
Tüketici Birliği Federasyonu
Market Endeksi Çalışma Grubundan tüketicilere merhaba.
Zor bir yıl oldu 2022.
2023’ün ilk günlerindeki dileğimi
paylaşmak istiyorum.
Umarım ardımızda bıraktığımız
2022 yılında yaşadığımız zorlukları yaşamamayı ve insanlık için güzel, verimli
ve insan onurunun gözetildiği bir yıl bizi kucaklar.
Tüketici Birliği Market Endeksi Çalışma Grubu 2021 yılının Eylül ayında kuruldu.
İlk aylardaki deneme çalışmasının ardından, Ocak 2022’den itibaren;
Mavi İklim Yeşil Dünya Hareketi
Tüketici Derneği Genel Başkanı Bingül Ceviz,
Mardin Tüketici Koruma ve
Bilgilendirme Derneği Genel Başkanı Musa Öztürk,
Erzurum Tüketici Hak Arama
Derneği Genel Başkan Yardımcısı Yavuzhan Cengiz ve ben Tüketici Birliği
Federasyonu Market Çalışma Grubu Başkanı Aygül Öner’den oluşan ekibimiz; 2022
yılının Ocak ayından bu yana;
Üç farklı ilde, yedi ayrı markette, paketlenmiş gıda, temizlik ve hijyen ürünlerinden oluşan 37 ürün grubundaki 207 ürünün fiyatlarını kaydediyor ve Tüketici Birliği Federasyonu Market Endeksi verilerini oluşturarak, her ay kamuoyu ile paylaşıyoruz.
Yeni yılın ilk gününde ekibimiz
yine marketlerdeydi.
Etiketleri not ettik, veri tabanımıza girdik.
İşte bizler için kabus yılı olan 2022’deki yıllık artışlar.
Bundan tam 1 yıl önce, yani 1
Ocak 2022’de 776,45 TL’ye doldurduğumuz market sepetini, 1 Ocak 20023’de ancak
1.547,85 TL’ye doldurabildik.
Matematik diliyle ifade edersek,
hemen her gün evimize aldığımız gıda, temizlik ve hijyen ürünleri bir yılda tam
yüzde 114,21 arttı.
Hemen belirtmek gerekir ki, yüzde 114,21 oranındaki artış 207 ürünün ortalamasındaki artışı ifade ediyor.
Veri tabanımızdaki 207 ürününün
tamamında fiyat artışı gerçekleşirken, öyle ürünler var ki, ortalama artış
oranının üzerinde fiyatı arttı.
Örneğin
Yerel marketlerden biri olan Happy
markette 1 kilogramlık Cemalim marka beyaz peynir için 54,95 lira ödediniz.
Aradan bir yıl geçti ve aynı marketteki, aynı peynir için bu kez 139,95 lirayı
gözden çıkarmanız gerekli. Artış oranı yüzde 154,69
1 Ocak 2022 de BİM markete gidip
600 ml’lik A Plus marka şampuan aldığınızda ödediğiniz rakam 9.090 liraydı.
Peki ya bir yıl sonra?
Aynı markette, aynı şampuan için
cebimizden çıkan para 32,50 lira oldu. Yani yüzde 228,28 artış gerçekleşti.
Yolunuz 1 Ocak 2022’de, Carrefour
markete düştüyse ve 710 gramlık Tat marka salçayı aldıysanız 12,90 lira
ödediniz. Bir yıl sonra aynı salçaya ödediğiniz rakam ise, 42,90 lira oldu.
Yani cebinizden çıkan para bir yılda yüzde 232,56 arttı.
Rakamlar, yüzdeler korkunç.
Market market, ürün ürün, güncel
tüm fiyatları Tüketici Birliği Federasyonu web sitesi, www.tuketici.org.tr de açıklıyoruz.
Hangi markette, hangi ürün daha
ucuz sorunuzun yanıtı orada var.
Oraya bakmadan alışverişe
çıkmayın.
Sonraki yayınlarımızda ucuzluk
haberlerini paylaşmayı diliyorum.
Sağlıcakla kalın.
-
2023’ün ilk ayında market fiyatları % 3,13 arttı
-
Market Endeksi, Ağustos ayında yüzde 6,21 arttı.
-
Fiyat artışı hızlandı Market fiyatları Şubat ayında % 5,08 arttı
-
Ramazan öncesi, market raflarını dolaştık
-
Ayşe Teyzenin market sepetine yüzde 5,40 zam...
-
TBF Market Endeksi yıllık bazda yüzde 114,21 oldu.