
TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; tüketicinin korunması ve bilinçlendirilmesi ile
yasal haklarını kullanması konusunda özendirilmesi, tüketici talep ve
tercihlerini dikkate alan firmaların ve tüketici hukuku veya tüketicinin
korunması ile ilgili bilimsel çalışmaların teşvik edilmesi için verilecek
ödüllere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu
Yönetmelik, tüketici ödüllerinin verilmesine ilişkin esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanunun 60 ncı ve 84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan:
Gümrük ve Ticaret Bakanını,
b) Bakanlık:
Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
c) Genel
Müdürlük: Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğünü,
ç) Genel Müdür:
Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürünü,
d) İl
müdürlüğü: Ticaret il müdürlüğünü,
e) Seçici
Kurul: Tüketici ödüllerinin kimlere verileceğine karar veren kurulu,
f) Tüketici:
Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Tüketici
ödülü: Bu Yönetmeliğin 1 inci maddesi kapsamında Bakanlık ya da diğer gerçek
veya tüzel kişiler tarafından çeşitli dallarda verilen ödülü,
ğ) Tüketici
örgütleri: Tüketicinin korunması amacıyla kurulan dernek, vakıf veya bunların
üst kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Tüketici
ödülleri
MADDE 4 –
(1) Tüketici ödülleri altı dalda verilir. Her bir ödülün verilmesinde aşağıdaki
şartlar aranır:
a) Bilinçli
Tüketici Ödülü: Ödül verilecek tüketicinin;
1)
Mağduriyetine neden olan bir konuda, yasal haklarını kullanması,
2) Bu yönüyle
diğer tüketicilere örnek olması,
3) Başvuru
hakkında verilen kararın kesinleşmiş olması.
b) Yazılı Basın
Tüketici Ödülü: Ödül verilecek yazıların;
1) İlgili yayın
organında tüketici sayfası, bağımsız bir tüketici köşesi ya da belli bir
bölümde tüketicinin korunmasına ilişkin konularda bilgilendirici makale,
röportaj veya haber şeklinde yayınlanmış olması,
2) Tüketici
sorunlarını ve bunların çözüm yollarını ele alması ve tüketicileri
bilinçlendirici nitelikte olması,
3) Belirli
aralıklarla yayınlanmış olması.
c)
Radyo-Televizyon Programı Ödülü: Ödül verilecek programın;
1) Belli bir
bölümünün tüketicinin korunması ile ilgili olması veya özel olarak tüketici
sorunlarını konu edinmesi; tüketicileri eğitici ve bilgilendirici nitelikte
olması,
2) 08:00-22:00
saatleri arasında yayınlanması.
ç) Tüketici
Memnuniyetini İlke Edinen Firma Ödülü: Ödül verilecek firmanın;
1) Tüketici
memnuniyetini firma politikası olarak benimsemesi ve buna uygun faaliyetlerde
bulunması,
2) Mevzuatla
tüketicilere tanınan haklardan daha ileri haklar tanıması,
3) Tüketicilere
yönelik telefon ya da elektronik ortamda hizmet veren çağrı merkezi, tüketici
danışma masası veya danışma hattı kurmuş ve bunları fiilen işletir olması,
4) Tüketicileri
ve kendi çalışanlarını bilgilendirici çalışmalar yürütmüş olması.
d) Bilimsel
Çalışma Ödülü: Ödül verilecek kişinin, kişilerin veya kurum/kuruluşların
aşağıdaki şartlardan en az birini taşıması;
1) Tüketicinin
korunması alanında basılmış kitabının bulunması,
2) Tüketicinin
korunması alanında kabul edilmiş yüksek lisans veya doktora tezinin bulunması,
3) Tüketicinin
korunması alanında yayınlanmış bilimsel makale, tebliğ veya bildirisinin
bulunması,
4) Tüketicinin
korunması alanında bilimsel kongre, çalıştay ve benzeri isimler altında çalışma
yapması ve sonuçlarının yayınlanmış olması.
e) Tüketici
Özel Ödülü: Ödül verilecek gerçek veya tüzel kişilerin tüketicinin korunması,
ilgili mevzuatın uygulanması ve geliştirilmesi konusunda yoğun çaba göstermesi
ve bu alanlarda hizmette bulunması.
Ödüllü
yarışmalar
MADDE 5 –
(1) Tüketici bilincinin geliştirilmesi ve tüketicilerin yasal haklarını
kullanmaları konusunda özendirilmesi amacıyla ulusal veya yerel düzeyde
karikatür, kısa film, senaryo, bilişim, kompozisyon, tiyatro, afiş veya broşür
tasarımı ve benzeri alanlarda ödüllü yarışmalar düzenlenebilir.
(2) Bakanlık
tarafından düzenlenecek olan ödüllü yarışmalara ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenerek ilan edilir.
(3) Ödüllü
yarışmalara ilişkin oluşturulacak jüri, ödüllü yarışmanın niteliğine göre
Bakanlıkça belirlenir.
(4) Ödüllü
yarışmalara ilişkin harcamalar sponsorluk faaliyetleri ile karşılanabilir.
Değerlendirme
MADDE 6 –
(1) Tüketici ödüllerinin değerlendirilmesinde, ödüllere ilişkin duyurunun
yapıldığı yıl içindeki çalışma veya etkinlikler dikkate alınır.
(2) Her ödül
dalında en fazla üç ödül verilebilir.
Seçici Kurul
MADDE 7 – (1)
Tüketici özel ödülü hariç olmak üzere, bu Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde
belirtilen ödüllerin verileceği kişi ve kuruluşları belirlemek üzere bir Seçici
Kurul oluşturulur.
(2) Tüketici
özel ödülü alacaklar, Bakan tarafından belirlenir.
Başkan ve
üyeler
MADDE 8 –
(1) Seçici Kurul, Genel Müdürlüğün bağlı olduğu Müsteşar Yardımcısının
başkanlığında;
a) Genel Müdür,
b) Genel
Müdürlüğün ilgili Genel Müdür Yardımcısı,
c) Yüksek
Öğretim Kurulunun tüketici hukuku, aile ve tüketici bilimleri veya iletişim
alanında uzman öğretim üyeleri arasından görevlendireceği bir üye,
ç) Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliğinin görevlendireceği bir üye,
d) Türkiye
Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonunun görevlendireceği bir üye,
e) Tüketici
örgütlerini temsilen Reklam Kurulunda görev yapan üye,
olmak üzere
Başkan dahil yedi üyeden oluşur.
Ödüllerin
duyurulması
MADDE 9 –
(1) Genel Müdürlük, her yıl Aralık ayında, tüketici ödüllerine ilişkin duyuru
metninin, ülke düzeyinde yayınlanan, yayın tarihi itibariyle tirajı en yüksek (Değişik
ibare:RG-27/12/2014-29218) on gazeteden birinde yayınlanmasını ve
duyurulmasını sağlar.
(2) Tüketici
ödüllerine ilişkin duyuru metni, ayrıca Bakanlık internet sayfasında ilan
edilir.
Ödül
töreninin yeri ve tarihi
MADDE 10 –
(1) Ödül töreni, Bakanlığın uygun göreceği yer ve tarihte yapılır.
Ödüllerin
şekli ve niteliği
MADDE 11 –
(1) Tüketici ödülleri, özgün bir tasarım, plaket, heykelcik veya şilt olarak
verilir.
(2) Ödüllü
yarışmalarda, yarışmaya katılmaya teşvik edecek nitelikte ödüller verilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Seçici Kurulun Çalışma Usul ve Esasları
Toplantılar
MADDE 12 –
(1) Seçici Kurul, başvuru tarihinin sona ermesinden itibaren iki ay içerisinde
başkanın uygun göreceği bir tarihte, başkan dahil en az beş üyenin hazır
bulunması ile toplanır ve toplantıya katılanların çoğunluğu ile karar verir.
Oyların eşitliği halinde başkanın oy kullandığı taraf çoğunluğu sağlar.
(2) Başkanın
mazereti nedeniyle toplantıya katılamaması halinde Seçici Kurula Genel Müdür
başkanlık eder.
(3) Seçici
kurul başkan ve üyelerinin, kendisi, altsoy ve üstsoyundan biri ile eşi ve
üçüncü dereceye kadar, bu derece dahil, kan ve kayın hısımlarının ödüle aday
olması halinde, Seçici Kurulun ilgili üyesi oylamaya katılamaz.
Kararların
bildirilmesi ve duyurulması
MADDE 13 – (1)
Seçici Kurul, aldığı karara gerekçesini de ekleyerek Genel Müdürlüğe intikal
ettirir.
(2) Genel
Müdürlük, ödüllere layık görülenlere gerekli duyuru işleminin yapılmasını
sağlar.
Sekretarya
hizmetleri
MADDE 14 –
(1) Seçici Kurulun sekretarya hizmetleri Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer gerçek
veya tüzel kişilerce verilecek tüketici ödülleri
MADDE 15 –
(1) Gerçek veya tüzel kişiler tarafından tüketici ödülü veya benzeri isimler altında
verilen ödüllerin herhangi bir menfaat temin edilmeksizin verilmesi ve önceden
ilan edilen objektif kriterlere dayanması esastır.
(2) Ödül
verilmesi için teknik bir ölçüm gerekmesi halinde, buna ilişkin ölçüm, test ve
raporlar akredite bir kuruluş veya üniversite tarafından düzenlenir.
(3) Müşteri
memnuniyeti, beğeni, tüketici tercihi ve benzeri hususlar dikkate alınarak ödül
verilmesi halinde, ödüle dayanak teşkil eden araştırmalar bağımsız araştırma
kuruluşları tarafından bilimsel ve objektif kriterlere dayanılarak yapılır.
Mali
hükümler
MADDE 16 –
(1) Bakanlık tarafından verilen ödüllere ilişkin harcamalar Bakanlık
bütçesinden karşılanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 17 –
(1) 15/10/2001 tarihli ve 24554 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Geleneksel
Tüketici Ödülleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 18 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin |
|
Tarihi |
Sayısı |
|
27/6/2014 |
29043 |
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı
Resmî Gazetelerin |
||
Tarihi |
Sayısı |
|
1. |
27/12/2014 |
29218 |
2. |
|
|
3. |
|
|
-
PERAKENDE TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6585
-
OYUNCAK GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ
-
FİYAT ETİKETİ YÖNETMELİĞi
-
TAKSİTLE SATIŞ SÖZLEŞMELERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE TEKNİK DÜZENLEMELER KANUNU - KANUN NUMARASI : 7223
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TÜKETİCİ HAKLARI YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6502
-
İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ BİLİRKİŞİLİK YÖNETMELİĞİ
-
MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ RAPORTÖRLÜĞÜ YÖNETMELİĞİ
-
GENEL ÜRÜN GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞi
-
ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 5651
-
PAZAR YERLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİNİN SATIN ALACAĞI AYAKKABILARIN TEMEL UNSURLARININ YAPIMINDA KULLANILAN MALZEMELERİN ETİKETLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK
-
TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU YÖNETMELİĞİ
-
DEVRE TATİL VE UZUN SÜRELİ TATİL HİZMETİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ
-
FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
ELEKTRONİK TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6563
-
PERAKENDE TİCARETTE UYGULANACAK İLKE VE KURALLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
HAKSIZ FİYAT DEĞERLENDİRME KURULU YÖNETMELİĞi
-
GARANTİ BELGESİ YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
ABONELİK SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİ KONSEYİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ KREDİSİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ YÖNETMELİĞİ
-
YENİLENMİŞ ÜRÜNLERİN SATIŞI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
SÜRELİ YAYIN KURULUŞLARINCA DÜZENLENEN PROMOSYON UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
-
KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME KANUNU