Tüketiciler en çok online alışverişlerde yaşanan sorunlar nedeniyle
şikayette bulunurken, bunu GSM ve internet abonelikleri, özel okul fiyatları ve
mobilya siparişlerinde yaşanan sorunlar izliyor.
Her yıl 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü'nün içinde bulunduğu hafta
"Tüketiciyi Koruma Haftası" olarak kutlanıyor.
Tüketiciler Konfederasyonu (TÜKON) Genel Başkanı Aziz Koçal, Tüketiciyi
Koruma Haftası kapsamında tüketicilerin en çok online alışverişler, GSM ve
internet abonelikleri, özel okul fiyatları ve mobilya siparişleriyle ilgili
sorun yaşadığını anlattı.
Koçal, online alışverişlerde genellikle ürünün teslim edilmemesi yönünde
şikayetlerin öne çıktığını kaydederek, "Sosyal medya platformlarından
verilen siparişlerde ürünün teslim edilmemesi, teslim edilenlerin de verilen
siparişlerle alakasının bulunmaması, ödenen ücret talep edildiğinde ücretin
iade edilmemesi ve muhatap bulunamaması gibi durumlarla karşılaşıyoruz. Tüm
uyarılarımıza rağmen maalesef sosyal medya üzerinden sipariş verilmeye devam
ediliyor." diye konuştu.
Online satış platformlarından sipariş edilen elektronik ürünlerde ürün
kalmadığı yönünde bilgi verilerek ürününün gönderilmemesi, para iadesinin ise
5-6 aylık bir süreçte gerçekleştiği yönde ciddi şikayetler olduğunu dile
getiren Koçal, online alışverişlerde 14 günlük cayma süresini bazı satıcıların
kabul etmediğini bildirdi.
"Özel okul fiyatlarına ilişkin şikayetler son aylarda yoğunlaştı"
Aziz Koçal, GSM ve internet aboneliklerine yönelik şikayetlere ilişkin,
"Firmalar taahhüt süresi bitmeden tüketiciye aldatıcı bilgi verebiliyor.
Böylece, tüketicinin 2-3 ay önceden zamlı tarifeye geçmesi sağlanıyor. Ayrıca,
taahhütlü abonelikler kapsamında tüketiciye yanıltıcı bilgi verildiğini
görüyoruz. Bu durumda, tüketiciler abonelikten vazgeçmek istediğinde cayma
bedeli adı altında yüklü fatura ödemesi ile karşı karşıya kalıyor." diye
konuştu.
Son aylarda özel okulların fiyatlarıyla ilgili şikayetlerin de zirve
yaptığını ifade eden Koçal, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Mobilya türü siparişlerde eksik ve kusurlu teslimatlar, ölçülere
uygun olmaması, verilen özel siparişlerin taahhüt edilen sürede teslim
edilmemesi, sürekli tüketicinin oyalanması gibi şikayetler yer alıyor. Bu arada
finansal kuruluşlara yönelik kredi kartı aidatları, işlem komisyonları gibi
şikayetler artmaya başladı. Bir başka şikayet türü ise kredisini veya kredi
kartı borçlarını ödeyemeyen vatandaşların bankalar tarafından varlık
şirketlerine devir olan borçları nedeniyle sürekli aranarak taciz edilmeleri,
yüklü ödemelerin çıkması, bu şikayetlerin önümüzdeki aylarda yükseleceğini
tahmin ediyoruz."
"Zaman zaman çok ilginç şikayetlerle karşılaşıyoruz"
Koçal, tüketicilerden zaman zaman ilginç şikayetler aldıklarını belirterek,
"Bir tüketici gece yarısı bize ulaşarak, bir paket sigara aldığını ancak
sigaranın içindeki tütün miktarının az olduğunu şikayet etmişti. Bu konudaki
hakları öğrenmek istedi, hatta tazminat davası açıp açamayacağını sormuştu. Bir
başka ilginç bulduğum şikayeti ise İstanbul'da yaşayan evli bir kadından
almıştık. Yeni evlenen kadın, şubemizi arayıp, 'Ayıplı mallarda hakkımı
öğrenmek istiyorum çünkü kocamın ayıpları çok fazla. Ne yapmalıyım, haklarım
nedir?' diye sormuştu." ifadelerini kullandı.
"Tüketiciler e-devlet üzerinden başvuru yapabiliyor"
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz de
tüketicilerin karşılaştıkları sorunların zamanla değiştiğini belirterek,
"Örneğin, 25 yıl önce tüketicileri en çok kapıya gelen pazarlamacıların
yol açtığı sorun mağdur ederken, günümüzde özellikle internet üzerinden yapılan
alışverişlerde şikayetler öne çıkıyor." dedi.
Türkiye'nin, mevcut tüketici hukukunun getirdiği koruma mekanizmasıyla
dünyadaki birçok ülkenin yasalarından daha üst standart sağladığını vurgulayan
Deniz, "Ancak bir yasa ne denli mükemmel olursa olsun, yasanın koruması
ancak tüketicinin hakkını aramasıyla mümkün. Bu nedenle uğradığı mağduriyet
konusunda hak arama süreçleri tüketici tarafından işletilmeli."
ifadelerini kullandı.
Deniz, tüketicilere, mağduriyet yaşadıklarında mutlaka haklarını aramaları
çağrısında bulunarak, şu uyarıları yaptı:
"Mevcut hukuk düzeni tüketicilerin haklarını ararken başvuru
yapacakları tüketici hakem heyeti, tüketici mahkemeleri gibi mercilerde
ücretsiz ve hızlı şekilde karar çıkması ilkesine dayanıyor. Yani tüketici
hakkını ararken, yapacağı hukuki girişimler için herhangi bir ücret ödemiyor.
Yine illerde ve birçok ilçedeki ticaret il müdürlüklerinde bulunan tüketici
hakem heyetlerine şahsen başvuru yapılabildiği gibi e-devlet üzerinden de
Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru olanağı bulunuyor."
Deniz, tüketicilerin hakkını aramaları konusunda yıllar içinde olumlu ve
büyük değişimler gözlemlendiğini belirterek, bu değişimde tüketici örgütlerinin
büyük payının olduğunu sözlerine ekledi.
Kaynak: https://www.dunya.com/ekonomi/online-alisveris-sikayetleri-zirve-yapti-haberi-720013