, krem,
şampuan, banyo köpüğü, parlatıcı, ruj, diğer makyaj malzemeleri, diş macunu
ve saç kremi gibi ürünleri yapmayı öğrenmesine yardımcı olmayı amaçlayan
oyuncağı,
o) Lezzet oyunu: Çocukların şeker, sıvı, toz ve
aroma gibi gıda maddelerinin kullanımını içeren tatlılar veya yiyecekler
yapmasını amaçlayan oyuncağı,
ö) Oyuncak: Özellikle oyunda kullanımının
amaçlanmasına veya oyun amaçlı tasarlanmasına bakılmaksızın 14 yaş altı
çocuklar tarafından oyunlarda kullanılan ürünleri,
p) Piyasa gözetimi ve denetimi: Ürünlerin sağlık,
güvenlik veya diğer bir kamu yararının korunması bakımından tehlike
oluşturmalarını önlemek ve varsa ilgili teknik düzenlemeye uygun olmalarını
sağlamak amacıyla yetkili kuruluş tarafından yürütülen faaliyetleri ve
alınan tedbirleri,
r) Piyasada bulundurma: Bir oyuncağın ticari bir
faaliyet yoluyla, bedelli veya bedelsiz olarak dağıtım, tüketim veya
kullanım için yurt içi piyasaya sağlanmasını,
s) Piyasadan çekme: Tedarik zincirindeki bir
ürünün piyasada bulundurulmasını önlemeyi amaçlayan her türlü tedbiri,
ş) Piyasaya arz: Bir oyuncağın yurt içi piyasada
ilk kez bulundurulmasını,
t) Risk: Zarara neden olacak bir tehlikenin
gerçekleşme olasılığı ve zararın ciddiyet derecesini,
u) Su oyuncağı: Su üzerinde bir çocuğu taşıma
veya destekleme kapasitesine sahip, sığ suda kullanılması amaçlanan
oyuncağı,
ü) Tarafından kullanıma yönelik: Oyuncağın
fonksiyonları, boyutları ve özelliklerinden dolayı, belirli yaş grubundaki
çocuklarca kullanımının amaçlandığını ebeveyn veya gözetmenin makul bir
şekilde varsayabilmesini,
v) Tasarım hızı: Oyuncağın tasarımı ile
belirlenen temsili potansiyel çalışma hızını,
y) Tehlike: Potansiyel zarar kaynağını,
z) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon,
test, belgelendirme ve muayene dahil olmak üzere, uygunluk değerlendirme
faaliyeti gerçekleştiren Türkiye’de yerleşik kuruluşu,
aa) Uygunluk değerlendirmesi: Bir oyuncakla
ilgili olarak belirlenen gerekliliklerin yerine getirilip getirilmediğini
gösteren süreci,
bb) (Değişik:RG-1/4/2017-30025)(1)
Uyumlaştırılmış Standart: Uyumlaştırılmış Avrupa Birliği mevzuatını
uygulamak amacıyla Avrupa Komisyonu’nun talebine istinaden kabul edilen bir
Avrupa standardı,
cc) Yetkili temsilci: İmalatçının bu Yönetmelik
kapsamındaki bazı yükümlülüklerini onun adına yerine getirmek üzere
imalatçı tarafından yazılı bir şekilde görevlendirilen Türkiye’de yerleşik
gerçek veya tüzel kişiyi,
çç) Zarar: Uzun vadeli etkiler de dahil olmak
üzere fiziksel yaralanma veya sağlık üzerindeki herhangi bir diğer zararı,
dd) (Ek:RG-24/12/2019-30988) Su bazlı
oyuncak: Hobi boyaları, parmak boyaları, cam boyaları, yapıştırıcılar ve
sabun köpüğü gibi oyuncaklar dahil olmak üzere içeriğinde su
bulunan oyuncağı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İktisadi İşletmelerin
Yükümlülükleri
İmalatçıların yükümlülükleri
MADDE 5 – (1) İmalatçılar, oyuncaklarını
piyasaya arz ederken oyuncakların 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen
gereklere uygun olarak tasarlandığını ve imal edildiğini temin eder.
(2) İmalatçılar, 22 nci madde uyarınca talep
edilen teknik dosyayı hazırlamak, 20 nci madde uyarınca uygunluk
değerlendirmesi işlemlerini yapmak veya yaptırmak, oyuncağın uygunluğunun
söz konusu uygunluk değerlendirme işlemleri ile gösterildiği durumlarda 16
ncı maddede belirtildiği üzere AT uygunluk beyanını düzenlemek ve 18 inci
maddenin birinci fıkrasında belirtildiği şekilde “CE” işaretini oyuncağa
koymakla yükümlüdür.
(3) İmalatçılar, teknik dosya ile AT uygunluk
beyanını oyuncak piyasaya arz edildikten sonra 10 yıl süre ile muhafaza
eder.
(4) İmalatçılar, seri üretimlerde uygunluğun
sürdürülmesi için gerekli mekanizmaların kurulmasını temin eder. Oyuncak
tasarımındaki veya özelliklerindeki değişiklikler ile oyuncağın
uygunluğunun dayanak alınarak beyan edildiği uyumlaştırılmış standartlardaki
değişiklikler yeterli şekilde dikkate alınır. Oyuncağın yol açtığı
risklerle ilgili olarak gerekli olduğu durumlarda, imalatçılar,
tüketicilerin sağlık ve güvenliğinin korunması amacıyla piyasaya arz edilen
oyuncaklardan numune alarak test eder, inceleme yapar ve gerekli
durumlarda, şikayetlerin, uygun olmayan ve geri çağrılan oyuncakların
kaydını tutar ve yaptığı bu izleme faaliyetleri hakkında dağıtıcıları
bilgilendirir.
(5) İmalatçılar oyuncaklarının tip, parti, seri
veya model numarası veya oyuncağın tanımlanmasını sağlayacak diğer
bilgileri taşımasını veya oyuncağın boyutunun veya yapısının buna elverişli
olmadığı durumlarda, gerekli bilgilerin ambalaj üzerinde veya oyuncakla
birlikte verilen bir belgede yer almasını temin eder.
(6) İmalatçılar isimlerini, kayıtlı ticari
isimlerini veya kayıtlı ticari markaları ile kendilerine ulaşılabilecek
adreslerini oyuncağın üzerinde veya bunun mümkün olmadığı durumlarda
oyuncağın ambalajı üzerinde veya oyuncakla birlikte verilen bir belgede
gösterir. Söz konusu adres, imalatçı ile irtibata geçilebilecek tek bir
yeri belirtir.
(7) İmalatçılar oyuncakla birlikte verilen
kullanma talimatı ve güvenlik bilgilerini tüketicilerin kolayca
anlayabileceği şekilde Türkçe olarak hazırlar.
(8) Piyasaya arz ettiği oyuncağın ilgili mevzuata
uygun olmadığını değerlendiren veya bu yönde gerekçesi olan imalatçılar,
söz konusu oyuncağın uygunluğunun sağlanması, piyasadan çekilmesi veya geri
çağrılması için gerekli düzeltici önlemlerden uygun olanlarını hemen alır.
Piyasada bulundurulan oyuncağın risk teşkil ettiği durumlarda imalatçılar,
oyuncağın uygunsuzluğu ve alınan düzeltici önlemlere ilişkin hemen
Bakanlığı bilgilendirir.
(9) İmalatçılar, Bakanlığın gerekçeli talebi
üzerine oyuncağın uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri Türkçe olarak
Bakanlığa sunar. Ayrıca Bakanlığın talebi üzerine imalatçılar, piyasaya arz
ettikleri ürünlerin teşkil ettiği riskleri ortadan kaldırmak amacıyla
alınan her türlü önlemle ilgili olarak işbirliği yapar.
Yetkili temsilcilerin yükümlülükleri
MADDE 6 – (1) İmalatçı yazılı bir
vekâletle yetkili bir temsilci atayabilir.
(2) İmalatçının 5 inci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen yükümlülükleri ile teknik dosyayı hazırlamak yetkili
temsilcinin görevleri arasında yer almaz.
(3) Yetkili temsilci imalatçıdan aldığı vekalette
belirtilmiş olan görevleri yerine getirir. Söz konusu vekalet, yetkili
temsilcinin asgari olarak aşağıda belirtilenleri yapmasına müsaade eder;
a) Oyuncak piyasaya arz edildikten sonra 10 yıl
süre ile teknik dosya ile AT uygunluk beyanının Bakanlığa sunulmak üzere
saklanması,
b) Bakanlığın gerekçeli talebine istinaden,
oyuncağın uygunluğunu göstermek için gerekli olan tüm bilgi ve dosyanın
tedarik edilmesi,
c) Bakanlığın talebi üzerine, vekalet kapsamında
yer alan oyuncakların neden olduğu risklerin giderilmesi amacıyla alınan
her türlü önlemle ilgili olarak Bakanlıkla işbirliğinde bulunulması.
İthalatçıların yükümlülükleri
MADDE 7 – (1) İthalatçılar yalnızca teknik
düzenlemeye uygun oyuncakları piyasaya arz eder.
(2) İthalatçılar, bir oyuncak piyasaya arz
edilmeden önce ilgili uygunluk değerlendirmesi işlemlerinin imalatçı
tarafından yerine getirilmiş olduğunu, imalatçının oyuncağa ait teknik
dosyayı hazırladığını, oyuncağın “CE” işaretini taşıdığını ve gerekli belgelerle
birlikte verildiğini ve imalatçının 5 inci maddenin beşinci fıkrası ile
altıncı fıkrasında belirtilen gerekliliklere uygunluk gösterdiğini teyit
etmekle yükümlüdür. İthalatçı, oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de
belirtilen gereklere uymadığını düşündüğü veya bu yönde gerekçesinin olduğu
durumlarda, uygun hale getirilene kadar oyuncağı piyasaya arz edemez.
Ayrıca, oyuncağın risk teşkil ettiği durumlarda ithalatçı bu hususta
imalatçıyı ve Bakanlığı bilgilendirir.
(3) İthalatçılar isimlerini, kayıtlı ticari
isimlerini veya kayıtlı ticari markaları ile kendilerine ulaşılabilecek
adresi oyuncak üzerinde, bunun mümkün olmadığı durumlarda ise ambalaj
üzerinde veya oyuncakla birlikte verilen bir belgede belirtir.
(4) İthalatçılar, imalatçılar tarafından
oyuncakla birlikte verilen kullanma talimatı ve güvenlik bilgilerinin
tüketicilerin kolayca anlayabileceği şekilde ve Türkçe olarak
hazırlanmasını sağlar.
(5) İthalatçılar, oyuncak kendi sorumluluklarında
iken oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gereklere uygunluğunu
riske etmeyecek şekilde depolama ve taşıma şartlarını sağlar.
(6) Oyuncağın yol açtığı risklerle ilgili olarak
gerekli olduğu durumlarda, ithalatçılar tüketicilerin sağlık ve
güvenliğinin korunması amacıyla piyasaya arz edilen oyuncaklardan numune
alarak test eder, inceleme yapar ve gerekli durumlarda, şikayetlerin, uygun
olmayan ve geri çağrılan oyuncakların kaydını tutar ve yaptığı bu izleme
faaliyetleri hakkında dağıtıcıları bilgilendirir.
(7) Piyasaya arz ettiği oyuncağın ilgili mevzuata
uygun olmadığını değerlendiren veya bu yönde gerekçesi olan ithalatçılar,
söz konusu oyuncağın uygunluğunun sağlanması, piyasadan çekilmesi veya geri
çağrılması için gerekli düzeltici önlemlerden uygun olanlarını hemen alır.
Piyasada bulundurulan oyuncağın risk teşkil ettiği durumlarda, ithalatçılar
özellikle uygunsuzluğa ve alınan her türlü düzeltici önlemlere ilişkin
ayrıntıları vererek, bu hususta hemen Bakanlığı bilgilendirir.
(8) İthalatçılar, oyuncak piyasaya arz edildikten
sonra 10 yıl süre ile AT uygunluk beyanının bir örneğini Bakanlığa sunmak
üzere muhafaza etmek ve teknik dosyanın Bakanlık talebi halinde Bakanlığa
sunulmasını sağlamakla yükümlüdür.
(9) İthalatçılar, Bakanlığın gerekçeli talebi
üzerine, oyuncağın uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri Türkçe
olarak Bakanlığa sunar. Ayrıca, Bakanlığın talebi üzerine ithalatçılar,
piyasaya arz ettikleri ürünlerin teşkil ettiği riskleri ortadan kaldırmak
amacıyla alınan her türlü önlemle ilgili olarak işbirliği yapar.
Dağıtıcıların yükümlülükleri
MADDE 8 – (1) Dağıtıcılar, oyuncak
piyasada bulundurulurken uygulanabilir kurallara ilişkin gereken özeni
göstererek faaliyette bulunur.
(2) Oyuncağı piyasada bulundurmadan önce
dağıtıcılar, oyuncağın “CE” işaretini taşıdığını, Türkçe olmak şartıyla
gerekli belge, kullanma talimatı ve güvenlik bilgileri ile birlikte
verildiğini ve imalatçı ile ithalatçının 5 inci maddenin beşinci fıkrası ve
altıncı fıkrası ile 7 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen gereklere
uygun davrandığını doğrular. Dağıtıcı, oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de
belirtilen gereklere uymadığını düşündüğü veya bu yönde gerekçesinin olduğu
durumlarda, uygun hale getirilene kadar oyuncağı piyasada bulunduramaz.
Ayrıca oyuncağın risk teşkil ettiği durumlarda, dağıtıcılar bu hususta
imalatçı veya ithalatçı ile Bakanlığı bilgilendirir.
(3) Dağıtıcılar kendi sorumluluklarında iken,
oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen kurallara uygunluğunu riske
etmeyecek şekilde depolama ve taşıma şartlarını sağlar.
(4) Piyasada bulundurdukları oyuncağın ilgili
mevzuata uygun olmadığını değerlendiren veya bu yönde gerekçesi olan
dağıtıcılar söz konusu oyuncağın uygunluğunun sağlanması, piyasadan
çekilmesi veya geri çağrılması için gerekli düzeltici önlemlerden uygun
olanlarının alındığından emin olur. Ayrıca, piyasada bulundurulan oyuncağın
bir risk teşkil ettiği durumlarda, dağıtıcılar özellikle uygunsuzluğa ve
alınan her türlü düzeltici önlemlere ilişkin ayrıntıları vererek bu hususta
Bakanlığı bilgilendirir.
(5) Dağıtıcılar, Bakanlığın gerekçeli talebi
üzerine, oyuncağın uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri sunar.
Dağıtıcılar, Bakanlığın talebi üzerine, piyasada bulundurulan oyuncakların
teşkil ettiği riskleri ortadan kaldırmak amacıyla alınan her türlü önlemle
ilgili olarak işbirliği yapar.
İthalatçı ve dağıtıcılar tarafından
imalatçının yükümlülüklerinin üstlenildiği durumlar
MADDE 9 – (1) Oyuncağı kendi isim veya
ticari markası altında piyasaya arz eden veya hâlihazırda piyasaya arz
edilmiş bir oyuncağı uygulanabilir kurallara uygunluğunu etkileyecek
şekilde değiştiren ithalatçılar veya dağıtıcılar bu Yönetmelik kapsamında
imalatçı kabul edilirler ve 5 inci maddede sayılan imalatçının
yükümlülüklerine tabidirler.
İktisadi işletmelerin tanımlanması
MADDE 10 – (1) İktisadi işletmeler, talep
üzerine, aşağıda belirtilenlerin kimliğine ilişkin bilgileri Bakanlığa
bildirir;
a) Oyuncağı kendilerine tedarik eden iktisadi
işletmeler,
b) Kendilerinin oyuncak tedarik ettikleri
iktisadi işletmeler.
(2) Birinci fıkrada atıf yapılan bilgileri
imalatçı niteliğindeki iktisadi işletmeler oyuncak piyasaya arz edildikten
sonra 10 yıl süreyle, diğer iktisadi işletmeler ise oyuncağın kendilerine
tedarik edilmesinden sonra 10 yıl süreyle sunabilmelidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Oyuncakların Uygunluğu
Temel güvenlik gerekleri
MADDE 11 – (1) Bakanlık oyuncakların,
ikinci fıkrada yer alan genel güvenlik gerekleri ile ek-2’de belirtilen
özel güvenlik gerekleri dahil olmak üzere, temel güvenlik gereklerine
uygunluk sağlamadığı taktirde piyasaya arz edilmemesi için gerekli tüm
önlemleri alır.
(2) Oyuncaklar, içerdikleri kimyasallar da dahil
olmak üzere, çocukların davranışları göz önünde bulundurulduğunda ve
amaçlandığı veya öngörüldüğü şekilde kullanıldığında, kullanıcının veya
üçüncü tarafların sağlığını veya güvenliğini tehlikeye atamaz. Özellikle 36
aydan küçük çocuklar veya diğer belirtilen yaş grupları tarafından
kullanıma yönelik oyuncaklarda, kullanıcıların ve uygun olduğu durumlarda
gözetmenlerinin yetenekleri göz önüne alınmalıdır. 12 nci maddenin ikinci
fıkrası uyarınca konulan etiketler ve oyuncaklarla birlikte verilen
kullanım talimatları, oyuncağın kullanılmasının içerdiği var olan tehlike
ve zarar riskleri ile bu tehlike ve risklerden kaçınma yollarına ilişkin,
kullanıcıların veya gözetmenlerinin dikkatini çekecek şekilde olmalıdır.
(3) Piyasaya arz edilen oyuncaklar, öngörülen ve
normal kullanım süreleri boyunca temel güvenlik gereklerine uygun
olmalıdır.
Uyarılar
MADDE 12 – (1) Güvenli kullanım için uygun
olduğu durumlarda, 11 inci maddenin ikinci fıkrasının amaçları bakımından
yapılan uyarılar, ek-5’in A Bölümü doğrultusunda, uygun kullanıcı
kısıtlamalarını belirtir. Ek-5’in B Bölümünde listelenen oyuncak
kategorileriyle ilgili olarak, burada belirtilen uyarılar kullanılır.
Ek-5’in B Bölümünün 2 ile 10 uncu maddeleri arasında belirtilen uyarılar,
burada yazıldığı şekilde kullanılır. Fonksiyonu, boyutu ve özelliklerine
dayanılarak belirlenen uyarılar, oyuncağın amaçlanan kullanımı ile
çeliştiği durumlarda; oyuncaklar ek-5’in B Bölümünde belirtilen özel
uyarıların bir veya daha fazlasını taşıyamaz.
(2) İmalatçı uyarıları açıkça görünür, kolayca
okunabilir, anlaşılabilir ve doğru bir şekilde oyuncağın üzerinde, oyuncağa
iliştirilmiş etikette veya ambalaj üzerinde ve uygun olduğu durumlarda
oyuncakla birlikte verilen kullanma talimatları üzerinde belirtir.
Ambalajsız olarak satılan küçük oyuncaklarda, üzerlerine iliştirilmiş uygun
uyarılar olmalıdır. Eğer uyarı kullanılacak ise, uyarılardan önce ‘Uyarı’
veya ‘Uyarılar’ ibaresi kullanılır. Kullanıcılar için minimum ve maksimum
yaşları belirten uyarılar ve ek-5’de belirtilen diğer uygulanabilir
uyarılar gibi oyuncağın satın alınması kararını belirleyen uyarılar,
tüketiciye sunulan ambalajı üzerinde yer almalı veya satın almanın internet
üzerinden yapıldığı durumlar da dahil olmak üzere satın alınmadan önce
tüketici tarafından açıkça görünür olmalıdır.
(3) 5 inci maddenin yedinci fıkrası uyarınca,
güvenlik talimatları ve uyarılar Türkçe yazılır.
Serbest dolaşım
MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
uygun oyuncakların piyasada bulundurulması engellenemez.
Uygunluk varsayımı
MADDE 14 – (Değişik:RG-1/4/2017-30025)
(1)
(1) Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referans
numaraları yayımlanan uyumlaştırılmış standartlara veya bunlara karşılık
gelen Uyumlaştırılmış Türk Standartlarına veya bunların ilgili bölümlerine
uygun olan oyuncakların, söz konusu standartlar veya bunların ilgili
bölümlerince kapsanan 11 inci madde ve ek-2’de düzenlenen gereklere uygun
olduğu kabul edilir.
Uyumlaştırılmış standarda resmi olarak
itirazda bulunulması
MADDE 15 – (1) Bakanlık, uyumlaştırılmış
bir standardın amaçladığı ve 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen gerekleri
tamamen karşılamadığını tespit ettiğinde, Komisyona bildirilmesi veya
98/34/EC sayılı Direktif kapsamında faaliyet gösteren teknik komitenin
gündemine getirilmesi amacıyla görüşlerini Ekonomi Bakanlığına iletir.
AT uygunluk beyanı
MADDE 16 – (1) AT uygunluk beyanı, 11 inci
madde ile ek-2’de belirtilen gereklerin yerine getirildiğini gösterir.
(2) AT uygunluk beyanı, asgari olarak ek-3’de
belirtilen hususlar ile 23/2/2012 tarihli ve 28213 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan “CE” İşareti Yönetmeliğinin ek-3’ünde yer alan ilgili modülleri
içerir ve gerektiği durumlarda güncellenir. AT uygunluk beyanı, ek-3’de yer
alan örneğe uygun olarak hazırlanır. AT uygunluk beyanının Türkçe olmadığı
durumlarda, Türkçe tercümesi beyanla birlikte verilir.
(3) İmalatçı AT uygunluk beyanını hazırlayarak,
oyuncağın uygunluğu konusundaki sorumluluğu üstlenir.
“CE” işaretine ilişkin genel usul ve esaslar
MADDE 17 – (1) Piyasada bulundurulan
oyuncaklar “CE” işareti taşımak zorundadır.
(2) “CE” işareti konulmasında, “CE” İşareti
Yönetmeliği hükümlerine uyulması zorunludur.
(3) “CE” işaretini taşıyan oyuncakların bu
Yönetmeliğe uygun olduğu varsayılır.
(4) “CE” işareti taşımayan veya bu Yönetmeliğe
uygun olmayan bir oyuncak ancak, bu Yönetmeliğe uygun olmadığını ve
uygunluk sağlanmadan piyasada bulundurulmayacağını açıkça belirten bir
işaretle birlikte kullanılması şartıyla ticari fuarlar ve sergilerde teşhir
edilebilir ve kullanılabilir.
“CE” işaretinin konulmasına ilişkin kurallar
ve koşullar
MADDE 18 – (1) “CE” işareti görünür,
okunabilir ve silinmeyecek şekilde oyuncağa, iliştirilmiş bir etikete veya
ambalaja konulur. Küçük oyuncaklar ve küçük parçalardan oluşan oyuncaklarda
ise, “CE” işareti alternatif olarak bir etikete veya eşlik eden broşüre
konulabilir. Oyuncağın teşhir tezgahında satıldığı durumlarda, “CE”
işaretinin oyuncağa konulmasının teknik olarak mümkün olmaması ve teşhir
tezgahının oyuncağın kendi ambalajı olarak kullanılması şartıyla, “CE”
işareti teşhir tezgahına konulabilir. “CE” işaretinin ambalajın dışından
görünür olmadığı durumlarda, söz konusu işaret, en azından ambalaja
konulmuş olmalıdır.
(2) “CE” işareti, oyuncak piyasaya arz edilmeden
önce konulur. Özel bir riski veya kullanımı gösteren bir piktogram veya
herhangi başka bir işaret, “CE” işaretini takiben kullanılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uygunluk Değerlendirmesi
Güvenlik değerlendirmeleri
MADDE 19 – (1) İmalatçılar, oyuncağı
piyasaya arz etmeden önce, oyuncağın neden olabileceği kimyasal, fiziki,
mekanik, elektriksel, alevlenebilirlik, hijyen ve radyoaktivite
tehlikelerinin analizlerini ve söz konusu tehlikelere maruz kalma
potansiyelinin değerlendirmesini yapar.
Uygulanabilir uygunluk değerlendirme
yöntemleri
MADDE 20 – (1) Oyuncağı piyasaya arz
etmeden önce; imalatçılar, oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de belirtilen
gereklere uygun olduğunu göstermek amacıyla ikinci ve üçüncü fıkrada atıfta
bulunulan uygunluk değerlendirme işlemlerini kullanır.
(2) İmalatçı, oyuncağa ilişkin gerekli tüm
güvenlik gereklerini kapsayacak şekilde, Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde
referans numaraları yayımlanan uyumlaştırılmış standartları uyguladığı
durumlarda; “CE” İşareti Yönetmeliğinin ek-3’ünde yer alan Modül A’da
belirtilen üretimin dahili kontrolü yöntemini kullanır.
(3) Aşağıda belirtilen durumlarda, oyuncak 21
inci maddede belirtilen AT-tip incelemesi ile birlikte “CE” İşareti
Yönetmeliğinin ek-3’ünde yer alan Modül C’de belirtilen üretimin dahili
kontrolüne dayalı tipe uygunluk yöntemine tabi tutulur:
a) Oyuncağa ilişkin gerekli tüm güvenlik
gereklerini kapsayacak şekilde Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referans
numaraları yayımlanan uyumlaştırılmış standartların mevcut olmadığı
durumlar,
b) (a) bendinde belirtilen uyumlaştırılmış
standartların mevcut olduğu ancak imalatçının bu standartları uygulamadığı
veya yalnızca kısmen uyguladığı durumlar,
c) (a) bendinde belirtilen uyumlaştırılmış
standartların birinin veya birden fazlasının bir kısıtlama ile yayımlandığı
durumlar,
ç) İmalatçının; oyuncağın mahiyetinin,
tasarımının, yapısının veya amacının üçüncü taraf doğrulaması
gerektirdiğini değerlendirdiği durumlar.
AT-tip incelemesi
MADDE 21 – (1) AT-tip incelemesi
başvurusu, bu incelemenin gerçekleştirilmesi ve AT-tip inceleme belgesinin
düzenlenmesi, “CE” İşareti Yönetmeliğinin ek-3’ünde yer alan Modül B’de
belirtilen yöntemlere göre yürütülür. AT-tip incelemesi, bu modülün 2 nci
fıkrasının (b) bendinde belirtildiği şekilde yürütülür. Bu hükümlere ek
olarak, bu maddenin ikinci ve beşinci fıkraları arasında belirtilen
gerekler uygulanır.
(2) AT-tip incelemesi başvurusu, adres de dahil
olmak üzere imalat yeri ile oyuncağın tanımlamasını içerir.
(3) 23 üncü madde kapsamında bildirilen ve
onaylanmış kuruluş olarak adlandırılan bir uygunluk değerlendirme kuruluşu,
AT-tip incelemesini yürütürken; gerektiğinde imalatçı ile birlikte, 19 uncu
maddeye göre oyuncağın neden olabileceği tehlikelerin imalatçı tarafından
yapılan analizini değerlendirir.
(4) AT-tip incelemesi belgesi, bu Yönetmeliğin
adını, bu Yönetmelikle aktarılan ve muadili olan Oyuncak Güvenliği Hakkında
18/6/2009 tarihli ve 2009/48/EC sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey
Direktifi’ne yapılacak atıfı, oyuncağın renkli fotoğrafını, boyutları da
dahil olmak üzere oyuncağın tanımlamasını ve ilgili test raporunun adı ile
birlikte yapılan testlerin listesini içerir. AT-tip inceleme belgesi,
gerektiğinde, özellikle de oyuncağın imalat sürecinde, hammaddelerinde veya
bileşenlerinde bir değişiklik olması durumunda ve her durumda 5 yılda bir
olmak üzere yeniden gözden geçirilir. Oyuncağın 11 inci madde ile ek-2’de
belirtilen gereklere uygunluk sağlamadığı durumda, AT-tip incelemesi
belgesi geri çekilir. Bakanlık, belgesi reddedilen veya geri çekilen bir
oyuncağa ulusal onaylanmış kuruluşlarca AT-tip inceleme belgesinin
verilmemesi için gerekli önlemleri alır.
(5) Teknik dosya ve AT-tip inceleme yöntemleri
ile ilgili yazışmalar, onaylanmış kuruluş ülke içinde ise Türkçe, Avrupa
Birliği üyesi ülkelerinden birinde ise bulunduğu ülkenin resmi dilinde veya
bu onaylanmış kuruluş tarafından kabul edilen bir dilde hazırlanır.
Teknik dosya
MADDE 22 – (1) 5 inci maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen teknik dosya, oyuncakların 11 inci madde ile ek-2’de
belirtilen gereklere uygunluğunun sağlanması amacıyla tüm ilgili verileri
veya imalatçı tarafından kullanılan araçların detaylarını içerir. Teknik
dosya özellikle ek-4’te listelenen belgeleri içerir.
(2) Teknik dosya, Türkçe veya 21 inci maddenin
beşinci fıkrasında belirtilen gereklere tabi olarak Avrupa Birliği resmi
dillerinden biri ile hazırlanır.
(3) İmalatçı, teknik dosyanın Türkçe olmadığı
hallerde, Bakanlığın her gerekçeli talebine istinaden, teknik dosyanın
ilgili bölümlerinin Türkçe çevirisini sağlar. İmalatçı, Bakanlık tarafından
talep edilen teknik dosyanın veya teknik dosyada yer alan bölümlerin
çevirisini en geç 30 gün içerisinde temin eder. Bakanlık, ciddi ve acil
risk durumunu gerekçe göstererek daha kısa bir süre belirleyebilir.
(4) Bakanlık, imalatçının birinci, ikinci ve
üçüncü fıkraların gereklerine uygunluk sağlamaması durumunda,
uyumlaştırılmış standartlar ve temel güvenlik gereklerine uygunluğun
doğrulanması amacıyla, imalatçıdan belirli bir süre içerisinde masrafları
imalatçıya ait olmak üzere onaylanmış kuruluş tarafından yapılmış bir teste
sahip olmasını talep edebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Uygunluk Değerlendirme
Kuruluşlarının Bildirimi
Bildirim
MADDE 23 – (1) Bakanlık, 21 inci madde
kapsamında üçüncü taraf uygunluk değerlendirmesi görevlerini yürütmekle
yetkilendirilen kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyon’a
bildirir.
Onaylanmış kuruluşları görevlendiren yetkili
kuruluşlara dair esaslar
MADDE 24 – (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşları görevlendirir ve bu kuruluşların gözetimi ve denetimini
yürütür. Bakanlık;
a) İdareci ve personelinin, onaylanmış kuruluş
adayları ile herhangi bir çıkar ilişkisinin bulunmaması,
b) İlgili birimlerinin, bağımsızlık ve
tarafsızlıklarını koruyacak şekilde yapılanmaları ve çalışmaları,
c) Onaylanmış kuruluşların görevlendirilmesine
ilişkin her bir kararın yetkin personelce alınması ve bu personelin
onaylanmış kuruluş hakkında yeterlilik incelemesi yapmış olan personelden
farklı olması,
ç) Onaylanmış kuruluşlara ilişkin yeterlilik
incelemesi yapan veya karar alan hiçbir biriminin, idarecisinin ve
personelinin, başta danışmanlık hizmeti olmak üzere uygunluk değerlendirme
kuruluşları tarafından ticari ve rekabetçi bir temelde yürütülen faaliyetleri
sunmamaları veya sağlamamaları,
d) İdareci ve ilgili personelinin elde ettikleri
bilgilerin gizliliğini korumaları ve,
e) İdareci ve ilgili personelinin
görevlendirdikleri onaylanmış kuruluşların gözetimini uygun bir şekilde
yapacak yetkinlik, nitelik ve nicelikte olmaları,
amacıyla gerekli tedbirleri alır ve düzenlemeleri
yapar.
Onaylanmış kuruluşları görevlendiren yetkili
kuruluşun bilgilendirme yükümlülüğü
MADDE 25 – (1) Bakanlığın onaylanmış
kuruluş adayı uygunluk değerlendirme kuruluşlarının yeterliliklerini
değerlendirme, bu kuruluşları onaylanmış kuruluş olarak görevlendirme,
bildirme ve denetleme esasları ile bu esaslarda meydana gelen değişiklikler
Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona bildirilir.
Onaylanmış kuruluşlarda aranacak nitelikler
MADDE 26 – (1) Bu Yönetmelik uyarınca
onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilecek bir uygunluk değerlendirme
kuruluşunda aşağıdaki nitelikler aranır:
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşu ulusal
mevzuata uygun bir şekilde kurulmak ve tüzel kişiliği haiz olmak
zorundadır.
b) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, uygunluk
değerlendirmesi hizmeti sunacağı işletme veya değerlendireceği oyuncak ile
herhangi bir bağı olmayan bağımsız ve üçüncü bir taraf niteliğinde olmak
zorundadır. Değerlendirdikleri oyuncağın tasarımı, imalatı, tedariği, bir
araya getirilmesi, kullanımı veya bakımında yer alan işletmeleri temsil
eden sanayi, ticaret veya meslek odası, birliği veya derneğine veya mesleki
federasyona bağlı bir uygunluk değerlendirme kuruluşu ancak, herhangi bir
çıkar çatışmasının bulunmadığı ve bağımsız olduğu ispat edilebilir ise
üçüncü taraf kuruluş olarak kabul edilebilir.
c) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun;
1) Kendisi, idarecileri ve personeli uygunluk
değerlendirmesine konu oyuncağı tasarlayan, imal veya arz eden, kurulumunu
yapan, satın alan, mülkiyetine alan, kuruluşun faaliyetleri için gereklilik
hali veya kişisel amaçla kullanımı saklı kalmak kaydıyla kullanan,
oyuncağın kurulumunu gerçekleştiren ve bakımını yapan kişiler veya bu
kişilerin yetkili temsilcisi olamaz.
2) Kendisi, idarecileri ve personeli oyuncağın
tasarımında veya imalatında, pazarlanmasında, kurulumunda, kullanılmasında
veya bakımında doğrudan yer alamaz veya bu faaliyetleri gerçekleştirenlerin
temsilcileri olamaz ve onaylanmış kuruluş olarak yürüttükleri uygunluk
değerlendirme faaliyetlerine ilişkin kararlarının bağımsızlığını ve
mesleğin gereklerinin layığıyla yerine getirilmesini olumsuz yönde
etkileyebilecek, başta danışmanlık hizmeti verilmesi olmak üzere, hiçbir
faaliyet içerisinde bulunamaz.
3) Şube, temsilcilik veya yüklenicilerinin
faaliyetlerinin, yürüttüğü uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerinin
gizlilik, nesnellik veya tarafsızlığını etkilememesi için uygunluk
değerlendirme kuruluşu gerekli önlemleri alır.
ç) Uygunluk değerlendirme kuruluşları ve
personeli uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerini mesleki kuralların
gerektirdiği azami düzeyde ve kendi alanlarında gerekli teknik liyakat ile
yerine getirirler ve kararları veya uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin
sonuçları üzerinde etkide bulunabilecek ve özellikle bu faaliyetlerin
sonuçları ile çıkar ilişkisi bulunan kişilerden gelebilecek her türlü
baskıdan ve başta mali olmak üzere tüm teşviklerden uzak durur.
d) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu
Yönetmeliğin 21 inci maddesi uyarınca hakkında görevlendirildiği tüm
uygunluk değerlendirmesi işlemlerini, ister kendi yapsın ister onun
sorumluluğunda ve adına yapılsın, yerine getirmeye muktedir olmak
zorundadır. Kuruluş, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirildiği her bir
uygunluk değerlendirme işlemi ve her bir oyuncak çeşidi veya kategorisinde
ve her zaman;
1) Uygunluk değerlendirme görevlerini yerine
getirmek için teknik bilgiye ve yeterli ve gerekli deneyime sahip
personele,
2) Uygunluk değerlendirmesi işlemlerinde izlenen
yöntemlerin şeffaflığını ve bu yöntemlerin tekrar kullanılabilmesini
sağlamak üzere kayıtlarına,
3) Onaylanmış kuruluş olarak yerine getirdikleri
görevler ile diğer görevlerini birbirinden ayırmalarını temin edecek uygun
politika ve usullere,
4) Uygunluk değerlendirmesi için başvuran
işletmenin büyüklüğü, faaliyette bulunduğu sektör, yapısı, işlem yapılacak
oyuncağa has kullanılan teknolojinin karmaşıklık düzeyi ile toplu veya seri
üretim sürecinin niteliğini temel alan faaliyetlerin icrası için
yöntemlere,
sahip olmak zorundadır.
e) Uygunluk değerlendirme kuruluşu,
görevlendirildiği uygunluk değerlendirme faaliyetleriyle ilgili teknik ve
idari görevleri yerine getirmek için gerekli imkanlar ile gerekli tüm
teçhizat veya olanaklara erişim yollarına sahip olmalıdır.
f) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, uygunluk
değerlendirme faaliyetlerini yerine getirmekten sorumlu personeli;
1) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, onaylanmış
kuruluş olarak yerine getirmekle görevlendirildiği uygunluk değerlendirme
faaliyetlerinin tamamını kapsayan yeterli teknik ve mesleki eğitime,
2) Yapacakları değerlendirmenin gerekleri
hakkında yeterli bilgiye ve değerlendirmeyi gerçekleştirmek için gereken
yetkiye,
3) Yönetmeliğin temel gerekleri ve hükümleri ile
uygulanabilir uyumlaştırılmış standartlar hakkında uygun bilgiye ve
kavrayışa ve
4) Yaptıkları değerlendirmeleri gösteren belge,
kayıt ve raporları hazırlama kabiliyetine,
sahip olmak zorundadır.
g) Onaylanmış kuruluşlar, yürüttükleri
faaliyetleri kapsayacak nitelikte olmak ve mevzuat gereği sorumluluğun kamu
tarafından üstlenildiği durumlar hariç olmak üzere, kapsamı Bakanlık
tarafından uygunluk değerlendirme faaliyetine tabi oyuncağın doğası gereği
taşıdığı ve normal kullanım süresi içinde arz edebileceği riskler, uygunluk
değerlendirme faaliyetinin, kullanıcının ve tüketicilerin niteliği ile
sektörün büyüklüğü gibi ölçüler göz önüne alınarak belirlenen mesleki
sorumluluk sigortası yaptırmak zorundadır.
ğ) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, kendisinin,
idarecilerinin ve değerlendirmeyi yapacak personelinin tarafsızlığını
sağlamak yükümlülüğündedir. Kuruluşun, idarecilerine ve değerlendirmeyi
yapacak personeline vereceği ücretler, yapılan değerlendirmelerin sayısına
veya bu değerlendirmelerin sonuçlarına göre belirlenemez.
h) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun personeli,
Bakanlığa, mevzuat gereği bilgi ve belge vermek yükümlülüğü hariç olmak
üzere, Yönetmeliğin 21 inci maddesi kapsamında yürüttükleri faaliyetler
sırasında edindikleri bilgilerin gizliliğini ve fikri mülkiyet hakkı
kapsamındaki bilgileri korumak zorundadır. Mülkiyet hakları korunur.
ı) Uygunluk değerlendirme kuruluşları, ilgili
standardizasyon faaliyetlerine ve onaylanmış kuruluşların koordinasyonu
için 36 ncı madde kapsamında oluşturulan grubun çalışmalarına katılır veya
değerlendirme faaliyetlerini yürüten personelinin bu faaliyetlerden
haberdar olmasını sağlar ve onaylanmış kuruluşların koordinasyonu için
oluşturulan grubun çalışmaları sonucunda ortaya çıkan idari karar ve
belgeleri, genel rehber olarak uygular.
Uygunluk varsayımı
MADDE 27 – (1) 26 ncı maddede öngörülen
gerekleri kapsayan Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referansları
yayımlanan uyumlaştırılmış standartlara veya bunların ilgili bölümlerine
uyduğunu belgeleyen uygunluk değerlendirme kuruluşunun, bu maddede
belirtilen gerekleri karşıladığı varsayılır.
Uyumlaştırılmış standarda resmi olarak
itirazda bulunulması
MADDE 28 – (1) Bakanlığın 27 nci maddede
atıf yapılan uyumlaştırılmış standartlara resmi bir itirazı olduğunda, 15
inci madde hükümleri uygulanır.
Şube, temsilcilik ve yükleniciler
MADDE 29 – (1) Bakanlık tarafından
görevlendirilmiş bir onaylanmış kuruluşun uygunluk değerlendirmesine
ilişkin bazı görevleri bir yükleniciye yaptırdığı veya bir şube veya
temsilciliğini bu işler için kullandığı hallerde, bu şube, temsilcilik veya
yüklenicilerin 26 ncı maddede düzenlenen nitelikleri karşılıyor olmasından
ve Bakanlığı bu konuda bilgilendirmekten onaylanmış kuruluşun kendisi
sorumludur.
(2) Yurt dışında yerleşik olanlar dahil tüm şube
ve temsilciliklerinin veya iş yaptırdıkları yüklenici kuruluşların
yürüttükleri faaliyetlerden onaylanmış kuruluş sorumludur.
(3) Uygunluk değerlendirme faaliyetleri ancak
müşterinin rızasıyla bir şubeye, temsilciliğe veya yükleniciye
yaptırılabilir.
(4) Bakanlık tarafından görevlendirilen bir
onaylanmış kuruluş, şube, temsilcilik veya yüklenicilerinin yeterlilik
değerlendirmesine ve 21 inci madde kapsamında yürüttükleri işlere dair
belgeleri talebi halinde Bakanlığa sunmak üzere muhafaza eder.
Onaylanmış kuruluş başvurusu
MADDE 30 – (1) Türkiye’de yerleşik
uygunluk değerlendirme kuruluşlarının onaylanmış kuruluş olmak amacıyla
Bakanlığa yapacakları başvurularda, başvuru belgesine, yetkin olduklarını
belirttikleri uygunluk değerlendirme faaliyetleri, modül veya modüller,
oyuncak veya oyuncaklar hakkında gerekli bilgiler ile varsa, uygunluk
değerlendirme kuruluşunun 26 ncı maddede belirtilen niteliklere sahip
olduklarını tasdik eden ve 23/2/2012 tarihli ve 28213 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış
Kuruluşlar Yönetmeliğinde belirtildiği şekilde düzenlenmiş akreditasyon
belgesi de eklenir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen akreditasyon
belgesine sahip olmayan uygunluk değerlendirme kuruluşları, onaylanmış
kuruluş olmak için yapacakları başvurularda, bu Yönetmeliğin 26 ncı
maddesinde düzenlenen onaylanmış kuruluşlarda aranacak niteliklere sahip
olduklarını teyit ve tasdik edecek ve bu niteliklere uygunluklarının
düzenli bir şekilde gözetimini mümkün kılacak mahiyette kanıt ve belgeyi
Bakanlığa sunar.
Bildirim süreci ve görevlendirme
MADDE 31 – (1) Bu Yönetmeliğin
gerektirdiği hallerde, Bakanlık kendilerine başvuran Türkiye’de yerleşik
uygunluk değerlendirme kuruluşları arasından uygun görecekleri sayıda
kuruluşu, bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesi ve varsa görevlendirmeye ilişkin
Bakanlıkça yayımlanan düzenleyici işlemde belirtilen usul ve esaslar ile
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği
çerçevesinde onaylanmış kuruluş olarak görevlendirir.
(2) Onaylanmış kuruluş adayına ilişkin gerekli
kayıt ve belgeler Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve Avrupa
Birliği üyesi ülkelere bildirilir. Bildirim, ilgili uygunluk değerlendirme
faaliyetlerine, modül veya modüllere, uygunluk değerlendirmesine konu
oyuncak veya oyuncaklara ve kuruluşun yetkinliğine dair tüm detayları
içerir.
(3) Görevlendirmenin 30 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtildiği şekilde akreditasyon belgesine dayanmadığı
durumlarda Bakanlık, onaylanmış kuruluşun 26 ncı maddede aranan niteliklere
sahip olduğunu teyit ve tasdik edecek ve bu niteliklere uygunluğunun
düzenli bir şekilde gözetimini mümkün kılacak mahiyette kanıt ve belgeyi
Avrupa Komisyonuna ve Avrupa Birliği üyesi ülkelere gönderilmek üzere
Ekonomi Bakanlığına iletir.
(4) Komisyona yapılan bildirim tarihinden
itibaren, onaylanmış kuruluş adayının yeterliliğinin değerlendirilmesinde
akreditasyon belgesi kullanılmış ise iki hafta, kullanılmamış ise iki aylık
süre içinde, Komisyon veya Avrupa Birliğine üye devletler, bildirimi
yapılan onaylanmış kuruluş adayının yeterliliği hakkında ek bilgi
isteyebilir veya itirazda bulunabilir.
(5) Bildirimi yapılan uygunluk değerlendirme
kuruluşuna Komisyon tarafından bir kimlik kayıt numarasının tahsis
edilmesini müteakip, Bakanlık bu kuruluşu onaylanmış kuruluş olarak
görevlendirir. Görevlendirme kararı, Bakanlık tarafından en kısa sürede Resmî
Gazete’de yayımlanır.
(6) Onaylanmış kuruluşların bildirime konu
faaliyet ve özelliklerinde meydana gelen değişiklikler Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyona ve Avrupa Birliği üyesi ülkelere bildirilir.
Koşulları yerine getirmeyen onaylanmış
kuruluşlara uygulanacak yaptırımlar
MADDE 32 – (1) Bakanlık, gerekli gördüğü
takdirde, görevlendirdikleri onaylanmış kuruluşların bu Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar
Yönetmeliği ile görevlendirmeye ilişkin Bakanlıkça yayımlanan düzenleyici
işlemde belirtilen nitelikleri karşılamaya devam edip etmediğini,
sorumlulukları yerine getirip getirmediğini ve faaliyetlerini bu mevzuata
uygun sürdürüp sürdürmediğini gözetler ve denetler.
(2) Bu gözetim ve denetimin olumsuz sonuçlanması
halinde, bu kuruluşların onaylanmış kuruluş olarak gerçekleştirdikleri
faaliyetleri Bakanlıkça kısıtlanır veya askıya alınır.
(3) Tespit edilen uygunsuzlukların;
a) Değerlendirmeye konu ürünün arz edebileceği
risklerin ciddiyeti,
b) Tehlikenin aciliyeti,
c) Kullanıcı ve tüketicilerin nitelikleri,
gibi ölçüler göz önüne alınarak Bakanlıkça
belirlenecek ve 20 iş gününden az, 60 iş gününden fazla olamayacak bir süre
içinde giderilmemesi durumunda, Bakanlıkça, bu kuruluşların bu Yönetmelik
kapsamındaki onaylanmış kuruluş statülerine son verilir.
(4) Onaylanmış kuruluşların faaliyetlerinin
kısıtlanması, askıya alınması veya onaylanmış kuruluş statülerinin
kaldırılmasına ilişkin kararlar Bakanlık tarafından Resmî Gazete’de
yayımlanır. Bu kararlar Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve Avrupa Birliği
üyesi ülkelere bildirilir.
(5) Bakanlıkça faaliyeti kısıtlanan, askıya
alınan veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verilen veya kendi isteği ile
faaliyetine son veren bir onaylanmış kuruluş, faaliyette bulunduğu dönemde
yapmış olduğu uygunluk değerlendirmesi işlemleri ile ilgili belge ve
kayıtları, aynı konuda faaliyette bulunan başka bir onaylanmış kuruluşa
gerektiğinde devredilmek üzere Bakanlığa teslim eder. Ancak, bu onaylanmış
kuruluşun söz konusu belge ve kayıtlara ilişkin sorumlulukları bu belge ve
kayıtların düzenlendiği tarihten itibaren 10 yıl boyunca devam eder.
Bakanlık, onaylanmış kuruluşun bu sorumlulukları yerine getirmesi için
gereken tedbirleri alır.
Onaylanmış kuruluşların yeterliliğine itirazın
değerlendirilmesi
MADDE 33 – (1) Komisyon veya Avrupa
Birliğine üye devletlerden birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir
onaylanmış kuruluşun teknik yeterliliğinin ve ilgili mevzuata uygunluğunun
incelemesini talep etmesi halinde, 1/2006 sayılı Türkiye - Avrupa Birliği
Ortaklık Konseyi Kararının 4 üncü maddesinde belirtilen usul takip edilir.
Bakanlık, gerekli bilgi ve belgeleri Ekonomi Bakanlığına iletir, ilgili
taraflarla gerekli işbirliğini tesis eder ve gerekli tedbirleri alır.
Onaylanmış kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 34 – (1) Bakanlıkça görevlendirilen
onaylanmış kuruluşlar;
a) Uygunluk değerlendirmesini 21 inci maddede
belirtilen uygunluk değerlendirmesi işlemlerine uygun olarak yerine
getirmek,
b) Uygunluk değerlendirmesini bu Yönetmeliğe
uygun olarak şeffaf, bağımsız, tarafsız, ayrım gözetmeden, müşterilerine
gereksiz külfet yaratmadan ve uygunluk değerlendirmesi için başvuran
işletmenin büyüklüğü, faaliyette bulunduğu sektör, yapısı, işlem yapılacak
oyuncağa has kullanılan teknolojinin karmaşıklık düzeyi ile toplu veya seri
üretim sürecinin niteliğini gözeterek işlem yapmak,
c) İmalatçının 11 inci madde ile ek-2 veya ilgili
uyumlaştırılmış standartların koşullarına uymadığını tespit ettiklerinde
imalatçıdan gerekli düzeltici önlemleri almasını talep etmek ve AT-tip
inceleme belgesi düzenlememek,
ç) AT-tip inceleme sertifikası düzenledikten
sonra yapacakları gözetim sırasında oyuncağın uygunsuzluğunu tespit
ettikleri takdirde imalatçıdan gerekli düzeltici önlemleri almasını talep
etmek ve gerekirse belgeyi askıya almak veya geri çekmek,
d) İmalatçı tarafından gerekli düzeltici
önlemlerin alınmadığı veya bu önlemlerin istenen etkiyi doğurmadığı
durumlarda uygunsuzluk haliyle orantılı bir şekilde belgenin kapsamını veya
süresini kısıtlamak, belgeyi askıya almak veya geri çekmek,
zorundadır.
Onaylanmış kuruluşların bilgilendirme
yükümlülüğü
MADDE 35 – (1) Bakanlıkça görevlendirilen
onaylanmış kuruluşlar, vermeyi reddettikleri, kısıtladıkları, askıya
aldıkları veya geri çektikleri AT tip inceleme belgelerini, onaylanmış
kuruluş görevlendirilmesi kapsam ve koşullarını etkileyen değişiklikleri,
piyasa gözetimi ve denetimini gerçekleştiren yetkili kuruluşlardan
aldıkları uygunluk değerlendirme faaliyetlerine ilişkin bilgi talepleri ve
talep edilmesi halinde, Türkiye dışındaki faaliyetleri ve taşeronluk
ilişkileri de dahil olmak üzere onaylanmış kuruluş olarak
gerçekleştirdikleri uygunluk değerlendirme faaliyetleri ve diğer
faaliyetler hakkında Bakanlığı bilgilendirir.
(2) Bakanlıkça görevlendirilen onaylanmış
kuruluşlar, görevlendirildikleri bu Yönetmeliğin kapsamına giren
oyuncaklara ilişkin aynı tür uygunluk değerlendirme faaliyetleri sürdüren
diğer onaylanmış kuruluşlara, olumsuz sonuçlanan uygunluk değerlendirmesi
işlemleri ile talep edilmesi halinde, olumlu sonuçlanan uygunluk
değerlendirmesi işlemleri hakkında bilgi verir.
Onaylanmış kuruluşların işbirliği
MADDE 36 – (1) Bakanlık görevlendirdiği
onaylanmış kuruluşların veya temsilcilerinin, oyuncak direktifi kapsamında
faaliyette bulunmak üzere görevlendirilen onaylanmış kuruşlar arasında
koordinasyon ve işbirliğinin sağlanması amacıyla Avrupa Komisyonu
tarafından kurulan sektörel grup veya gruplara katılımını temin eder.
ALTINCI BÖLÜM
Piyasa Gözetimi ve Denetimi
İhtiyatlılık ilkesi
MADDE 37 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelikte,
özellikle de 38 inci maddede belirtilen önlemleri alırken ihtiyatlılık
ilkesini de göz önünde bulundurur.
Piyasa gözetimi ve denetiminin yürütülmesi
MADDE 38 – (1) Bakanlık, piyasaya arz
edilen oyuncakların gözetimini ve denetimini bu Yönetmeliğin 40’tan 45’e
kadar olan maddeleri ile 12/6/2014 tarihli ve 29028 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve Denetimi
Yönetmeliği çerçevesinde yerine getirir. Bu maddelere ek olarak, bu
Yönetmeliğin 39 uncu maddesi de uygulanır.
Onaylanmış kuruluşlara ilişkin talimatlar
MADDE 39 – (1) Bakanlık, görevlendirdiği
bir onaylanmış kuruluştan, bu kuruluş tarafından verilen veya geri çekilen
herhangi bir AT-tip inceleme belgesine veya test raporları ve teknik dosya
da dahil olmak üzere bu tür bir belgenin verilmesinin reddine ilişkin bilgi
vermesini isteyebilir.
(2) Bakanlık, bir oyuncağın 11 inci madde ve
ek-2’de belirtilen gereklere uygunluk göstermediğini tespit eder ise, uygun
olduğu hallerde, onaylanmış kuruluştan söz konusu oyuncağa ait AT-tip
inceleme belgesini geri çekmesini ister.
(3) Gerektiğinde ve özellikle 21 inci maddenin
dördüncü fıkrasında belirtilen durumlarda, Bakanlık onaylanmış kuruluştan
AT-tip inceleme belgesini gözden geçirmesini ister.
Bilgi paylaşımı
MADDE 40 – (1) Bakanlık;
a) Oyuncaklara ilişkin riskler hakkındaki
şikâyetlerin veya raporların takibini yapacağı,
b) Oyuncakların neden olduğu veya olduğundan
şüphelenilen kazaları ve sağlığa yönelik tehlikeleri gözleyeceği,
c) Gerekli düzeltici önlemlerin alındığını
doğrulayacağı,
ç) Güvenlikle ilgili bilimsel ve teknik bilgiyi
takip edeceği
uygun bir mekanizma kurar.
Alınan önlemler
MADDE 41 – (1) Bakanlık, Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliğinde belirtilen denetimleri
yaparken, mevcut risk değerlendirme kriterlerini, şikayetleri ve diğer
bilgileri gözetir. Bakanlık, piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetleri için gerekli
her tür bilgiyi iktisadi işletmelerden sunmasını isteyebilir ve gerekli
gördüğü ve gerekçesinin olduğu durumlarda iktisadi işletmenin
imalathanesine girebilir ve üründen gerekli numuneleri alabilir. Gerekli
hallerde, ciddi risk oluşturan ürünleri imha eder veya işlevsiz hale
getirir. Bakanlık iktisadi işletmenin ürünlerinin uygunluğunu gösteren ve
akredite edilmiş bir uygunluk değerlendirme kuruluşundan alınan test
raporları veya belgeleri dikkate alır.
Ciddi risk taşıyan ürünler
MADDE 42 – (1) Ciddi riskin etkisinin
hemen tespit edilemediği ürünler dahil olmak üzere, Bakanlık acil müdahale
gerektiren ciddi riskli ürünlerin geri çağrılması, piyasadan çekilmesi veya
piyasada bulunmasının yasaklanmasını temin eder ve konu hakkında bilgiyi
Komisyona iletilmesi amacıyla Ekonomi Bakanlığına bildirir.
(2) Bir ürünün ciddi risk taşıyıp taşımadığı
kararı, tehlikenin niteliği ve gerçekleşme ihtimalini ölçü alan uygun bir
risk değerlendirmesine dayanır. Daha yüksek seviyede güvenlik temini veya
daha az risk taşıyan ürünlerin mevcudiyeti, ürünün ciddi risk taşıdığı
anlamına gelmez.
Kısıtlayıcı önlemler
MADDE 43 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
gereğince ürünlerin piyasada bulunmasının yasaklanması veya kısıtlanması,
piyasadan çekilmesi veya geri çağrılmasına dair aldığı önlemlerin orantılı
olmasını temin eder ve dayandığı gerekçeleri kararında açıkça belirtir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen önlemler, bu
önlemler karşısında takip edilebilecek yasal çözüm ve itiraz yolları ile
bunlardan yararlanma süreleri Bakanlıkça iktisadi işletmeye bildirilir.
(3) Bu Yönetmelikte öngörülen sağlık veya
güvenlik kurallarının veya diğer kamu menfaatlerinin gerektirdiği acil
durumlar hariç olmak kaydıyla, Bakanlık birinci fıkrada belirtilen önlemi
almadan önce iktisadi işletmeye görüşlerini sunması için 10 günden az
olmamak kaydıyla bir süre tanır. İktisadi işletmenin görüşleri alınmadan
bir önlem alınmışsa, mümkün olan en kısa zamanda iktisadi işletmeye bu
olanak sağlanır ve alınan önlem tekrar gözden geçirilir.
(4) İktisadi işletmenin etkili önlemleri alması
üzerine Bakanlık birinci fıkrada belirtilen önlemi hemen geri çeker veya
tadil eder.
Avrupa Birliği üyesi olmayan ülkelerden ithal
edilen oyuncakların denetimi
MADDE 44 – (Değişik:RG-1/4/2017-30025)
(1)
(1) Avrupa Birliği üyesi olmayan ülkelerden ithal
edilen oyuncakların ithalat aşamasında denetimi 22/2/2013 tarihli
ve 2013/4284 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Teknik
Düzenlemeler Rejimi Kararı ve alt düzenlemelerinde belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde yapılır.
Riskli oyuncaklarda alınacak tedbirler
MADDE 45 – (1) Bakanlığın 42 nci madde
uyarınca önlem aldığı veya bu Yönetmelik kapsamında yer alan oyuncağın
kişilerin sağlığı veya güvenliği açısından bir risk teşkil ettiğine kanaat
getirmesi için yeterli nedene sahip olduğu durumlarda, Bakanlık söz konusu
oyuncağa ilişkin bu Yönetmelikte belirtilen gereklerin tümünü kapsayan bir
değerlendirmede bulunur. İlgili iktisadi işletmeler, gerekli olduğunda
Bakanlık ile işbirliği yapar. Bu değerlendirme esnasında, Bakanlık,
oyuncağın bu Yönetmelik ile ortaya konulan gereklere uygunluk sağlamadığını
tespit ettiğinde, vakit kaybetmeksizin ilgili iktisadi işletmeden, makul
bir süre içerisinde bu oyuncağın bahse konu gereklere uygun hale
getirilmesi, piyasadan çekilmesi veya piyasadan geri çağrılması için uygun
düzeltici önlemleri almasını riskin niteliğiyle orantılı olarak talep eder.
Bakanlık, ilgili onaylanmış kuruluşu bu doğrultuda bilgilendirir. Önlem
alınmasına ilişkin değerlendirme sürecinde 43 üncü madde uygulanır.
(2) Bakanlık, uygunsuzluğun yalnızca Türkiye ile
sınırlı olmadığını düşündüğü durumlarda, değerlendirmenin sonuçları ve
ilgili iktisadi işletmeden yapmasını talep ettiği önlemler hakkında Ekonomi
Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve Avrupa Birliği üyesi ülkeleri
bilgilendirir.
(3) İlgili iktisadi işletme, piyasada
bulundurduğu oyuncaklara ilişkin gerekli düzeltici önlemleri alır.
(4) İlgili iktisadi işletmenin birinci fıkrada
atıfta bulunulan süre içerisinde uygun düzeltici önlemleri almadığı
durumlarda, Bakanlık oyuncağın iç piyasada bulunmasını yasaklamak veya
kısıtlamak, oyuncağı piyasadan çekmek veya geri çağırmak amacıyla uygun
geçici önlemleri alır. Bakanlık, bu önlemler hakkında Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyonu ve Avrupa Birliği üyesi ülkeleri en kısa sürede
bilgilendirir.
(5) Dördüncü fıkrada belirtilen bilgi; mevcut
olan tüm ayrıntıları, özellikle de uygun olmayan oyuncağın tanımlanması
için gerekli veriyi, oyuncağın menşeini, iddia edilen uygunsuzluğun ve
içerdiği riskin niteliğini, alınan ulusal önlemlerin niteliğini ve süresini
ve ilgili iktisadi işletmenin ileri sürdüğü savunmaları içerir. Bakanlık,
özellikle, uygunsuzluğun aşağıda belirtilen hususlardan birine bağlı olup
olmadığını ortaya koyar:
a) Oyuncağın kişilerin sağlığı veya güvenliği ile
ilgili gerekleri karşılayamaması veya
b) Uygunluk varsayımını belirleyen 14 üncü
maddede belirtilen uyumlaştırılmış standartlardaki eksiklikler.
Resmi uygunsuzluk halleri
MADDE 46 – (1) 45 inci madde saklı olmak
kaydıyla, Bakanlığın aşağıdaki tespitlerden birinde bulunması durumunda,
Bakanlık ilgili iktisadi işletmelerden söz konusu uygunsuzluğa son
vermesini talep eder:
a) “CE” işaretinin 17 nci veya 18 inci maddelerin
ihlal edilerek konulması,
b) “CE” işaretinin konulmamış olması,
c) AT uygunluk beyanının düzenlenmemiş olması,
ç) AT uygunluk beyanının doğru bir şekilde
düzenlenmemiş olması,
d) Teknik dosyanın mevcut olmaması veya eksik
olması.
(2) Birinci fıkrada belirtilen uygunsuzluğun
devamı halinde Bakanlık oyuncağın piyasada bulundurulmasının kısıtlanması
veya yasaklanması için gerekli önlemleri alır veya oyuncağın geri
çağrılması veya piyasadan çekilmesini sağlar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Raporlama
MADDE 47 – (1) Bakanlık 5 yılda bir, bu
Yönetmeliğin uygulanması hakkındaki raporu Komisyona iletilmek üzere
Ekonomi Bakanlığına gönderir. İlk rapor 20/7/2019 tarihinde ibraz
edilecektir. Söz konusu rapor, Bakanlık tarafından gerçekleştirilen piyasa
gözetimi ve denetimi faaliyetlerinin bir sunumunun yanı sıra oyuncakların
güvenliği ve bu Yönetmeliğin etkinliği ile ilgili bir durum
değerlendirmesini içerir.
Gizlilik
MADDE 48 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliği
uygularken edindiği ticari sır niteliğindeki veya fikri ve sınai mülkiyet
hakkına ilişkin bilgilerin gizliliğini korumak için gerekli tedbirleri
alır. Ancak, mevzuatın ve insan sağlığı ve güvenliğinin gerektirdiği
hallerde yapılan ifşa bu kapsamda sayılmaz.
Önlemlerin uygulanması
MADDE 49 – (1) Bir oyuncağın piyasaya
arzının yasaklanması veya kısıtlanması, piyasadan çekilmesi veya geri
çağrılması amacıyla bu Yönetmelik uyarınca Bakanlıkça alınan herhangi bir
önlemin dayandığı gerekçeler, önleme ilişkin kararda açıkça belirtilir. Bu
tür önlemlere ilişkin karar, yasal çözüm ve itiraz yolları ile bunlardan
yararlanma süreleri de belirtilerek gecikmeksizin ilgili tarafa bildirilir.
Cezalar
MADDE 50 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davranan veya faaliyet gösterenler hakkında, fiilin niteliğine ve
ağırlığına göre 4703 sayılı Kanun, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk
Ceza Kanunu ile ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
İlgili hükümler
MADDE 51 – (1) Kanunun ve ilgili diğer
mevzuatın hükümleri uygulanır.
Avrupa Birliği mevzuatına uyum
MADDE 52 – (1) Bu Yönetmelik, Oyuncakların
Güvenliği Hakkındaki 18/6/2009 tarihli ve 2009/48/EC sayılı Avrupa
Parlamentosu ve Konsey Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına
uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Halen faaliyet
gösteren ve bu Yönetmelik kapsamında yer alan iktisadi işletmeler, bu
Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten yürürlüğe gireceği tarihe kadar olan
süreç içerisinde Yönetmelik hükümleri ile uyumlu hale gelmek zorundadır.
(2) Bakanlık, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği
tarihten önce 31/10/2013 tarihli ve 28807 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Oyuncaklar Hakkında Yönetmeliğe uygun olarak piyasaya arz edilmiş
oyuncakların piyasada bulundurulmasını engellemez.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 53 – (1) 31/10/2013 tarihli ve 28807
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Oyuncaklar Hakkında Yönetmelik
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 54 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinden altı ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 55 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik
ibare:RG-24/12/2019-30988) Ticaret Bakanı yürütür.
______________
(1)
Bu değişiklik 4/4/2017 tarihinde yürürlüğe girer.
Ekleri için tıklayınız
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
4/10/2016
|
29847
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1
|
1/4/2017
|
30025
|
2
|
24/12/2019
|
30988
|
3
|
|
|
|