
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ
BİLİRKİŞİLİK YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı,
tüketici hakem heyetleri nezdinde bilirkişiliğe başvuru ve kabul şartları ile
bilirkişilerin sicile ve listeye kaydı, görevlendirilmeleri, uymaları gereken
ilkeler, çalışma esasları ve listeden çıkarılmalarına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, tüketici
hakem heyetlerinde görülen tüketici uyuşmazlıklarına ilişkin her türlü
bilirkişilik faaliyetini kapsar.
(2) Kanunlarda bilirkişilik hizmeti verebileceği
öngörülen kurumlar ile tüketici hakem heyetlerinin talebi üzerine bilimsel ve
teknik görüş bildiren kamu kurum ve kuruluşları bu Yönetmeliğin kapsamı
dışındadır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013
tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 72 nci ve 84 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Bilirkişi: Tüketici hakem heyetlerinde görülen ve
çözümü uzmanlık veya özel bilgi ya da teknik bilgi gerektiren tüketici
uyuşmazlıklarında, yazılı görüşüne başvurmak amacıyla ilgili il müdürlüğü
tarafından oluşturulan sicile ve listeye kayıtlı olanlardan veya 23 üncü
maddenin on dördüncü fıkrası uyarınca liste dışından görevlendirilecek gerçek
kişiyi,
c) Bilirkişilik Bölge Kurulu Listesi: 3/11/2016
tarihli ve 6754 sayılı Bilirkişilik Kanunu uyarınca Bilirkişilik Bölge
Kurulları tarafından yetki çevrelerindeki iller için oluşturulan bilirkişi
listelerini,
ç) Bilirkişilik temel eğitimi: Bilirkişilik faaliyeti
öncesinde Bilirkişilik Kanunu uyarınca alınması zorunlu eğitimi,
d) Genel Müdür: Tüketicinin Korunması ve Piyasa
Gözetimi Genel Müdürünü,
e) Genel Müdürlük: Tüketicinin Korunması ve Piyasa
Gözetimi Genel Müdürlüğünü,
f) İl müdürlüğü: Ticaret il müdürlüğünü,
g) Kanun: 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu,
ğ) Liste: İl müdürlüğü tarafından hazırlanan, sicile
kayıtlı kişilerin ad ve soyadlarını, temel ve alt uzmanlık alanlarını ve
mesleklerini gösteren bilirkişi listesini,
h) Sicil: İl müdürlüğü tarafından hazırlanan
bilirkişi sicilini,
ı) Tarife: Bakanlık tarafından hazırlanan ve
duyurulan bilirkişilik ücret tarifesini,
i) Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS): Tüketicilerin
başvurularını elektronik ortamda ilgili tüketici hakem heyetine iletebildikleri
ve tüketici hakem heyetlerinin tüm iş ve işlemlerini gerçekleştirdikleri
çevrimiçi sistemi,
j) Tüketici uyuşmazlığı: Mal veya hizmet
piyasalarında kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki
amaçlarla hareket eden veya onun adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya
tüzel kişiler ile tüketiciler arasında kurulan; eser, taşıma, simsarlık,
sigorta, vekâlet, bankacılık ve benzeri sözleşmeler de dâhil olmak üzere her
türlü sözleşmeden ve tüketicilere yönelik uygulamalardan kaynaklanan
uyuşmazlıkları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Bilirkişilerin Uyacakları Temel ve
Etik İlkeler
Temel ilkeler
MADDE 5 – (1) Bilirkişi, görevini
dürüstlük kuralları çerçevesinde bağımsız, tarafsız ve objektif olarak yerine
getirir.
(2) Bilirkişi; raporunda, çözümü uzmanlığı veya özel
bilgiyi ya da teknik bilgiyi gerektiren hususlar dışında açıklama yapamaz ve
sonuç bildiren hukuki değerlendirmelerde bulunamaz.
(3) Bilirkişi kendisine tevdi olunan görevi bizzat
yerine getirmekle yükümlü olup görevinin icrasını kısmen veya tamamen başka bir
kimseye devredemez.
(4) Bilirkişi, görevi sebebiyle kendisine tevdi
edilen bilgi ve belgeler ile öğrendiği sırların gizliliğini sağlamakla ve
korumakla yükümlüdür. Bu yükümlülük, bilirkişilik görevi sona erdikten sonra da
devam eder.
(5) Bilirkişiler;
a) Kendisinin veya aralarında evlilik bağı kalksa
dahi eşinin,
b) Kendisinin veya aralarında evlilik bağı kalksa
dahi eşinin altsoy ya da üstsoyunun,
c) Kendisi ile arasında evlatlık bağı bulunanın,
ç) Üçüncü derece de dâhil olmak üzere kan veya
kendisini oluşturan evlilik bağı kalksa dahi kayın hısımlığı bulunanların,
d) Nişanlısının,
e) İş ilişkisinin bulunduğu veya vekili, vasisi,
kayyımı ya da yasal danışmanı sıfatıyla hareket ettiği kişilerin,
taraf olduğu tüketici uyuşmazlıklarıyla ilgili
görevlendirmeyi kabul edemez.
Etik ilkelerin kapsamı ve etik ilkelere bağlılık
MADDE 6 – (1) Sicile ve listeye kaydolan
bilirkişiler ile 23 üncü maddenin on dördüncü fıkrası uyarınca liste dışından
görevlendirilen kişiler, 7 ila 14 üncü maddelerde düzenlenen etik ilkelere ve
bilirkişilik göreviyle bağdaştığı ölçüde 13/4/2005 tarihli ve 25785 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru
Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte düzenlenen etik ilkelere uymakla
yükümlüdürler.
Yetkinlik ve mesleki özen
MADDE 7 – (1) Bilirkişi görevini etkin,
zamanında ve verimli biçimde yerine getirmeyi ve sunduğu hizmet kalitesini
yükseltmeyi hedefler.
(2) Bilirkişi, görüşünü oluştururken uzmanlık alanına
ait teknik terim ve ifadeleri mümkün olduğu ölçüde, tüketici hakem heyeti
başkan ve üyelerinin anlayabileceği bir dil ile açıklar.
Bağımsızlık
MADDE 8 – (1) Bilirkişi, görevlendirmeyi
yapan tüketici hakem heyeti başkanı ve üyelerine, tüketici uyuşmazlığının
taraflarına ve varsa kendi işverenine karşı bağımsız olup görevini yalnızca
uzmanlık alanındaki bilimsel verilere göre yerine getirir.
(2) Bilirkişi, bağımsızlığına zarar verebilecek veya
böyle bir izlenim uyandırabilecek her türlü davranış ve ilişkiden uzak durur.
Tarafsızlık
MADDE 9 – (1) Bilirkişi görevini dil,
ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri
sebeplerle ayrım yapmaksızın tarafsızlık temel ilkesi doğrultusunda yerine
getirir.
(2) Bilirkişi, doğrudan veya dolaylı olarak görev
süresince tüketici uyuşmazlığının taraflarından gelen uzman görüşü,
danışmanlık, hakemlik ya da buna benzer bir görevi kabul edemez.
Saygınlık ve güven
MADDE 10 – (1) Bilirkişi, görevinin
saygınlığını ve kişilerin adalete olan güvenini zedeleyen veya şüpheye düşüren
her türlü tavır ve davranıştan kaçınır.
(2) Bilirkişi, kendisine tevdi olunan görevin her
türlü kişisel veya özel menfaatin üzerinde olduğu bilinciyle hareket eder ve
görevini layıkıyla yerine getirir.
(3) Bilirkişi, görev almak amacıyla her türlü öneri
veya girişimden kaçınır.
Görevi kabul yükümlülüğü
MADDE 11 – (1) 26 ncı maddenin birinci
fıkrası hükmü saklı kalmak üzere; listeye kayıtlı olan bilirkişi kendisine
verilen görevi kabulle yükümlüdür.
Menfaat elde etme yasağı
MADDE 12 – (1) Bilirkişi; bilirkişilik
görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendisi, yakınları ve üçüncü kişiler
lehine menfaat sağlayamaz, hediye alamaz ve bu hususlara ilişkin aracılıkta
bulunamaz.
(2) Bilirkişi, görevi sırasında elde ettiği resmi
veya gizli nitelikteki bilgileri, kendisi, yakınları ve üçüncü kişiler yararına
doğrudan veya dolaylı olarak bir menfaat elde etmek için kullanamaz.
Bildirim yükümlülüğü
MADDE 13 – (1) Bilirkişi, etik ilkelerle
bağdaşmayan veya hukuka aykırı iş ve eylemlerde bulunmasının kendisinden talep
edilmesi halinde ya da görevini yerine getirirken bu tür bir eylem veya
işlemden haberdar olduğunda, durumu gecikmeksizin görevlendirmeyi yapan tüketici
hakem heyeti başkanlığına yazılı olarak bildirir.
Reklam yasağı
MADDE 14 – (1) Bilirkişinin, bilirkişilik
görevi almak için reklam sayılabilecek her türlü girişim ve eylemde bulunması
ve internet sitesinde, tabelalarında, basılı kâğıtlarında ve diğer mecralarda
listeye kayıtlı bilirkişi olduğuna dair ibareler kullanması yasaktır.
(2) Bilirkişi, bilirkişilik görevi almak amacıyla
özel amaçlı arama motorlarına, rehberlerine, listelerine, veri tabanlarına ve
benzerlerine kayıt olamaz ve kendisinin kayıt edilmesine rıza gösteremez.
Ancak, bilirkişilik görevi alma amacına yönelik olmamak kaydıyla, internet
sayfasını özel amaçlı arama motorlarına kayıt edebilir. Bu durumda bilirkişi,
anahtar kelime olarak sadece adı, soyadı, mesleki unvanı ile bulunduğu şehrin
adını kullanabilir.
(3) Bilirkişi, internet kullanıcılarını kendi
sitesine yönlendirecek şekilde internet kısa yolları kullanılmasına izin
veremez ve reklam yapamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sicil ve Listenin Oluşturulması ile
Listeden Çıkarma ve Uyarma
Bilirkişiliğe başvuru ve kabul şartları
MADDE 15 – (1) Bilirkişilik başvurusunda
bulunacak kişilerde aşağıdaki nitelikler aranır:
a) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı bir yıldan fazla süreyle hapis cezasına ya da affa
uğramış olsa dahi devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu
düzenin işleyişine karşı suçlar ile zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama veya kaçakçılık, gerçeğe aykırı bilirkişilik veya
tercümanlık yapma, yalan tanıklık ve yalan yere yemin suçlarından mahkûm
olmamak.
b) Terör örgütleriyle iltisaklı veya irtibatlı
olmamak.
c) Daha önce kendi isteği dışında listeden sürekli
olarak çıkarılmamış ve tüketici hakem heyetleri nezdinde bilirkişilik yapmaktan
yasaklanmamış olmak.
ç) Disiplin yönünden meslekten veya memuriyetten
çıkarılmamış ya da sanat icrasından veya mesleki faaliyetten sürekli olarak
yasaklanmamış olmak.
d) Meslek mensubu olarak görev yapabilmek için ilgili
mevzuat gereği aranan şartları haiz olmak ve 17 nci maddenin birinci fıkrasının
(e) bendinde belirtilen belgelere sahip olmak.
e) Bilirkişilik temel eğitimini başarıyla tamamlamak.
f) Bilirkişilik yapacağı alanda en az üç yıl fiilen
çalışmış olmak.
g) Başvuru yapılan il müdürlüğü tarafından hazırlanan
liste dışında başka bir listede kayıtlı olmamak.
İlan ve başvurunun yapılacağı yer
MADDE 16 – (1) İl müdürlükleri
tarafından, sicillerin ve listelerin oluşturulması veya ihtiyaca göre
güncellenmesi amacıyla, her yıl Ekim ayının ilk haftasında Bakanlığın internet
sitesinde kendilerine ayrılmış olan internet sayfası ile il sınırları içerisinde
bulunan kaymakamlıkların internet sayfalarında ve gerekli görülen diğer
mecralarda tüketici hakem heyetleri bilirkişiliği başvurusuna ilişkin ilan
yapılır.
(2) İlanda, il müdürlükleri tarafından sicile ve
listeye başvuru ve kabul şartları, başvuru için gerekli belgeler, başvurulacak
uzmanlık alanları ve başvuruların alınacağı tarihler ile diğer ihtiyaç duyulan
bilgilere yer verilir.
(3) Listede yer verilen uzmanlık alanlarında ihtiyacı
karşılayacak sayıda bilirkişi bulunmaması halinde, il müdürlükleri tarafından
belirli dönemlere bağlı kalınmaksızın bu Yönetmelik uyarınca listeye yeni
bilirkişi kaydı yapılabilir.
(4) Başvurular ikamet edilen ya da mesleki faaliyetin
yürütüldüğü yerdeki il müdürlüğüne yapılır. İkamet edilen yer ile mesleki
faaliyetin yürütüldüğü yerin farklı olması halinde başvuru, bu yerlerde bulunan
il müdürlüklerinden yalnızca birine yapılır.
Başvuru dilekçesine eklenecek belgeler
MADDE 17 – (1) Sicil ve listeye kaydolmak
isteyen kişilerden aşağıdaki belgeler istenir:
a) Vukuatlı nüfus kayıt örneği.
b) Adres ve iletişim bilgilerini gösteren belgeler
ile başvuru yapılan il müdürlüğünün bulunduğu yer il sınırları içinde ikamet
edildiğine ya da mesleki faaliyetin yürütüldüğüne dair yazılı beyan.
c) Adli sicil kaydı belgesi.
ç) Görev belgesi ile disiplin yönünden meslekten ya
da memuriyetten çıkarılma cezası alınmadığına veya sanat icrasından yasaklı
durumda olunmadığına dair kayıtlı olunan meslek kuruluşu ya da çalışılan kurum
veya kuruluştan alınan belge.
d) Bilirkişilik yapılacak alanda en az üç yıllık
deneyime sahip olunduğunu gösteren belgeler.
e) Temel ve alt uzmanlık alanlarını gösteren diploma,
mesleki yeterlilik belgesi, uzmanlık belgesi, ustalık belgesi veya benzeri
belgelerin asılları ve örnekleri.
f) Mesleğini icra edebilmek için herhangi bir meslek
kuruluşuna kayıtlı olmak zorunda olanlar için, meslek kuruluşuna üye olunduğuna
dair son üç ay içinde alınmış oda faaliyet belgesi veya oda kayıt belgesi.
g) 2 adet vesikalık fotoğraf.
ğ) Bilirkişilik temel eğitiminin tamamlandığına dair
belgenin aslı ve örneği.
h) Banka hesabına ilişkin bilgilerin bildirildiği
yazılı beyan.
ı) Bilirkişilere yapılacak olan tebligatların Hazine
ve Maliye Bakanlığının e-tebligat altyapısı kullanılarak yapılabilmesi için
varsa vergi dairesinden alınmış olan e-tebligat adresini gösteren belge veya
e-tebligat adresini gösteren yazılı beyan.
i) İl müdürlüğü tarafından gerekli görülen diğer
belgeler.
Başvuruların değerlendirilmesi
MADDE 18 – (1) 16 ncı maddenin üçüncü
fıkrası hükmü saklı kalmak üzere; il müdürlükleri tarafından her yıl Aralık
ayının son işgününe kadar başvuruların değerlendirilmesi ve listenin hazır hale
getirilmesi zorunludur.
(2) İhtiyaç duyulması halinde, başvurularda ve
eklerinde sunulan bilgi ve belgelere ilişkin ilgili kurum veya kuruluşlardan
bilgi istenebilir.
(3) Yapılan değerlendirme sonucunda, başvuru
sahibinin 15 inci maddenin birinci fıkrasındaki şartları taşımadığının
anlaşılması ve 17 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen belgelerin verilen
sürede tamamlanmamış olması halinde talep reddedilir.
(4) Bilirkişiliğe kabul şartlarını sağlayanlar sicile
ve listeye kaydedilir.
(5) Başvuruların neticeleri, il müdürlüklerinin
Bakanlığın internet sitesinde kendilerine ayrılmış olan internet sayfalarında
başvuru sahiplerinin ad ve soyadlarına yer verilerek tablo halinde yayımlanması
suretiyle duyurulur. Bu duyuru tebliğ yerine geçer.
Yemin
MADDE 19 – (1) Sicile ve listeye kabul
edilenlerden, “Yemin” başlıklı “Bilirkişilik görevimi sadakat ve özenle, bilim
ve fenne uygun olarak, tarafsız ve objektif bir biçimde yerine getireceğime,
namusum, şerefim ve kutsal saydığım bütün inanç ve değerlerim üzerine yemin
ederim.” şeklindeki ibareyi içeren yazılı, tarihli ve imzalı beyan alınır ve
bilirkişinin sicildeki dosyasına eklenir.
Sicil
MADDE 20 – (1) Sicil, il müdürlükleri
tarafından bilirkişilere sicil numarası verilmek suretiyle tutulur.
(2) Sicil dosyasında bilirkişiye ait aşağıdaki
hususlar yer alır:
a) Adı ve soyadı, vesikalık fotoğrafı ve Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numarası.
b) Adres ve iletişim bilgileri.
c) Mesleği, temel ve alt uzmanlık alanları, varsa
çalıştığı kurum veya kuruluşun adı.
ç) Temel ve alt uzmanlıkları gösteren belgelerin
verildiği yerler, tarihleri ve sayıları.
d) Mesleki tecrübe bilgileri.
e) Öğrenim bilgileri.
f) Adli sicil ve arşiv kaydı.
g) Varsa disiplin cezasına ilişkin bilgiler.
ğ) Bilirkişilik temel eğitim tarihi.
h) Yemin belgesi.
ı) Varsa uyarma ve listeden geçici veya sürekli
çıkarılmaya ilişkin bilgiler.
i) Görevlendirilme ve hazırlanan rapor sayısı.
j) Denetim kayıt ve bilgileri.
k) Banka hesabına ilişkin bilgiler.
l) Başvuru aşamasında sunulan diğer belgeler.
m) İl müdürlüğü tarafından gerekli görülen diğer
bilgi ve belgeler.
Liste
MADDE 21 – (1) Liste, bilirkişilerin
sicil numaraları, ad ve soyadları, temel uzmanlık alanları ve alt uzmanlık
alanları, ikamet ettikleri veya mesleki ya da ticari faaliyetlerini
yürüttükleri il ve ilçe bilgileri ve meslekleri gösterilmek suretiyle il müdürlükleri
tarafından tablo halinde düzenlenir.
(2) Liste, tüm tüketici hakem heyetlerince bilirkişi
görevlendirmesi yapılırken kullanılmak üzere, il müdürlükleri tarafından
Bakanlığın internet sitesinde kendilerine ayrılmış olan internet sayfasında
yayımlanır ve il sınırı içinde kurulu bulunan tüm tüketici hakem heyetlerine
ayrıca yazıyla bildirilir.
(3) 23 üncü maddenin on üçüncü fıkrası hükmü saklı
kalmak üzere; tüketici hakem heyeti başkanı, tüketici hakem heyetinin kurulu
bulunduğu yerin il müdürlüğü tarafından hazırlanan listede yer alan
bilirkişiler arasından görevlendirme yapar.
Listeden çıkarma ve uyarma
MADDE 22 – (1) 32 ila 34 üncü maddeler
uyarınca yapılan denetim ve inceleme neticesinde, aşağıdaki şartlardan birinin
gerçekleştiğinin tespit edilmesi halinde Bakanlıkça kurulan Komisyon tarafından
bilirkişilerin listeden sürekli çıkarılmalarına ya da uyarılmalarına karar
verilebilir:
a) Yasal bir sebep olmaksızın veya görevden çekinmeyi
haklı kılacak bir mazeret bulunmaksızın bilirkişilik yapmaktan kaçınılması ya
da raporun belirlenen süre içinde mazeretsiz olarak verilmemesi.
b) Bu Yönetmelikte belirlenen temel ilkelere aykırı
olarak bilirkişilik faaliyetinde bulunulması.
c) Bu Yönetmelikte düzenlenen etik ilkelerle
bağdaşmayan, güven duygusunu sarsıcı tutum ve davranışlarda bulunulması.
ç) Tüketici hakem heyetleri nezdinde yapılan
bilirkişilik faaliyetine ilişkin bu Yönetmelikte belirlenen diğer usul ve
esaslara aykırı davranılması.
(2) Bilirkişiliğe kabul şartlarının kaybedilmesi veya
bilirkişiliğe kabul tarihinde gerekli şartların bulunmadığının sonradan tespit
edilmesi ya da bilirkişinin kendisinin listeden çıkarılmayı yazılı olarak talep
etmesi halinde il müdürlüğü tarafından o kişi sürekli veya geçici süreyle
listeden çıkarılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bilirkişi Görevlendirmesi, Bilirkişi
Raporu ve Bilirkişinin Sorumluluğu
Bilirkişi görevlendirmesi
MADDE 23 – (1) Tüketici hakem heyetinde
görülmekte olan tüketici uyuşmazlığına ilişkin karar alma sürecinde ihtiyaç
duyulması halinde; tüketici hakem heyeti başkanı tarafından, varsa öncelikle
kanunların görüş bildirmekle yükümlü kıldığı kişilere ve kuruluşlara
görevlendirildikleri konularda görüş bildirmeleri için yazılı olarak
başvurulur.
(2) Tüketici hakem heyeti başkanı, kendisinin ve
tüketici hakem heyeti üyelerinin sahip olduğu bilgilerle çözümlenmesi mümkün
olmayan ve hukuk dışında çözümü uzmanlığı veya özel bilgiyi ya da teknik
bilgiyi gerektiren hallerde bilirkişi görevlendirebilir. Görülen tüketici
uyuşmazlığının tarafı olan tüketicinin ikamet ettiği ilçe sınırlarında mesleki
veya ticari faaliyetini sürdüren ya da ikamet eden bir bilirkişinin
görevlendirilmesi esastır.
(3) Tüketici uyuşmazlığının konusuna ilişkin
taraflara ve diğer ilgili yerlere gönderilen bilgi ve belge isteme yazılarında
cevap verilmesi için öngörülen süreler dolmadan bilirkişi görevlendirmesi
yapılamaz.
(4) Kamu görevlilerine, bağlı bulundukları kurumlarla
ilgili uyuşmazlıklarda ve işlerde bilirkişi olarak görev verilemez.
(5) Tüketici hakem heyetinin sekretaryasının
yapıldığı il müdürlüğü veya kaymakamlık personeli arasından, görülen tüketici
uyuşmazlığı için bilirkişi görevlendirilemez.
(6) Tüketici hakem heyeti başkanlarına, üyelerine ve
raportörlerine bilirkişi olarak görev verilemez.
(7) Tüketici hakem heyetlerinde görülmekte olan
tüketici uyuşmazlıklarına ilişkin bir kez bilirkişi görevlendirmesi yapılması
esastır. Bilirkişi raporundaki eksiklik veya belirsizliğin giderilmesi için
mevcut bilirkişiden ek rapor istenebilir; ancak, ek rapor için bilirkişiye
ücret ödenmez. Karar verme aşamasında daha ayrıntılı bir araştırmaya ihtiyaç
duyulması halinde bir defaya mahsus olmak üzere bir başka bilirkişi
görevlendirilebilir.
(8) Tüketici hakem heyeti başkanı bilirkişi olarak
yalnızca bir kişiyi görevlendirebilir. Ancak, görülmekte olan tüketici
uyuşmazlığının mahiyeti gereği, gerekçesi görevlendirme yazısında açıkça
belirtilmek suretiyle üç kişiyi geçmeyecek şekilde bir bilirkişi kurulu
görevlendirilebilir. Bilirkişi kurulu tarafından hazırlanan raporda her bir
bilirkişinin incelemelerine ayrı ayrı yer verilir ve bilirkişilerin her birine
ayrı bilirkişilik ücreti ödenir.
(9) Bilirkişi görevlendirme yazısıyla; çözümü
uzmanlığı veya özel bilgiyi ya da teknik bilgiyi gerektiren sorun açıkça
belirtilmeden ve bilirkişi tarafından incelenmesi istenen hususların kapsamı
ile sınırları açıkça gösterilmeden bilirkişi görevlendirmesi yapılamaz.
(10) Geçerli bir mazeret olmaksızın uyuşmazlık
konusunu uhdesinde bulunduran tüketiciden kaynaklanan nedenlerle, verilen süre
içinde bilirkişi raporunun sunulamaması halinde aynı uyuşmazlığa ilişkin tekrar
bilirkişi görevlendirilemez; dosya içeriğinde hazır halde bulunan bilgiler ve
belgeler kapsamında karar verilir. Bu durumda bilirkişiye ücret ödenmez.
(11) TÜBİS ile bu sisteme entegre bilişim sistemleri
veya yazılımlar vasıtasıyla ulaşılabilen bilgiler veya çözülebilen hususlar
için bilirkişilik müessesesine başvurulamaz.
(12) Listede yer alan bilirkişilerin, uzmanlık
alanlarına göre tüketici hakem heyeti başkanı tarafından hakkaniyete uygun
olarak sırayla görevlendirilmesi esastır.
(13) Tüketici uyuşmazlığının konusunun başka bir ilin
sınırları içinde bulunması ve bilirkişi incelemesinin mahallinde yapılmasının
gerektiği durumlarda, tüketici uyuşmazlığının görüldüğü tüketici hakem heyeti
başkanı tarafından uyuşmazlık konusunun bulunduğu yerin il müdürlüğünce
hazırlanan listeden bilirkişi görevlendirmesi yapılabilir.
(14) Listede ihtiyaç duyulan uzmanlık alanına sahip
bilirkişi bulunmaması durumunda, bilirkişi görevlendirmesinin üniversitelerin
ilgili bölümlerindeki öğretim üyeleri ile öğretim görevlilerine veya
Bilirkişilik Bölge Kurulu Listesine kayıtlı bilirkişilere ya da ilgili meslek
odasına kayıtlı bulunan kişilere yapılması esastır. Bilirkişi görevlendirmesi
yapılabilecek bu nitelikleri taşıyan kişilerin bulunmaması ya da bilgisine
ihtiyaç duyulan kişinin bu nitelikleri taşımaması halinde, görülmekte olan tüketici
uyuşmazlığının özellikleri dikkate alınarak listede kayıtlı olmayan başka
kişilere de bilirkişi görevlendirmesi yapılabilir. Tüketici hakem heyeti
başkanı, liste dışından görevlendirmiş olduğu bilirkişiyi il müdürlüğüne
gerekçeleriyle bildirir.
(15) İl müdürlükleri bulundukları il sınırları içinde
bulunan tüm ilçelerdeki ihtiyaçları gözeterek listede bulunması gerekli görülen
her bir uzmanlık alanında yeteri kadar bilirkişi bulunması için gerekli
tedbirleri almakla yükümlüdür.
Bilirkişinin görev alanının belirlenmesi ve
bilirkişiye bilgi verilmesi
MADDE 24 – (1) İnceleme yaptırılacak
konunun kapsamı ve sınırları tüketici hakem heyeti başkanı tarafından
bilirkişiye yazılı olarak bildirilir. Görevlendirme yazısında aşağıdaki
hususlara yer verilir:
a) Görülmekte olan tüketici uyuşmazlığına ait TÜBİS
başvuru numarası ile taraflara ait iletişim bilgileri.
b) Bilirkişinin haklı nedenler bulunuyorsa
görevlendirmeyi kabul etmediğini gerekçeleriyle beraber üç işgünü içinde yazılı
olarak bildirmesi gerektiği.
c) Bilirkişi raporunun bilirkişi görevlendirme
yazısının tebliğinden itibaren on beş işgünü içinde teslim edilmesinin esas
olduğu; ancak, işin niteliği itibarıyla verilen süre içinde raporun
hazırlanamaması halinde bilirkişinin yazılı talebi üzerine bir defaya mahsus
olmak üzere on beş işgünü ek süre verilebileceği bilgisi.
ç) Açıkça belirtilmek suretiyle incelenmesi istenen
konular ve varsa bilirkişi tarafından cevaplanması talep edilen sorular.
d) İncelenmesi istenen tüketici uyuşmazlığının
konusunun, uyuşmazlığın taraflarınca bilirkişiye teslim edilip edilmeyeceği
veya uyuşmazlık konusunun niteliği gereği bilirkişi tarafından mahallinde
inceleme yapılması gerekiyorsa uyuşmazlık konusunun bulunduğu yere gidilip
gidilmeyeceği hususlarına ilişkin bilgi.
e) Bilirkişi raporunun teslim edilmesi için verilen
süre ile yapılacak inceleme üzerine hazırlanacak raporun tamamlanacağı süreler
dikkate alınarak uyuşmazlık konusunu uhdesinde bulunduran kişi ile iletişim
kurulması ve incelemenin gerçekleştirilebilmesi için ön bilgi verilmesi
gerektiği.
f) Bilirkişinin kendisinden kaynaklanmayan; ancak,
incelenmesi istenen uyuşmazlık konusunu uhdesinde bulunduran kişinin
eylemlerinden kaynaklanan nedenlerden dolayı bilirkişi raporunun
hazırlanamaması halinde, ayrıntılarıyla beraber söz konusu durumu, ortaya
çıktığı tarihten itibaren üç işgünü içinde yazılı olarak bildirmek zorunda
olduğu.
g) Tüketici uyuşmazlığının konusu bir mal ise ve
incelenmesi istenen malın uyuşmazlığın taraflarınca bilirkişiye teslim edilmesi
öngörülmüş ise; malın teslim tarihi, teslim anında malın fiziki olarak hangi
şartlarda olduğu, malın çalışıp çalışmadığı, bilirkişi tarafından malın nerede
ve hangi tarihte ilgili kişiye geri verileceği gibi hususlar ile malın marka,
model, renk ve varsa seri numarası gibi bilgilerinin bilirkişi tarafından
Bakanlığın internet sitesinde yer alan teslim tutanağı örneğine uygun olarak
düzenlenen tutanağa yazılarak imzalanması ve bir örneğinin teslim anında
tüketici uyuşmazlığının ilgili tarafına imzalatılarak verilmesi gerektiği.
ğ) Tarifeye uygun olarak tüketici hakem heyeti
başkanı tarafından takdir edilen bilirkişi ücreti.
h) Gerçeğe aykırı mütalaada bulunması halinde Türk
Ceza Kanununun 276 ncı maddesi uyarınca cezalandırılabileceği bilgisi.
(2) Bilirkişiye, inceleme konusu ile ilgili ihtiyaç
duyduğu belgelerin aslı veya birer örneği dizi pusulasına bağlanarak imza
karşılığı teslim edilir ve bu husus tutanağa bağlanır. TÜBİS vasıtasıyla
dosyanın incelenmesinin mümkün olduğu hallerde, dosya ve ilgili belgeler fiziki
olarak teslim edilmez; bilirkişiye TÜBİS üzerinden inceleme yapma yetkisi
verilir.
Bilirkişinin görev süresi
MADDE 25 – (1) Bilirkişi, görevlendirme
yazısının tebliğinden itibaren on beş işgünü içinde, varsa kendisine verilen
dosya ve ekleriyle beraber bilirkişi raporunu hazırlayarak teslim etmekle
yükümlüdür. Ancak işin niteliği itibarıyla verilen süre içinde raporun hazırlanmasına
imkan bulunmazsa, yazılı talebi halinde bilirkişiye bir defaya mahsus olmak
üzere tüketici hakem heyeti başkanı tarafından on beş işgünü ek süre
verilebilir.
(2) Belirlenen süre içinde raporunu teslim etmeyen
bilirkişi görevden alınıp yerine başka bir bilirkişi görevlendirilebilir. Bu
durumda, görevlendirmeyi yapan tüketici hakem heyeti başkanı, görevden alınan
bilirkişiden o ana kadar yapmış olduğu işlemler hakkında yazılı açıklama
yapmasını ve varsa kendisine verilen mal ile dosya ve eklerini eksiksiz olarak
derhal teslim etmesini yazılı olarak ister. Tüketici hakem heyeti başkanı
tarafından söz konusu durum il müdürlüğüne yazılı olarak bildirilir.
(3) Görevden alınan bilirkişinin hukuki ve cezai
sorumlulukları saklı kalmak kaydıyla, geçerli bir mazeret sunulmadığı takdirde,
o aşamaya kadar yapılan inceleme için yapılmış olan masraflar dahil bilirkişiye
hiçbir ücret ödenmez.
Bilirkişinin bildirim ve çekinme yükümlülüğü
MADDE 26 – (1) Bilirkişi; kendisine tevdi
olunan görevin, uzmanlığı veya özel bilgiyi ya da teknik bilgiyi
gerektirmediğini, hukuki görüş istendiğini, uzmanlık alanına girmediğini,
inceleme konusu iş ve işlemlerin açıklığa kavuşturulması için alanında uzman başka
bir bilirkişi ile işbirliğine ihtiyaç duyduğunu, 5 inci maddenin beşinci
fıkrasında belirtilen nedenlerden dolayı bilirkişilik yapamayacağını ve varsa
görevden çekinmeyi haklı kılacak bir başka mazeretinin bulunduğunu görevin
kendisine verilme tarihinden veya çekinmeyi gerektirecek durumun sonradan
öğrenilmesi halinde bu tarihten itibaren en geç üç işgünü içinde tüketici hakem
heyeti başkanlığına yazılı olarak bildirir.
Bilirkişinin yetkileri ve görevleri
MADDE 27 – (1) Bilirkişi; yapacağı ön
incelemede, incelemeyi gerçekleştirebilmesi için kendisine teslim edilen dosya
ve belgelere ilave olarak başka kayıt ve belgelere ihtiyaç duyması halinde,
görevlendirme yazısının tebliğ tarihinden itibaren üç işgünü içinde tüketici
hakem heyeti başkanlığından ihtiyacına ilişkin yazılı talepte bulunabilir.
(2) Bilirkişi, görev alanı veya sınırları hakkında
tereddüde düşerse bunun giderilmesini tüketici hakem heyeti başkanlığından her
zaman yazılı olarak talep edebilir.
(3) Tüketici uyuşmazlığının konusu bir mal ise ve
görevlendirme yazısında incelenmesi istenen malın uyuşmazlığın taraflarınca
bilirkişiye teslim edilmesi öngörülmüş ise; malın teslim tarihi, teslim anında
malın fiziki olarak hangi şartlarda olduğu, malın çalışıp çalışmadığı,
bilirkişi tarafından malın nerede ve hangi tarihte ilgili kişiye geri
verileceği gibi hususlar ile malın marka, model, renk ve varsa seri numarası
gibi bilgileri bilirkişi tarafından Bakanlığın internet sitesinde yer alan
teslim tutanağı örneğine uygun olarak düzenlenen tutanağa yazılarak imzalanır
ve bir örneği teslim anında tüketici uyuşmazlığının ilgili tarafına
imzalatılarak verilir.
Bilirkişi raporu
MADDE 28 – (1) Bilirkişi raporu gerekçeli
ve açık olmalıdır.
(2) Bilirkişi raporunda aşağıdaki hususlar yer alır:
a) Tüketici uyuşmazlığının görüldüğü tüketici hakem
heyetinin ismi.
b) TÜBİS başvuru numarası.
c) Tüketici uyuşmazlığının taraflarına ait bilgiler.
ç) Görevlendirme tarihi ve inceleme süresi.
d) İncelemenin konusu.
e) Kendisinden gözlemlenmesi ve incelenmesi istenen
maddi unsurlar.
f) İnceleme yöntemi.
g) Bilimsel ve teknik dayanaklar.
ğ) Gerekçeli sonuç.
h) Raporun düzenlenme tarihi.
ı) Bilirkişinin adı ve soyadı, unvanı, sicil numarası
ve imzası.
(3) Bilirkişi raporuna, incelemeye esas maddi
unsurları belgeleyen ve sonuçların açıklanmasına yardımcı olan şema, harita,
kroki, fotoğraf, tablo ile diğer kayıt ve belgeler de eklenir. Ayrıca rapor
ekine 27 nci maddenin üçüncü fıkrası uyarınca düzenlenen teslim tutanağının bir
örneği koyulur.
Bilirkişi görüşünün değerlendirilmesi
MADDE 29 – (1) Bilirkişi raporu, tüketici
hakem heyeti tarafından diğer delillerle birlikte değerlendirilir.
(2) Tüketici hakem heyeti, bilirkişi raporundaki
eksiklik yahut belirsizliğin tamamlanması veya açıklığa kavuşturulmasını
sağlamak için yeni sorular yöneltmek suretiyle tüketici hakem heyeti başkanının
bilirkişiden ek rapor istemesini talep edebilir. Talep edilmesi halinde on beş
işgünü içinde ek raporunu sunmayan bilirkişiye ücret ödenmez.
(3) İhtiyaç halinde bilirkişinin görüşünü sözlü
olarak açıklamasına karar verilirse açıklamaları tutanağa geçirilir ve
bilirkişinin tutanağa imzası alınır. Kurul halinde görevlendirme söz konusu ise
bilirkişilerin, bilgilerine başvurulan hususu hemen aralarında müzakere
etmelerine imkan tanınır ve müzakere sonucunda açıklanan görüş tutanağa
geçirilerek bilirkişilere imzalatılır.
Bilirkişi ücreti
MADDE 30 – (1) Bilirkişi ücreti, Kanunun
71 inci maddesi uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak
Bakanlık tarafından belirlenen Tüketici Hakem Heyeti Başkan ve Üyelerine ve
Raportör Olarak Görevlendirilen Diğer Kamu Personeline Ödenecek Huzur Hakkı ve
Huzur Ücretleri ile Bilirkişilere Ödenecek Ücrete İlişkin Usul ve Esaslara
uygun şekilde Bakanlıkça hazırlanan ve duyurulan tarifeye göre tüketici hakem
heyeti başkanı tarafından belirlenir ve aynı usul ve esaslara göre bilirkişiye
ödenir.
Bilirkişinin sorumluluğu
MADDE 31 – (1) Bilirkişi, Türk Ceza
Kanunu anlamında kamu görevlisidir.
(2) Bilirkişi, kasten gerçeğe aykırı mütalaada
bulunması halinde, Türk Ceza Kanununun 276 ncı maddesi uyarınca sorumlu
tutulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bilirkişilerin Denetimi
Denetim ve inceleme
MADDE 32 – (1) Bilirkişiler, görevleriyle
ilgili iş ve işlemlerinin ve hazırladıkları raporların mevzuata uygunluğu
bakımından, Bakanlık tarafından görevlendirilen Bakanlık müfettişleri ile diğer
Bakanlık personeli tarafından resen veya başvuru üzerine denetlenebilirler.
(2) Tüketici hakem heyeti başkanı, görevlendirdiği
bilirkişinin göreviyle ilgili iş ve işlemlerinin hukuka aykırı olduğuna ilişkin
kanaat edinmesi durumunda, varsa dayanak bilgi ve belgeleri de ekleyerek bu
hususu Bakanlığa bildirir.
(3) Bilirkişi raporları özel veya teknik bilgi
yönünden denetlenemez. Bu yöndeki başvurular il müdürlüğü tarafından
bilirkişinin bağlı bulunduğu meslek kuruluşu veya görev yaptığı kuruluşlara
gönderilir.
(4) Bilirkişi hakkında yapılan denetim ve inceleme en
geç on beş gün içinde sonuçlandırılır. Bu süre, ihtiyaç olması halinde on beş
günü geçmemek üzere bir defa uzatılabilir.
(5) Bilirkişi raporlarına ilişkin yargı mercileri
tarafından yapılacak denetimler bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.
Denetim ve inceleme sonucu verilecek kararlar
MADDE 33 – (1) Bilirkişiler hakkında
yapılan denetim ve inceleme ile 22 nci maddenin birinci fıkrasında yer alan
şartlardan birinin gerçekleştiğinin tespit edilmesi halinde, Bakanlıkça kurulan
Komisyon tarafından aşağıdaki kararlar alınabilir:
a) Yapılan tespitin 22 nci maddenin birinci
fıkrasının (a) ve (ç) bentlerinde yer alan hâllerden olması durumunda
bilirkişinin uyarılmasına karar verilir. Uyarma kararına konu ihlalin bir yıl
içinde tekrar edilmesi hâlinde bilirkişinin sürekli olarak listeden
çıkarılmasına karar verilir.
b) Yapılan tespitin 22 nci maddenin birinci
fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde yer alan hâllerden olması durumunda
bilirkişinin sürekli olarak listeden çıkarılmasına karar verilir.
(2) 23 üncü maddenin on dördüncü fıkrası uyarınca
görevlendirilenler hakkında yapılan denetim ve inceleme ile 22 nci maddenin
birinci fıkrasında yer alan şartlardan birinin gerçekleştiğinin tespit edilmesi
hâlinde, Bakanlıkça kurulan Komisyon tarafından aşağıdaki kararlar alınabilir:
a) Yapılan tespitin 22 nci maddenin birinci
fıkrasının (a) ve (ç) bentlerinde yer alan hâllerden olması durumunda bilirkişi
olarak görevlendirilen kişinin uyarılmasına karar verilir. Uyarma kararına konu
ihlalin bir yıl içinde tekrar edilmesi hâlinde, bilirkişi olarak
görevlendirilen kişinin tüketici hakem heyetleri nezdinde bilirkişilik
yapmaktan yasaklanmasına karar verilir.
b) Yapılan tespitin 22 nci maddenin birinci
fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde yer alan hâllerden olması durumunda,
bilirkişi olarak görevlendirilen kişinin tüketici hakem heyetleri nezdinde
bilirkişilik yapmaktan yasaklanmasına karar verilir.
(3) Yapılan denetim ve inceleme sonucunda bu maddenin
birinci ve ikinci fıkraları uyarınca verilen kararlar, il müdürlüğü tarafından
ilgiliye yazılı olarak tebliğ edilir.
(4) İnceleme raporu ve Bakanlıkça kurulan Komisyonun
kararı sicile eklenir.
(5) Bilirkişinin sürekli olarak listeden çıkarılması
ya da uyarılması kararına karşı, kararın tebliğinden itibaren on beş gün içinde
il müdürlüğüne itiraz edilebilir. İl müdürlüğü itiraza ilişkin başvuruyu derhal
Bakanlığa bildirir. İtiraz üzerine Bakanlıkça kurulan komisyon tarafından
verilen karar başvuru sahibine il müdürlüğü tarafından tebliğ edilir.
(6) İnceleme raporunun veya Komisyon kararına karşı
yapılan itiraz başvurusunun Komisyonun sekretarya hizmetlerini yürütmekle
görevli birimin kayıtlarına girdiği tarihten itibaren en geç on beş gün içinde
sonuçlandırılması zorunludur.
Komisyon
MADDE 34 – (1) Yapılan denetim ve
inceleme neticesinde bilirkişiler hakkında alınacak kararların
değerlendirilmesi amacıyla Bakanlıkça komisyon kurulur.
(2) Komisyon, Genel Müdür başkanlığında ilgili genel
müdür yardımcısı ile daire başkanından oluşur.
(3) Komisyon üyelerin tamamının katılımıyla toplanır
ve oy çokluğuyla karar alır.
(4) Komisyonun başkan ve üyeleri, komisyonun;
a) Çalışmalarının mevzuata uygunluğundan,
b) Faaliyetlerinin gizliliğinden,
c) Çalışmalarının hızlı ve güvenli
sonuçlandırılmasından,
sorumludur.
(5) Komisyonun sekretarya hizmetleri Genel Müdürlük
tarafından yürütülür.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer hususlar
MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelikte düzenleme
bulunmayan hâllerde Bilirkişilik Kanununun ve 3/8/2017 tarihli ve 30143 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Bilirkişilik Yönetmeliğinin ilgili hükümleri kıyasen
uygulanır.
(2) Bu Yönetmelikte yapılması öngörülen tebligat
işlemlerinin elektronik olarak yapılması esastır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımlandığı tarihten itibaren en geç 31/12/2020 tarihine kadar (bu tarih
dâhil) siciller ve listeler il müdürlükleri tarafından oluşturulur.
(2) 31/12/2020 tarihine kadar (bu tarih dâhil)
tüketici hakem heyetleri nezdinde yapılan bilirkişilik faaliyetlerine ilişkin
iş ve işlemler Kanuna ve 27/11/2014 tarihli ve 29188 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğine göre yürütülür.
Yürürlük
MADDE 36 – (1) Bu Yönetmeliğin 1, 2, 3,
4, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 36 ve 37 nci maddeleri ile geçici 1 inci maddesi
yayımı tarihinde, diğer maddeleri ise 1/1/2021 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 37 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
-
PERAKENDE TİCARETTE UYGULANACAK İLKE VE KURALLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİ KONSEYİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ RAPORTÖRLÜĞÜ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ BİLİRKİŞİLİK YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİ
-
GENEL ÜRÜN GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞi
-
KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
TAKSİTLE SATIŞ SÖZLEŞMELERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
PAZAR YERLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
OYUNCAK GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ KREDİSİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6502
-
HAKSIZ FİYAT DEĞERLENDİRME KURULU YÖNETMELİĞi
-
ELEKTRONİK TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6563
-
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE TEKNİK DÜZENLEMELER KANUNU - KANUN NUMARASI : 7223
-
MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
YENİLENMİŞ ÜRÜNLERİN SATIŞI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
ABONELİK SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
GARANTİ BELGESİ YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİNİN SATIN ALACAĞI AYAKKABILARIN TEMEL UNSURLARININ YAPIMINDA KULLANILAN MALZEMELERİN ETİKETLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK
-
FİYAT ETİKETİ YÖNETMELİĞi
-
İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 5651
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TÜKETİCİ HAKLARI YÖNETMELİĞi
-
FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
SÜRELİ YAYIN KURULUŞLARINCA DÜZENLENEN PROMOSYON UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
-
PERAKENDE TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6585
-
DEVRE TATİL VE UZUN SÜRELİ TATİL HİZMETİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME KANUNU
-
TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU YÖNETMELİĞİ