-
HABER TBF’nin Mutlu Günü
21 Ekim
-
HABER ATM'den para çekip yatıracaklar dikkat! Artık kabul edilmeyecek: Kimse yapamayacak
30 Mart
-
HABER Demirel: Gramajda hile yapanlar ticaretten men edilsin
09 Ocak
-
HABER Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi: Tüketicinin banka borçları alarm seviyesini geçti
28 Nisan
Ekonomide kaldıraç
görevi gören ve son 3 yılda hızlı bir ivme kaydeden e-ticaret sektörü, 1.6
trilyon TL’lik ciro ile kapattığı 2023’ün ardından 2024’te ise 3.3 trilyon TL
hacim hedefliyor.
Ekonomide kaldıraç
görevi gören ve son 3 yılda hızlı bir ivme kaydeden e-ticaret sektörü, 1.6
trilyon TL’lik ciro ile kapattığı 2023’ün ardından 2024’te ise 3.3 trilyon TL
hacim hedefliyor.
E-ticaret sektörü,
ihracat ve sosyal medyanın yaratacağı domino etkisi ile 2024’te hızlı bir
büyüme hedefliyor. Kozmetikten elektronik ürünlere, giyimden yemek
siparişlerine kadar her alanda hızlı bir büyüme kaydeden sektör, özellikle
enflasyon baskısı altındaki tüketicilerin fiyat performans odaklı
alışverişlerinde önemli bir adres olarak öne çıktı. Sözcü'den Sayime Başçı'nın
haberine göre, ekonomide kaldıraç görevini üstlenen e-ticaret sektörünün 2023
yılını yüzde 100 artışla 1.6 trilyon TL işlem hacmi ve 5.3 milyar adet sipariş
ile kapattığını açıklayan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD)
Başkanı Hakan Çevikoğlu “Aynı şekilde 2022 yılında e-ticaretin genel ticaret
içindeki payı yüzde 19.1 iken 2023’te bu oran yüzde 20’lere yükseldi. Geçtiğimiz
sene yapılan her 5 alışverişten biri internet üzerinden gerçekleşti. Sektör
olarak 2024’ün sonunda 3.3 trilyon liralık ciroya ulaşmayı hedefliyoruz ve
e-ihracatın bu rakamlara ulaşılmasında oldukça etkili olacağını düşünüyoruz”
değerlendirmesini yaptı.
DÜNYADA İKİNCİYİZ
Sektörle ilgili
yorumlarında e-ihracata dikkat çeken Hakan Çevikoğlu, 2028 yılında da bu alanda
37.5 milyar dolarlık bir hedef belirlediklerini kaydetti. Şu anda e-ihracatın
genel ihracat içindeki payının yüzde 2.1 olduğunu belirten Çevikoğlu, şöyle
devam etti: “Ticaret Bakanlığı da bu oranı 2028 yılında yüzde 10’a çıkarmak
için destekler veriyor. Dünya çapında her 4 e-ticaret paketinden biri yurt
dışına gidiyor ve ülkemizde ise bu oran 20’nin üzerinde. Hindistan, Latin
Amerika ve Çin gibi ülkelerde büyük fırsatlar bulunuyor. Çin’den sonra en çok
e-ihracat ürünü olan ülkenin Türkiye olduğunu düşünüyorum.”
Sektör verilerine göre
tüketicinin online alışverişlerinde 5 kategori öne çıkarken, 2024’te de
sektörün yine 5 kategorinin sürükleyici gücü ile büyümesi bekleniyor. Moda ve
aksesuar, elektronik ve teknoloji, kozmetik ve kişisel bakım, hizmet, turizm ve
seyahat’in en çok işlem gören sektörler arasında yer aldığını kaydeden Hakan
Çevikoğlu, “Hatta bu beş sektör, 2022 yılında satış hacmi bakımından e-ticaret
sektörün yüzde 63’ünü ve işlemlerin yüzde 66’sını oluşturdu. 2024 yılında da
e-ticaret alışverişlerinin bu 5 sektör üzerinde yoğunlaşacağını söyleyebiliriz”
dedi.
Trendyol Grubu Ceo’su
Erdem İnan: Türkiye için en önemli kırılma e-ihracatta olacak
Pandemiyle birlikte
büyük bir sıçrama yaşayan e-ticaret sektörünün Türkiye’de önemli bir büyüme
potansiyeli taşıdığını kaydeden Trendyol Grubu CEO’su Erdem İnan, dünyada
perakende sektörü içinde yüzde 19.5 pay alan e-ticaretin, Türkiye’de ise yüzde
16 pay aldığını aktardı. Türkiye’nin coğrafi olarak 4 saatlik uçuş mesafesinde
4.2 trilyon dolarlık perakende sektörüne ve 500 milyonluk nüfusa kolaylıkla
erişebildiğini anlatan İnan, “Ülkemizde e-ihracatın toplam ihracat içinden
aldığı pay yaklaşık olarak yüzde 1 olarak hesaplanıyor. Ticaret Bakanlığımızın
bu rakamı 2030 yılında yüzde 10’a çıkarma hedefi var. Dolayısıyla Türkiye için
bu yıl en önemli kırılma e-ihracatta olacak.
Küresel olarak
e-ticarette en büyük dönüşüm tedarik zincirinde yaşanıyor. Trendyol olarak
bizim de e-ihracatta hedeflerimiz büyük. 300 binden fazla satıcımızın tamamının
e-ihracatçı, çevremizdeki 500 milyonluk nüfusun da müşterimiz olmasını
hedefliyoruz” değerlendirmesini yaptı. 2023’ü satıcıları aracılığıyla 650
milyon dolarlık bir ihracat hacmi ile tamamladıklarını kaydeden İnan “Bu yıl
2.5 milyar dolar, önümüzdeki üç yılda ise yaklaşık 10 milyar dolarlık e-ihracat
hacmine ulaşmayı hedefliyoruz. E-ihracat için 2028 yılına kadar 5 milyar
dolarlık bir yatırım gerçekleştireceğiz” dedi.
Hepsiburada CEO’su
Nilhan Onal Gökçetekin: E-ticarette en önemli değişim online ödemelerde
yaşanacak
E-ticarette satış
hacmi, sepet büyüklükleri ve işlem sayılarının son 3 yılda keskin bir yükseliş
gösterdiğini anlatan Hepsiburada CEO’su Nilhan Onal Gökçetekin, 2024 yılında en
önemli değişimin online ödemelerde yaşanacağını kaydetti. “Türkiye’de online ödeme
çözümleri, e-ticaret hacminin artmasıyla birlikte giderek daha önemli hale
geliyor. Hepsiburada olarak Hepsipay ödeme çözümlerimizi 2023 yılında tüm
perakende sektörü oyuncularının kullanımına açtık. 2024 yılı için bu alanı
önemli bir gelişim ve büyüme alanı olarak değerlendiriyoruz” diye konuşan
Gökçetekin, tüketici tarafındaki trendleri ise şöyle yorumladı: “Tüketicilerin
fiyat hassasiyetlerinin arttığını gözlemliyoruz. Bu dönemde e-ticarette doğmuş
büyümüş yerli kozmetik markalarına olan talep çok fazla. Tüketicilerin fiyat
artış beklentisi, özellikle cep telefonu, güneş gözlüğü gibi yüksek fiyatlı
ürünlere olan talebi artırıyor. Tüketiciler fiyat artışlarından etkilenmemek
için başta teknoloji ürünleri olmak üzere, üst segment ürünlere yöneldiler.” 2024
yılında en büyük önceliklerinin “tavsiye” olduğunu aktaran Gökçetekin, “2024
Hepsiburada için tavsiye yılı olacak. Link Gelir programımızla C2C iletişimini
destekleyerek, aldıkları ürünleri tavsiye eden kullanıcılara aylık 20 bin TL’ye
kadar ek gelir kazanma imkanı sağlıyoruz” dedi.
Yemeksepeti CEO’su Mert
Baki: Alım gücü tüketicinin en önemli gündem maddesi
Alışveriş
alışkanlıklarını değiştiren pandemi sonrasında tüketici için bir alternatif
niteliğinde olan ‘mekanda tüketim’in en büyük sektörel rakipleri olduğunu
kaydeden Yemeksepeti CEO’su Mert Baki, artan mobilite penetrasyonu ve akıllı
cihaz kullanımının ise büyük bir fırsat olduğunu kaydetti. Yaptıkları
araştırmalarda tüketicilerin gündemlerini en meşgul eden konulardan birinin
alım gücü olduğunu gördüklerini aktaran Baki, “Uygun fiyatlı alternatifler
arayan tüketicilerimiz için 2023 yılında hayata geçirdiğimiz kampanyalarımıza
bu sene de devam edeceğiz. Sağlıklı yiyeceklerin popülaritesinde belirgin bir
artış var. Tüketiciler artık daha bilinçli seçimler yapıyorlar. Restoran
sektöründe, ‘mahalle lokantaları ve ev yemekleri’ kategorisi dikkat çekici bir büyüme
gösteriyor. Yine bu sektörde lokantaları büyüme oranlarıyla pizza ve tavuk
zincirleri takip ediyor. Tüketicilerin kebap ve pide tercihlerinin farklı
alternatiflere kaydığını gözlemliyoruz” değerlendirmesini yaptı. 2024’te
sektörün büyümeye devam edeceğini aktaran Baki, “Vaktinde teslimat deneyimini
en iyi seçenek haline getirme konusuna odaklanacağız. Yemeksepeti Express
hizmetlerimizi genişleterek, sipariş süreçlerimizi daha da geliştireceğiz ve
kullanıcı memnuniyetini artıracağız” dedi.
Dünyada sosyal ticaret
pazarı hızlı büyüyor
OnlIne alışveriş
kanalları kullanıcı trendleri ile birlikte her geçen gün genişlerken, sosyal
medya tüketici siparişleri için en önemli kanallardan biri haline geliyor.
Doğrudan sosyal medya platformlarında gezinerek alışveriş yapmanın artık
e-ticaretin yeni normallerinden biri olduğunu ortaya koyan Elektronik Ticaret
İşletmecileri Derneği açıklamalarına göre, ABD’de sosyal ticaret kanalları
aracılığıyla 37 milyar dolarlık mal ve hizmet satın alınırken, 2025 yılına
kadar bu rakamın yaklaşık 80 milyar dolara çıkması bekleniyor. Küresel olarak
bakıldığında ise sosyal ticaret pazarının 2025 yılına kadar 2 trilyon doların
üzerine çıkması öngörülüyor. Markaların yeni odak alanı olan sosyal medya
üzerinden alışverişlerde 2024’te de hızlı bir büyüme bekleniyor.
Enflasyon etkisi ve
artan talep ile birlikte online alışveriş sepetleri katlanırken, tüketiciler
alışveriş motivasyonlarına göre 5 farklı gruba ayrıldı. Ipsos tarafından
yapılan araştırmada, son 2.5 yılda hanehalkı harcamalarında 3 katlık bir artış
yaşandığına işaret edilerek, “Alışverişçiler online alışveriş motivasyon ve
tutumlarına göre 5 farklı gruba ayrılıyor. Kaşifler, minimalistler, indirim
takipçileri, araştırmacılar ve seçiciler adını verdiğimiz beş benzersiz
alışverişçi personası farklı duygusal ve fonksiyonel ihtiyaçlarla hareket
ederek online alışveriş çatısında buluşuyor” tespitleri yapıldı.
Sosyal medyadan
alışveriş tüketiciyi mağdur ediyor
Tüketiciler en çok online alışverişlerde, GSM ve internet aboneliklerinde, özel okul fiyatları ile mobilya siparişlerinde sorun yaşıyor. Tüketiciler Konfederasyonu Başkanı Aziz Koçal, online alışverişlerdeki şikayetlerin sosyal medya platformları üzerinden yapılan alışverişlerde yoğunlaştığını kaydetti. Koçal, bu platformlardan verilen siparişlerde ürünün teslim edilmemesi, verilen sipariş harici ürün teslimi şikayetleri olduğunu ifade etti. Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Mehmet Bülent Deniz de tüketicilere, mağduriyet durumunda tüketici hakem heyetlerine başvurmaları çağrısında bulundu.
Kaynak: https://www.yeniakit.com.tr/haber/e-ticarette-dev-buyume-bekleniyor-1838183.html