
15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü vesilesiyle bir çok tüketicinin arızalı ürünü mağaza önünde yere atarak parçalara ayırmasını değerlendiren Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı ve Tüketici Birliği Federasyonu Yönetim Kurulu Üyesi Nihat Altay; “Hak arandıkça kalite ve hizmet artar,” dedi.
Her yıl 15 Mart’ta kutlanan Dünya Tüketici Hakları Günü, tüketicilerin bilinçlenmesi ve haklarını aramasını amaçlayan önemli bir gündür. Tüketiciler, mal ve hizmet satın alırken 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile pek çok haklara sahiptir. Ancak bir çok tüketici haklarının neler olduğunu, ayıplı ürün ya da hizmet sonucunda nereye başvurması gerektiğini bilmediğinden ya mağaza çalışanları ile gereksiz tartışmaya giriyor ya da aldığı ürüne zarar vererek firmaya fayda sağlıyor.
Tüketiciler, aldığı bir üründe (giyim, ayakkabı, elektronik, beyaz eşya, v.b.) 6 ay içerisinde kullanıcı kaynaklı olmayan tek bir arıza çıksa dahi sözleşmeden dönme, ayıp oranında satış bedelinden indirim alma, ücretsiz onarılmasını talep etme ve ayıpsız misli ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. Eğer ürün 6 aydan sonra arızalanırsa bu kez garanti kapsamında onarım talep edilebilir.
Hakkını aramayan tüketiciler nedeniyle bazı firmalar cesaretlenerek vatandaşların mağduriyetine yenilerini ekliyor. Bu nedenle ayıplı bir ürünü mağaza önünde parçalara ayırmak yerine, Tüketici Hakem Heyetine müracaat edilse belki lehine sonuçlanacak kararla hem mağduriyet giderilecek hem de gerginliğe gerek kalmayacaktır. Tüketici Hakem heyetlerinde bilirkişi incelemesi sonucu ürün arızasının üretici ya da kullanıcı kaynaklı olduğu çok rahat tespit edilebiliyor.
Tüketici haklı olduğuna inanıyorsa, yasaların belirlediği tüm yollara başvurmalıdır. Eğer hak aranmaz ise uğranılan zararın yanında, tüketiciye saygılı olmayan satıcının ödüllendirildiği gibi başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olunacaktır. Bu nedenle her tüketicinin bilinçli olup hakkını araması gerekir, hak arandıkça kalite ve hizmetin artacağı unutulmamalıdır. Ayıplı bir ürün veya hizmet alınan işletmeden hak aranamaz ise o firma aynı hatayı tekrar yapacak, hak aranırsa firma yapacağı hatayı iki kez düşünmek zorunda kalacaktır. Hak aramak sorun çıkarmak değil hukukun yolunu açmak ve sorunları çözmektir.
Tüketici Hakem Heyetlerine müracaat edildiğinde herhangi bir kayıp yaşanmadığı gibi dava kazanılır ise ayıplı ürün yenisi ile değiştirilebiliyor veya ödenen ücret geri alınabiliyor, kaybedildiğinde ise hiç bir ücret ödemeden, her hangi bir zarara uğramadan dava sonuçlanıyor. Ayrıca ayıplı bir maldan dolayı maddi ve manevi bir zarara uğranılmışsa, satıcı veya üreticinin zararı karşılama zorunluluğu var.
Son olarak tüketicilerin e-Devlet üzerinden yaptıkları başvurular genelde aleyhte sonuçlanıyor. Çünkü e-Devlet üzerinden yapılan başvuruların pek çoğunun bilgi ve belgeleri eksik, dilekçeler de anlaşılır şekilde yazılmıyor. E-Devlet üzerinden müracaatlarda sorun detaylı ve anlaşılır bir şekilde yazılmalı, dosya yüklemede zorluk yaşanması durumunda ilgili belgeler hakem heyetlerine elden teslim edilmelidir.
Değeri 149.000 TL altında bulunan uyuşmazlıklarda Tüketici Hakem Heyetlerine müracaat edilebildiğini hatırlatarak, bu duygu ve düşüncelerle halkımızın 15 Mart Dünya TüketiciHakları Günü’nü kutluyorum.
-
İstenmeyen Aramalar Eziyete Döndü
-
Bu tabloyu görseydiniz, GSM firmanızı ona göre seçecektiniz!
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Elbette kola içmiyoruz
-
Başka bir depremin merkez üssü, Borsa İstanbul
-
Kira sorunu toplum barışını tehdit ediyor
-
Tüketici mecburiyetini kötüye kullanmak kabul edilemez
-
Tübis üzerinden müracaatların çoğu aleyhte sonuçlanıyor
-
Herkesin elinde son model cep telefonu yok
-
Yeni mücadele alanı; ''Dürüst Gıda''
-
Dünya Su Konseyi kurulmalıdır
-
İkisi arasındaki tek farkı bulun!
-
Tasarrufun genelgesi var, kendi yok
-
“201 milyon tane 1 kuruş nerede?''
-
O madde kiracıları elektriksiz bırakıyor
-
İsrail sivil toplum örgütlerine çağrı; “soykırımı lanetleyin!''
-
Staj ve çıraklık süreleri, EYT düzenlemesinde unutulmamalı
-
Tehlikenin farkında mısınız?
-
Tüketici Birliği Federasyonu, ismi gizlenen vergi rekortmenini açıklıyor
-
ABD ve NATO üslerinin faaliyetleri durdurulsun
-
Bu grafiğe iyi bakın; uçuruma koşar adım
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL YDS markasına kan mı damlıyor?
-
Türkiye kumarın pençesinde
-
Yatlardan alınmayan vergi 967 milyon EURO
-
Ticaret Bakanlığı’ndan, TRT Erzurum Radyosu ve Tüketici Birliği Federasyonu’na büyük ödül
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Hekimlerimize Çağrı: Reçetenize kan damlamasın
-
Fırsatçı İhbar Hattı açıldı
-
Bilinçli Bir Tüketici Olarak Hakkımızı Arayalım
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL İsrail’in enerjisine boykot
-
Havalimanlarında Fiyat Denetimleri Artırılmalıdır
-
“Dürüst Gıda” için kolları sıvadık
-
DenetleME değil, Denetle!
-
Çin Tuzuna Dikkat!
-
750 bin kişinin, 72 milyar lira borcu var
-
Vergide yine pansuman politikası
-
İsveç Tüketici Örgütlerine Mektup; “Nefret söylemine hayır!”
-
Enerji Tüketicilerini Koruma Derneği ENDER kuruldu
-
“onbir milyon kişi, bankaların insafına bırakılmamalı ''
-
#artıkYETER 372.545 daha
-
“Güvenilir Gıda”dan, “Dürüst Gıda”ya...
-
15-24 MART "TÜKETİCİ HAKLARI HAFTASINDA TÜP’DEKİ ÖTV’NİN KALDIRILMASINI İSTİYORUZ.
-
Sürücü belgesi ücretinde 81 kat haksızlık
-
Yoksullaşmanın nedeni dolaylı vergiler
-
TBF, Google Soruşturmasında
-
TÜRKİYE 2014-2024 EKONOMİK GÖRÜNÜM RAPORU “Rakamlar yalan söylemez”
-
Başka bir depremin merkez üssü, Borsa İstanbul
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL PUMA’dan geri adım
-
Suya ve enerjiye adil erişim...
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Tel Aviv-Yaffo mahkemesini dayatan Metro Grosmarket
-
BTK’ya “acı” sorular...
-
Diyanet’ten yanlış hesap…
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Diyemeyen Kurukahveci Mehmet Efendi’yi içmiyoruz
-
ZDS HEM CANIMIZI, HEM MALIMIZI KORUYABİLİR (I)
-
Bir ayda 417 kilovatsaatten fazla elektrik kullananlar dikkat!
-
Balkan tüketicilerine selam olsun
-
İndirim çağrısına karşın markette fiyatlar yüzde 4,74 arttı
-
Deniz’den Ek MTV’ye Dava
-
Hani İsrail’e ihracat yoktu?
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL DANONE ile öldürüyoruz!
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Kurukahveci Mehmet Efendi boykot kapsamından çıkarıldı
-
Zorunlu deprem sigortaları şikayetleri arttı
-
Dikkat! 1 Ocak 2023’de başladı
-
“geçici iktidardan kalıcı hasarlar…''
-
Tüketici duyarlılığını yok sayan firmalara uyarı
-
“EPDK bizi şaşırttı''
-
Kredi kartıyla alışverişte fazla para mı ödediniz?
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Duracell’i #BOYKOT ediyoruz
-
Gelecekteki aydınlığımız için 1 saat karanlık
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Tarım Kredi’ye Uyarı
-
Staj ve çıraklık süreleri, EYT düzenlemesinde unutulmamalı
-
Fırsatçılık söz konusu değil
-
üçmilyonsekizyüzseksendokuzbinaltıyüzotuzbeş
-
Tüketici Birliği Federasyonu’ndan 18 ülkeden 34 tüketici örgütüne mektup; “İnsan ölüyor!''
-
İsveç Tüketici Örgütlerine Mektup; “Nefret söylemine hayır!''
-
İl Afet Risk Azaltma Planları (İRAP) karnemiz nasıl?
-
Kirada yüzde 25 sınırı kalkıyor: 'Kiracılar bu yükü kaldıramaz, davalar artacak'
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Hekimlere çağrı; TEVA firmasının ilaçlarını reçetelere yazmayın
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Katillere komisyon ödemiyoruz, TROY kullanıyoruz
-
Şimdilik bir milyon iki yüz on üç bin elli beş kişi…
-
“KDV indiriminin anahtarı tüketicide''
-
Ekmek fiyatını birlikte tespit edelim
-
Olmayan “Orta Gelir Grubu”na ev satacağız
-
Asgari ücret 27.017,87 TL. olursa?..
-
CEPHANE BİZDEN DEĞİL Spor Kulüplerine Çağrı: Katlin sponsoru PUMA...
-
Steroid ölüm saçıyor
-
Rakamlar yalan söylemez: İşte 10 yıllık tablo
-
Adil Vergi-Adil Yaşam Vergi Reformu Politika Belgesi
-
denetleME
-
SUYUMUZ AZALIYOR; SUSUZLUK VE AÇLIK ÇOK UZAKTA DEĞİL
-
İliç’in toprağını nereye süpüreceksiniz?
-
85 Milyon 40’dan büyüktür
-
Boykota evet!
-
ZDS HEM CANIMIZI, HEM MALIMIZI KORUYABİLİR (II)
-
“Türkiye’nin Gücü Harekete Geçiyor Tüketici Haklarında Yeni Bir Dönem Başlıyor…''
-
Uzaktan eğitim “uzak” olsun
-
"BARIN"MA
-
Aralık ayında uyarmıştık
-
DenetleME değil, Denetle! Yönetmelik var; “uygulayan var mı, yok mu” denetleyen yok
-
Ülke için canını, malını veren milletten yasa zoruyla para almaya kalkışmak!..
-
TBF’nin takipçisi olduğu soruşturma sonuçlandı; Google’a rekor ceza…