
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE TEKNİK DÜZENLEMELER KANUNU
Kanun Numarası :
7223
Kabul Tarihi :
5/3/2020
Yayımlandığı Resmî Gazete :
Tarih : 12/03/2020 Sayı : 31066
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Kanunun amacı, ürünlerin güvenli ve ilgili teknik düzenlemelere uygun olmasını
sağlamak; piyasa gözetimi ve denetiminin esasları ile yetkili kuruluşların görevlerini ve iktisadi işletmeciler ile uygunluk değerlendirme
kuruluşlarının yükümlülüklerini belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Kanun, piyasaya arz edilmesi hedeflenen, arz edilen, piyasada bulundurulan veya
hizmete sunulan tüm ürünleri kapsar.
(2) Avrupa Birliği üyesi ülkelere
ihraç edilen veya ihraç edilmesi hedeflenen ürünler bu Kanun kapsamında piyasaya
arz edilmiş sayılır.
(3) Bir ürüne ilişkin özel
bir kanunun bulunması durumunda, bu Kanun hükümleri söz konusu ürüne, özel kanunda
hüküm bulunmayan hallerde uygulanır.
(4) Avrupa Birliği üyesi ülkeler
dışındaki ülkelere ihraç edilen veya ihraç edilmesi hedeflenen ürünler bu Kanunun
kapsamı dışındadır. Ancak bu ürünlerin de güvenli olması, tağşişe konu olmaması
ve ürüne ilişkin işaretleme, etiketleme ve belgelendirmenin alıcıyı yanıltmayacak
şekilde yapılması zorunludur.
Tanımlar
MADDE 3 – (1)
Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Akreditasyon: Bir ulusal
akreditasyon kurumu tarafından bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun, belirli bir
uygunluk değerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere ilgili ulusal veya uluslararası
standartların belirlediği gerekleri ve uygulanabildiği yerlerde ilgili sektörel
düzenlemelerde öngörülen ek gerekleri karşıladığının tespitine ve resmî kabulüne
ilişkin kamu faaliyetini,
b) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
c) Ciddi risk taşıyan ürün:
Risk değerlendirmesine dayanması ve ürünün normal ve öngörülebilir kullanımının
dikkate alınması kaydıyla, zarara yol açabilecek bir tehlikenin gerçekleşme olasılığı
ve zararın ciddiyetinin büyüklüğünün birlikte ele alınması neticesinde, riskin etkisi
kısa vadede ortaya çıkmayan vakalar da dâhil olmak üzere, yetkili kuruluşların acil
müdahalesini gerektiren risk taşıyan ürünü,
ç) Dağıtıcı: Ürünü tedarik
zincirinde yer alarak piyasada bulunduran, imalatçı veya ithalatçı dışındaki gerçek
veya tüzel kişiyi,
d) Geri çağırma: Nihai kullanıcının
elinde bulunan ürünün iktisadi işletmeciye geri getirilmesini amaçlayan her türlü
önlemi,
e) Güvenli ürün: Kullanım
süresi, hizmete sunulması, kurulumu, kullanımı, bakımı ve gözetimine ilişkin talimatlara
uygun ve normal kullanım koşullarında kullanıldığında risk taşımayan veya sadece
ürünün kullanımına özgü asgari risk taşıyan ve insan sağlığı ve güvenliği için gerekli
düzeyde koruma sağlayan ürünü,
f) İktisadi işletmeci: İmalatçı,
yetkili temsilci, ithalatçı, dağıtıcı veya ilgili teknik düzenleme kapsamında ürünlerin
imalatına, piyasada bulundurulmasına veya hizmete sunulmasına ilişkin sorumluluğu
olan diğer gerçek veya tüzel kişileri,
g) İmalatçı: Ürünü imal ederek
veya ürünün tasarımını veya imalatını yaptırarak kendi isim veya ticari markası
ile piyasaya arz eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) İthalatçı: Ürünü ithal
ederek piyasaya arz eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Nihai kullanıcı: Bir ürünü
ticaret, iş, zanaat ve mesleki faaliyetler dışında tüketici olarak ya da sanayi
veya mesleki faaliyeti için elinde bulunduran, Türkiye’de yerleşik veya ikamet eden
gerçek ya da tüzel kişiyi,
ı) Piyasa gözetimi ve denetimi:
Ürünlerin ilgili teknik düzenlemesi veya genel ürün güvenliği mevzuatında belirtilen
gereklere uygun olmalarını sağlamak ve bu mevzuat kapsamında yer alan kamu yararını
korumak amacıyla yetkili kuruluşlar tarafından yürütülen faaliyetleri ve alınan
tedbirleri,
i) Piyasada bulundurma: Ürünün
ticari faaliyet yoluyla, bedelli veya bedelsiz olarak dağıtım, tüketim veya kullanım
için piyasaya sağlanmasını,
j) Piyasadan çekme: Tedarik
zincirindeki ürünün piyasada bulundurulmasını önlemeyi amaçlayan her türlü tedbiri,
k) Piyasaya arz: Ürünün piyasada
ilk kez bulundurulmasını,
l) Risk: Zarara yol açacak
bir tehlikenin gerçekleşme olasılığı ile bu zararın ciddiyetinin büyüklüğünün birleşimini,
m) Risk taşıyan ürün: Ürünün
kullanım amacı veya kullanım süresi ve uygulanabildiği durumlarda hizmete sunulması,
kurulum ve bakım gereklilikleri de dâhil olmak üzere, ürünün normal ve öngörülebilir
kullanım koşulları çerçevesinde, ilgili teknik düzenleme ya da genel ürün güvenliği
mevzuatı kapsamında korunan insan sağlığı ve güvenliğini, iş yerinde sağlık ve güvenliği,
tüketicilerin korunmasını, çevreyi, kamu güvenliğini ve diğer kamu yararlarını,
makul ve kabul edilebilir değerlendirilen ölçünün ötesinde olumsuz etkileme olasılığı
bulunan ürünü,
n) Teknik düzenleme: İdari
hükümler de dâhil olmak üzere, ürünün niteliğini, işleme veya üretim yöntemlerini
veya bunlarla ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme veya
uygunluk değerlendirme işlemlerini tek tek veya birkaçını ele alarak belirleyen
uyulması zorunlu mevzuatı,
o) Uygunluk değerlendirme
kuruluşu: Kalibrasyon, test, belgelendirme ve muayene dâhil olmak üzere, uygunluk
değerlendirme faaliyeti gerçekleştiren kuruluşu,
ö) Uygunluk değerlendirmesi:
Ürün, süreç, hizmet, sistem, kişi veya kuruluşa ilişkin belirli şartların yerine
getirilip getirilmediğini gösteren süreci,
p) Uygunluk işareti: Ürünün
ilgili teknik düzenlemeye uygun olduğunu gösteren işareti,
r) Uygunsuzluk: Ürünün ilgili
teknik düzenlemeye veya genel ürün güvenliği mevzuatına uygun olmama halini,
s) Ürün: Her türlü madde,
müstahzar veya eşyayı,
ş) Yetkili kuruluş: Ürünlere
ilişkin teknik düzenlemeleri hazırlayan, yürüten veya ürünleri denetleyen kamu kuruluşunu,
t) Yetkili temsilci: İmalatçının
bu Kanun ve ilgili diğer mevzuat kapsamındaki bazı yükümlülüklerini onun adına yerine
getirmek üzere imalatçı tarafından yazılı şekilde görevlendirilen Türkiye’de yerleşik
gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teknik Düzenlemeler, Ürün Güvenliği, Ürün
Sorumluluğu Tazminatı,
İktisadi İşletmecilerin Yükümlülükleri
ve İzlenebilirlik
Teknik düzenlemeler
MADDE 4 – (1)
Ürünlerin, teknik düzenlemesine uygun olması zorunludur. Bu hüküm, kullanılmış olmakla
birlikte değişiklik yapılarak piyasaya tekrar arz edilen veya arz edilmesi hedeflenen
ürünler ile Avrupa Birliği üyesi ülkeler dışındaki ülkelerden ithal edilen eski
ve kullanılmış ürünlere de uygulanır. Teknik düzenlemesine uygun olmayan ürünler,
uygunsuzlukları giderilmeden piyasaya arz edilemez, piyasada bulundurulamaz veya
hizmete sunulamaz.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
hususlarda düzenlemeler yapmaya, sınırlamalar getirmeye ve istisnalar tanımaya Cumhurbaşkanı
yetkilidir.
(3) Ürünlere ilişkin teknik
düzenlemeler, yetkili kuruluşça aşağıdaki usul ve esaslar gözetilerek hazırlanır,
yürürlüğe konulur veya uygulanır:
a) Yetkili kuruluş, teknik
düzenlemeleri insan sağlığının, can ve mal güvenliğinin, çevrenin, hayvan ve bitki
sağlığının veya tüketicinin korunması ya da enerji verimliliğinin sağlanması gibi
bir kamu yararını gözeterek, rekabeti engellemeyecek şekilde ve gözettiği amacın
ötesine geçmeyen, uygun, orantılı, açık ve uygulanabilir olacak şekilde hazırlar
ve/veya uygular.
b) Yetkili kuruluş, hazırladığı
teknik düzenlemeleri taslak aşamasındayken Bakanlığın ve ilgili tüm tarafların görüşüne
açar, mevzuatın ve uluslararası yükümlülüklerin gerektirdiği hallerde ilgili uluslararası
taraflara bildirir.
c) Yetkili kuruluş, ilgili
teknik düzenlemelerin gerektirdiği hallerde ürünlerde engellilerin erişebilirliğine
yönelik önlemleri alır.
(4) Avrupa Birliği teknik
mevzuatına uyum alanında yetkili kuruluşlar arasında koordinasyon Bakanlık tarafından
sağlanır.
Ürün güvenliği
MADDE 5 – (1)
Ürünün güvenli olması zorunludur.
(2) Teknik düzenlemenin insan
sağlığı ve güvenliği ile ilgili hükümlerine uygun ürün, aksi ispatlanana kadar güvenli
kabul edilir.
(3) Teknik düzenlemenin bulunmadığı
veya insan sağlığı ve güvenliğine ilişkin hükümler içermediği durumlarda, bir ürünün
güvenli olup olmadığının değerlendirilmesi genel ürün güvenliği mevzuatına göre
yapılır.
Ürün sorumluluğu tazminatı
MADDE 6 – (1)
Ürünün, bir kişiye veya bir mala zarar vermesi halinde, bu ürünün imalatçısı veya
ithalatçısı zararı gidermekle yükümlüdür.
(2) İmalatçı veya ithalatçının
sorumlu tutulabilmesi için, zarar gören tarafın uğradığı zararı ve uygunsuzluk ile
zarar arasındaki nedensellik bağını ispat etmesi zorunludur.
(3) Ürünün sebep olduğu zarardan
birden fazla imalatçı veya ithalatçının sorumlu olması halinde, bunlar müteselsilen
sorumlu tutulurlar.
(4) İmalatçı veya ithalatçıyı
üründen kaynaklanan tazminat sorumluluğundan kurtaran ya da bu sorumluluğu azaltan
sözleşmelerin ilgili maddeleri hükümsüzdür.
(5) Ürünün sebep olduğu zarar
nedeniyle ödenecek maddi ve manevi tazminat miktarının belirlenmesinde 11/1/2011
tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.
(6) Tazminat talebi için zamanaşımı
süresi, zarar görenin zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrendiği tarihten itibaren
üç yıl ve her halde zararın doğduğu tarihten itibaren on yıldır.
(7) Diğer kanunlardaki tazminat
sorumluluğuna ilişkin hükümler saklıdır.
İmalatçının yükümlülükleri
MADDE 7 – (1)
İmalatçı;
a) Piyasaya ancak teknik düzenlemesine
veya 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen genel ürün güvenliği mevzuatına
uygun ürünleri arz eder.
b) Mevzuatın gerektirdiği
hallerde teknik dosyayı tanzim eder, uygunluk değerlendirme işlemini yapar veya
yaptırır, uygunluk beyanını veya uygunluğu gösteren diğer belgeleri düzenler ve
uygunluk işaretini ürüne koyar.
c) Uygunluk değerlendirmesine
ilişkin teknik dosyayı ve belgeleri teknik düzenlemede belirtilen süre, süre belirtilmediği
hallerde ürünün piyasaya arz edildiği tarihten itibaren en az on yıl boyunca muhafaza
eder.
ç) Ürünün ilgili kurallara
uygunluğunun seri üretim boyunca da sürdürülmesi için gerekli önlemleri alır, ürünün
tasarımı veya niteliğindeki değişiklikler ile uygun olduğunu beyan ettiği kurallardaki
değişiklikleri takip eder ve gereğini yapar.
d) Taşıdıkları muhtemel risklerle
orantılı olarak, piyasada bulundurulan ürünlerinden numune alarak test eder, inceleme
yapar, şikâyetlerin, uygun olmayan ve geri çağrılan ürünlerin kaydını tutar ve yaptığı
izleme faaliyeti hakkında dağıtıcıları bilgilendirir.
e) Ürünün mevzuatın gerektirdiği
model, parti ve seri numarası veya ayırt edilmesini sağlayacak diğer bilgileri kolayca
görülebilir ve okunabilir şekilde taşımasını temin eder. Ürünün boyut veya doğasının
buna elverişli olmadığı durumlarda ise bu bilgilerin ürünün ambalajında veya ürüne
eşlik eden bir belgede yer almasını sağlar.
f) Mevzuatın gerektirdiği
hallerde ismini, kayıtlı ticari unvanını veya markasını ve kendisine ulaşılabilecek
açık adresini ürünün üzerinde, bunun mümkün olmadığı durumlarda ürünün ambalajında
veya ürüne eşlik eden bir belgede belirtir.
g) Ürünün taşıyabileceği risklere
karşı gereken tedbirleri alır ve bunlardan sakınabilmeleri için nihai kullanıcılara
gerekli bilgileri sağlar.
ğ) Ürün veya ambalajının üzerinde
veya ürüne eşlik eden belgelerde yer alan (g) bendinde belirtilen bilgilerin ve
montaj, kullanım ve bakım talimatları ile güvenlik kurallarının Türkçe olmasını
sağlar.
h) Piyasaya arz etmiş olduğu
bir ürünün uygun olmadığını öğrendiği veya bilmesinin gerektiği hallerde ürünü uygun
duruma getirmek ve gerektiğinde ürünün piyasaya arzını durdurmak, ürünü piyasadan
çekmek veya geri çağırmak için gerekli düzeltici önlemleri ivedilikle alır. Ürünün
risk taşıdığı durumlarda özellikle sağlık ve güvenlik bakımından risk teşkil eden
hususlar ile alınan düzeltici önlemler ve sonuçları hakkında ayrıntılı bir şekilde
ve ivedilikle yetkili kuruluşu bilgilendirir.
ı) Piyasaya arz ettiği ürünlerin
taşıdığı risklerin ortadan kaldırılması amacıyla yapılan faaliyetlerde yetkili kuruluşun
talimatlarını yerine getirir ve ürünlerin uygunluğunu gösteren gerekli tüm bilgi
ve belgeleri yetkili kuruluşa Türkçe veya yetkili kuruluşun kabul edeceği diğer
bir dilde sağlar.
i) İlgili teknik düzenlemenin
gerektirdiği hallerde ve öngördüğü usuller çerçevesinde resmî kayıt işlemlerini
yapar veya yaptırır.
(2) Numunenin imalatçı dışındaki
gerçek veya tüzel kişiden alınması durumunda numune bedeli, imalatçı tarafından
numunenin alındığı gerçek veya tüzel kişiye ödenir.
Yetkili temsilcinin yükümlülükleri
MADDE 8 – (1)
İmalatçı, devrettiği yetki ve görevlerin mahiyetini, varsa koşullarını ve sınırlarını
yazılı olarak ve açık bir biçimde belirlemek suretiyle yetkili temsilci atayabilir.
(2) Yetkili
temsilci, imalatçının birinci fıkrada belirtilen şekilde kendisine verdiği ve mevzuatın
sınırlamadığı görevleri yerine getirir. Ancak, görevlendirme belgesinde belirtilmese
dahi, yetkili temsilci teknik düzenlemenin gerektirdiği ve ürünün uygunluğunu gösteren
belgeleri teknik düzenlemede belirtilen süre, süre belirtilmediği hallerde ürünün
piyasaya arz edildiği tarihten itibaren en az on yıl boyunca muhafaza eder ve yetkili
kuruluşun talebi halinde Türkçe veya yetkili kuruluşun kabul edeceği diğer bir dilde
sağlar. Ürünün taşıdığı risklerin ortadan kaldırılması amacıyla yapılan faaliyetlerde
yetkili kuruluşun talimatlarını ivedilikle yerine getirir.
İthalatçının yükümlülükleri
MADDE 9 – (1)
İthalatçı;
a) Piyasaya ancak teknik düzenlemesine
veya 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen genel ürün güvenliği mevzuatına
uygun ürünleri arz eder.
b) Ürünü piyasaya arz etmeden
önce, ürünün uygunluk işareti veya işaretlerini taşıdığını, ürüne gerekli belgelerin
eşlik ettiğini ve imalatçının 7 nci maddenin birinci fıkrasının (b), (e) ve (f)
bentlerinde düzenlenen yükümlülükleri yerine getirdiğini teyit eder.
c) Ürünün uygun olmadığını
bildiği veya bilmesinin gerektiği durumlarda, uygun hale getirilmeden ürünü piyasaya
arz edemez ve ürünün risk taşıdığı her durumda imalatçıyı ve yetkili kuruluşu bilgilendirir.
ç) Mevzuatın gerektirdiği
hallerde ismini, kayıtlı ticari unvanını veya markasını ve kendisine ulaşılabilecek
açık adresini ürünün üzerinde, bunun mümkün olmadığı durumlarda ürünün ambalajında
veya ürüne eşlik eden bir belgede belirtir. Bu yükümlülüğü, imalatçı tarafından
belirtilen zorunlu veya ürün güvenliğine ilişkin bilgilerin görünürlüğünü engellemeden
yerine getirir.
d) Ürünün taşıyabileceği risklere
karşı gereken tedbirleri alır ve bunlardan sakınabilmeleri için nihai kullanıcılara
gerekli bilgileri sağlar.
e) Ürün
veya ambalajının üzerinde veya ürüne eşlik eden belgelerde yer alan (d) bendinde
belirtilen bilgilerin ve montaj, kullanım ve bakım talimatları ile güvenlik kurallarının
Türkçe olmasını sağlar.
f) Ürün kendi sorumluluğu
altındayken, depolama ve nakliye şartlarının ürünün teknik düzenlemesine veya 5
inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen genel ürün güvenliği mevzuatına uygunluğuna
halel gelmemesini sağlar.
g) Taşıdıkları
muhtemel risklerle orantılı olarak piyasada bulundurulan ürünlerinden numune alarak
test eder, inceleme yapar, şikâyetlerin, uygun olmayan ve geri çağrılan ürünlerin
kaydını tutar ve yaptığı izleme faaliyetleri hakkında imalatçı ve dağıtıcıları bilgilendirir.
ğ) Piyasaya arz etmiş olduğu
bir ürünün uygun olmadığını öğrendiği veya bilmesinin gerektiği hallerde ürünü uygun
duruma getirmek ve gerektiğinde ürünün piyasaya arzını durdurmak, ürünü piyasadan
çekmek veya geri çağırmak için gerekli düzeltici önlemleri ivedilikle alır. Ürünün
risk taşıdığı durumlarda özellikle sağlık ve güvenlik bakımından risk teşkil eden
hususlar ile alınan düzeltici önlemler ve sonuçları hakkında ayrıntılı bir şekilde
ve ivedilikle yetkili kuruluşu bilgilendirir.
h) Mevzuatın gerektirdiği
ve ürünün uygunluğunu gösteren belgelerin bir örneğini teknik düzenlemede belirtilen
süre, süre belirtilmemiş ise ürünün ithal edildiği tarihten itibaren en az on yıl
boyunca yetkili kuruluşun talebi halinde Türkçe veya yetkili kuruluşun kabul edeceği
diğer bir dilde sağlar.
ı) Piyasaya arz ettiği ürünlerin
taşıdığı risklerin ortadan kaldırılması amacıyla yapılan faaliyetlerde yetkili kuruluşun
talimatlarını yerine getirir.
i) İlgili teknik düzenlemenin
gerektirdiği hallerde ve öngördüğü usuller çerçevesinde resmî kayıt işlemlerini
yapar veya yaptırır.
(2) Numunenin ithalatçı dışındaki
gerçek veya tüzel kişiden alınması durumunda numune bedeli ithalatçı tarafından
numunenin alındığı gerçek veya tüzel kişiye ödenir.
Dağıtıcının yükümlülükleri
MADDE 10 – (1)
Dağıtıcı;
a) Ürünü piyasada bulundurmadan
önce, ürünün uygunluk işareti veya işaretlerini taşıdığını, uygunluğu gösteren belgelere
sahip olduğunu, talimatların ve güvenlik kurallarının ürüne Türkçe olarak eşlik
ettiğini ve imalatçının 7 nci maddenin birinci fıkrasının (e) ve (f) bentlerinde,
ürün ithal ise ayrıca ithalatçının 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde
düzenlenen yükümlülükleri yerine getirdiğini doğrular, ürünün veya ambalajının üzerine
koyacağı etiket, fiyat, uyarı ve benzeri bilgilerin imalatçının veya ithalatçının
koyduğu zorunlu veya ürün güvenliğine ilişkin bilgilerin görünürlüğünü engellemesini
önler.
b) Ürünün uygun olmadığını
bildiği veya bilmesinin gerektiği durumlarda, uygun hale getirilmeden ürünü piyasada
bulunduramaz ve ürünün risk taşıdığı her durumda imalatçı veya ithalatçıyı ve yetkili
kuruluşu ivedilikle bilgilendirir.
c) Ürün kendi sorumluluğu
altındayken, depolama ve nakliye koşullarının ürünün teknik düzenlemesine veya 5
inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen genel ürün güvenliği mevzuatına uygunluğuna
halel gelmemesini sağlar.
ç) Piyasada bulundurduğu ürünün
uygun olmadığını öğrendiği veya bilmesinin gerektiği hallerde, ürünü uygun duruma
getirmek, piyasadan çekmek veya geri çağırmak için gerekli düzeltici önlemlerin
imalatçı veya ithalatçı tarafından alındığını teyit eder ve ürünün risk taşıdığı
durumlarda imalatçı veya ithalatçıyı ve özellikle sağlık ve güvenlik bakımından
risk teşkil eden hususlar ile alınan düzeltici önlemler ve sonuçları hakkında yetkili
kuruluşu ivedilikle bilgilendirir.
d) Piyasada bulundurduğu ürünlerin
taşıdığı risklerin ortadan kaldırılması amacıyla yapılan faaliyetlerde ilgili iktisadi
işletmeci ile iş birliği yapar, ürünlerin uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri
yetkili kuruluşa sunar ve yetkili kuruluşun talimatlarını ivedilikle yerine getirir.
İmalatçının yükümlülüklerinin
ve ürün sorumluluğu tazminatının diğer iktisadi işletmecilere uygulandığı durumlar
MADDE 11 – (1)
Ürünü kendi isim veya ticari markası altında piyasaya arz eden veya piyasada bulundurulan
ürünü teknik düzenlemesine veya 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen genel
ürün güvenliği mevzuatına uygunluğunu etkileyecek şekilde değiştiren ithalatçılar
ile dağıtıcılar bu Kanun kapsamında imalatçı sayılırlar ve imalatçının 7 nci maddede
belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmekle sorumludurlar.
(2) Ürünün imalatçısı, yetkili
temsilcisi veya ithalatçısının tespit edilemediği durumlarda, yetkili kuruluşça
yapılan bildirimin kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren on iş günü içinde
imalatçı, yetkili temsilci veya ithalatçısının isim ve irtibat bilgilerini, bu bilgilere
sahip değil ise tedarik zincirinde yer alan bir önceki iktisadi işletmecinin isim
ve irtibat bilgilerini bildirmeyen dağıtıcı, bu Kanun kapsamında imalatçı olarak
kabul edilir.
(3) Üründen kaynaklanan tazminat
sorumluluğuna ilişkin olarak ürünün imalatçısı, yetkili temsilcisi veya ithalatçısının
belirlenemediği durumlarda, zarara uğrayan kişiye bu iktisadi işletmecilerin isim
ve irtibat bilgilerini, bu bilgilere sahip değil ise tedarik zincirinde yer alan
bir önceki iktisadi işletmecinin isim ve irtibat bilgilerini bu talebin kendisine
tebliğ edildiği tarihten itibaren on iş günü içinde bildirmeyen dağıtıcı, bu Kanun
kapsamında imalatçı gibi tazminattan sorumlu tutulur.
İzlenebilirlik
MADDE 12 – (1)
İktisadi işletmeciler, tedarik zincirinde yer alan bir önceki ve varsa bir sonraki
iktisadi işletmecinin ismi, ticari unvanı veya markası ve irtibat bilgileri ile
ürünün takibini kolaylaştıracak diğer bilgilerin kaydını düzenli bir şekilde tutar,
ürünü piyasaya arz ettikleri veya piyasada bulundurmaya başladıkları tarihten itibaren
en az on yıl boyunca muhafaza eder ve yetkili kuruluşun talebi halinde sunarlar.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
yükümlülükler; bir ürünü elektronik ortamda piyasaya arz eden veya bulunduranlar,
başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret
ortamını sağlayan aracı hizmet sağlayıcıları ile radyo ve televizyon gibi medya
hizmet sağlayıcıları için de geçerlidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uygunluk İşaretleri ve Belgeleri, Uygunluk
Değerlendirme İşlemleri ve Kuruluşları
Uygunluk işaretleri ve belgeleri, uygunluk
değerlendirme işlemleri
MADDE 13 – (1)
Ürünün piyasaya arz edilebilmesi, piyasada bulundurulabilmesi veya hizmete sunulabilmesi
için teknik düzenlemede bu ürüne ilişkin öngörülen zorunlu uygunluk değerlendirme
işlemlerinin tamamlanması ve olumlu sonuçlanması gerekir.
(2) Bir teknik düzenlemenin
gerektirdiği ürünlere ilişkin her türlü uygunluk işareti ve belgesinin, test raporlarının
ve diğer belgelerin gerçeğe aykırı şekilde düzenlenmesi, kullanılması, tahrif veya
taklit edilmesi yasaktır.
(3) Uygunluk işaretleri, sadece
teknik düzenlemelerin bu işaretlerin konulmasını öngördüğü ürünlerde kullanılabilir.
(4) Ürünün uygunluğunu gösteren
işaret ve belgeler, uygulama mevzuatında veya teknik düzenlemede belirtilen usul
ve esaslara uygun olarak düzenlenir ve kullanılır.
(5) Ürüne, uygunluk işaretinin
anlamı ve şekli hakkında üçüncü tarafları yanıltacak başka işaretler veya betimlemeler
konulamaz. Diğer her türlü işaret, ürüne ancak uygunluk işaretinin görünebilirliğini,
okunabilirliğini ve anlamını bozmayacak şekilde konulabilir.
Uygunluk değerlendirme kuruluşları
ve onaylanmış kuruluşlar
MADDE
14 – (1) Yetkili kuruluş, teknik düzenlemenin
gerektirdiği hallerde, uygulama mevzuatında ve teknik düzenlemede belirtilen usul
ve esaslar çerçevesinde onaylanmış kuruluşlar dâhil olmak üzere uygunluk değerlendirme
kuruluşlarını görevlendirebilir.
(2) Görevlendirme olup olmadığına
bakılmaksızın uygunluk değerlendirme kuruluşları, teknik düzenleme kapsamındaki
faaliyetlerinden dolayı bu teknik düzenlemeyi yürüten yetkili kuruluşa karşı sorumludur.
(3) Uygunluk değerlendirme
kuruluşları;
a) Uygulama mevzuatında ve
teknik düzenlemelerde yer alan usul ve esaslara uyar; bağımsız, tarafsız ve şeffaf
bir şekilde hizmet verir.
b) Faaliyetleri ile ilgili
her türlü belge ve kaydı, teknik düzenlemede belirtilen süre, süre belirtilmediği
durumlarda ise bu belge ve kayıtların düzenlendiği tarihten itibaren en az on yıl
boyunca muhafaza eder ve yetkili kuruluşun talebi halinde sunar.
(4) Yetkili kuruluş, yetki
alanına giren uygunluk değerlendirme kuruluşlarının uygulama mevzuatında ve teknik
düzenlemelerde belirtilen nitelikleri karşılamaya devam edip etmediğini, sorumlulukları
yerine getirip getirmediğini ve faaliyetleri öngörülen koşullara uygun olarak sürdürüp
sürdürmediğini izler ve denetler.
(5) Yetkili kuruluş, dördüncü
fıkrada belirtilen izleme ve denetleme faaliyetinin sonuçlarının olumsuz çıkması
halinde, bu uygunsuzlukların düzeltilmesi için uygunluk değerlendirme kuruluşuna
acil haller dışında makul bir süre verebilir. Yetkili kuruluş, nihai kararını verene
kadar uygunluk değerlendirme kuruluşunun uygunsuzluğa konu faaliyetini askıya alabilir
veya kısıtlayabilir. Yetkili kuruluş, verilen sürede uygunsuzluğun giderilmemesi
halinde, uygunluk değerlendirme kuruluşunun teknik düzenleme kapsamındaki faaliyetlerini,
uygunsuzlukla orantılı olarak süreli veya süresiz kısıtlayabilir veya tamamen durdurabilir;
bu uygunluk değerlendirme kuruluşu bir onaylanmış kuruluş ise bu statüsünü geri
çekebilir.
(6) Uygunluk değerlendirme
kuruluşlarından faaliyeti kısıtlanan, askıya alınan, faaliyetine son verilen veya
kendi isteği ile faaliyetine son verenler, uygunluk değerlendirme işlemleri ile
ilgili belge ve kayıtları, uygunluk değerlendirme işlemini devam ettirmek üzere
başka bir uygunluk değerlendirme kuruluşuna veya yetkili kuruluşa teslim eder veya
yetkili kuruluşun talebi halinde sunmak üzere muhafaza eder.
(7) Türkiye’de yerleşik uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının akreditasyonunu kamu kuruluşu olan ulusal akreditasyon
kuruluşu yapar. Uygunluk değerlendirme kuruluşları, ulusal akreditasyon kuruluşunun
akreditasyon hizmeti vermediği alanlarda Avrupa Birliği üyesi ülkelerin bu alanda
akreditasyon hizmeti veren ulusal akreditasyon kuruluşlarına başvurabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ürünlerin Denetimi ve Yetkili Kuruluşun
Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Ürünlerin denetimine ilişkin
genel usul ve esaslar
MADDE 15 – (1)
Yetkili kuruluş, yetki alanına giren ürünlerin teknik düzenlemelere veya 5 inci
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen genel ürün güvenliği mevzuatına uygunluğunu
doğrulamak amacıyla denetim yapar.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
denetimin, ürünün piyasaya arzından nihai kullanıcıya ulaştığı aşamaya kadar piyasa
gözetimi ve denetimi yoluyla yapılması esastır. Ancak, teknik düzenlemelerin gerektirdiği
hallerde ve öngördüğü koşullarda denetim; ithalat, ihracat, montaj, hizmete sunum
veya bir mal veya hizmet sağlanması sürecinde veya kullanım aşamasında da yapılabilir.
(3) Denetim, yetkili kuruluşun
görev ve sorumluluğundadır. Denetim yetkili kuruluş tarafından yapılır veya gerektiğinde
bu görev, denetim yapma kapasitesine sahip diğer bir yetkili kuruluşa devredilebilir.
Yetki devri, bu Kanunda düzenlenen yaptırımları uygulama ve önlemleri alma yetkisini
de içerebilir.
(4) Yetkili kuruluş, denetim
görevini orantılılık ve tarafsızlık ilkelerine riayet ederek yapar.
(5) Yetkili kuruluş, ürün
denetiminin etkin ve hızlı yapılması için gerekli idari ve teknik yapıyı oluşturur,
plan ve program hazırlar ve gerektiğinde diğer yetkili kuruluşlarla iş birliği yapar.
Yetkili kuruluşlar arasında ortaya çıkabilecek görüş ayrılıklarının giderilmesine
ilişkin koordinasyon, Bakanlık tarafından sağlanır.
(6) Bir ürünün teknik düzenlemeye
veya 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen genel ürün güvenliği mevzuatına
uygunluğunu gösteren belgelere veya işaretlere sahip olması, yetkili kuruluşun,
ürünü bu Kanunun gerektirdiği şekilde denetlemesini, uygun olmayan ürün hakkında
bu Kanunda belirtilen önlemleri almasını veya ilgililere yaptırım uygulamasını engellemez.
(7) Denetlenen ürünün test
ve/veya muayene sonucunda uygun olmadığının tespiti halinde numune, test veya muayene
giderleri ve bunlara ilişkin diğer giderler imalatçı veya ithalatçı tarafından karşılanır.
(8) Dış ticarete konu ürünlerin
uygunluk denetimlerine ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanınca belirlenir.
Yetkili kuruluşun piyasa gözetimi
ve denetiminde görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 16 – (1)
Yetkili kuruluş piyasaya arz edilmesi hedeflenen, piyasaya arz edilen, piyasada
bulundurulan veya hizmete sunulan ürünleri; depoda, nakil aracında, iş yeri ve üretim
tesisi de dâhil olmak üzere gerekli görülen yerlerde denetleyebilir ve iktisadi
işletmecilerden denetime ilişkin gerek duyduğu belge, bilgi ve kayıtları isteyebilir.
(2) Yetkili kuruluş, ürünleri
belirli bir program dâhilinde, yeterli ölçek ve sıklıkta, işaret veya belge kontrolü
veya duyusal inceleme yaparak ve gerektiğinde numune almak suretiyle veya yerinde
muayene ve/veya test yoluyla denetler ve bu işlemleri kayıt altına alır.
(3) Yetkili kuruluş, yaptığı
denetimler veya aldığı bilgi, ihbar veya şikâyetler neticesinde bir ürünün risk
taşıdığına dair yeterli gerekçe bulunduğuna kanaat getirirse, risk değerlendirmesi
yapar. Ürünün ciddi bir risk taşıyıp taşımadığına ilişkin nihai karar, riskin doğurabileceği
tehlikenin niteliği ve gerçekleşme olasılığı göz önünde bulundurularak yapılan bu
risk değerlendirmesine dayanır. Daha yüksek bir güvenlik seviyesinin olabilirliği
veya piyasada daha düşük riskli ürünlerin varlığı, bir ürünün güvenli olmadığı veya
ciddi risk taşıdığı anlamına gelmez.
(4) Ürüne ilişkin uygunluk
işareti veya teknik düzenlemenin gerektirdiği teknik dosya, etiket ve talimatların
bulunmaması, eksik veya yetersiz olması veya yanlış kullanılması halinde yetkili
kuruluş üçüncü fıkrada belirtilen risk değerlendirmesini yapmak için yeterli gerekçenin
bulunduğunu varsayabilir. Bu durumda, yapacağı risk değerlendirmesinin sonucundan
bağımsız olarak yetkili kuruluş, tespit ettiği bu fıkra kapsamındaki uygunsuzlukların
giderilmesini, bunun gerçekleşmemesi halinde iktisadi işletmeciden bu Kanunda öngörülen
önlemlerden uygun ve gerekli gördüklerinin alınmasını ister. Bu uygunsuzlukların
devam etmesi halinde yetkili kuruluş, ürünün piyasaya arzının yasaklanması veya
kısıtlanması için gerekli tüm önlemleri alır veya piyasada bulunan ürünün geri çağrılmasını
veya piyasadan çekilmesini sağlar.
(5) Ürünün ciddi risk taşıdığı
haller dışında yetkili kuruluş, önlemlere ilişkin nihai kararı almadan önce iktisadi
işletmeciye savunma yapabilmesi için on iş gününden az olmamak üzere makul bir süre
verir. Yetkili kuruluş bu Kanun kapsamında aldığı önlem ve idari yaptırıma ilişkin
kararını iktisadi işletmeciye bildirdiği tebligatta bu kararın dayandığı gerekçeleri,
varsa çözüm önerilerini, yasal itiraz yollarını ve süre sınırlarını da belirtir.
(6) İktisadi işletmeci, 7
nci, 8 inci, 9 uncu ve 10 uncu maddelerde düzenlenen yükümlülükleri ölçüsünde aşağıdaki
düzeltici önlemlerden uygun ve gerekli olanları orantılılık ilkesine riayet ederek
zamanında ve etkili olacak şekilde alır. Aksi takdirde yetkili kuruluş, gerektiğinde
bir süre sınırı da koyarak iktisadi işletmeciden;
a) Ürünün taşıdığı risk ve
alınan düzeltici önlemler ve sonuçları hakkında yetkili kuruluşun eksiksiz ve ayrıntılı
bir şekilde bilgilendirilmesi,
b) Uygun olmayan bir ürünün
uygunluğunu sağlamak için gerekli önlemlerin alınması,
c) Belli durumlarda veya belli
kişiler bakımından risk taşıyabilecek ürünlerin; riskler hakkında uygun, açık ve
kolayca anlaşılabilir Türkçe uyarılarla işaretlenmesi ve bu risklerin ürüne eşlik
eden belgelerde yer alan montaj, kullanım ve bakım talimatları ile güvenlik kurallarında
açıkça belirtilmesi veya bu ürünlerin piyasaya arzının uygunluğunu temin edecek
ön koşullara tabi tutulması ve risk altındaki kişilerin riskler hakkında ivedilikle
ve uygun şekillerde uyarılması,
ç) Hakkında ciddi risk taşıdığına
dair belirtilerin bulunduğu ürünlerin piyasaya arzının, piyasada bulundurulmasının,
önerilmesi veya teşhir edilmesinin gerekli değerlendirmeler ve kontroller için ihtiyaç
duyulacak zaman süresince geçici olarak durdurulması,
d) Ciddi risk taşıyan ürünlerin
piyasaya arzının ivedilikle durdurulması, piyasada bulundurulmasının önlenmesi,
piyasadan çekilmesi ve geri çağrılması, dağıtıcıların bu kararlardan haberdar olmaları
ve kararlara uymalarını sağlamak amacıyla gerekli tedbirlerin alınması ve ürünün
taşıdığı riskler hakkında nihai kullanıcıların uyarılması, ürünlerin uygun koşullarda
imhası veya işlevsiz hale getirilmesi, öneri ve teşhirinin durdurulması,
e) İktisadi
işletmeci tarafından alınan önlemlerin, piyasaya arz ettiği ve önleme konu her bir
ürün için etkin bir şekilde ve eksiksiz uygulanmış olduğunun yetkili kuruluşa bildirilmesi,
önlemlerinden uygun ve gerekli
gördüklerini almasını ister.
(7) Yetkili kuruluş, altıncı
fıkrada öngörülen önlemler dışında gerekli gördüğü veya teknik düzenlemede yer alan
diğer önlemlerin alınmasını iktisadi işletmeciden isteyebilir veya bu önlemleri
kendisi alabilir.
(8) Yetkili kuruluş, iktisadi
işletmecinin aldığı altıncı fıkrada belirtilen düzeltici önlemler ile bu Kanun kapsamında
kendisinin aldığı önlemleri 23 üncü madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla kendi internet sitesi dâhil gerekli gördüğü tüm yöntemlerle
ve bir gazete veya bir internet haber sitesinde ivedilikle ilan eder.[1]
(9) Yetkili kuruluş, gerektiğinde
bu Kanun kapsamına giren konulara ilişkin şikâyetlerin ulaştırılabileceği veya bilgi
alınabilecek ürün güvenliği yardım masası oluşturur ve bu birimin görev alanına
giren konular ile irtibat bilgilerini uygun bir şekilde duyurur.
(10) Yetkili kuruluşlar tarafından
düzenlenen eğitime katılarak piyasa gözetimi ve denetimi sertifikası almış olan
personele, fiilen piyasa gözetimi ve denetimi için görevlendirilmeleri halinde 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre hak ettikleri gündeliklerin bir buçuk
katı tutarında gündelik ödenir. Ancak, 6245 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin (b)
fıkrasında sayılanlar hakkında bu madde hükmü uygulanmaz.
Yetkili kuruluşun denetime
ilişkin diğer yetkileri
MADDE 17 – (1)
İktisadi işletmecinin gerekli önlemleri almaması, zamanında almaması veya aldığı
önlemleri yetkili kuruluşun eksik veya yetersiz bulması veya iktisadi işletmecinin
tespit edilememesi halinde, yetkili kuruluş 16 ncı maddenin altıncı fıkrasının (d)
bendinde öngörülen önlemleri alır.
(2) Piyasaya arz edilen veya
piyasada bulundurulan uygun olmayan bir ürünün internet üzerinden tanıtımı ve satışının
yapılması halinde yetkili kuruluş, aracı hizmet sağlayıcıya içeriğin çıkarılması
için internet sayfalarındaki iletişim araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla
elde edilen bilgiler üzerinden elektronik posta veya diğer iletişim araçları ile
bildirimde bulunur. İçeriğin yirmi dört saat içerisinde aracı hizmet sağlayıcı tarafından
çıkarılmaması halinde yetkili kuruluş uygun olmayan ürüne ilişkin içeriğe erişimin
engellenmesine karar verir ve bu kararı uygulanmak üzere Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumuna bildirir. İnternet sitesinin doğrudan iktisadi işletmeciye ait
olması durumunda aynı uygulama yapılır. Bu fıkra kapsamında verilen erişimin engellenmesi
kararı içeriğe erişimin engellenmesi (URL vb.) yöntemiyle verilir.
(3) Uygun olmayan bir ürünün
televizyon veya radyo üzerinden tanıtım ve satışının durdurulması medya hizmet sağlayıcı
kuruluştan istenir. Medya hizmet sağlayıcı kuruluş, tanıtım ve satışın durdurulması
için yetkili kuruluş ile iş birliği yapar. Yetkili kuruluş, satışın durdurulması
kararını Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna bildirir.
(4) Yetkili kuruluşun görevlendirdiği
gerçek veya tüzel kişi tarafından, piyasa gözetimi ve denetimi amacıyla kimlik açıklanmadan
ve internet, radyo ve televizyon gibi uzaktan iletişim araçları üzerinden satın
alınan ürünler numune olarak esas alınır.
İktisadi işletmeciler tarafından
alınan önlemlerin duyurulması
MADDE 18 – (1)
Risk taşıyan ürünlerle ilgili olarak kendiliğinden veya yetkili kuruluşun talebi
üzerine bu Kanunun gerektirdiği önlemleri alan iktisadi işletmeci, bu önlemler ve
ürünün içerdiği riskler hakkındaki bilgileri etkili olacak şekilde duyurur ve duyurunun
kapsamına göre engellilerin erişebilirliğini dikkate alır. Duyuru, asgari aşağıdaki
bilgileri içerir:
a) Ürünü tanıtacak marka,
model veya cins ismi veya diğer ayırt edici özellikler
b) Mümkün ise ürünün fotoğrafı
veya resimli tasviri
c) Alınan önlem
ç) Önlemi gerektiren sorunun
açık ve anlaşılır tarifi
d) Sorumlu iktisadi işletmecinin
isim, adres ve diğer iletişim bilgileri
e) Riskten sakınmak veya sorunu
gidermek için önerilen yöntemler
(2) Yetkili kuruluş, birinci
fıkrada belirtilen duyuruyu veya duyuru şeklini uygun bulmaz veya yetersiz görürse,
duyurunun daha uygun bir şekilde ve yöntemlerle tekrar edilmesini talep edebilir.
(3) Dağıtıcılar, iktisadi
işletmecinin ürüne ilişkin riskler ve önlemler hakkında kendilerine bildirdiği bilgileri,
varsa tedarik zincirindeki bir sonraki dağıtıcıya iletmek ve birinci fıkrada belirtilen
duyuruyu müşterilerinin kolaylıkla görebileceği veya ulaşabileceği yerlere koymak
zorundadır.
Ürünün geri çağrılması
MADDE 19 – (1)
Alınan diğer önlemlerin riskin ortadan kaldırılmasında yetersiz kalması durumunda
iktisadi işletmeci, kendiliğinden veya yetkili kuruluşun talebi üzerine ürünü geri
çağırır.
(2) İktisadi işletmeci geri
çağırma önlemini, 18 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilenlere aşağıdaki bilgileri
de ekleyerek duyurur:
a) Ürünün teslim alınacağı
veya onarılacağı adres ve irtibat noktaları
b) Nihai kullanıcıya sunulan
teklif ve seçenekler
(3) İktisadi işletmeci ürünü
teslim eden nihai kullanıcıya aşağıdaki seçeneklerden en az birini sunar:
a) Ürünün geri çağrılmasına
yol açan sorunun giderilmesi
b) Ürünün teslim tarihindeki
perakende satış değerinin ödenmesi
c) Ürünün, teknik düzenlemesine
uygun, güvenli ve eş değer bir ürünle değiştirilmesi
(4) Ürünün geri çağrılmasıyla
ilgili tüm masraflar ürünü geri çağıran iktisadi işletmeci tarafından üstlenilir.
İktisadi işletmeci, nihai kullanıcıya ek bir maliyet yüklemeden nihai kullanıcının
ürünü zamanında ve kolaylıkla teslim edebilmesi için gerekli koşulları sağlamak
zorundadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İdari Para Cezaları, Yetki, İtiraz ve
Son Hükümler
İdari para cezaları[2]
MADDE 20 – (1)
Bu Kanunun;
a) 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi ile 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde atıf
yapılan teknik düzenlemelerin veya genel ürün güvenliği mevzuatının ürün güvenliğine
ilişkin hükümlerine aykırı hareket edenlere 50.000 (346.247) Türk lirasından
500.000 (3.462.474) Türk lirasına kadar,
b) 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi ile 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde atıf
yapılan teknik düzenlemelerin veya genel ürün güvenliği mevzuatının ürün güvenliği
dışındaki hükümlerine aykırı hareket edenlere 20.000 (138.498) Türk lirasından
200.000 (1.384.989) Türk lirasına kadar,
c) 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi, 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile 13 üncü
maddesinin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere 20.000 (138.498) Türk
lirasından 200.000 (1.384.989) Türk lirasına kadar,
ç) 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (ç), (d), (g), (h) ve (ı) bentleri, 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının
(c), (d), (f), (g), (ğ) ve (ı) bentleri, 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendi, 13 üncü maddesinin üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları, 14 üncü maddesinin
üçüncü fıkrasının (b) bendi, 14 üncü maddesinin altıncı fıkrası, 18 inci maddesinin
birinci fıkrası ile 21 inci maddesinin beşinci fıkrasına aykırı hareket edenlere
10.000 (69.249) Türk lirasından 100.000 (692.494) Türk lirasına kadar,
d) 14 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasının (a) bendine aykırı hareket edenlere 50.000 (346.247) Türk lirasından
500.000 (3.462.474) Türk lirasına kadar,
e) 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (c), (e), (f), (ğ) ve (i) bentleri, 8 inci maddesinin ikinci fıkrası,
9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ç), (e), (h) ve (i) bentleri, 10 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (a), (b), (ç) ve (d) bentleri, 12 nci maddesi, 18 inci maddesinin
üçüncü fıkrası ile 19 uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarına aykırı hareket
edenlere 7.000 (48.474) Türk lirasından 70.000 (484.746) Türk lirasına
kadar,
idari para cezası uygulanır.
(2) Yetkili kuruluşun denetimle
görevli çalışanlarının görevlerini yapmalarına engel olanlara 7.000 (48.474)
Türk lirasından 70.000 (484.746) Türk lirasına kadar idari para cezası uygulanır.
(3) İhraç edilmesi hedeflenen
ürünlerin 2 nci maddenin dördüncü fıkrasına aykırı olması halinde yetkili kuruluşça
ürün güvenliğine ilişkin aykırılıkta 50.000 (346.247) Türk lirasından 500.000
(3.462.474) Türk lirasına kadar, diğer aykırılık durumlarında 20.000 (138.498)
Türk lirasından 200.000 (1.384.989) Türk lirasına kadar idari para cezası
uygulanır ve gerekli diğer önlemler alınır.
(4) 2 nci maddenin dördüncü
fıkrasına aykırı ürün ihraç edenlere, ürün güvenliğine ilişkin aykırılıkta
240.566 (346.246) Türk lirasından 2.405.665 (3.462.473) Türk
lirasına kadar, diğer aykırılık durumlarında 96.226 (138.498) Türk
lirasından 962.265 (1.384.988) Türk lirasına kadar idari para cezası uygulanır.[3]
(5) 17 nci maddenin ikinci
ve üçüncü fıkralarına aykırı hareket edenlere 20.000 (138.498) Türk lirasından
200.000 (1.384.989) Türk lirasına kadar idari para cezası uygulanır.
(6) 7 nci maddenin ikinci
fıkrasına ve 9 uncu maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere toplam numune
bedelinin beş katına kadar idari para cezası uygulanır.
(7) Birinci fıkranın (c),
(ç), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen aykırılık hallerinde, aynı fiil nedeniyle
birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri uygulanmaz.
(8) Birinci, ikinci, üçüncü
ve beşinci fıkralarda belirtilen idari para cezaları, bu cezalara konu uygunsuzluğun
iki yıl içinde tekrarı halinde, her tekrar için bir önceki idari para cezasının
iki katı uygulanır.
(9) Bu Kanuna göre verilen
idari para cezaları, idari önlemlerin uygulanmasına engel teşkil etmez.
(10) Bu Kanuna göre verilen
idari para cezaları tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde ödenir.
(11)
Bu Kanuna göre verilen idari para cezaları uygulanırken, cezaya konu aykırılığın
büyüklüğü ve yaptırım uygulanacak gerçek veya tüzel kişinin ekonomik durumu dikkate
alınır.
İktisadi işletmeciyi sorumluluktan
kurtaran haller
MADDE 21 – (1)
Piyasaya arz ettikleri, piyasada bulundurdukları veya hizmete sundukları ürünün
uygun olmadığını tespit edip yetkili kuruluşun talebi ve uyarısı olmadan uygunsuzluğun
giderilmesi ve riskin ortadan kaldırılması için ürünün geri çağrılması da dâhil
olmak üzere gerekli tedbirleri kendiliğinden alan ve uygunsuzluğu tamamen gideren
iktisadi işletmeciler için bu Kanunda düzenlenen idari yaptırımlar uygulanmaz.
(2) İmalatçı veya ithalatçı;
a) Ürünü piyasaya kendisinin
arz etmediğini,
b) Uygunsuzluğun dağıtıcının
veya üçüncü bir tarafın ürüne müdahalesinden veya kullanıcıdan kaynaklandığını,
c) Üründeki uygunsuzluğun,
teknik düzenlemelere veya diğer zorunlu teknik kurallara uygun olarak üretilmesinden
kaynaklandığını,
ispatladığı takdirde bu Kanunda
düzenlenen idari yaptırımlar uygulanmaz.
(3) İmalatçı veya ithalatçı,
ikinci fıkrada belirtilen şartlardan birini ispatladığı takdirde, 6 ncı maddede
belirtilen tazminat sorumluluğu kalkar. Zararın, üründeki uygunsuzluğun yanı sıra
üçüncü bir kişinin fiili veya ihmalinden kaynaklanmış olması imalatçı veya ithalatçının
6 ncı maddede düzenlenen tazminat sorumluluğunu azaltmaz. Ancak, imalatçı veya ithalatçının
üçüncü kişiye rücu hakkı saklıdır.
(4) Zararın, üründeki uygunsuzluğun
yanı sıra zarar görenin veya zarar görenin sorumluluğundaki bir kişinin kusurundan
kaynaklanmış olması halinde, imalatçı veya ithalatçının
6 ncı maddede düzenlenen tazminat sorumluluğu, hal ve şartlara göre azaltılabileceği
gibi tamamen de kaldırılabilir.
(5) Bu Kanunda belirtilen
sorumluluklarını yerine getirip piyasadan çekilen ürünü teslim eden dağıtıcı, ürünün
piyasadan çekilmesine yol açan sorunun giderilmesini imalatçı veya ithalatçıdan
ister. İmalatçı veya ithalatçı, mümkün olması halinde ürünü uygun duruma getirir
ve dağıtıcıya teslim eder. Ürünün işlevsiz hale getirilmesi veya imha edilmesinin
gerektiği hallerde, imalatçı veya ithalatçı, dağıtıcıya imalatçı veya ithalatçının
piyasaya arz ettiği satış değerinin ödenmesi veya ürünün teknik düzenlemesine uygun,
güvenli ve eş değer bir ürünle değiştirilmesi seçeneklerinden birini sunar.
Masrafların rücu edilmesi
ve idari yaptırımlarda yetki ve itiraz
MADDE 22 – (1)
Bu Kanunda belirlenen idari yaptırımlar yetkili kuruluş tarafından uygulanır. İdari
yaptırımların hangi makam veya kamu görevlilerince uygulanacağı yetkili kuruluş
tarafından çıkarılan yönetmelik ile belirlenir. 15 inci maddenin yedinci fıkrası,
16 ncı maddenin dördüncü ve yedinci fıkraları ile 17 nci maddenin birinci fıkrası
uyarınca yapılan masrafların yetkili kuruluş tarafından karşılanması halinde masraflar,
masrafı yapan yetkili kuruluşça ilgili iktisadi işletmeciye genel hükümlere göre
rücu edilir.
(2) Bu
Kanun hükümlerine göre verilen idari yaptırım kararlarına karşı 6/1/1982 tarihli
ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu hükümlerine göre idari yargı yoluna
başvurulabilir.
Gizlilik, ticari sırlar ve
şeffaflık
MADDE 23 – (1)
Yetkili kuruluş, bu Kanunu uygularken kişisel verilere dair, ticari sır niteliğindeki
veya fikrî ve sınai mülkiyet hakkına ilişkin edindiği bilgilerin gizliliğini korumakla
yükümlüdür. Ancak, insan sağlığı ve güvenliğinin gerektirdiği hallerde bu bilgilerin
açıklanması bu kapsamda sayılmaz.
Uygulama mevzuatı
MADDE 24 – (1)
Teknik düzenlemelerin hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar ile Avrupa Birliği
teknik mevzuatını uyumlaştırmak ve piyasa gözetimi ve denetimi yapmakla yetkili
kuruluşların belirlenmesine ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanınca belirlenir.
(2) Bu Kanun kapsamında yer
alan;
a) Piyasa gözetimi ve denetimi,
“CE” işareti, uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onaylanmış kuruluşlar ile bildirimlere
ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanınca yürürlüğe konulan yönetmeliklerle,
b) Uygunluk
değerlendirme yöntemleri, ticarette teknik engellerin önlenmesi, teknik mevzuat
uyumu, elektronik ticarette piyasa gözetimi ve denetimi, genel ürün güvenliği ve
bu Kanunun uygulanmasını ilgilendiren diğer hususlara ilişkin usul ve esaslar Bakanlık
tarafından,
belirlenir.
Yürürlükten kaldırılan Kanun
MADDE 25 – (1)
29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması
ve Uygulanmasına Dair Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Mevzuatta 4703 sayılı
Kanuna yapılan atıflar bu Kanuna yapılmış kabul edilir.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
24 üncü maddede belirtilen düzenlemeler yürürlüğe konuluncaya kadar, 4703 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesinde belirtilen uygulama mevzuatı ile 4703 sayılı Kanuna dayanılarak
yürürlüğe konulan teknik düzenlemelerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına
devam edilir.
(2) Cumhurbaşkanınca yeni
bir karar yürürlüğe konuluncaya kadar, dış ticarete konu ürünlerin uygunluk denetimlerine
ilişkin 28/1/2013 tarihli ve 2013/4284 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Teknik Düzenlemeler Rejimi Kararı hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Yürürlük
MADDE 26 – (1)
Bu Kanun yayımı tarihinden bir yıl sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 27 – (1)
Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
7223
SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN MEVZUATIN VEYA
ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARININ
YÜRÜRLÜĞE
GİRİŞ TARİHLERİNİ GÖSTERİR TABLO
Değiştiren Kanunun /
KHK’nin veya İptal Eden Anayasa Mahkemesi Kararının Numarası |
7223 sayılı Kanunun
değişen veya iptal edilen maddeleri |
Yürürlüğe Giriş Tarihi |
7418 |
16 |
1/4/2023 |
7511 |
20 |
29/5/2024 |
[1]
13/10/2022
tarihli ve 7418 sayılı Kanunun 28 inci maddesiyle; bu fıkrada
yer alan “kendi internet sitesinde veya gerekli gördüğü diğer uygun
yöntemlerle” ibaresi “kendi internet sitesi dâhil gerekli gördüğü tüm
yöntemlerle ve bir gazete veya bir internet haber sitesinde” şeklinde
değiştirilmiştir.
[2] Bu maddede Kanunla getirilmiş olan miktarlar aynen
bırakılmış olup, 31/12/2024 tarihli ve 32769 (4. Mükerrer) sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanan Ticaret Bakanlığının (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2025/13)
No.'lu Tebliği ile 1/1/2025 tarihinden 31/12/2025 tarihine kadar geçerli
olmak üzere belirlenen yeni değerler metne parantez içinde siyah puntolarla
işlenmiştir.
[3] 23/5/2024 tarihli 7511 sayılı Kanunun 22 nci
maddesi ile bu fıkrada yer alan “uygunsuzluğa konu ürünün gerçekleşen FOB
bedelinin %5’inden %25’ine kadar tekabül eden miktarda Türk lirası” ibaresi
“ürün güvenliğine ilişkin aykırılıkta 240.566 Türk lirasından 2.405.665 Türk
lirasına kadar, diğer aykırılık durumlarında 96.226 Türk lirasından 962.265
Türk lirasına kadar” şeklinde değiştirilmiştir.
-
TÜKETİCİNİN SATIN ALACAĞI AYAKKABILARIN TEMEL UNSURLARININ YAPIMINDA KULLANILAN MALZEMELERİN ETİKETLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK
-
TAKSİTLE SATIŞ SÖZLEŞMELERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE TEKNİK DÜZENLEMELER KANUNU - KANUN NUMARASI : 7223
-
TÜKETİCİ KREDİSİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ
-
HAKSIZ FİYAT DEĞERLENDİRME KURULU YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİ KONSEYİ YÖNETMELİĞİ
-
PAZAR YERLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ YÖNETMELİĞİ
-
FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ BİLİRKİŞİLİK YÖNETMELİĞİ
-
PERAKENDE TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6585
-
KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
ELEKTRONİK TİCARETİN DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6563
-
İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 5651
-
PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
-
SÜRELİ YAYIN KURULUŞLARINCA DÜZENLENEN PROMOSYON UYGULAMALARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
-
OYUNCAK GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ
-
ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ RAPORTÖRLÜĞÜ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİ
-
TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
DEVRE TATİL VE UZUN SÜRELİ TATİL HİZMETİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi
-
YENİLENMİŞ ÜRÜNLERİN SATIŞI HAKKINDA YÖNETMELİK
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME KANUNU
-
PERAKENDE TİCARETTE UYGULANACAK İLKE VE KURALLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
-
TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU YÖNETMELİĞİ
-
ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNE İLİŞKİN TÜKETİCİ HAKLARI YÖNETMELİĞi
-
FİYAT ETİKETİ YÖNETMELİĞi
-
MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
GARANTİ BELGESİ YÖNETMELİĞi
-
TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN - KANUN NUMARASI : 6502
-
GENEL ÜRÜN GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞi
-
İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
-
ABONELİK SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞi