
Son dönemde
tüketicilerin mobilya teslimat sürelerinin uzamasına yönelik şikayetleri
arttı. Bazı mobilya firmalarının ise önce teslim süresini geciktirdiği, sonra
da müşterinin siparişini iptal ettiği belirtiliyor.
Son dönemde
tüketicilerin mobilya teslimat sürelerinin uzamasına yönelik şikayetleri
arttı. Bazı mobilya firmalarının ise önce teslim süresini geciktirdiği, sonra
da müşterinin siparişini iptal ettiği belirtiliyor.
Mobilya Dernekleri
Federasyonu (MOSFED) Başkanı Ahmet Güleç, mobilyada termin süreleriyle ilgili
firmalardan kaynaklı sorunlar olduğunu belirtti. Pandemi ve sonrası dönemde
mücbir sebep nedeniyle bu durumun olduğunu ancak şu anda firmaların daha
dikkatli olması gerektiğinin altını çizen Güleç, “Genel olarak sektör kaynaklı
bir sorun yok, ancak bu firmalardan kaynaklı bir sorun. Özellikle teslimat süreleriyle ilgili tüketicileri daha çok
bilinçlendirmek gerekli. Tüketiciler de sipariş konusunda termin sürelerine ve
satış sonrası hizmetlere dikkat etmeli. Bize de konuyla ilgili şikayetler
geliyor, firmaları da uyarıyoruz. Bu termin süreleri o kadar önemli ki… Örneğin
firmalar ürünün bir hafta geç geleceğini söylesin ama zamanında teslim etsin”
dedi.
‘İyi
araştırılmalı’
Konunun firmaların üretim
politikasının planlamasıyla ilgili bir durum olduğuna değinen Güleç, şöyle
konuştu: “Mağaza ve bayilerle olan bir iletişim sistemi sorunu var. Bunu
ödüllendiremeyiz, mazur göremeyiz. Firmaların bu konuda dikkatli olması
gerekiyor. Tüketicilerin alışveriş yapmadan önce firmaları araştırmasını
öneriyoruz. Sözleşmeyi de sağlam yapmalılar. Tüketicilerin ürünün zamanında
gelmemesi halinde tüketici mahkemelerine başvurma gibi seçenekleri mevcut.
Böyle bir durumda tüketici daima haklı olacaktır.”
Tüketici Birliği Federasyonu
Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, mobilya teslimatlarının gecikmesiyle ilgili
şikayetler olduğunu belirterek, “Sektörde alışılageldik bir durum diyebiliriz.
Örneğin, firma 20 gün sonra sipariş edeceğini belirtiyor ancak 20 günü aşkın
bir süre sonra teslimat gerçekleşiyor. Özellikle sipariş üzerine yapılan
ürünlerde bunlarla karşı karşıya geliyoruz” dedi.
Şikayetlerde
‘ayakkabı’ ilk sırada
Ticaret Bakanlığı, ayakkabı ürün güvenliğinin sağlanması amacıyla sahte ve
taklit ayakkabı üretim ve satışına karşı denetimlere ağırlık verileceğini
duyurdu. Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre, son yıllarda ayakkabı ürünlerine
ilişkin tüketici hakem heyetlerine yapılan şikayet başvurularında artış
görüldü. Başvurular arasında ayakkabı ürünleri ilk sırada yer aldı. 2023
yılında tüketici hakem heyetlerine yapılan 727 bin 630 başvurudan 91 bin 527
tanesi yani toplam başvuruların yüzde 12.60’ı ayakkabı ürünlerinden oluştu.
Bununla birlikte küresel markaların taklitleri olan sahte markalı
ayakkabıların üretimi ve hem perakende olarak hem de internet yoluyla satışının
yaygınlaştığı şikayetleri arttı.
‘Tüketici
zararı talep edebilir’
Ürünlerin teslim alınmadan önce tüketicinin cayma durumu olabileceğini
söyleyen Deniz, şöyle konuştu: “Ancak genelde tüketiciler bunu tercih etmiyor.
Örneğin iki ay önce tüketici siparişi vermişse ve ürünün de fiyatı arttıysa
tüketici parasını geri almak istemiyor ve ona razı oluyor. Tüketici parasını
geri alabilir, bu gecikmeden dolayı ilave bir zarar görmüşse bunu talep
edebilir. Ürünü belirlenen tarihte teslim alamadığı için sözleşmeden dönen
tüketici aynı ürünü güncel tarihte aldığında daha
fazla para ödüyor ise aradaki farkı firmadan tazmin edebilir. Yüksek enflasyon
ortamında tüketicinin satıştan dönmesi aslında bir anlamda maddi zarara yol
açıyor. Firmanın gecikmesinin kabahati tüketiciye yüklenmemeli.”