Whatsapp
Kredi kartıyla alışverişte fazla para mı ödediniz?


Kredi kartı ile alışverişlerde farklı fiyat uygulanmasını değerlendiren Mavi İklim Yeşil Dünya Hareketi Tüketici Derneği (MİYED) Yönetim Kurulu üyesi Abdurrahman Özkaynak; “kredi kartı ile yapılan alışverişlerde farklı fiyat uygulanması, tüketiciyi mağdur ediyor” dedi.

Mavi İklim Yeşil Dünya Hareketi Tüketici Derneği (MİYED) Yönetim Kurulu üyesi Abdurrahman Özkaynak konuyla ilgili olarak şu açıklamayı yapmıştır:

 

         Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) tarafından 2023/Haziran’dan itibaren politika faiz oranları her ay artırılmış yüzde 8,50’den 2023/Ekim ayı itibariyle yüzde 35’e ulaşmıştır. TCMB’nin politika faiz oranlarını artırması ile birlikte bankaların sundukları tüm hizmetlere uygulanan faiz ve komisyon ve benzeri her kalemdeki oranlar da artmış bulunmaktadır.

         Bu kalemlerden biri olan bankaların POS müşterisi olan üye işyerlerine uyguladıkları komisyon ve bloke süresi de önemli ölçüde artmış bulunmaktadır. Buna göre kredi kartı kabul eden üye işyerlerinin işlemleri nedeniyle taksitsiz (peşin) işlemler için yüzde 3,56 + BSMV; taksitli işlemlerde de her ek taksit için yüzde 2,78 + BSMV alınmaktadır.

         Üye işyerlerinin kredi kartı ile satışlarda ödemek zorunda oldukları komisyon bedellerinin artmış olması nedeniyle son dönemde birçok işyerinin kredi kartı ile satıştan kaçındıkları, tüketicinin kredi kartı ile alışveriş yapmak istemesi durumunda, nakit alışverişe göre daha yüksek fiyat uygulamaya başladıkları gözlemlenmektedir.

         Oysa ki, 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun 17. maddesine göre; “Üye işyerleri, kart hamillerinin yapmış oldukları mal ve hizmet alımlarının bedelini banka kartı ya da kredi kartı ile ödeme taleplerini kabul etmek zorundadır. Bu zorunluluk indirim dönemlerinde de geçerlidir. Üye işyerleri, kart hamilinden kartın kullanılması dolayısıyla komisyon veya benzeri bir isim altında ilave bir ödemede bulunmasını isteyemez.” Aynı yasada, bu düzenlemeye aykırı davranan işyerleri hakkında; üye işyeri sözleşmesinin sonlandırılacağı ve bir yıl süre ile yeni sözleşme yapamayacağı belirtilmektedir.

         Son dönemde işyerlerinin kredi kartı ile satıştan kaçınması veya farklı fiyat uygulamaya yönelik durumun, artan faiz oranlarından ve dolayısıyla işyerinin maliyet artışından kaynaklanmış olsa da yasanın açık düzenlemesi nedeniyle kredi kartı kabul edeceğini önceden ilan etmiş işyerlerinin kredi kart ile yapılmak istenen satıştan kaçınması veya kredi kartı ile yapılan alışverişlere farklı fiyat uygulamaya kalkması yasaya ve tüketici haklarına açıkça aykırıdır.

         Bu nedenle kredi kartı ile alışveriş yapmak isteyen tüketicinin alışverişinin engellenmesi veya kredi kartı ile alışveriş yapması nedeniyle etiket fiyatının üzerinde bir bedel ödemek zorunda kalması durumunda;

-Kredi kartı ile alışverişi kabul etmeyen üye işyeri hakkında, ilgili kanıtı da sunmak suretiyle işyerinin çalıştığı bankaya şikâyete bulunması,

-Etiket fiyatının üzerinde bedel ödenmesi durumunda da aradaki farkın kendisine ödenmesi için Tüketici Hakem Heyetine başvuru yapmaları gerekmektedir.

 

Abdurrahman Özkaynak

Yönetim Kurulu Üyesi

EKLENME TARİHİ 20 Kasım 2023,

Sosyal Medyada Paylaş

Tüketici Birliği Federasyonu hizmetlerin iyileştirilmesi ve web sitesinde en iyi deneyimi yaşamanızı sağlamak için çerezleri kullanır.
close