-
HABER Doğalgaz ve elektriğe gelen zamlardan sonra kömür ve soba da yüzde 30-40 pahalandı: Kış yine zor geçecek
22 Ekim
-
HABER İsrail boykotu finans sektörüne ulaştı: Visa ve Mastercard'lar TROY'a dönüyor
19 Kasım
-
HABER 180 bin kişinin yerine kim oy kullanacak?
19 Ocak
-
HABER Bu paralar artık geçersiz: Milyonları etkileyecek karar açıklandı
30 Mart
Her yıl 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü'nün içinde bulunduğu hafta
"Tüketiciyi Koruma Haftası" olarak kutlanıyor. Tüketiciler
Konfederasyonu, tüketicilerin en çok nelerden şikayet ettiğini açıkladı.
Tüketiciler Konfederasyonu
(TÜKON) Genel Başkanı Aziz Koçal, Tüketiciyi Koruma Haftası kapsamında yaptığı
açıklamada, tüketicilerin en çok online alışverişler, GSM ve internet
abonelikleri, özel okul fiyatları ve mobilya siparişleriyle ilgili sorun yaşadığını
anlattı.
Koçal, online alışverişlerde
genellikle ürünün teslim edilmemesi yönünde şikayetlerin öne çıktığını
kaydederek, "Sosyal medya platformlarından verilen siparişlerde ürünün
teslim edilmemesi, teslim edilenlerin de verilen siparişlerle alakasının bulunmaması,
ödenen ücret talep edildiğinde ücretin iade edilmemesi ve muhatap bulunamaması
gibi durumlarla karşılaşıyoruz. Tüm uyarılarımıza rağmen maalesef sosyal medya
üzerinden sipariş verilmeye devam ediliyor." diye konuştu.
Online satış platformlarından
sipariş edilen elektronik ürünlerde ürün kalmadığı yönünde bilgi verilerek
ürününün gönderilmemesi, para iadesinin ise 5-6 aylık bir süreçte gerçekleştiği
yönde ciddi şikayetler olduğunu dile getiren Koçal, online alışverişlerde 14
günlük cayma süresini bazı satıcıların kabul etmediğini bildirdi.
Özel okul fiyatlarına ilişkin
şikayetler son aylarda yoğunlaştı
Aziz Koçal, GSM ve internet
aboneliklerine yönelik şikayetlere ilişkin, "Firmalar taahhüt süresi
bitmeden tüketiciye aldatıcı bilgi verebiliyor. Böylece, tüketicinin 2-3 ay
önceden zamlı tarifeye geçmesi sağlanıyor. Ayrıca, taahhütlü abonelikler kapsamında
tüketiciye yanıltıcı bilgi verildiğini görüyoruz. Bu durumda, tüketiciler
abonelikten vazgeçmek istediğinde cayma bedeli adı altında yüklü fatura ödemesi
ile karşı karşıya kalıyor." diye konuştu.
Son aylarda özel okulların
fiyatlarıyla ilgili şikayetlerin de zirve yaptığını ifade eden Koçal, sözlerini
şöyle sürdürdü:
"Mobilya türü siparişlerde
eksik ve kusurlu teslimatlar, ölçülere uygun olmaması, verilen özel
siparişlerin taahhüt edilen sürede teslim edilmemesi, sürekli tüketicinin
oyalanması gibi şikayetler yer alıyor. Bu arada finansal kuruluşlara yönelik
kredi kartı aidatları, işlem komisyonları gibi şikayetler artmaya başladı. Bir
başka şikayet türü ise kredisini veya kredi kartı borçlarını ödeyemeyen
vatandaşların bankalar tarafından varlık şirketlerine devir olan borçları
nedeniyle sürekli aranarak taciz edilmeleri, yüklü ödemelerin çıkması, bu
şikayetlerin önümüzdeki aylarda yükseleceğini tahmin ediyoruz."
İlginç şikayetler...
Koçal, tüketicilerden zaman zaman
ilginç şikayetler aldıklarını belirterek, "Bir tüketici gece yarısı bize
ulaşarak, bir paket sigara aldığını ancak sigaranın içindeki tütün miktarının
az olduğunu şikayet etmişti. Bu konudaki hakları öğrenmek istedi, hatta
tazminat davası açıp açamayacağını sormuştu. Bir başka ilginç bulduğum şikayeti
ise İstanbul'da yaşayan evli bir kadından almıştık. Yeni evlenen kadın,
şubemizi arayıp, 'Ayıplı mallarda hakkımı öğrenmek istiyorum çünkü kocamın
ayıpları çok fazla. Ne yapmalıyım, haklarım nedir?' diye sormuştu."
ifadelerini kullandı.
Tüketiciler e-devlet üzerinden
başvuru yapabiliyor
Tüketici Birliği Federasyonu
Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz de tüketicilerin karşılaştıkları sorunların
zamanla değiştiğini belirterek, "Örneğin, 25 yıl önce tüketicileri en çok
kapıya gelen pazarlamacıların yol açtığı sorun mağdur ederken, günümüzde
özellikle internet üzerinden yapılan alışverişlerde şikayetler öne
çıkıyor." dedi.
Türkiye'nin, mevcut tüketici
hukukunun getirdiği koruma mekanizmasıyla dünyadaki birçok ülkenin yasalarından
daha üst standart sağladığını vurgulayan Deniz, "Ancak bir yasa ne denli
mükemmel olursa olsun, yasanın koruması ancak tüketicinin hakkını aramasıyla
mümkün. Bu nedenle uğradığı mağduriyet konusunda hak arama süreçleri tüketici
tarafından işletilmeli." ifadelerini kullandı.
Deniz, tüketicilere, mağduriyet
yaşadıklarında mutlaka haklarını aramaları çağrısında bulunarak, şu uyarıları
yaptı:
"Mevcut hukuk düzeni
tüketicilerin haklarını ararken başvuru yapacakları tüketici hakem heyeti,
tüketici mahkemeleri gibi mercilerde ücretsiz ve hızlı şekilde karar çıkması
ilkesine dayanıyor. Yani tüketici hakkını ararken, yapacağı hukuki girişimler
için herhangi bir ücret ödemiyor. Yine illerde ve birçok ilçedeki ticaret il
müdürlüklerinde bulunan tüketici hakem heyetlerine şahsen başvuru yapılabildiği
gibi e-devlet üzerinden de Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru olanağı
bulunuyor."
Deniz, tüketicilerin hakkını
aramaları konusunda yıllar içinde olumlu ve büyük değişimler gözlemlendiğini
belirterek, bu değişimde tüketici örgütlerinin büyük payının olduğunu sözlerine
ekledi.
Tüketici hakem heyetleri,
vatandaşın 3 yılda 6,3 milyar liralık uyuşmazlığını çözdü
Tüketici hakem heyetleri,
2021-2023 döneminde vatandaşların 6 milyar 270 milyon 934 bin 665 liralık
uyuşmazlığına çözüm sağladı. Ticaret Bakanlığı verilerine göre, tüketici hakem
heyetleri, kurulduğu günden bu yana kadar yaklaşık 17 milyon başvuruyu karara
bağladı.
Tüketici hakem heyetlerine
2021-2023 döneminde perakende ticaret, abonelik, finansal hizmetler, turizm,
ulaşım-sağlık-eğitim ve diğer hizmetler sektörlerinde 1 milyon 901 bin 83
başvuru geldi. Başvuruların toplam tutarının 6 milyar 270 milyon 934 bin 665
lira olduğu hesaplandı.
Bu başvuruların sektörlere göre
dağılımı incelendiğinde, yüzde 53,2'sinin "perakende ticaret"
sektörüne yönelik olduğu belirlendi. Böylece, söz konusu dönemde her 2
başvurudan biri perakende ticaret sektörüne yönelik oldu.
Perakende ticaret sektörünü yüzde
14,6 ile "diğer hizmetler", yüzde 14,2 ile "abonelik
hizmetleri", yüzde 11,7 ile "finansal hizmetler", yüzde 4,8 ile
"ulaşım-sağlık-eğitim hizmetleri" ve yüzde 1,5 ile "turizm
hizmetleri" sektörleri takip etti.
Tüketici hakem heyetlerinin 3
yıllık dönemde çözüm sağladığı 6 milyar 270 milyon 934 bin 665 liralık
uyuşmazlık tutarı içinde de en büyük payı 3 milyar 734 milyon 216 bin 143 lira
ile perakende ticaret sektörü aldı.
Başvuruların yarısı tüketici
lehine sonuçlandı
Tüketici hakem heyetlerine 3
yıllık dönemde yapılan başvuruların yüzde 50'si tüketiciler lehine sonuçlandı.
Tüketici hakem heyetlerinin ortalama karar alma süresi 2021'de yaklaşık 119 gün
olarak hesaplanırken, bu süre 2022'de yaklaşık 94 güne geriledi. Bu süre geçen
yıl 98 gün olarak tespit edildi.
Bakanlığa ulaşan şikayetlerin
yüzde 85'i CİMER'den
Tüketiciler, tüketici hakem
heyetlerinde hak aramak yanında, farklı konulardaki şikayetlerini de Bakanlığa
iletebiliyor. Devre tatil, paket tur, kampanyalı satış, işyeri dışında satış,
mesafeli satışlar, tüketici kredisi, konut finansman kredisi, kredi kartları,
süreli yayın, abonelik, ayıplı mal ve hizmet gibi konulardaki şikayetler,
CİMER, AK Parti İletişim Merkezi (AKİM), e-Devlet, e-posta, yazılı başvuru ve
diğer yollarla Bakanlığa ulaştırılıyor.
Bu kapsamda 2021-2023 dönemde
Bakanlığa 378 bin 357 tüketici şikayet başvurusunda bulundu. Vatandaşlar,
başvuru yolları arasında en çok yüzde 85 oranıyla CİMER'i tercih etti.
Tüketiciler CİMER üzerinden 322 bin 439 başvuruda bulundu. CİMER'i 48 bin 466 ile
e-Devlet, 7 bin 133 ile yazılı başvuru, 179 ile "Bakana ulaşın"
maili, 90 ile AKİM ve 50 ile diğer internet başvuruları takip etti.
Çağrılar 2 dakikada cevaplandı
Tüketicilerin sorunlarına ilişkin
çözüm yollarının sunulduğu ve bu sorunların ilgili makamlara iletildiği
"Alo 175 Tüketici Danışma Hattı"nda günlük ortalama 1000 başvuru
yanıtlanıyor. Bu hatta gelen çağrılar ortalama iki dakikada cevaplanıyor.
Bu hatta gelen çağrılar,
ağırlıklı olarak ayıplı mal ve hizmetler, mesafeli sözleşmeler, abonelik
sözleşmeleri ve satış sonrası hizmetler konularından oluşuyor. Bu kapsamda
Tüketici Danışma Hattı'yla 2021'de 476 bin 650, 2022'de 333 bin 438, 2023'te
385 bin 682 olmak üzere 1 milyon 195 bin 770 çağrı cevaplandı.
Kaynak: 14.0.2024, 3Capital.com, https://www.capital.com.tr/haberler/tum-haberler/tuketici-sikayetleri-zirve-yapti-en-cok-sikayet-edilen-3-sey?utm_campaign=Bundle&utm_medium=referral&utm_source=Bundle