
Kanun
Numarası : 6585
Kabul
Tarihi :
14/1/2015
Yayımlandığı
Resmî Gazete : Tarih : 29/1/2015 Sayı : 29251
Yayımlandığı
Düstur : Tertip : 5 Cilt : 55
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Kanunun amacı; perakende
işletmelerin açılış ve faaliyete geçiş işlemlerinin kolaylaştırılması,
perakende ticaretin serbest piyasa ortamında etkin ve sürdürülebilir rekabet
şartlarına göre yapılması, tüketicinin korunması, perakende işletmelerin dengeli
bir şekilde büyüme ve gelişmesinin sağlanması ve perakende işletmelerin
faaliyetleri ile bunların birbirleri, üretici ve tedarikçilerle ilişkilerinin
düzenlenmesidir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu Kanun; perakende
işletmelerin açılış, faaliyet ve denetimlerine ilişkin usul ve esaslar ile bu
Kanunun uygulanmasında Bakanlık, yetkili idare ve diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının görev, yetki ve sorumluluklarını kapsar.
(2) Hizmet sektöründe faaliyet gösteren
işletmelerden açılış ve/veya faaliyete geçiş süreci ile faaliyetleri özel
kanunlarla düzenlenenler bu Kanun kapsamı dışındadır.
Tanımlar
MADDE
3 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Alışveriş merkezi: Bir yapı veya alan bütünlüğü
olan, içinde büyük mağaza ve/veya beslenme, giyinme, eğlenme, dinlenme,
kültürel ve benzeri ihtiyaçların bir kısmının veya tamamının karşılandığı diğer
işyerleri bulunan, merkezî bir yönetime ve ortak kullanım alanları ile
yönetmelikle belirlenen diğer niteliklere sahip işletmeyi,
b) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
c) Bayi işletme: Sözleşmeye dayalı olarak bir
işletmenin mal ve hizmetlerinin satışına aracılık eden ve kendi adına bağımsız
çalışan işletmeyi,
ç) Büyük mağaza: Hangi ad altında olursa olsun,
tüketim mallarının kısmen veya tamamen perakende satışının yapıldığı, en az
dört yüz metrekare satış alanına sahip işletmeyi,
d) Esnaf ve sanatkâr işletmesi: 7/6/2005 tarihli ve
5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendinde tanımlanan esnaf ve sanatkârlarca işletilen
işletmeyi,
e) Hızlı tüketim malı: Gıda, içecek, temizlik ve
kişisel bakım ürünlerini,
f) Mağaza markalı ürün: Büyük mağaza veya zincir
mağazanın, başkalarına ürettirerek kendi ad veya markasıyla işyerinde sattığı
ve bunların fiyat, ambalaj veya tanıtımı üzerinde kontrole sahip olduğu ürünü,
g) Meslek kuruluşu: Esnaf ve sanatkârlar odaları
birliği ile ticaret ve sanayi odasını, ticaret ve sanayi odalarının ayrı
kurulduğu yerlerde ticaret odasını,
ğ) Özel yetkili işletme: Sözleşmeye dayalı olarak
bir işletmenin, yönetim ve organizasyon ile
dağıtım veya pazarlama
teknolojileri gibi konularda bilgi ve desteğini almak suretiyle bu
işletmenin mal veya hizmetinin satışı üzerindeki imtiyaz hakkını bedel, bölge
ve süre gibi belirli şartlar ve sınırlamalar dâhilinde kullanan bağımsız ticari
işletmeyi,
h) Perakende bilgi sistemi (PERBİS): Perakende
işletmelerin açılış ve faaliyeti ile kapanışında gerekli başvuru ve diğer
işlemlerin tek merkeze yapılmasını ve bu merkezden sonuçlandırılmasını sağlayan
elektronik bilgi sistemini,
ı) Perakende işletme: Alışveriş merkezi, büyük
mağaza, zincir mağaza, bayi işletme, özel yetkili işletme, perakende ticaretle
uğraşan diğer ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr işletmelerini,
i) Perakende ticaret: Mal ve hizmetlerin perakende
işletmelerce satışı ve pazarlanmasıyla ilgili faaliyetler bütününü,
j) Satış alanı: Münhasıran büro amaçlı kullanılan
işyerleri ile konaklama, depolama, üretim tesis ve alanları ile ortak kullanım
alanları hariç olmak üzere; alışveriş merkezlerinde işyerlerinin toplam
alanlarını, büyük mağaza ve zincir mağazalarda ise doğrudan satış yapılan ve
aracı satıcılara kiralanan alanları,
k) Üst meslek kuruluşu: Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği ile Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunu,
l) Yetkili idare: İşyeri açma ve çalışma ruhsatını
vermeye yetkili belediye veya il özel idareleri ile diğer idareleri,
m) Zincir mağaza: Benzer çeşitlilikteki tüketim
mallarının hangi ad altında olursa olsun kısmen veya tamamen perakende
satışının yapıldığı, aynı gerçek veya tüzel kişi sahipliğinde bir merkeze bağlı
olarak faaliyet gösteren; içlerinden en az biri büyük mağaza niteliğini taşıyan
en az beş şubeye sahip işletmeyi veya her biri dört yüz metrekarenin altında
satış alanına sahip en az on şubesi bulunan işletmeyi,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Perakende
Bilgi Sistemi, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı Verilmesi
Perakende
bilgi sistemi
MADDE
4 – (1) Perakende işletmelerin açılış
ve faaliyeti ile kapanışında gerekli başvuru ve diğer işlemlerin yapılması,
ilgili kurum ve kuruluşlara iletilmesi, değerlendirilmesi, sonuçlandırılması ve
bu işletmelere yönelik veri tabanının oluşturulması ile bilgi paylaşımının
sağlanması amacıyla Bakanlık bünyesinde kısa adı PERBİS olan perakende bilgi
sistemi kurulur.
(2) PERBİS, Bakanlıkça ilgili kurum ve kuruluşların
erişimine açılır ve bu kurum ve kuruluşlar nezdinde kurulan elektronik kayıt
sistemleriyle çevrimiçi olarak birbirine bağlanır.
(3) PERBİS’in kurulum, işletim ve diğer giderleri
ile PERBİS’e bilgi ve belge aktarımına ilişkin giderler, Bakanlığın talebi
üzerine Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin bütçesinden karşılanır. PERBİS’in
işletim giderleri ile diğer giderleri için anılan Birliğin bütçesine her yıl
ödenek konulur. Bu ödeneğin miktarı, yıllık bütçenin yüzde birini geçemez.
Birliğin bütçesinden karşılanacak meblağın yeterli olmaması hâlinde söz konusu
giderler, Bakanlık bütçesine konulan ödenekten karşılanır.
(4) PERBİS’te yer alacak ve erişime açılacak
bilgiler ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar
yönetmelikle belirlenir.
İşyeri
açma ve çalışma ruhsatı verilmesi
MADDE
5 – (1) İşyeri açma ve çalışma ruhsatı
PERBİS üzerinden verilir. İşyeri açma ve çalışma ruhsatı başvurusu, doğrudan
veya PERBİS üzerinden yetkili idareye yapılır. Doğrudan yapılan başvurular,
yetkili idare tarafından PERBİS’e işlenir.
(2) Yetkili idare tarafından yapılan ön
değerlendirme sonucu uygun bulunan başvurular; başvuru tarihinden itibaren en
geç üç iş günü içinde, perakende işletmenin açılış ve faaliyete geçişinde
gerekli kayıt ve benzeri işlemleri yapmakla görevli ve yetkili kurum ve
kuruluşlara PERBİS üzerinden iletilir. Bu iletimle birlikte, ilgili kurum ve
kuruluşlara da gerekli başvuru yapılmış sayılır.
(3) İlgili kurum ve kuruluşlar tarafından, mevzuatı
çerçevesinde gerekli değerlendirmeler yapılır ve yönetmelikle belirlenen
esaslara uygun olarak perakende işletmenin açılış ve faaliyete geçişi için
gerekli olan bilgi ve belgeler PERBİS’e işlenerek yetkili idareye iletilir.
(4) Mevzuatta öngörülen şartları taşıyan perakende
işletmelere, yetkili idare tarafından PERBİS üzerinden işyeri açma ve çalışma
ruhsatı düzenlenir.
(5) Başvurusu uygun bulunmayanlara, sonuç en geç
otuz gün içinde gerekçeli olarak tebliğ edilir.
(6) Ruhsat değişikliğine ilişkin işlemler de PERBİS
üzerinden gerçekleştirilir.
(7) Büyükşehirlerde, alışveriş merkezlerine yapı
ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı vermeye
büyükşehir belediyeleri yetkilidir. Alışveriş merkezi projesi için yapı ruhsatı
verilirken, üst meslek kuruluşlarının görüşü alınır. Bu kuruluşlar görüşlerini
on beş iş günü içinde bildirir.
(8) Üçüncü fıkrada öngörülen esaslar ile bu
maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının görüşü alınarak hazırlanan yönetmelikle belirlenir.[1]
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İlke
ve Kurallar
Tedarik
zincirinde haksız ticari uygulamalar
MADDE
6 – (Başlığı ile Birlikte Değişik:26/1/2023-7435/13 md.)
(1) Haksız ticari uygulamalarda bulunulamaz.
Üretici, tedarikçi ve perakende işletmeler arasındaki ticari ilişkilerde
taraflardan birinin diğer tarafın ticari faaliyetlerini önemli ölçüde bozan,
makul karar verme yeteneğini azaltan veya normal şartlarda taraf olmayacağı bir
ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan faaliyetleri haksız ticari
uygulamadır.
(2) Aşağıda belirtilen faaliyetler her durumda
haksız ticari uygulama kabul edilir:
a) Kalite standartlarının sağlanması amacıyla
sözleşmede yer verilen koşullar hariç olmak üzere, herhangi bir gerçek veya
tüzel kişiden mal veya hizmet teminine zorlamak.
b) Kampanya maliyetini, kampanyalı satış yapmak
istemeyen tarafa yansıtmak.
c) Tarım ve gıda ürünlerinin tedarikinde ticari
ilişkinin koşullarını, yazılı veya elektronik ortamda yapılan sözleşmeyle
belirlememek.
ç) Karşı tarafın aleyhine tek taraflı değişiklik
yapma yetkisi veren veya açık ve anlaşılır olmayan hükümlere sözleşmede yer
vermek.
d) Ürün talebini doğrudan etkileyen herhangi bir
hizmet vermediği halde mağaza açılışı ve tadilatı, ciro açığı, banka ve kredi
kartı katılım bedeli ve başka adlar altında bedel almak veya verdiği hizmetin
türünü ve hizmet bedelinin tutar ya da oranını sözleşmede belirtmediği halde
prim ve bedel almak.
e) Karşı tarafın kusurundan kaynaklanan durumlar
hariç olmak üzere, üretim tarihinden itibaren otuz gün içinde bozulabilen tarım
ve gıda ürünlerine yönelik siparişleri, ürünün teslim tarihinden önceki otuz
gün içinde iptal etmek.
f) Karşı tarafın kusurundan kaynaklanan durumlar
hariç olmak üzere, üretim tarihinden itibaren otuz gün içinde bozulabilen tarım
ve gıda ürünlerinin tesliminden veya mülkiyetinin devrinden sonra bozulma ya da
zayi olma gibi maliyetleri yansıtmak.
(3) İkinci fıkranın (e) ve (f) bentlerinde
belirtilen kusuru ispat yükü siparişi iptal eden veya maliyeti karşı tarafa
yansıtana aittir.
(4) Bakanlık, birinci fıkra kapsamında yer alan
haksız ticari uygulamaları, otuz gün içinde bozulabilen tarım ve gıda
ürünlerini ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları yönetmelikle
belirlemeye yetkilidir.
Ödeme
süresi[2]
MADDE
7 – (1) (Değişik:26/1/2023-7435/14 md.) Üretici, tedarikçi ve perakende
işletmeler arasındaki ticari ilişkilerden kaynaklanan ödemelerin, sözleşmede
öngörülen süre içinde yapılması esastır.
(2) (Ek:26/1/2023-7435/14
md.)2 Üretim tarihinden itibaren otuz gün içinde
bozulabilen tarım ve gıda ürünlerine ilişkin ödemelerin süresi; alacaklının
küçük, borçlunun orta veya büyük ölçekli ya da alacaklının orta, borçlunun
büyük ölçekli olması durumunda otuz, diğer durumlarda kırk beş günü geçemez.
(3) (Ek:26/1/2023-7435/14
md.)2 İkinci fıkrada belirtilen ürünlerin dışında kalan
tarım ve gıda ürünlerine ilişkin ödemelerin süresi, alacaklının küçük,
borçlunun orta veya büyük ölçekli ya da alacaklının orta, borçlunun büyük
ölçekli olması durumunda altmış günü geçemez.
(4) (Ek:26/1/2023-7435/14
md.)2 Bu maddede belirtilen süreler, teslim veya
mülkiyetin devri tarihlerinden hangisi önce ise o tarih esas alınarak
hesaplanır. Ödemenin süresi içinde yapıldığına ilişkin ispat yükü borçluya
aittir.
(5) Bu maddede düzenlenmeyen hususlarda 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 1530 uncu maddesi hükümleri
uygulanır.
Mağaza
markalı ürün
MADDE 8 – (1) Yurt içinde üretilen ve hızlı tüketim malı niteliği taşıyan mağaza
markalı ürünlerin üzerinde ve/veya ambalajında, perakendecinin ad, unvan veya
markasının yanı sıra üreticinin ad, unvan ya da markasına da uygun ve kolay
okunabilir bir şekilde yer verilir.
(2) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Kampanyalı
satış ve alışveriş festivali
MADDE
9 – (1) Perakende işletmeler,
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili
diğer kanunlarda öngörülen usul ve esaslara uymak kaydıyla indirimli veya
promosyonlu satış kampanyaları düzenleyebilir. Ancak kampanyanın süresi; işyeri
açılışı, devri, kapanışı, adres veya faaliyet konusu değişikliğinde üç ayı,
6102 sayılı Kanun hükümlerine göre tasfiye durumunda ise altı ayı geçemez.
Perakende işletmeler başlangıç ve bitiş süresi belli olmayan indirimler
yapamaz.
(2) Mahallî idareler ve kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile bunların ortağı olduğu şirketler ve
diğer tüzel kişiler; birlikte veya bağımsız olarak, perakende işletmelerin
katılımıyla, yılın belli dönemlerinde, ilçe, il, bölge veya ülke düzeyinde
alışveriş festivali düzenleyebilir. Kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarının bu festivaller için ayıracakları ödenek miktarı, bütçelerinin
yüzde beşini geçemez. Alışveriş festivalinin başlangıç ve bitiş tarihleri ile
festivalin programı ve uygulama alanı önceden Bakanlığa bildirilir.
(3) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Sürekli
indirimli satış
MADDE
10 – (1) Sürekli indirimli satış; seri
sonu, sezon sonu, ihraç fazlası, kusurlu ve benzeri malların, perakende
işletmelerce, indirimli fiyattan veya malların fabrika çıkış fiyatı üzerinden
yıl boyunca satılmasıdır.
(2) Sürekli indirimli satış yapan perakende
işletmelerin ön cephesinde ve mağaza içlerinde, kolaylıkla görülebilir ve
okunabilir şekilde bu satış türünü gösterir ya da çağrıştırır ibarelere yer
verilir. Bu ibarelerin alışveriş merkezlerince kullanımı, içerisinde yer alan
perakende işletmelerin tamamının birinci fıkra kapsamında faaliyet
göstermesine; alışveriş merkezi içinde bulunanlar da dâhil diğer perakende
işletmelerce kullanımı ise satışa sunulan malların en az yüzde yetmişinin aynı
fıkrada belirtilen niteliklere sahip olmasına bağlıdır.
(3) Sürekli indirimli satışa konu mallar ve
alışveriş merkezi yönetimlerinin bu madde kapsamındaki yükümlülükleri ile bu
maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar yönetmelikle belirlenir.
Ortak
kullanım alanları[3]
MADDE
11 – (1) Alışveriş merkezlerinde, satış
alanının en az binde beşine tekabül eden alanın sosyal ve kültürel
etkinliklerin düzenlenmesi amacıyla ayrılması zorunludur. Bakanlık, bu oranı
bir katına kadar artırmaya veya yarısına kadar azaltmaya yetkilidir.
(2) Alışveriş merkezlerinde, acil tıbbi müdahale
ünitesi, ibadet yeri, bebek bakım odası, çocuk oyun alanı gibi ortak kullanım
alanları oluşturulur.
(3) Alışveriş merkezlerinde yer alan ortak kullanım
alanları, engelliler ile yaşlı ve çocukların ihtiyaçları dikkate alınarak
oluşturulur.
(4) (Ek:26/1/2023-7435/15
md.) Ortak kullanım alanlarına ilişkin elektrik, su, doğal gaz, yenileme
niteliğinde olmayan bakım, onarım, güvenlik ve temizlik giderleri gibi
alışveriş merkezinin aynına ilişkin olmayan giderler ile alışveriş merkezinde
fiilen çalışan bordrolu yönetim personelinin göreviyle ilgili giderler ortak
giderdir. Alışveriş merkezindeki perakende işletmelerden yalnızca bu giderler
için katılım payı tahsil edilebilir; reklam, pazarlama ve danışmanlık gibi
ortak gider niteliğini haiz olmayan giderler ile belgelendirilmeyen giderler
için herhangi bir bedel tahsil edilemez.
(5) (Ek:26/1/2023-7435/15
md.) Ortak kullanım alanlarından elde edilen kiralama, reklam, pazarlama,
kültürel ve sanatsal faaliyet ve diğer ortak kullanım alanı gelirleri ile ortak
gider katılım payı avanslarından elde edilen her türlü gelir ortak gelirdir.
Ortak gelirler, ortak giderlerin karşılanmasında kullanılır.
(6) (Ek:26/1/2023-7435/15
md.) Alışveriş merkezi maliki veya yönetimi, her yıl bir önceki yıla
ilişkin ortak gelir ve gider raporu hazırlayarak alışveriş merkezindeki
perakende işletmelere gönderir. Raporda, ortak gelir ve giderlerin tür ve
tutarları, her bir perakende işletmeden tahsil edilmesi gereken ve tahsil
edilen ortak gider katılım payları ile Bakanlıkça gerekli görülen diğer
bilgilere yer verilir.
(7) (Değişik:26/1/2023-7435/15
md.) Ortak kullanım alanlarına ve bunların niteliklerine; ortak gelir ve
giderlere, ortak giderlerin belgelendirilmesine, bu giderlere katılıma ve
katılanların bilgilendirilmesine; ortak gelir ve gider raporunun
hazırlanmasına, bu rapora esas teşkil eden gelir ve gider belgeleri ile
sözleşmelerinin perakende işletmelere sunulmasına, ortak gelir ve gider
uygulamalarının bağımsız denetim kuruluşlarınca denetlenmesine ve bu maddenin
uygulanmasına ilişkin diğer hususlar yönetmelikle belirlenir.
Yer ve
raf tahsisi
MADDE
12 – (1) Alışveriş merkezlerinde, esnaf
ve sanatkâr işletmecilerine rayiç bedel üzerinden kiraya verilmek üzere, toplam
satış alanının en az yüzde beşi oranında yer ayrılır. Bu yerler; esnaf ve
sanatkâr işletmecilerinden yeteri kadar talep olmaması veya boşalan yerlerin
duyuru tarihinden itibaren yirmi gün içinde doldurulamaması hâlinde, diğer
talep sahiplerine de kiralanabilir.
(2) Alışveriş merkezlerinde; geleneksel, kültürel
veya sanatsal değeri olan kaybolmaya yüz tutmuş meslekleri icra edenlere kiraya
verilmek üzere, toplam satış alanının en az binde üçü oranında yer ayrılır. Bu
yerlerin kira bedeli, rayiç bedelinin dörtte birinden fazla olamaz. Söz konusu
meslekler, ilgili üst meslek kuruluşunun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir
ve ilan edilir.
(3) Hızlı tüketim mallarının satışının yapıldığı
büyük mağaza ve zincir mağazalar ile bayi işletme ve özel yetkili işletmelerde
satış alanlarının en az yüzde birine tekabül edecek şekilde raf alanı,
mağazanın bulunduğu ilde üretilmesi kaydıyla coğrafi işaretli olarak tescil
edilen veya coğrafi işaretli olarak tescil edilmemiş olsa bile meslek
kuruluşlarının uygun görüşü alınarak ticaret il müdürlüklerince belirlenen
hızlı tüketim malı niteliği taşıyan yöresel ürünlerin satışına ayrılır. Yöresel
ürünlerle doldurulamayan raf alanları, diğer ürünlerin satışı amacıyla
kullanılabilir.
(4) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Çalışma
saatleri
MADDE
13 – (1) Mesleğe, mevsime ve turizme
özgü şartlar ve benzeri hususlar gözetilerek perakende işletmelerin bir
kısmının veya tamamının çalışma saatleri, meslek kuruluşlarının müşterek
teklifi üzerine yetkili idarenin görüşü alınmak suretiyle vali tarafından belirlenebilir.
Esnaf ve sanatkâr işletmelerinin çalışma saatlerinin belirlenmesinde, meslek
kuruluşunca ilgili esnaf ve sanatkâr odasının görüşü alınır.
(2) Üst meslek kuruluşlarının
müşterek teklifi üzerine, faaliyet kollarına göre perakende işletmelerin
çalışma saatlerinin bölge veya ülke düzeyinde belirlenmesine Bakanlık
yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Tedarik
ve Dağıtım Kooperatifleri ile Perakendeciler Konseyi
Tedarik
ve dağıtım kooperatifleri
MADDE
14 – (1) Esnaf ve sanatkâr
işletmelerince satışa sunulan malların etkin bir şekilde piyasadan temini
amacıyla esnaf ve sanatkârların üyesi olduğu tedarik ve dağıtım kooperatifleri
kurulabilir. Bu kooperatiflerin kuruluşu ve ana sözleşme değişikliği Bakanlık iznine
tabidir.
(2) Kooperatif ortaklarının en az iki yıl
kesintisiz olarak 5362 sayılı Kanuna tabi odalara kayıtlı olması şarttır.
Bakanlık; bu kooperatiflerin ortaklık şartlarını, kuruluşunda aranacak asgari
sermaye miktarını ve ortak sayısını belirlemeye, örnek ana sözleşmelerini
düzenlemeye, güvenli, açık ve istikrarlı bir şekilde faaliyet göstermelerine
ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir.
(3) 5362 sayılı Kanuna tabi esnaf ve sanatkârlar
meslek kuruluşlarının yönetim ve denetim kurulu üyeleri, görev yaptıkları
sürece, bu madde kapsamında kurulmuş olan kooperatiflerin yönetim ve denetim
kurullarında görev alamazlar.
Perakendeciler
Konseyi
MADDE
15 – (1) Perakende ticaretin bu Kanunun
amacına uygun olarak yapılmasının sağlanması hususunda karşılıklı bilgi ve
görüş alışverişinde bulunmak, sektöre yönelik politika oluşturulmasına katkı
sağlamak, sorunları tespit etmek, alınacak önlemleri belirlemek ve ilgili kurum ve kuruluşlar arasında işbirliğini
sağlamak üzere Bakanlığın koordinatörlüğünde Perakendeciler Konseyi
oluşturulur. Yılda en az bir kez toplanacak Konseyin sekretarya hizmetleri
Bakanlık İç Ticaret Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.
(2) Perakendeciler Konseyinin kuruluşu ve
çalışmasına ilişkin giderler ile harcırah giderleri ve sair harcamalar Bakanlık
bütçesine konulan ödenekten karşılanır.
(3) Perakendeciler Konseyinin oluşumu, çalışma usul
ve esasları ile diğer hususlar yönetmelikle belirlenir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Görev,
Yetki, Denetim ve Ceza
Görev
ve yetkiler
MADDE
16 – (1) Bakanlık;
a) Perakende sektörünün ve perakende işletmelerin
ülke genelinde dengeli bir şekilde yayılması, büyümesi ve gelişmesine yönelik
çalışmalar yapmaya,
b) Taşınmaz ve ikinci el motorlu kara taşıtı alım
satımı gibi ticari faaliyetleri yürütenlere yönelik mesleki davranış
kurallarını belirlemeye ve bu faaliyetlerin yürütülmesine ilişkin düzenlemeler
yapmaya,
c) İstatistiki bilgileri derlemeye, düzenlemeye ve
yayımlamaya,
ç) Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak oluşan
tereddütleri gidermeye, ikincil düzenlemeler yapmaya ve her türlü idari tedbiri
almaya,
görevli ve yetkilidir.
(2) Cumhurbaşkanı;[4]
a) (…)4 faaliyet konusu ve kollarına göre perakende
işletmelerin açılış ve faaliyete geçişinde, işletme sayısı ve bunların
birbirlerine yakınlığı, ulaşım imkânları, işletmelerin çevreye, altyapıya ve
trafiğe getireceği yükler ile can ve mal güvenliği riski gibi ekonomik, sosyal,
demografik ve çevresel faktörler açısından gözetilecek kriterleri belirleyerek,
PERBİS işyeri açma ve çalışma ruhsatı onay sürecine dâhil edilmek üzere
belirlediği kriterleri Bakanlığa iletmeye ve bu hususlara ilişkin usul ve
esasları yönetmelikle düzenlemeye,
b) (…)4 14/6/1989 tarihli ve 3572 sayılı İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne
Dair Kanunda belirtilen diğer müesseseler ile bu Kanunun 2 nci maddesinin
ikinci fıkrasındaki işletmelerin açılış ve faaliyeti ile kapanış işlemlerinin
PERBİS üzerinden gerçekleştirilmesine yönelik konularda karar vermeye ve bu
hususlara ilişkin usul ve esasları yönetmelikle düzenlemeye,
c) Bu Kanun kapsamına giren
hizmet sektöründeki işletmeleri faaliyet konusu, bulunduğu yerleşim yeri veya
kolları bazında, Bakanlığın teklifi üzerine kapsam dışında tutmaya,
yetkilidir.
(3) Üst meslek kuruluşları, ikinci fıkranın (a)
bendine göre verecekleri görüşlerini otuz gün içinde Bakanlığa bildirir.
Denetim
MADDE
17 – (1) Bakanlık, bu Kanunun
uygulanması, uygulamada çıkan sorunlar ve şikâyetlerle ilgili olarak perakende
işletmeler nezdinde denetim yapmaya yetkilidir.
(2) Yetkili idareler, yetki alanlarıyla sınırlı
olmak kaydıyla, doğrudan veya Bakanlığın talebi üzerine, bu Kanun hükümleri
çerçevesinde perakende işletmeler nezdinde ön inceleme mahiyetinde olmak üzere
gerekli denetim ve uygulamaları yapmak ve önlemleri almakla görevli ve
yetkilidir.
(3) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar yönetmelikle belirlenir.
Ceza
hükümleri[5]
MADDE
18 – (1) Bu Kanunun;[6]
a) 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının;[7]
1) (Ek:26/1/2023-7435/16
md.) (a), (c) ve (ç) bentlerine aykırı hareket edenlere, her bir aykırılık
için yirmi bin Türk lirası,
2) (Ek:26/1/2023-7435/16
md.) (b) bendine aykırı hareket edenlere, yansıtılan kampanya maliyeti
tutarında, (d) bendine aykırı hareket edenlere, haksız olarak alınan prim ve
bedel tutarında, (e) bendine aykırı hareket edenlere, iptal edilen sipariş
bedeli tutarında, (f) bendine aykırı hareket edenlere, yansıtılan maliyet
tutarında,
b)
(Ek:26/1/2023-7435/16 md.)[8] 7 nci maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkralarına aykırı hareket edenlere; süresinde ödenmeyen
tutarı geçmemek üzere otuz güne kadar süre aşımında her bir gün için bu tutarın
binde beşi, otuz günden sonraki süre aşımında her bir gün için süresinde ödenmeyen
tutarın yüzde biri oranında,
c) 8 inci maddesinin birinci fıkrasına aykırı
hareket eden büyük mağaza ve zincir mağazalara, her bir mağaza ya da
şubesindeki her bir ürün grubu için on bin Türk lirası,
ç) 9 uncu maddesinin birinci fıkrası ile 10 uncu
maddesinin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere beş bin Türk lirası,
d) 11 inci maddesinin birinci fıkrasına aykırı
hareket edenlere, ayrılması gereken alandan ayrılmayan her bir metrekare için
yirmi bin Türk lirası, aykırılığın otuz günden az olmamak üzere Bakanlıkça
verilen süre içinde giderilmemesi hâlinde bu tutarın iki katı,
e) 11 inci maddesinin ikinci fıkrasına aykırı
hareket edenlere, her bir aykırılık için elli bin Türk lirası, aykırılığın otuz
günden az olmamak üzere Bakanlıkça verilen süre içinde giderilmemesi hâlinde bu
tutarın iki katı,
f) (Ek:26/1/2023-7435/16 md.) 11 inci maddesinin dördüncü fıkrasına
aykırı hareket edenlere, perakende işletmelerden haksız olarak tahsil edilen
tutarın iki katı; beşinci fıkrasına aykırı hareket edenlere ise ortak giderlerin karşılanmasında kullanılmayan ortak
gelir tutarında,
g) (Ek:26/1/2023-7435/16
md.) 11 inci maddesinin altıncı fıkrasında belirtilen ortak gelir ve gider
raporunu usulüne uygun hazırlamayanlara veya perakende işletmelere
göndermeyenlere, alışveriş merkezindeki her bir perakende işletme için yirmi
bin Türk lirası,
ğ) 12 nci maddesinin birinci ve ikinci fıkralarına
aykırı hareket eden alışveriş merkezlerine, ayrılması gereken yerden ayrılmayan
her bir metrekare için metrekare başına düşen rayiç kira bedeli tutarında,
aykırılığın otuz günden az olmamak üzere Bakanlıkça verilen süre içinde
giderilmemesi hâlinde bu tutarın iki katı,
h) 12 nci maddesinin üçüncü fıkrasına aykırı
hareket edenlere, her bir mağazası ya da şubesi için yirmi bin Türk lirası,
aykırılığın otuz günden az olmamak üzere Bakanlıkça verilen süre içinde
giderilmemesi hâlinde bu tutarın iki katı,
ı) 13 üncü maddesine göre belirlenen çalışma
saatlerine aykırı hareket edenlere bin Türk lirası,
i) (Değişik:3/11/2022-7420/34 md.) 16 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendine istinaden belirlenen mesleki davranış kurallarına ve
yapılan düzenlemelere aykırı hareket edenler ile bu maddede ayrı bir idari para
cezası öngörülmemiş olması durumunda, aynı fıkranın (ç) bendine veya bu Kanunun
diğer maddelerine göre Bakanlıkça alınan tedbirlere ve yapılan ikincil
düzenlemelere uymayanlara her bir aykırılık için on bin Türk lirasından üç yüz
bin Türk lirasına kadar,[9]
j) Denetime yetkili olanlarca istenilen defter,
belge ve diğer kayıtlar ile bunlara ilişkin bilgileri vermeyenlere veya eksik
verenlere ya da denetim elemanlarının görevlerini yapmalarını engelleyenlere elli
bin Türk lirasından iki yüz elli bin Türk lirasına kadar,[10]
k) (Ek:16/4/2020-7244/13
md.) (Değişik:23/5/2024-7511/21 md.)
Ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasına aykırı hareket edenlere her bir
aykırılık için yüz bin Türk lirasından bir milyon Türk lirasına kadar; ikinci
fıkrasına aykırı hareket edenlere ise her bir aykırılık için bir milyon Türk
lirasından on iki milyon Türk lirasına kadar,
idari para cezası verilir.
(2) Birinci fıkranın (ç), (i) ve (j) bentlerinde
öngörülen cezalar; fiilin büyük mağaza ve zincir mağaza tarafından işlenmesi
hâlinde beş katı, alışveriş merkezi tarafından işlenmesi hâlinde ise on katı
uygulanır.[11]
(3) Birinci fıkranın (ı) bendinde öngörülen ceza;
fiilin büyük mağaza ve zincir mağaza tarafından işlenmesi hâlinde yirmi katı,
alışveriş merkezi tarafından işlenmesi hâlinde ise elli katı uygulanır.[12]
(4) (Değişik:16/4/2020-7244/13
md.) Bu maddenin birinci fıkrasının (k) bendinde öngörülen idari para
cezalarını uygulama yetkisi Haksız Fiyat Değerlendirme Kuruluna, bu maddede
öngörülen diğer idari para cezalarını uygulama yetkisi ise Bakanlığa aittir.
Bakanlığa ait olan idari para cezası uygulama yetkisi taşra birimlerine
devredilebilir.[13]
(5) (Değişik:26/1/2023-7435/16
md.) Bu maddenin birinci fıkrasının (a), (c), (ç), (g), (ı), (i), (j) ve
(k) bentlerinde belirtilen idari para cezalarının verilmesini gerektirir
aykırılığın bir takvim yılı içinde tekrarı hâlinde, her bir tekrar için bir
önceki cezanın iki katı idari para cezası uygulanır. Bu hüküm nispi idari para
cezaları hakkında uygulanmaz. (Ek
cümle:23/5/2024-7511/21 md.) Bakanlık, ek 1 inci maddenin ikinci fıkrasına
bir takvim yılı içinde en az üç defa aykırı hareket etmesi nedeniyle idari para
cezası uygulanan üretici, tedarikçi ve perakende işletmelerin iş yerlerini altı
güne kadar kapatmaya yetkilidir.
(6) (Ek:3/11/2022-7420/34
md.)[14] Bu maddede alt ve
üst sınırları belirtilen idari para cezalarının uygulanmasında Bakanlıkça ceza
tutarı belirlenirken, işlenen kabahatin haksızlık içeriği, tekrarı ve sayısı,
kabahat dolayısıyla elde edilen menfaatin ve neden olunan zararın büyüklüğü ile
failin kusuru ve ekonomik durumu gibi hususlar dikkate alınır.
(7) (Ek:26/1/2023-7435/16
md.)[15] Bu maddede
belirtilen idari para cezalarının bir takvim yılına ilişkin toplam tutarı;
işletmenin küçük ölçekli olması durumunda yirmi milyon Türk lirasından, orta
ölçekli olması durumunda iki yüz milyon Türk lirasından, büyük ölçekli olması
durumunda bir milyar Türk lirasından fazla olamaz. Bu tutar, her yıl, Hazine ve
Maliye Bakanlığı tarafından bir önceki yıla ilişkin
olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer
298 inci maddesi uyarınca tespit ve ilân edilen yeniden değerleme oranında,
takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılır.[16]
(8) Bu Kanuna göre verilen idari para cezaları,
tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde ödenir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
MADDE
19 – 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanunu ile ilgili olup
yerine işlenmiştir.
MADDE
20 – 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile
ilgili olup yerine işlenmiştir.
MADDE
21 – 7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları
Kanunu ilgili olup yerine işlenmiştir.
MADDE 22 – 3/6/2011 tarihli ve 640 sayılı
Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname ilgili olup yerine işlenmiştir.
MADDE 23 – 640 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ilgili olup yerine işlenmiştir.
MADDE 24 –640 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ilgili olup yerine
işlenmiştir.
Uygulanmayacak
hükümler
MADDE
25 – (Mülga: 18/6/2017-7033/12 md.)
Fahiş
fiyat artışı, stokçuluk ve Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu
EK
MADDE 1 – (Ek:16/4/2020-7244/14 md.)
(1) Üretici, tedarikçi ve perakende işletmeler
tarafından bir mal veya hizmetin satış fiyatında fahiş artış yapılamaz.
(2) Üretici, tedarikçi ve perakende işletmeler
tarafından piyasada darlık yaratıcı, piyasa dengesini ve serbest rekabeti
bozucu faaliyetler ile tüketicinin mallara ulaşmasını engelleyici faaliyetlerde
bulunulamaz.
(3) Üretici, tedarikçi ve
perakende işletmelerin fahiş fiyat artışı ve stokçuluk uygulamalarına yönelik (…)[17] gerektiğinde denetim ve incelemelerde bulunarak
idari para cezası uygulamak ve her türlü tedbiri almak amacıyla Haksız Fiyat
Değerlendirme Kurulu oluşturulur. Başkanlığı, İç Ticaret Genel Müdürü
tarafından yürütülen Kurul;
a) Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel
Müdürü,
b) Esnaf, Sanatkârlar ve Kooperatifçilik Genel
Müdürü,
c) Adalet Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından
görevlendirilen birer Genel Müdür,
ç) İlgili İç Ticaret Genel Müdür Yardımcısı,
d) Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği ile Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu tarafından görevlendirilen birer üye,
e) Üretici ve tüketici örgütleri ile perakende
sektörünü temsilen birer üye,
olmak üzere on üç üyeden oluşur.
(4) Kurul ihtiyaç halinde
Başkanın çağrısı üzerine; Başkan dâhil en az yedi üye ile toplanır ve
toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşit olması
halinde Başkanın oy kullandığı tarafın çoğunluğu sağladığı kabul edilir.
Kurulun kararları Bakanlıkça uygulanır.
(5) Kurulun sekretarya
hizmetleri İç Ticaret Genel Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
(6) Kurulun oluşumu, görevleri, çalışma usul ve
esasları, sekretarya hizmetleri ve Kurula ilişkin diğer hususlar yönetmelik ile
belirlenir.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) PERBİS kuruluncaya kadar,
perakende işletmelerin açılış ve faaliyete geçiş işlemleri ilgili mevzuatına
göre yürütülür.
(2) İşyeri açma ve çalışma
ruhsatı verilmesi sürecinde yer alan yetkili idareler ve ilgili diğer kurum ve
kuruluşlar; Bakanlığın koordinasyonunda, teknik ve personel altyapıları ile
gerekli diğer hususları PERBİS kuruluncaya kadar tamamlayarak bilgi sistemlerini
PERBİS’le uyumlu hâle getirir.
(3) Perakende işletmelere ait gerekli bütün
bilgiler, kurulmasından itibaren en geç bir yıl içinde Bakanlığın
koordinasyonunda yetkili idare tarafından PERBİS’e aktarılır. Bakanlık, bu
süreyi birer yılı geçmemek üzere en fazla iki defa uzatmaya yetkilidir.
(4) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
yapı ruhsatı almış olmakla birlikte işyeri açma ve çalışma ruhsatı almamış olan
alışveriş merkezleri hakkında 5 inci maddenin yedinci fıkrası hükmü uygulanmaz.
(5) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
perakende işletmelerin almış olduğu işyeri açma ve çalışma ruhsatları
geçerliliğini korur.
(6) Sürekli indirimli satış yapan perakende
işletmeler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içinde
durumlarını 10 uncu maddeye uygun hâle getirir.
(7) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
işyeri açma ve çalışma ruhsatı almış olan alışveriş merkezlerinde, 11 inci
maddede öngörülen ortak kullanım alanları, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içinde oluşturulur.
(8) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren,
alışveriş merkezlerinde boşalan satış alanları 12 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen orana ulaşılana kadar esnaf ve sanatkâr işletmecilerine
öncelik verilmek suretiyle kiralanır.
(9) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren,
alışveriş merkezlerinde boşalan satış alanları 12 nci maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen orana ulaşılana kadar geleneksel, kültürel ve sanatsal
değeri olan kaybolmaya yüz tutmuş meslekleri icra edenlere kiralanır.
(10) 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında, hızlı
tüketim mallarının satışının yapıldığı büyük mağaza ve zincir mağazalarda
yöresel ürünler için öngörülen raf tahsisi, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren bir yıl içinde yapılır.
(11) Bu maddenin altıncı, yedinci, sekizinci,
dokuzuncu ve onuncu fıkralarına aykırı hareket edenlere, bu Kanunun 18 inci
maddesinde ilgili aykırılık için öngörülen cezalar, aynı maddede belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde uygulanır.
(12) Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler Bakanlık
tarafından dokuz ay içinde yürürlüğe konulur.
GEÇİCİ
MADDE 2- (Ek:3/11/2022-7420/35 md.)
(1) 2023 takvim yılı bakımından bu maddeyi ihdas
eden Kanunla değişik 18 inci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentleri
uyarınca kesilecek idari para cezaları hakkında 30/3/2005 tarihli ve 5326
sayılı Kabahatler Kanununun 17 nci maddesinin yedinci fıkrası hükümleri
uygulanmaz.
GEÇİCİ
MADDE 3- (Ek:26/1/2023-7435/17 md.)
(1) Bu maddeyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe
girmesinden önce reklam, pazarlama ve danışmanlık gibi giderler için alışveriş
merkezindeki perakende işletmelerden katılım payı talep edilebilmesine imkân
sağlayan ve bu maddenin yayımı tarihinden önce kurulan sözleşme hükümleri,
sözleşme süresince geçerlidir. Ancak, sözleşme süresinin sona ermesinden önce
veya sonra sözleşmenin yenilenmesi ya da süresinin uzatılmış sayılması
hallerinde söz konusu giderler için katılım payı tahsil edilemez.
(2) Birinci fıkra kapsamındaki sözleşmelerde
yönetim giderinin alt kalemleri ayrıca belirtilmedikçe perakende işletmelerden
yönetim gideri olarak yalnızca alışveriş merkezinde fiilen çalışan bordrolu
yönetim personelinin göreviyle ilgili giderler için katılım payı tahsil
edilebilir.
(3) Birinci ve ikinci fıkralar kapsamında perakende
işletmelerce ödenmesi gereken katılım payları, bu işletmelerin satış
alanlarının alışveriş merkezinin satış alanına oranlanmasıyla hesaplanır.
Yürürlük
MADDE
26 – (1) Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
27 – (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
6585 SAYILI PERAKENDE
TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA
KANUNUN 18 İNCİ MADDESİNE GÖRE
2025 YILINDA
UYGULANACAK OLAN İDARİ PARA
CEZALARINA İLİŞKİN TABLO
6585 sayılı Kanunun 18 inci maddesinde düzenlenen
1/1/2025 ile 31/12/2025 tarihleri arasında uygulanacak idari para cezası
miktarları; Ticaret Bakanlığının 26/12/2024 tarihli ve 32764 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tebliği ile aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.
6585 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin; |
TL |
||
Birinci fıkrasındaki ceza tutarları |
(a) bendinin (1) alt numaralı bendi |
45.614 |
|
(c) bendi |
143.780 |
||
(ç) bendi |
71.875 |
||
(d) bendi |
287.580 |
||
(e) bendi |
718.987 |
||
(g) bendi |
45.614 |
||
(h) bendi |
287.580 |
||
(ı) bendi |
14.335 |
||
Birinci fıkrasının (i) bendindeki ceza tutarının alt ve üst
sınırları |
22.807-684.214 |
||
Birinci fıkrasının (j) bendindeki ceza tutarının alt ve üst
sınırları |
114.035-570.178 |
||
Birinci fıkrasının (k) bendindeki ceza tutarlarının alt ve üst
sınırları |
Ek 1 inci
maddenin, |
||
Birinci
fıkrasına aykırılık |
143.930-1.439.300 |
||
İkinci
fıkrasına aykırılık |
1.439.300-17.271.600 |
||
Yedinci fıkrasındaki toplam ceza tutarlarının üst sınırları |
Küçük ölçekli işletme |
28.786.000 |
|
Orta ölçekli
işletme |
287.860.000 |
||
Büyük ölçekli
işletme |
1.439.300.000 |
[1] 29/11/2018
tarihli ve 7153 sayılı Kanunun 28 inci maddesiyle bu fıkrada yer alan
“İçişleri” ibaresi “Çevre ve Şehircilik” şeklinde değiştirilmiştir.
[2] 26/1/2023 tarihli ve 7435 sayılı Kanunun
14 üncü maddesiyle bu maddeye birinci fıkradan sonra gelmek üzere fıkralar
eklenmiş ve diğer fıkra buna göre teselsül ettirilmiştir.
[3] 26/1/2023 tarihli ve 7435 sayılı Kanunun
15 inci maddesiyle bu maddenin üçüncü
fıkrasından sonra gelmek üzere fıkralar eklenmiştir.
[4] 2/7/2018 tarihli ve 700 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 203 üncü
maddesiyle 16 ncı maddenin ikinci fıkrasında yer alan “Bakanlar Kurulu” ibaresi
“Cumhurbaşkanı” şeklinde değiştirilmiş, (a) bendinde yer alan “Bakanlığın üst
meslek kuruluşlarının görüşlerini de alarak oluşturacağı teklifi üzerine,”
ibaresi ile (b) bendinde yer alan “İçişleri Bakanlığının teklifi ve Bakanlığın
uygun görüşü üzerine,” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
[5] Bu maddedeki 1/1/2025 ile 31/12/2025 tarihleri
arasında uygulanacak idari para cezası tutarları ile ilgili olarak Kanunun
sonundaki tabloya bakınız.
[6] 26/1/2023 tarihli ve 7435 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesiyle bu fıkrada yer alan “Diğer kanunlara göre daha ağır bir cezayı
gerektirmediği takdirde, bu Kanunun;” ibaresi “Bu Kanunun;” şeklinde
değiştirilmiştir.
[7] 26/1/2023 tarihli ve 7435 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesiyle bu bentte yer alan “6 ncı maddesine aykırı hareket
edenlere, her bir mağaza ya da şubesindeki her bir aykırılık için haksız olarak
alınan prim ve bedel tutarında,” ibaresi “6 ncı maddesinin ikinci
fıkrasının;” şeklinde değiştirilmiştir.
[8] 26/1/2023
tarihli ve 7434 sayılı Kanunun 16 ncı maddesiyle fıkraya (a) bendinden sonra
gelmek üzere bent eklenmiş, diğer bentler buna göre teselsül ettirilmiştir.
[9] 26/1/2023
tarihli ve 7435 sayılı Kanunun 16 ncı maddesiyle bu bende “aynı fıkranın (ç)
bendine” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya bu Kanunun diğer maddelerine”
ibaresi eklenmiştir.
[10] 3/11/2022
tarihli ve 7420 sayılı Kanunun 34 üncü maddesiyle bu bentte yer alan “Bu Kanun
çerçevesinde Bakanlıkça alınan tedbirlere ve yapılan ikincil düzenlemelere
uymayanlara ve denetime” ibaresi “Denetime” şeklinde, “iki bin Türk lirası”
ibaresi “elli bin Türk lirasından iki yüz elli bin Türk lirasına kadar”
şeklinde değiştirilmiştir.
[11] 26/1/2023
tarihli ve 7435 sayılı Kanunun 16 ncı maddesiyle bu fıkrada yer alan “(c),
(ğ) ve (h)” ibaresi “(ç), (i) ve (j)” şeklinde ve “büyük mağaza, zincir mağaza,
bayi işletme ve özel yetkili işletme” ibaresi “büyük mağaza ve zincir mağaza”
şeklinde değiştirilmiştir.
[12] 26/1/2023
tarihli ve 7435 sayılı Kanunun 16 ncı maddesiyle bu fıkrada yer alan “(g)”
ibaresi “(ı)” şeklinde, “büyük mağaza, zincir mağaza, bayi işletme ve özel
yetkili işletme” ibaresi “büyük mağaza ve zincir mağaza” şeklinde değiştirilmiştir.
[13] 26/1/2023 tarihli ve 7435 sayılı Kanunun
16 ncı maddesiyle bu fıkrada yer alan “(ı)” ibaresi “(k)” şeklinde
değiştirilmiştir.
[14] 3/11/2022
tarihli ve 7420 sayılı Kanunun 34 üncü maddesiyle bu maddeye beşinci
fıkrasından sonra gelmek üzere fıkra eklenmiş, diğer fıkra buna göre teselsül
ettirilmiştir.
[15] 26/1/2023
tarihli ve 7435 sayılı Kanunun 16 ncı maddesiyle bu maddeye altıncı fıkrasından
sonra gelmek üzere yedinci fıkra eklenmiş ve diğer fıkra buna göre teselsül
ettirilmiştir.
[16] 23/5/2024
tarihli 7511 sayılı Kanunun 21 nci maddesi ile bu fıkranın birinci cümlesinde
yer alan “beş” ibaresi “yirmi” şeklinde, “durumunda elli” ibaresi “durumunda
iki yüz” şeklinde ve “iki yüz elli milyon” ibaresi “bir milyar” şeklinde
değiştirilmiştir.
[17] Anayasa
Mahkemesinin 1/6/2023 tarihli ve E.:2020/56, K.:2023/108 sayılı Kararı ile bu
fıkrada yer alan “düzenlemeler yapmak,” ibaresi iptal edilmiştir.
-
HAKSIZ FİYAT DEĞERLENDİRME KURULU YÖNETMELİĞi
-
FİYAT ETİKETİ YÖNETMELİĞi
-
OYUNCAK GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ
-
TAKSİTLE SATIŞ SÖZLEŞMELERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ RAPORTÖRLÜĞÜ YÖNETMELİĞİ
-
FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ
-
İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 5651
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME KANUNU
-
GENEL ÜRÜN GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞi
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TÜKETİCİ HAKLARI YÖNETMELİĞi
-
TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ YÖNETMELİĞİ
-
KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
PAZAR YERLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6502
-
ABONELİK SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
DEVRE TATİL VE UZUN SÜRELİ TATİL HİZMETİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
PERAKENDE TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6585
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ BİLİRKİŞİLİK YÖNETMELİĞİ
-
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE TEKNİK DÜZENLEMELER KANUNU - KANUN NUMARASI : 7223
-
ELEKTRONİK TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6563
-
GARANTİ BELGESİ YÖNETMELİĞi
-
PERAKENDE TİCARETTE UYGULANACAK İLKE VE KURALLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ KONSEYİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ KREDİSİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
SÜRELİ YAYIN KURULUŞLARINCA DÜZENLENEN PROMOSYON UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİNİN SATIN ALACAĞI AYAKKABILARIN TEMEL UNSURLARININ YAPIMINDA KULLANILAN MALZEMELERİN ETİKETLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK
-
ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
YENİLENMİŞ ÜRÜNLERİN SATIŞI HAKKINDA YÖNETMELİK