15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü vesilesiyle bir çok tüketicinin arızalı ürünü mağaza önünde yere atarak parçalara ayırmasını değerlendiren Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı ve Tüketici Birliği Federasyonu Yönetim Kurulu Üyesi Nihat Altay; “Hak arandıkça kalite ve hizmet artar,” dedi.
Her yıl 15 Mart’ta kutlanan Dünya Tüketici Hakları Günü, tüketicilerin bilinçlenmesi ve haklarını aramasını amaçlayan önemli bir gündür. Tüketiciler, mal ve hizmet satın alırken 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile pek çok haklara sahiptir. Ancak bir çok tüketici haklarının neler olduğunu, ayıplı ürün ya da hizmet sonucunda nereye başvurması gerektiğini bilmediğinden ya mağaza çalışanları ile gereksiz tartışmaya giriyor ya da aldığı ürüne zarar vererek firmaya fayda sağlıyor.
Tüketiciler, aldığı bir üründe (giyim, ayakkabı, elektronik, beyaz eşya, v.b.) 6 ay içerisinde kullanıcı kaynaklı olmayan tek bir arıza çıksa dahi sözleşmeden dönme, ayıp oranında satış bedelinden indirim alma, ücretsiz onarılmasını talep etme ve ayıpsız misli ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. Eğer ürün 6 aydan sonra arızalanırsa bu kez garanti kapsamında onarım talep edilebilir.
Hakkını aramayan tüketiciler nedeniyle bazı firmalar cesaretlenerek vatandaşların mağduriyetine yenilerini ekliyor. Bu nedenle ayıplı bir ürünü mağaza önünde parçalara ayırmak yerine, Tüketici Hakem Heyetine müracaat edilse belki lehine sonuçlanacak kararla hem mağduriyet giderilecek hem de gerginliğe gerek kalmayacaktır. Tüketici Hakem heyetlerinde bilirkişi incelemesi sonucu ürün arızasının üretici ya da kullanıcı kaynaklı olduğu çok rahat tespit edilebiliyor.
Tüketici haklı olduğuna inanıyorsa, yasaların belirlediği tüm yollara başvurmalıdır. Eğer hak aranmaz ise uğranılan zararın yanında, tüketiciye saygılı olmayan satıcının ödüllendirildiği gibi başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olunacaktır. Bu nedenle her tüketicinin bilinçli olup hakkını araması gerekir, hak arandıkça kalite ve hizmetin artacağı unutulmamalıdır. Ayıplı bir ürün veya hizmet alınan işletmeden hak aranamaz ise o firma aynı hatayı tekrar yapacak, hak aranırsa firma yapacağı hatayı iki kez düşünmek zorunda kalacaktır. Hak aramak sorun çıkarmak değil hukukun yolunu açmak ve sorunları çözmektir.
Tüketici Hakem Heyetlerine müracaat edildiğinde herhangi bir kayıp yaşanmadığı gibi dava kazanılır ise ayıplı ürün yenisi ile değiştirilebiliyor veya ödenen ücret geri alınabiliyor, kaybedildiğinde ise hiç bir ücret ödemeden, her hangi bir zarara uğramadan dava sonuçlanıyor. Ayrıca ayıplı bir maldan dolayı maddi ve manevi bir zarara uğranılmışsa, satıcı veya üreticinin zararı karşılama zorunluluğu var.
Son olarak tüketicilerin e-Devlet üzerinden yaptıkları başvurular genelde aleyhte sonuçlanıyor. Çünkü e-Devlet üzerinden yapılan başvuruların pek çoğunun bilgi ve belgeleri eksik, dilekçeler de anlaşılır şekilde yazılmıyor. E-Devlet üzerinden müracaatlarda sorun detaylı ve anlaşılır bir şekilde yazılmalı, dosya yüklemede zorluk yaşanması durumunda ilgili belgeler hakem heyetlerine elden teslim edilmelidir.
Değeri 149.000 TL altında bulunan uyuşmazlıklarda Tüketici Hakem Heyetlerine müracaat edilebildiğini hatırlatarak, bu duygu ve düşüncelerle halkımızın 15 Mart Dünya TüketiciHakları Günü’nü kutluyorum.
-
Ülke için canını, malını veren milletten yasa zoruyla para almaya kalkışmak!..
-
Kira sorunu toplum barışını tehdit ediyor
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL YDS markasına kan mı damlıyor?
-
Artık TBF değil, TCMB söylüyor
-
Bu grafiğe iyi bakın; uçuruma koşar adım
-
Adil Vergi-Adil Yaşam Vergi Reformu Politika Belgesi
-
Kirada yüzde 25 sınırı kalkıyor: 'Kiracılar bu yükü kaldıramaz, davalar artacak'
-
TÜRKİYE 2014-2024 EKONOMİK GÖRÜNÜM RAPORU “Rakamlar yalan söylemez”
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Hekimlerimize Çağrı: Reçetenize kan damlamasın
-
Başka bir depremin merkez üssü, Borsa İstanbul
-
Fırsatçılık söz konusu değil
-
Gelecekteki aydınlığımız için 1 saat karanlık
-
SUYUMUZ AZALIYOR; SUSUZLUK VE AÇLIK ÇOK UZAKTA DEĞİL
-
"BARIN"MA
-
Tüketici Hakem Heyetlerinde yeni dönem
-
Başınızı kumdan çıkarın!
-
#keyfimizYOK Dört milyon evde açlık var!
-
Dünya Su Konseyi kurulmalıdır
-
TBF’nin takipçisi olduğu soruşturma sonuçlandı; Google’a rekor ceza…
-
Tasarrufun genelgesi var, kendi yok
-
Sürücü belgesi ücretinde 81 kat haksızlık
-
Hani İsrail’e ihracat yoktu?
-
Yoksullaşmanın nedeni dolaylı vergiler
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Tarım Kredi’ye Uyarı
-
TBF başvurdu; Devlet Denetleme Kurulu soruşturacak
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Elbette kola içmiyoruz
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Kurukahveci Mehmet Efendi boykot kapsamından çıkarıldı
-
Uzaktan eğitim “uzak” olsun
-
Staj ve çıraklık süreleri, EYT düzenlemesinde unutulmamalı
-
Yeni mücadele alanı; ''Dürüst Gıda''
-
İl Afet Risk Azaltma Planları (İRAP) karnemiz nasıl?
-
#DEPREM için #denetleMEdeğilDENETLE
-
ABD ve NATO üslerinin faaliyetleri durdurulsun
-
Marmara depreminde geri sayım; geleceğe odaklanmak
-
85 Milyon 40’dan büyüktür
-
İndirim çağrısına karşın markette fiyatlar yüzde 4,74 arttı
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL İsrail’in enerjisine boykot
-
Tübis üzerinden müracaatların çoğu aleyhte sonuçlanıyor
-
Kredi kartıyla alışverişte fazla para mı ödediniz?
-
Dikkat! 1 Ocak 2023’de başladı
-
İsveç Tüketici Örgütlerine Mektup; “Nefret söylemine hayır!”
-
Milletin vekillerine çağrı
-
Balkan tüketicilerine selam olsun
-
İsveç Tüketici Örgütlerine Mektup; “Nefret söylemine hayır!''
-
Tehlikenin farkında mısınız?
-
İliç’in toprağını nereye süpüreceksiniz?
-
35 milyonu bankaya teslim etmek...
-
E-İmza sahteciliği için Devlet Denetleme Kurulu’na başvurduk
-
Fırsatçı İhbar Hattı açıldı
-
Yatlardan alınmayan vergi 967 milyon EURO
-
Bilinçli Bir Tüketici Olarak Hakkımızı Arayalım
-
Zorunlu deprem sigortaları şikayetleri arttı
-
“EPDK bizi şaşırttı''
-
Enerji Tüketicilerini Koruma Derneği ENDER kuruldu
-
Havalimanlarında Fiyat Denetimleri Artırılmalıdır
-
Bu tabloyu görseydiniz, GSM firmanızı ona göre seçecektiniz!
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL PUMA’dan geri adım
-
Ekmek fiyatını birlikte tespit edelim
-
15-24 MART "TÜKETİCİ HAKLARI HAFTASINDA TÜP’DEKİ ÖTV’NİN KALDIRILMASINI İSTİYORUZ.
-
İstenmeyen Aramalar Eziyete Döndü
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Diyemeyen Kurukahveci Mehmet Efendi’yi içmiyoruz
-
“Türkiye’nin Gücü Harekete Geçiyor Tüketici Haklarında Yeni Bir Dönem Başlıyor…''
-
“geçici iktidardan kalıcı hasarlar…''
-
BTK’ya “acı” sorular...
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Duracell’i #BOYKOT ediyoruz
-
TBF, Google Soruşturmasında
-
ZDS HEM CANIMIZI, HEM MALIMIZI KORUYABİLİR (II)
-
5G’nin parası tüketicinin cebinden çıkacak!
-
Deniz’den Ek MTV’ye Dava
-
Bir ayda 417 kilovatsaatten fazla elektrik kullananlar dikkat!
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Katillere komisyon ödemiyoruz, TROY kullanıyoruz
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Spor Kulüplerine Çağrı: Katlin sponsoru PUMA...
-
Asgari ücret 27.017,87 TL. olursa?..
-
DenetleME değil, Denetle!
-
Boykota evet!
-
Suya ve enerjiye adil erişim...
-
üçmilyonsekizyüzseksendokuzbinaltıyüzotuzbeş
-
İsrail sivil toplum örgütlerine çağrı; “soykırımı lanetleyin!''
-
Tüketici duyarlılığını yok sayan firmalara uyarı
-
165 milyar lirayı denize döktük
-
“Dürüst Gıda” için kolları sıvadık
-
Olmayan “Orta Gelir Grubu”na ev satacağız
-
Vergide yine pansuman politikası
-
“Güvenilir Gıda”dan, “Dürüst Gıda”ya...
-
“201 milyon tane 1 kuruş nerede?''
-
#keyfimizYOK 186 milyarı kim ödeyecek?
-
Türkiye kumarın pençesinde
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL DANONE ile öldürüyoruz!
-
Türkiye’nin Vicdanı harekete geçti, yatlara vergi geldi
-
Herkesin elinde son model cep telefonu yok
-
#DEPREM için #denetleMEdeğilDENETLE İletişim yoksa, arama-kurtarma da yok!
-
“onbir milyon kişi, bankaların insafına bırakılmamalı ''
-
Rakamlar yalan söylemez: İşte 10 yıllık tablo
-
Çin Tuzuna Dikkat!
-
Steroid ölüm saçıyor
-
denetleME
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Tel Aviv-Yaffo mahkemesini dayatan Metro Grosmarket
-
“KDV indiriminin anahtarı tüketicide''
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Hekimlere çağrı; TEVA firmasının ilaçlarını reçetelere yazmayın
-
#artıkYETER 372.545 daha
-
İkisi arasındaki tek farkı bulun!
-
O madde kiracıları elektriksiz bırakıyor
-
Aralık ayında uyarmıştık
-
Tüketici Birliği Federasyonu’ndan 18 ülkeden 34 tüketici örgütüne mektup; “İnsan ölüyor!''
-
ZDS HEM CANIMIZI, HEM MALIMIZI KORUYABİLİR (I)
-
Başka bir depremin merkez üssü, Borsa İstanbul
-
Tüketici Birliği Federasyonu, ismi gizlenen vergi rekortmenini açıklıyor
-
Tüketici mecburiyetini kötüye kullanmak kabul edilemez
-
#denetleMEdeğilDENETLE Ya 3621’i kaldırın ya da uygulayın!
-
DenetleME değil, Denetle! Yönetmelik var; “uygulayan var mı, yok mu” denetleyen yok
-
Tüketici Federasyonu’ndan Dünya Çiftçiler Günü’nde Kritik Çağrı
-
Şimdilik bir milyon iki yüz on üç bin elli beş kişi…
-
Ticaret Bakanlığı’ndan, TRT Erzurum Radyosu ve Tüketici Birliği Federasyonu’na büyük ödül
-
Diyanet’ten yanlış hesap…
-
750 bin kişinin, 72 milyar lira borcu var
-
Staj ve çıraklık süreleri, EYT düzenlemesinde unutulmamalı